سکوت در برابر جنایت علیه خبرنگاران در سوریه
«گزارشگران بدون مرز» یا «تروریست‌های بدون مرز»؟
 

 

بامداد چهارشنبه، چند مرد مسلح به دفتر مرکزی یک شبکۀ تلویزیونی خصوصی هوادار دولت سوریه حمله کرده‌اند و ۷ تن از کارکنان آن را کشته‌اند. کشته شدگان شامل ۳ روزنامه نگار و ۴ محافظ امنیتی بودند. آسوشیتدپرس به نقل از خبرگزاری سانای سوریه گزارش داده که درحمله به شبکۀ تلویزیونی الاخباریه در شهر دروشه- واقع در بیست کیلومتری دمشق، پایتخت- بخشهایی از ساختمان آن ویران شده است.

به گزارش رجانیوز، مواد منفجره‌ای که استودیو‌ها را ویران کرد توسط تروریست‌های مسلح مخالف دولت بشار اسد کار گذاشته شده بود که منجر به کشته شدن این روزنامه‌نگاران شد با این حال تاکنون هیچیک از نهادهای حقوق بشری و روزنامه‌نگاری تاکنون نسبت به ایت فاجعه تروریستی واکنش نشان نداده است.

«سازمان گزارشگران بدون مرز» که خود را مجمعی برای حمایت جهانی از روزنامه‌نگاران می‌داند و اتفاقا همت مضاعفی در سیاه‌نمایی اوضاع اهالی مطبوعات و رسانه در ایران دارد و در برابر کوچک‌ترین برخورد قانونی با روزنامه‌نگاران متخلف در ایران، بیانیه‌های تند صادر می‌کند و ایران را «سیاه‌چال مطبوعات» می‌نامد، در واکنش به این فاجعه تروریستی پس از چند روز سکوت نهایتا یک بیانیه خنثی منتشر کرد که حتی در آن هم دولت بشار اسد مسبب این جنایت هولناک معرفی شده است!

این نهاد به ظاهر بین‌المللی که همواره به عنوان یک اهرم فشار بر دولت‌های مخالف ایالات متحده آمریکا عمل می‌کند، در بخشی از بیانیه خود بدون اشاره به مسببین این حادثه تروریستی، آورده است: «سازمان‌های خبری نباید به عنوان هدف توسط احزاب مشغول به جنگ استفاده می‌شود. بر اساس قطعنامه شماره ۱۷۳۸ سازمان ملل متحد، کارگران رسانه‌ها و محل کار آن‌ها باید مورد محافظت قرار بگیرد. ما با شدید‌ترین لحن ممکن، دامن زدن به نفرت و خشونت علیه غیر نظامیان را محکوم می‌کنیم و معتقدیم سازمان‌های رسانه‌ای باید به عنوان رابط برای تبلیغ از هر نوع پوشش خبری عمل کند.»

گزارشگران بدون مرز همچنین در بیانیه خود، به جای انتقاد از جنایت گروه‌های مخالف دولت سوریه علیه خبرنگاران این رسانه، مدعی شده است «واحدی از گارد جمهوری سوریه به رهبری بشار اسد که مامور حفاظت از ایستگاه بود، مسئول واقعه است.» این سازمان همچنین به حمایت شبکه الاخباریه از دولت بشار اسد اشاره نکرده تا نقش اصلی تروریست‌های مسلح در حمله به این مجموعه رسانه‌ای را کمرنگ جلوه دهد.

این رویکرد سازمان گزارشگران بدون مرز در حالی اتخاذ شده که بخش زیادی از گزارش ضدایرانی احمد شهید، ناظر ویژه حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران از اطلاعات همین سازمان تهیه شده است که با توجه به اقدام اخیر و حمایت تلویحی این سازمان از تروریست‌های مخالف دولت سوریه، می‌توان به صحت مطالب مندرج شده در این گزارش نیز پی برد.

گفتنی است با وجود این سانسور رسانه‌ای گسترده، برخی جزئیات تکان‌دهنده که از این حمله منتشر شده، حکایت از عمق فاجعه دارد. یک کارمند شبکه الاخباریه گفته است این حمله ساعت چهار بامداد روی داد و شماری از کارمندان نیز زخمی شدند. کارمند یاد شده گفته که به همراه تعدادی از نگهبانان این شبکه تلویزیونی توسط افراد مسلح ربوده شده ولی بعدا وی را‌‌‌ رها کردند، اما نگهبانان را با خود بردند.

این کارمند شبکه الاخباریه که نخواست نامش فاش شود، گفته است، افراد مسلح در حدود ۲۰۰ متر او را با خود بردند، اما ناگهان صدای انفجار در ساختمان شبکه تلویزیونی را شنید. این کارمند درادامه گفت‌و‌گوی تلفنی خود با آسوشیتدپرس گفته است: «وقتی با چشم بند چشمانم را بستند و مرا با خود بردند به شدت وحشت کرده بودم.»

 

مطالب مرتبط:

آیا ایران واقعا جهنم روزنامه‌نگاران است؟

نکات‌ جالب اظهارات‌ سران ‌انجمن ‌صنفی منحل ‌شده


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : گزارشگران بدون مرز, تروریست‌های بدون مرز, خبرنگاران در سوریه, شبکۀ تلویزیونی الاخباریه, ,