هفتشنبه؛ بسته پیشنهادی رجانیوز برای آخر هفته
گلچین اخبار هفته/ علامه اي كه براي وزير سني روضه خواند/ نسرین افضل، نماد عفت و جهاد زن ایرانی/ شعر؛ داستانک؛ طنز و عکس

 

تعطیلات آخر هفته برای هر کس معنای خاص خودش را دارد. بعضی ها به زیارت اهل قبور می‌روند، برخی ترجیح می‌دهند از فرصت استفاده کنند و عطش ادبیات خود را با خواندن داستان و شعر سیراب کنند. نشستن پای منبر علما و بزم هیئت هم برنامه همیشگی بعضی دیگر است. البته سر زدن به مزار شهدا و صفا کردن با این زندگان حقیقی هم که جای خودش را دارد. افرادی هم هستند که با راحت شدن از مشغله های روزانه، به منابع خبری سرک می‌کشند تا از اوضاع و احوال زمانه بی خبر نمانند. ناگفته نماند که هیچ کس بدش نمی آید در آخر هفته لبخندی به لبش بنشیند. اما بعضی ها هم هستند که تا جایی که فرصت کنند، سعی می‌کنند همه این کارها را با هم انجام دهند. بسته هفت‌شنبه رجانیوز خوراک همچین افرادی است. نوش جان!


1. هفت روز/ مروري بر مهمترين اخبار هفته گذشته

شنبه  17 تير

* شورای نگهبان نظر تفسیر این شورا درباره نامه محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور در مورد اصول قانون اساسی را اعلام کرد.

* خط تولید سامانه ضد زره دهلاویه، در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع افتتاح شد. سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در مراسم افتتاح این سامانه گفت: موشک دهلاویه یکی از پیشرفته ترین موشک های ضد زره است که برای انهدام انواع تانک های پیشرفته مجهز به زره واکنشگر طراحی شده است.

* بر اثر تیراندازی افراد مسلح ناشناس به سوی اتوبوس های مسافربری در ایالت بلوچستان پاکستان ، دستکم ۱۸ نفر کشته و شماری زخمی شدند.

* رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه ما طرح بستن تنگه هرمز را داریم چرا که یک نظامی باید برای همه امور طرح داشته باشد گفت: ملت شیعه به دلیل اینکه با عقلانیت عمل می کند راضی نمی شود که مجرای عبورانرژی چهل درصد جهان را دچار اختلال کند مگر اینکه منافع ما دچار اشکال جدی شود.

* همزمان با سفر« جان ماکین» رئیس کمیسیون ارتش در کنگره امریکا به لبنان، اوضاع شمال این کشور در مرز سوریه بار دیگر متشنج شد . تیراندازی شورشیان مسلح سوریه در مناطق مرزی شمال لبنان  به سوی مراکز ارتش سوریه ، موجب واکنش نیروهای ارتش این کشور شد.  در درگیری  دیشب میان دو طرف، یک نفر کشته شد و شش تن دیگر زخمی شدند.

* شماري از وابستگان به گروه هاي مختلف ضد انقلاب با ميزباني جواد خادم (از سازمان دهندگان كودتاي نوژه) در بروكسل گردهم آمدند. در اين نشست كه ادامه نشست چند ماه پيش بروكسل اعلام شده وابستگان به طيف هاي مختلف از جمله برخي اصلاح طلبان فعال در فتنه سبز، سلطنت طلبان، گروهك هاي تروريستي منافقين و كومله و برخي گروه هاي ماركسيستي سابق به انضمام برخي پادوها و ميرزابنويس هاي رسانه اي اپوزيسيون حضور داشتند.

* یک منبع آگاه در صنعت پالایشگاهی هند از آغاز ارسال نفت ایران با نفتکش‌های ایرانی به بنادر هند در واکنش به تحریم بیمه ای اروپا علیه ایران خبر داد.

* همزمان با افزایش تحریم‌های نفتی علیه ایران، با توافق وزارت نفت و بانک مرکزی روزانه 400 تا 500 هزار بشکه نفت ایران توسط کنسرسیومی متشکل از صادرکنندگان بخش خصوصی به بازارهای جهانی به ویژه اروپا صادر خواهد شد.
* لیبی امروز شاهد برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی پس از سرنگونی نظام معمر قذافی بود تا کنگره ملی این کشور جانشین شورای ملی انتقالی شود.

* هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا امروز شنبه در آستانه برگزاری کنفرانس کمک کنندگان به افغانستان در توکیو، وارد کابل شد.

يكشنبه 18 تير

* مزاحمان نوامیس مردم در قزوین با قمه سینه بسیجی آمر به معروف را شکافتند. امشب هفت نفر از اراذل و اوباش خیابان مولوی قزوین که مزاحمت برای نوامیس مردم این منطقه کار مستمر و دائمشان شده بود، با قمه به سوی مسئول عملیات حوزه بسیج شهید پرویز قزوین حمله‌ور شدند. به گفته شاهدان عینی، ضاربان که هفت نفر بودند، با چماق و قمه به سوی حسن عالمیان به طرز وحشیانه‌ای حمله‌ور شده و وی را پس از ضرب و شتم با قمه از ناحیه پهلو مورد جراحت قرار دادند.

* روح الله حسینیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تکذیبه‌ای ضمن رد شایعه پیشنهاد پست وزارت اطلاعات به وی، هر نوع مذاکره‌ای در این زمینه با رئیس جمهور را رد کرد.

* جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومي و انقلاب تهران از ارسال پرونده ملتهب کنندگان بازار ارز و سکه به دادگاه انقلاب و همچنین بازگشت پرونده مداحان از دادگاه به دادسرا خبر داد.

* همزمان با سی امین سالگرد ربایش 4 دیپلمات ایرانی، تندیس حاج 'احمد متوسلیان' و یارانش تحت تدابیر شدید امنیتی و نگرانی گسترده نظامیان صهیونیست در نقطه صفر مرزی لبنان با رژیم صهیونیستی نصب شد.

* شیخ‌الازهر با سریال «الفاروق عمر» مخالفت کرده و گفته است که صدها مسئله با اولویت وجود دارد که باید از طریق فیلم و سریال به آنها بپردازیم.

* دو تروریست بازداشتی سوری با بیان اینکه رفتار مسئولان ترکیه با پناهجویان سوریه بد است و مانع بازگشت سوری‌ها می‌شوند، اعتراف کردند که در ترکیه تحت نظر افسران تُـرک آموزش نظامی دیده‌اند.

* ردار حسين ساجدي‌نيا فرمانده انتظامي تهران بزرگ از دستگيري 700 تن از اراذل و اوباش در سه ماهه نخست سال جاري در پايتخت خبر داد.

* نیروهای مسلح سوریه رزمایش چند روزه هوایی، زمینی و دریایی را با با آزمایش موشک‌های دریایی، ساحلی و قایق‌های موشک‌انداز آغاز کردند.

* اظهارات اخیر حامد كرزاي درباره برخي احزاب سیاسی افغانستان با واکنش تند رهبر ائتلاف ملی اين كشور مواجه شد.

عبدالله عبدالله، رهبر ائتلاف ملی افغانستان به خبرنگاران گفت که اظهارات اخیر حامد کرزای، رییس‌جمهوري افغانستان بی‌اساس است. باید به کرزای گوشزد شود که مردم افغانستان هنوز بیدار هستند و او با خاک زدن به چشم آنان نمی‌تواند سلطه خود و همراهان خود را درکشور تضمین کند. پيش از اين، حامد كرزاي، در دیدار با جمعی از اعضای «جرگه ملی جوانان افغانستان» از عملکرد احزاب جهادی به شدت انتقاد کرد.

دوشنبه 19 تير

* كوفي عنان، فرستاده سازمان ملل متحد به سوريه امروز عصر وارد تهران شد.

* محمد بن سعود روز گذشته در حالی به خاک سپرده شد که ملک عبدالله پادشاه عربستان غایب بزرگ مراسم تشییع وی بود. شاهزاده محمد بن سعود بن عبدالعزیز آل سعود پسر سوم ملک سعود و متولد سال 1919 بود که یکشنبه 18 تیرماه درگذشت.

* سایت خبری "الف" متعلق به احمد توکلی فيلتر و البته بعد از دو روز رفع فيلتر شد.

