قدرت در دست اسلامگرايان مصر
پيروزي محمد المرسي در انتخابات مصر/ فصل جديد اخوان المسلمين در خاورميانه

 

انقلاب پر كش و قوس مردم مصر كه با حضور در ميدان التحرير و سرنگوني حسني مبارك آغاز شده بود، با برگزاري انتخابات رياست جمهوري وارد مرحله جديدي شد تا با پيروزي "محمد مرسي" نامزد مورد حمايت اخوان المسلمين و رئيس حزب "عدالت و آزادي" كشور كليدي و تاثيرگذار مصر دوره جديدي را تجربه كند.

به گزارش رجانيوز، عصر امروز (يكشنبه) فاروق سلطان، رئیس کمیته عالی انتخابات مصر، و پس از يك هفته انتظار و دوبار به تعويق افتادن اعلام نتايج، در كنفرانسي مطبوعاتي حاضر شد تا در كنار ديگر اعضاي كميته عالي انتخابات مصر، محمد مرسي را به عنوان پيروز اولين انتخابات رياست جمهوري پس از انقلاب مصر اعلام كند. 
 
بر اين اساس، فاروق سلطان اعلام كرد محمد مرسی با کسب بیش از 13 میلیون 230 هزار و 131 رای يعني 51.73 درصد كل آراء پیروز انتخابات مصر شده است.
 
اين در حالي است كه احمد شفيق نخست وزير سابق دولت حسني مبارك و نامزد مورد حمايت شوراي نظامي حاكم بر مصر، با اختلافي اندك و رايي معنادار، يعني  12 میلیون و 347 هزار و 380 رای و کسب 48.27 درصد آراء و با كمتر از يك ميليون راي پايين تر از رياست جمهوري مصر باز ماند.
 
در همین حال در هفته‌هاي جاري، شوراي نظامي كه وظيفه دولت انتقالي را بر عهده دارد، با رد صلاحيت برخي نامزدهاي مورد حمايت اسلامگرايان،‌ لغو قانون عزل سياسي دولتمردان دولت مبارك از طريق دادگاه عالي قانون اساسي و انحلال پارلماني كه اكثريتش در اختيار جريان اخوان المسلمين بود،‌ نگراني‌هاي زيادي را درباره سرانجام انتخابات رياست جمهوري به وجود آورده بود. چنانكه برخي تاخير اين شورا در اعلام نتايج انتخابات را طراحي براي تقلب گسترده در انتخابات و اعلام احمد شفيق به عنوان پيروز انتخابات قلمداد كرده بودند.
 
اين در حالي است كه با انتشار خبر پيروزي مرسي در انتخابات مصر موجي از شادي ميادين اصلي شهرهاي مصر را فرا گرفت و بسياري از هواداران وي در ميدان التحرير و ديگر شهرهاي اصلي مصر به شادي و پايكوبي پرداختند.
 
تكميل حلقه قدرت اخوان المسلمين و فصلي جديد در خاورميانه
 
با به پيروزي رسيدن محمد مُرسی عیسی العیاط رئیس حزب "آزادی و عدالت" شاخه سیاسی گروه اخوان المسلمین، حيات سياسي هشتاد ساله اين گروه سياسي و اسلامگرا وارد دوره جديدي شد. اين درحالي است كه انتخابات رياست جمهوري مصر به دليل برگزاري در ايام پس از انقلاب مردم مصر عليه ديكتاتوري مبارك، بر اهميت اين پيروزي افزوده است.
 
این حزب در جریان نخستین انتخابات پارلمانی پس از سرنگونی رژیم حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع مصر، پیروزی چشمگیری را کسب کرد.
 
مرسی متولد سال 1951 استان الشرقیه مصر است. وی فارغ التحصیل رشته مهندسی فلزات از دانشگاه قاهره است و پس از آن از دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا مدرک دکترا گرفت.
 
وی پیش از این عضو دفتر ارشاد اخوان المسلمین بود و در سالهای 2000 تا 2005 ریاست فراکسیون پارلمانی این گروه را در پارلمان مصر برعهده داشت. مرسی در آوریل 2011 ریاست حزب آزادی و عدالت را در انتخابات پارلمانی برعهده گرفت. محمد مرسی در سال 2006 زندانی شد و پس از آن در منزلش به اقامت اجباری محکوم گشت. وی همچنین در ژانویه سال 2011 پس از آغاز انقلاب مردم مصر، برای مدتی بازداشت شد.
 
 
 
 
رويكرد اخوان المسلمين در عرصه سياست بين المللي بر مبناي مبارزه با ماهيت رژيم جعلي صهيونيستي بنا شده است. اين جنبش هر چند از شاخه‌ها و رويكردهاي مختلف فكري در كشورهاي مختلف برخوردار است ولي شعار اصلي خود را شعار "الاسلام هو الحل" يا "اسلام چاره مشكلات" گذاشته است. اخوان را بايد سياسي‌ترين جنبش اهل تسنن دانست كه به اسلام سياسي با رويكردهاي سني معتقد است. شايد بتوان نمونه نزديك به رويكردهاي اخواني در عرصه اداره جامعه وسياست خارجي را رويكرد حاكم بر حزب عدالت و توسعه در تركيه به رهبري عبد الله گل ورجب طيب اردوغان دانست.
 
پيروزي مرسي و به قدرت رسيدن اخوان در مصر را بايد يك گام بسيار بلند رو به جلو در جهت حاکمیت رویکردهای اسلامی در منطقه دانست چنانكه موقعيت همسايگي مصر با اسرائيل و نوار غزه و دشمني اساسي اخوان با اسرائيل موجب تضعيف ر‍ژيم صهيونيستي خواهد شد این در حالی است که ممکن است اخوان در برخی رویکردهای منطقه ای تفاوت هایی با جمهوری اسلامی داشته باشد.
 
 
 
 
از سوي ديگر راي معنادار احمدشفيق به عنوان نماد حكومت مبارك و همچنين حاكميت شوراي عالي نظامي نيز خود نكته‌اي بسيار پر اهميت و قابل تامل است. شوراي عالي نظامي با قرار دادن حق وتو قانون اساسي و ايجاد تغييرات عمده در قانون اساسي و انحلال پارلمان اين كشور، عملا از رئيس جمهور سلب اختيار كرده است. امري كه قطعا محوري ترين موضوع مناقشات سياسي ماه‌هاي آينده در كشور مصر خواهد بود. 
 
 
با اين وجود خبرنگار روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارانوت از ميدان التحرير قاهره، زمان اعلام پيروزي محمد مرسي در انتخابات رياست جمهوري مصر را آخرين لحظات قبل از تبديل شدن مصر به جمهوري اسلامي توصيف كرد.
 
همچنین رژیم صهیونیستی در واکنش به پیروزی نامزد اخوان المسلمین، پیروزی محمد مرسی را صفحه سیاهی در تاریخ مصر توصیف کرد.
 
اين درحالي است ساعاتي پس از اعلام پيروزي مرسي، موجي از شادي نوار غزه را فرا گرفت و اسماعيل هنيه عضو ارشد حماس و نخست وزير فلسطين و مسئولين ارشد جهاد اسلامي، پيروزي مرسي را به وي تبريك گفتند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : پيروزي محمد المرسي, انتخابات مصر, اسلامگرايان مصر, اخوان المسلمين, ,