حجت الاسلام روانبخش
 
 از اعمال رسمی تحریم نفتی ایران توسط امریکا و اتحادیه اروپا دو هفته ای می گذرد؛ شاید برخی در ابتدا چنین می پنداشتند که این تحریم ها می تواند جمهوری اسلامی را در برابر زیاده خواهی های غرب به تسلیم وا دارد ولی بررسی مواضع و اعترافات دشمن نشان می دهد که این بار نیز تیر آن ها به سنگ اصابت کرده است. در باره علل اصلی این تحریم ها و نتایج آن ها نکاتی را متذکر می شویم:

 
1. گرچه از سوی استکبار جهانی این گونه وانمود می شود که اعمال تحریم های یک جانبه بر ضد ایران به دلیل احتمال انحراف فناوری هسته ای ایران از صلح آمیز به نظامی است ولی دلایلی وجود دارد که مهم ترین بهانه، استقلال ایران و احتمال تاثیر ایران اسلامی بر مردم منطقه و فرامنطقه است. و گرنه آن ها نه از نام جمهوری اسلامی وحشت دارند و نه از هسته ای شدن و نه از بمب هسته ای؛ شاهد آن این که برخی کشورهای همسایه ایران مانند پاکستان که دارای نظام جمهوری اسلامی اند از مدت ها پیش صاحب این فناوری شده و بمب هسته ای نیز آزمایش کرده اند و جالب این که هنوز عضویت در ان پی تی را نیز نپذیرفته اند. 

 
ولی جمهوری اسلامی ایران که سال هاست به عضویت آژانس هسته ای در آمده و همه فعالیت های خود را تحت اشراف آن سازمان انجام می دهد از نظر آن ها باید از داشتن فناوری صلح آمیز نیز محروم شود. بنابر این نزاع غرب با ایران بر سر هسته ای شدن نیست، نزاع اصلی بر سر فرهنگ اسلام ناب محمدی (ص) و اسلام آمریکایی است و به عبارت دیگر جدال بر سر ماندن و نابودی لیبرالیسم است؛ آن ها به خوبی می دانند که ایران قدرتمند که در سال 90 رشد علمی 11 برابری جهان را تجربه کرده است چنان چه با همین شیب یا شیب تندتری این راه را ادامه بدهد به سرعت از کشورهای پیشرفته غربی عبور خواهد کرد و نقش دین به عنوان موتور محرک پیشرفت بشر که سال ها وارونه جلوه داده شده است، نمایان خواهد شد. 

 
در این صورت بیداری ملت ها رقم خواهد خورد و زالو صفتان جهان خوار که عمری خون محرومان را شیشه کرده اند مغلوب ملت ها خواهند شد. البته گاهی این بهانه اصلی تحریم به قلم یا بیان برخی از شخصیت های آنان جاری می شود؛ سایت ایران امروز می نویسد" استراتژی جمهوری خواهان تغییر ساختار در جمهوری اسلامی و کنار زدن ولی فقیه است پایه دوم استراتژی جمهوری خواهان تاثیر گزاری بر شرایط موجود تا رسیدن به خواست اول است" 

 
2. تحریم ها تا چه اندازه کارآیی داشته است؟

 
به رغم همه محاسبات دقیق مادی که غربی ها برای اعمال تحریم ها داشته اند اسناد و مدارک نشان می دهد که آن ها در عملکردشان چندان موفق نبوده اند. آن ها با تنظیم زمان اعمال تحریم های نفتی در اوج فصل گرما یعنی 11 تیر و توافق با رژیم های مرتجع منطقه مثل عربستان و قطر برای افزایش عرضه نفت و باز کردن ذخایر استراتژیک نفت به روی بازار، همه تلاش خودشان را برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت و ضربه زدن به ایران را به کار گرفتند تا ایران هم از کاهش قیمت نفت آسیب ببیند و هم از ناحیه عرضه نفت.

 
 ولی اقدامات ایران مثل تهدید به بستن تنگه هرمز و رزمایش به موقع موشکی سپاه در خلیج فارس و تنگه هرمز و رایزنی های ایران برای یافتن بازار های جدید توانست تا حدود زیادی این توطئه را خنثی و غربی ها را در این هدف شوم ناکام کند. اعترافات غربی ها که دایما در حال رصد تاثیر نتایج اعمال تحریم ها هستند نشان گر نارضایتی آن ها از نتیجه تحریم هاست:

 
واشنگتن پست: با وجود تحریم ها و کاهش صادرات نفت، ایران هم چنان یکی از صادر کنندگان نفت جهان است و میلیارد ها دلار از این طریق بدست آورده است. ایران اثبات کرد تحریم ها در مدت زمان طولانی نیز تاثیری بر رژیم ایران ندارد.