* معاون طرح ولایت سازمان بسیج دانشجویی اعلام کرد: مراسم افتتاحیه هفدهمین دوره آموزش مبانی اندیشه اسلامی(طرح ولایت) جمعه هفته جاری با حضور 3000 دانشجو در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

* مسئول سياست‌خارجي اتحاديه اروپا براي ديدار با مقامات چين عازم اين كشور شد. كاترين اشتون مسئول سياست‌خارجي اتحاديه اروپا قرار است در اين سفر به چين با مقامات اين كشور در مورد روابط خارجه، امور امنيتي و تحولات جهاني بحث و تبادل‌نظر كند.

* علی مطهری نماینده تهران در مجلس در واکنش به اعلام جرم دادستان تهران علیه وی درباره نطقی که در مجلس داشت، گفت: اساساً دادستان حق ورود به نطق نمایندگان را ندارد.  برای من اسباب تعجب شد که بیان یک مطلب جامعه شناسانه و روانشناسانه چرا باید موجب اعلام جرم شود. ظاهراً آقای دادستان از فرط بیکاری و یا تحت فشار دولت این حرف را زده، چون ایشان را آدم عاقل و معتدلی می‌دانستم که در برخی موارد دستش بسته است، بهتر است ایشان به جای این جور کارها، تکلیف پرونده افرادی مانند آقایان مرتضوی، رحیمی و جواد لاریجانی را مشخص کند و به رفتارهایی که با زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنها می‌شود، پایان دهد.

* ناصر عاشوری ماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی خبر منتفی شدن استیضاح وزیر ورزش و جوانان در برخی از سایت‌های خبری را تکذیب کرد و اظهار داشت: طرح استیضاح محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان به امضای ۳۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده بود که تا دیروز این تعداد به ۴۴ نماینده افزایش یافت و هفته آینده این طرح اعلام وصول می‌شود.

* مطبوعات انگلیس خبر پناهنده شدن نوه مؤسس پادشاهی آل سعود به این کشور را تأیید کردند.این درحالی است که وکیل "ساره بنت طلال بن عبدالعزیز" که در عربستان "باربی" لقب گرفته، هفته قبل خبر شبکه العالم را دراینباره تکذیب کرده بود

سه شنبه 20 تير

* اجلاس جهانی زنان و بیداری اسلامی دقایقی پیش با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشومان آغاز به کار کرد. در این مراسم در حدود 1500 زن مسلمان از 80 کشور مسلمان و غیر مسلمان حضور یافته اند.

* جلسه شورای عالی حوزه‌های علمیه شامگاه امروز با حضور آیت‌الله استادی دبیر این شورا و سایر اعضا برگزار و آیت‌الله حسینی بوشهری به اتفاق آراء به عنوان مدیر جدید حوزه‌های علمیه سراسر کشور انتخاب شد.

* معاون پژوهشی سازمان هواپیمایی کشور گفت: مرحله امکان‌سنجی طرح هواپیمای 100 تا 150 نفره انجام شده و از این به بعد وارد مراحل امکان طراحی مفهومی خواهیم شد.

* منابع آگاه دیپلماتیک غربی اعلام کردند که ولی‌عهد عربستان پس از موافقت واشنگتن، روحانی برجسته و معارض شیعی شرق عربستان را به اسارت گرفته است. منابع آگاه دیپلماتیک غربی در بروکسل تاکید دارند که اقدام دولت سعودی در بازداشت شیخ "نمرالنمر" از روحانیان برجسته شیعی شرق عربستان و از بزرگترین مخالفان رژیم حاکم یک اقدام امنیتی و سیاسی بسیار خطرناک برای ثبات شرق این کشور که آتش زیر خاکستر است، به شمار می‌آید.

* محافل رسانه اي و مردمي به برگزاري اردوي تيم هاي ليگ برتيري ايران در تركيه و صرف هزينه هاي گزاف اعتراض كردند. این فصل نیز 7تیم از 18 تیم لیگ برتری به مقصد ترکیه پرواز می کنند که هزینه این سفر برای آنها در مجموع یک میلیارد و 480 میلیون تومان است.

