فعالیت لابی صهیونیسم برای جلوگیری از نفوذ ایران در آمریکای لاتین
ماجرای عدم استقبال از احمدی‌نژاد در برزیل چه بود؟
 

 

 سفر اخیر احمدی نژاد به برزیل در قالب اجلاس جهانی ریو 20 حواشی زیادی را در رسانه‌های داخلی به دنبال داشت که بیشترین میزان از این حاشیه‌سازی‌ها مربوط به نحوه استقبال از رئیس جمهوری اسلامی ایران عدم دیدار با رئیس جمهور برزیل بود. اما بررسی‌های رجانیوز از نقش ویژه لابی صهیونیستی در اجرای این پروژه رسانه‌ای و همکاری برخی رسانه‌های داخلی برای باز نشر آن حکایت دارد.

به گزارش رجانیوز، جریان مخالف دولت در برزیل که اتفاقا صاحب بزرگترین کارتل‌های رسانه‌ای در این کشور نیز هست از جدی‌ترین شاخه‌های لابی صهیونیستی در این کشور به شمار می‌رود، چنانکه با قطعی شدن سفر رئیس جمهور ایران به این کشور، در ماه‌های اخیر شاهد افزایش حجم اخبار ضد ایرانی در این رسانه‌ها برای زمینه‌سازی پیش از سفر احمدی‌نژاد بوده‌ایم. موضوعی که اوج آن را می‌توان در جنجال بزرگ رسانه‌ای پیرامون دیپلمات متخلف ایرانی در برزیل جستجو کرد.

این در حالی است که پیش از این و در جریان ترور شهید مصطفی احمدی روشن نیز بزرگترین کارتل رسانه‌ای برزیل از این ترور حمایت کرده بود. موضوعی که بدون شک می‌توان علت آنرا نگرانی لابی صهیونست از نفوذ جدی ایران در منطقه امریکای لاتین و به اصطلاح حیات خلوت امریکا عنوان کرد.

این در حالی است که هیلاری کلینتون چند هفته پیش در موسسه تحقیقاتی «بروکینگز» و در جمع تاثیرگذارترین اعضای شورای روابط خارجی امریکا، صراحتا اعلام کرده بود: « ایران به دنبال گسترش سلطه جهانی خود است و در این زمینه به موفقیتهایی نیز رسیده است که نمونه آن را در برخی کشورهای همسایه شاهد هستیم.»

همین نگرانی و موفقیت ایران در برقراری ارتباطات دیپلماتیک موثر با کشورهای امریکای لاتین از جمله ونزوئلا، بولیوی، نیکاراگوئه و برزیل و رفت و آمد به این کشورها در سطح روسای دولت سبب شده است تا لابی ضد ایرانی ـ صهیونیستی در این منطقه که پرقدرت ترین کارتل رسانه‌ای منطقه نیز محسوب می‌شود به صورت جدی علیه ایران فعال شود.

انتشار خبر امتناع رئیس جمهور برزیل از دیدار با احمدی‌نژاد که تنها منبع خبری آن یک روزنامه برزیلی و اتفاقا یکی از اعضای این کارتل رسانه‌ای است، یکی از حاشیه‌های جدی سفر احمدی نژاد به برزیل بود. خبری که بدون توجه به منبع منتشر کننده آن در برزیل و منبع منتشر کننده آن در فضای رسانه‌های فارسی یعنی رادیو فردا، بصورت گسترده در رسانه‌های ایرانی بازتاب پیدا کرد.

در همین حال نوع استقبال از احمدی‌نژاد در بدو ورود به ریوددوژانیرو نیز یکی از پر سر و صدا ترین موضوعاتی بود که برخی تلاش کردند آنرا با سفر خاتمی به فرانسه و بی احترامی ژاک شیراک به خاتمی در هنگام استقبال مقایسه کرده و به نوعی بر تحقیر خاتمی در سفر مذکور سرپوش بگذارند.

