مقاله جالب تحليل‌گر برجسته امريكايي در نشریه "فارین افرز"
دستيابي ايران به بمب اتم بهترین گزینه برای ثبات خاورمیانه است
 

 

يك تحليلگر برجسته بين المللي طي مقاله اي در مجله آمريكايي 'فارين افرز' كه ارگان رسمي شوراي روابط خارجي امريكا محسوب مي‌شود، به‌طور كم سابقه‌اي تأكيد كرد كه دستيابي ايران به بمب هسته اي به ثبات بيشتر در خاورميانه خواهد انجاميد.

به گزارش رجانيوز، 'كنث والتز' محقق برجسته موسسه مطالعات جنگ و صلح 'سالتزمن' در اين مقاله كه با عنوان "چرا ايران بايد به بمب دست يابد؟" منتشر شده، با رد ادعاهاي غرب درباره برنامه هسته اي ايران نوشت: دستيابي ايران به بمب هسته اي احتمالا به ثبات بيشتر خاورميانه خواهد انجاميد.

به نوشته والتز؛ در حالي كه تحليلگران اسرائيلي و غربي هشدار مي دهند كه دستيابي ايران به بمب بدترين پايان براي تقابل كنوني ميان ايران و غرب خواهد بود؛ اما بايد گفت در واقع اين بهترين گزينه خواهد بود، چراكه باعث بازگرداندن ثبات به خاورميانه خواهد شد.

نويسنده با رد اين مطلب كه رژيم صهيونيستي و غرب ادعا مي كنند كه بمب هسته اي ايران فاجعه آميز خواهد بود؛ مي نويسد: اين زباني است كه قدرت هاي جهاني هميشه به كار مي برند؛ قدرت هايي كه به طور تاريخي همواره در مقابل تلاش كشور درگير براي ساخت بمب هسته اي صف آرايي كرده اند اما هميشه زماني كه آن كشور وارد باشگاه كشورهاي هسته اي شد، بقيه كشورهاي عضو، ناگزير به پذيريش آن كشور مي شوند.

نويسنده مي افزايد: قدرت هاي هسته اي به طور كلي ثبات بيشتري در سطح منطقه اي و جهاني ايجاد كرده اند كه نمونه آن چين است كه پس از تبديل شدن به يك قدرت هسته اي در 1964 دست از سياست تهاجمي خود برداشت؛ يا پاكستان و هند كه پيماني امضا كردند كه مراكز هسته اي يگديگر را مورد حمله قرار ندهند و اين پيمان تا امروز پابرجا است.

به باور كنث والتز؛ زرادخانه اتمي اسرائيل باعث ايجاد عدم توازن در منطقه خاورميانه شده است؛ عدم توازني كه بعيد است تا مدت زيادي دوام يابد اما نكته عجيب درباره اسرائيل آن است كه پس از اين همه سال، هنوز قدرت هسته اي ديگري در برابر آن ظهور نكرده است.

نويسنده مي افزايد: اگر ايران اتمي شود؛ اين كشور و اسرائيل توازن قواي تازه اي در منطقه خاورميانه مشابه با قدرت هاي ديگر مانند آمريكا و شوروي سابق يا هند و پاكستان به‌وجود خواهند آورد.

خبرگزاري رويترز در تحليلي بيان چنين ديدگاهي در محافل عمومي و رسانه هاي آمريكايي را نادر خواند و نوشت: مقام هاي آمريكايي خود در خفا به اين ديدگاه باور دارند.

رويترز مي نويسد: شما به راحتي در واشنگتن دي سي؛ بسياري از مقام هاي آمريكايي را مي بينيد كه به‌طور خصوصي اذعان مي كنند كه يك ايران اتمي غير قابل اجتناب است با اين حال آن ها از گفتن اين كلام به‌طور علني خودداري مي‌كنند، چرا كه باراك اوباما بارها اعلام كرده است كه بمب اتمي ايران امري غير قابل پذيرش است.

رويترز مي افزايد كه كسي نمي داند در صورت اعلام آزمايش بمب هسته اي توسط ايران چه واكنشي بايد نشان داد اما ترديدي نيست كه احتمال حمله به يك ايران داراي بمب اتمي بسيار كم خواهد بود؛ هرچند لزوما يك ايران داراي بمب هسته اي احتمال چنين حمله اي را كاملا از بين نخواهد برد.

جمهوري اسلامي بارها اعلام كرده است كه برنامه هسته اي آن صلح آميز بوده و به هيچ وجه در صدد دستيابي به بمب هسته اي نيست، بر اساس راهبرد سياست خارجي ايران؛ پاك‌سازي كل منطقه خاورميانه از سلاح هسته اي در اولويت قرار دارد. در منطقه خاورميانه تنها رژيم صهيونيستي است كه داراي زرادخانه اي با بيش از 200 كلاهك اتمي است در حالي كه عضو ان پي تي و ساير معاهدات بين المللي نيست.

با اين حال، مقام هاي اين رژيم ادعا مي كنند كه ايران بزرگ‌ترين خطر براي ثبات خاورميانه و جهان بوده و برنامه هسته اي آن صلح جهاني را به خطر مي اندازد. ايران عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي است و بازرسان اين آژانس در گزارش هاي دوره اي خود اعلام كرده اند تاكنون موردي خلاف مبني بر فعاليت نظامي در مراكز هسته اي ايران مشاهده نكرده اند.

گفتنی است فتواي تاريخي رهبر معظم انقلاب در مورد حرمت توليد و به‌كارگيري سلاح هسته‌اي، مبناي حركت ايران در اين حوزه علمي و فناوري خواهد بود، اما جالب است كه در غرب بر خلاف سر و صداي زيادي كه در مورد خطر احتمال دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي و تبعات آن مطرح مي‌شود، ديدگاه ديگري نيز وجود دارد كه بر مبناي آن، اتفاقا در اختيار داشتن بمب هسته‌اي از سوي ايران، موازنه قدرت را ايجاد خواهد كرد و نه تنها چنين وضعيتي خطرناك نيست، بلكه به نفع كل منطقه و جهان خواهد بود.

به نظر مي‌رسد شكل گرفتن چنين ديدگاه‌هايي در غرب و امريكا، به‌دليل نفوذ فزاينده رژيم صهيونيستي بر ساختارهاي تصميم‌گير در اروپا و امريكاست، به‌طوري كه اين رژيم با به رخ كشيدن توان‌مندي هسته‌اي خود و ايجاد فضاي رعب و وحشت در به‌كارگيري اين توان‌مندي عليه دشمنانش  در صورت محقق نشدن خواسته‌هايش عملاً از دولت‌هاي غربي نيز باج‌گيري مي‌كند و اين شرايط، به وضعيتي منجر شده كه رژيم صهيونيستي هم بر كل ساختار و تركيب دولت‌هاي اروپايي و امريكا كاملاً مسلط شده و حتي در مورد آن‌ها تصميم‌گيري مي‌كند، و هم اينكه مشكلات طرفيني خود در روابطش را به ساير كشورها سرايت مي‌دهد و آن‌ها را درگير مسائل خود مي‌كند.

در اين ميان، برخي تحليل‌گران و مقام‌هاي غربي معتقدند كه حتي در صورت دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي، اتفاق جديد و ناگواري نخواهد افتاد، بلكه در مقابل، اين توان‌مندي از انحصار رژيم صهيونيستي در منطقه خارج شده و اسرائيل يكي از ابزارهاي اصلي امتيازگيري و مشروعيت طلبي خود را از دست خواهد داد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : دستيابي به بمب اتم, بهترین گزینه, ثبات خاورمیانه, فارین افرز, كنث والتز, ,