چهارشنبه 21 تير

* حضرت آيت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در ديدار بيش از هزار نفر از زنان نخبه، فرهيخته و مجاهد دنيای اسلام، نقش زنان را در حركت عظيم بيداری اسلامی بی بديل خواندند و با اشاره به تجربه بسيار پربركت حضور زنان ايران در پيروزی و تداوم انقلاب اسلامی تأكيد كردند: تداوم،‌ت قويت و گسترش حضور زنان در حركت مبارك بيداری اسلامی بی ترديد، پيروزيهای فراوانی را برای ملتهای مسلمان به دنبال خواهد آورد.

*  وبلاگ "خیزش دانشجویی محاکمه جاسبی" با اعلام اینکه "جاسبی باید در دادگاه صالحه پاسخگو باشد"، توسط دو اتحادیه بزرگ دانشجویی کشور يعني اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان راه‌اندازی شد.

* رییس جمهوری مصر در نخستین سفر خارجی خود، ر برای انجام یك دیدار رسمی از عربستان سعودی، در صدر هیاتی وارد جده شد. ب'محمد مرسی' در این سفر دو روزه كه نخستین سفر خارجی وی پس از انتخاب شدن به عنوان رییس جمهوری مصر به شمار می رود، با عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سعودی ودیگر مقامات بلندپایه این كشور دیدار و گفت وگو خواهد كرد.

* محمدرضا آشتیانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره پیشنهاد هاشمی رفسنجانی برای تشکیل شواری فقهی گفت: در حال حاضر "شورای افتاء" متشکل از بسیاری از مراجع تقلید در راستای رسیدگی به مسائل کشور وبررسی موضوعاتی همچون دیه و مسائل فقهی در کشور زیر نظر رهبری فعال است لذا در مقطع فعلی تشکیل شورای فقهی لزومی ندارد.

* معاون سینمایی حوزه هنری استان خوزستان از اجرای طرح پذیرش رایگان رعایت‌کنندگان حجاب و عفاف در روز حجاب و عفاف در سینماهای حوزه هنری استان خبر داد.

* کريستين ساينس مانيتور نوشت: افزايش تنش ها در منطقه خاورميانه به ويژه نگراني ها درباره بسته شدن تنگه هرمز، موجب افزايش مجدد قيمت بنزين در آمريکا شد.

* دكتر محمود احمدی‌‌نژاد صبح امروز در بدو ورود به زنجان در محل محور زنجان ـ طارم حضور و این محور را رسما افتتاح کرد. ساخت محور زنجان ـ طارم (تهم ـ چورزق) از سال 71 آغاز شده و با اقدامات دولت نهم امسال کار ساخت این محور به پایان رسیده است.

* حجت‌الاسلام والمسلمين روانبخش عضو جبهه پايداري اعلام كرد كه اين تشكل سياسي در زمينه انتخابات رياست جمهوري دوره يازدهم كه در سال 92 برگزار مي‌شود، هنوز وارد بحث مصاديق نشده است.

پنجشنبه 22 تير

* محمد مرسي، ‌رئيس‌جمهوري مصر با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد كه به دستورات صادر شده از سوي دادگاه عالي قانون اساسي اين كشور مبني بر انحلال پارلمان پايبند است و به حكم اين دادگاه كه مجلس الشعب را منحل مي‌داند، احترام مي‌گذارد. اوايل هفته بود كه محمد مرسي اعلام كرد پارلمان مصر بايد دوباره آغاز بكار كند و پيرو اين تصميم نمايندگان به مجلس بازگشته بودند.

* رژیم صهیونستی اذعان کرد با وجود تلاش‌های بسیار و اختصاص بودجه‌ای کلان برای ترور سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، در این کار با شکست مواجه شده است.

* علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در اولین همایش اقتصاد و حج با تاكید بر اینكه مكه محل نزول قران و پایگاه اصلی صدور فكر اسلامی است گفت: ممكن است اختلافاتی میان دو كشور ایران و عربستان باشد، اما هیج چیز نباید مانع روابط خوب این دو كشور شود.
 