ماجرای استقبال از احمدی نژاد چه بود؟

رسانه‌های ایرانی در حاشیه سفر احمدی نژاد به برزیل تصاویری را  منتشر کردند که در آن یک افسر نظامی مشغول خوش آمد گویی به احمدی نژاد در بدو ورود به برزیل است. این تصویر بلافاصله به عنوان بی احترامی به رئیس جمهور ایران و استقبال سرد از هیات ایرانی در رسانه‌ها منتشر شد. اما واقعیت آن بود که این سبک استقبال، شیوه ‌ای است که دولت برزیل برای استقبال از هر 120 کشور میهمان این نشست تدارک دیده بود چنانکه تصاویر موجود از ورود هیات‌های روسیه، هند، قطر، سوئیس و رئیس سازمان ملل نیز حاکی از استقبالی کاملا مشابه با استقبال از هیات ایرانی است.

در همین حال سفیر ایران در برزیل نیز در سخنانی لایه‌های پنهانی این سناریو را آشکار کرد که مشخص می‌کند واقعیت این سفر و تبلیغات رسانه‌ای پیرامون حواشی آن چگونه بوده است. محمدعلی قانع‌زاده در رابطه با نحوه اطلاع رسانی رسانه‌های غربی در خصوص ملاقات نداشتن روسای جمهور ایران و برزیل در مصاحبه با مهر اظهار داشت: «موضوع عدم امکان ملاقات روسای تمامی کشورهای شرکت کننده با رئیس کشور محل برگزاری اجلاس در یک اجلاس بین المللی که سازمان ملل برگزار کننده آن است، امری طبیعی است و عملا نیز امکان ملاقات رئیس جمهور برزیل با بیش از ۱۰۰ رئیس کشور که به برزیل سفر کردند، وجود نداشته است.»

وی ادامه داد: «البته علاوه بر غرض ورزی برخی رسانه‌ها، عدم اطلاع افکار عمومی از عرف و رویه دیپلماتیک حاکم بر نشست‌های بین المللی و تفاوت‌های آن با سفرهای دوجانبه و نیز در مورد سطح حضور کشور‌ها در این نشست نیز در رواج برخی شایعات بی‌تاثیر نیست. به عنوان مثال تشریفات مربوط به بدرقه و استقبال از مقامات کشور‌ها که برای یک نشست بین المللی وارد کشوری می‌شوند با تشریفات حاکم بر سفرهای دوجانبه متفاوت است. این امر در مورد برگزاری اجلاس ریو 20 در برزیل نیز صادق بوده است.»

قانع‌زاده گفت: «تاکید دارم که از این نظر هیچ گونه استثنایی در مورد هیچ کشوری از جمله رئیس جمهوری اسلامی ایران صورت نگرفته است و سطح مقامات برزیلی حاضر در فرودگاه و نوع مراسم استقبال از رئیس جمهور کشورمان با مراسم انجام شده برای روسای جمهور، پادشاهان و نخست وزیران دیگر کشور‌ها و با توجه به سطح مقامات شرکت کننده هیچ گونه تفاوتی نداشته است. یعنی به عبارتی با کشورهای شرکت کننده در سطح مشابه، قطعا به صورت مشابهی رفتار شده است. اتفاقا فیلم ورود رئیس جمهور محترم کشورمان و چندین نفر از سران دیگر کشور‌ها به برزیل برای شرکت در همین اجلاس در روی شبکه اینترنت قابل دسترس است و با مشاهده این فیلم‌ها به راحتی نادرست بودن ادعاهای صورت گرفته در خصوص تشریفات مراسم استقبال و غیره روشن می‌شود

در شرایطی که نفوذ موفق ایران به حوزه حیات خلوت امریکا، این کشور و مسئولانش را بصورت جدی با نگرانی روبرو کرده است، برخی از جریانات رسانه‌ای داخلی صرفا با هدف تسویه حساب‌های سیاسی، حاضر شده‌اند منافع و موفقیت‌های جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی را نیز ابزاری برای بازی‌های سیاسی داخلی قرار دهند، بی توجه به اینکه رویکرد در پیش گرفته شده از جانب آنها کاملا متناسب با رویکرد لابی صهیونیستی فعال در عرصه بین المللی است.

 

 

 

 

 

استقبال از بان کی مون

 

 

 

 

 

استقبال از هیات هندی

 

 

 

 

 

استقبال از هیات قطری

 

 

 

 

 

استقبال از هیات روسی

 

 

 

 

 

استقبال از هیات ایرانی

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

عبد
ساعت9:20---16 تير 1391
از نظر مردم ولایتمداری موردی است برای نفوذ به دستگاه دولتی و سو استفاده

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : فعالیت لابی صهیونیسم, نفوذ ایران, آمریکای لاتین, ,