 
لس آنجلس تایمز نیز نوشت: تحریم ها ممکن اسن تاثیر ناچیزی بر اقتصاد ایران داشته باشد اما ضربه مهلکی بر اقتصاد ایران نمی تواند وارد نماید.

 
رویترز: علی رغم تحریم ها واردات نفت چین از ایران از 390 هزار بشکه به 500 هزار بشکه افزایش یافت.

 
خبر گزاری بلومبرگ: ایران در حال فروش نفت خود به شیوه های معمول و سابق است. تردد تانکرهای ایرانی انتقال نفت افزایش یافته است.

 
واچ مارکت : قیمت 100 دلاری نفت به خاطر قدرت نمایی های ایران اکنون به امری خارج از توانایی های آمریکا تبدیل شده است.

 
3. تاثیرات منفی برای اروپا

 
از سوی دیگر این تحریم ها برای خود غربی ها آثار و تبعات منفی داشته است که به برخی از آن ها اشاره می کنیم. مهرداد عمادی مشاوراقتصادی اتحادیه اروپا در مصاحبه باصدای آمریکا: در کوتاه مدت واقعا جایگزینی برای نفت ایران نیست. جایگزین کردن آن نیاز به تغییراتی در سیستم پالایشی و صرف هزینه دارد.

 
روزنامه ایتالیایی ایل جورناله : آمریکا با تحریم علیه ایران، اروپا را به زانو در آورد.

 
کشور سوییس پس از گذشت چند روز از اعمال رسمی تحریم از سوی اروپا طی بیانیه ای اعلام کرد که از تحریم ایران کنار می کشد و در این ماجرا بی طرف خواهد ماند.

 
کامرون: دولت انگلیس به دلیل اوضاع مالی و مشکلات، ناچار به تعدیل نیرو و تغییر ساختار نیروی زمینی نظامی خود شده است و تعداد سربازان را از 102 هزار نفر به 82 هزار نفر کاهش می دهد.

 
سفیر آمریکا در سوییس نیز می گوید: هیچ کس در امریکا به فکر جنگ با ایران مانند جنگ با عراق نیست. جنگ سرد دیگری به وجود نخواهد آمد. میزان بدهی آمریکا به 16 هزار میلیارد دلار رسیده است وتعداد بیکاران از مرز 15 میلیون گذشته است با 16 هزار میلیارد بدهی و یک لشکر بیکار نمی توان به فکر حمله به ایران بود.

 
4. ضرورت تغییر استراتژی از تحریم به ...

 
مدیر موسسه واشنگتن برای خاور نزدیک می گوید : ایران مقابل تحریم ها مقاوم است و کشوری نیست که در مذاکرات با قدرت های بزرگ امتیاز بدهد، اگر قرار بر دادن امتیاز باشد طرف مقابل ایران این کار را انجام می دهد.

 
میت رامنی نامزد جمهوری خواهان نیز تصریح می کند: واشنگتن در شرایط کنونی قادر به مقابله با ایران هسته ای نیست و نمی تواند در این تقابل موفق بیرون آید.

 
روزنامه واشنگتن پست در تازه ترین تحلیلش به غرب پیشنهاد می دهد " غرب و آمریکا باید به دون هیچ خجالتی از مخالفان ایرانی خارج از کشور حمایت کنند و آمریکا نیز باید بحرانی در خلیج فارس به راه بیاندازد تا چین نیز نتواند نفت ایران را بخرد." ولی روشن است که این گونه پیشنهادات نیز نشانه انفعال کامل است زیرا اپوزسیون خارج نشین در سال 88 با همه توانش تحت حمایت های سیاسی و مالی غربی ها به صحنه آمد و با همدست شدن با مدعیان اصلاحات و استفاده از تمام ظرفیت احزاب و گروه های سیاسی این جریان فکری و شخصیت های مهمشان نتوانست کوچک ترین ضربه ای به نظام اسلامی وارد نماید؛ اکنون چگونه می تواند با بازسازی لشکری شکست خورده و روحیه از دست داده اقدام موثری انجام دهد. این گونه اقدامات از باب این ضرب المثل است که انسان غریق به هر خار و خاشاکی چنگ می زند ...

 
5. برخی سایت های وابسته به برخی چهره های به ظاهر اصولگرا و رسانه های مدعیان اصلاحات با بزرگ جلوه دادن تاثیرات تحریم ها در تلاشند از یک سو به دشمن چراغ سبز نشان بدهند تا دشمن در اعمال بیشتر تحریم ها مصمم تر گردد و از سوی دیگر می خواهند ملت ایران را در راهی که پیش روی خود گرفته است دچار تردید کنند. این افراد باید بدانند اتخاذ این گونه مواضع موجب می شود که مردم آن ها را در جرگه دشمن به حساب آورند و در وقت خودش با آن ها تصفیه حساب خواهند کرد. 
به نقل از 598

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : محاسبات دقیق, شکست دشمن, روانبخش, تحریم نفتی, ,