 
2. زيارت اهل قبور/ فاتحه اي نثار علامه شیخ محمد تقی بهلول

علامه اي كه براي وزير سني روضه خواند




استاد معظم حجه السلام والمسلمین «عبدالقاسم شوشتری» امام جمعه محترم شاهین شهر زمانی که در شهر درود تشریف داشتند می فرمودندکه:حاج آقای بهلول چند سال قبل همراه یکی از دوستانش قرار بودبه یکی از روستاهای دوردست برود.این روستا فقط یک ماشین شخصی داشته که هر روز سر ساعت مقرر کسانی را که قصد مسافرت به آن روستا را داشته اند می برد.فاصله این روستا تا شهر حدودا ده ساعت بود اما موقع حرکت  ماشین برای بهلول مشکلی پیش می آید و نمی تواند در آن ساعت همراه دوستش به آن روستا برود لذا به رفیقش می فرماید  شما بروید من فردا که روز عاشورا است خواهم آمد دوست ایشان به سمت روستا حرکت می کند بعد از ساعتها به روستا می رسد مبیند تمام مردم به مسجد رفته اند پس از حضور در مسجد در می یابد که شیخ بهلول بالای منبر است ومشغول مصیبت است.با کمال تعجب از مردم می پرسد  که شیخ رسیده است ؟ مردم می گویند که الان چندین ساعت است که  شیخ در روستا است و منبر ایشان یک ساعت است که شروع شده است. بعدا که می خواهد از خود ایشان سوال کندشیخ امتناع  می ورزد و او را امر به سکوت می کند. 

*

یک روز موقع اذان ظهر  همراه ایشان از تهران به قم می آمدیم  بنده (سید عباس موسوی مطلق) که خیلی خسته بودم قصد داشتم به ایشان بگویم نماز را در منزل بخوانیم و برای زیارت حضرت معصومه (علیهما السلام) شب به حرم بیاییم بلا فاصله فر مودند : شیطان همیشه کارهایی که برای خدا باشد را در نظر انسان سخت و سنگین نشان می دهد مثلا نماز وسایر عبادات را خیلی سخت و طاقت فرسا نشان می دهد و اضافه فرمودند که من در هر شهر یا روستایی که وارد بشوم اگر حرم امام یا امام زاده داشته باشد  مثل قم و یا مشهد اول به زیارت آنها می روم و بعد به جاهای دیگر  البته شیطان خیلی سخت جلوه می دهد مثلا می گوید: الان خسته یا حرفهای دیگر.سپس فرمودند برویم حرم و نماز و زیارت بخوانیم بعد می رویم منزل شما لذا ما تبعیت کردیم و همراه ایشان به حرم رفتیم در حرم هر یک  از طلبه ها که ایشان را می دید پس از احوال پرسی ایشان را دعوت مکردند اما ایشان می گفتند به این سید قول داده ام وباید به منزل ایشان بروم.

*

بعد از حمله خونین مسجد الحرام و بسته شدن راه حج یکی از روحانیان به ایشان می فرماید:جناب شیخ، گفته اند شما مستجاب الدعوه هستید دعا کنید که فهد بمیرد و را حج باز گردد. ایشان با تبّسم فرمودند هر وقت من بمیرم فهد هم خواهد مرد ودقیقاً این امر  اتّفاق افتاد و   همزمان با ارتحال علامه شيخ بهلول ،فهد نيز فوت كرد.

می فرمودند: ایامی که در زندان بودم تقریبا ده سالی از زندانی شدن ما شاید گذشته بود که به من اطلاع دادند پسر یکی از وزرای دربار بیمار شده و هر کجا برده اند مداوا نشده است آخرالامر به سفارش یکی از نزدیکانش با اینکه سنی مذهب بودند متوسل به امام حسین (علیه السلام)  می شوند و نذر میکنند اگر پسرش خوب شود برای امام حسین شیعیان ده روز  مجلس روزه بگیرد.حالا پسر خوب شده است اما کسی از منبری ها حاضر نشده که در محضر آنها روضه بخواند به دو دلیل یکی سنی بودن آنها و دومی همه اشراف و وزرا بودند مطلب در خور آنها نداشتند.

خلاصه به وزیر اطلاع می دهند که یک نفر منبری در زندان  شما است او را بیاورید. به ما اطلاع دادند و قرار شد ما منبر برویم . ما هم قبول کردیم واشعار زیادی سرودیم.اما وقتی وارد مجاس شدم دیدم زن و مرد با هم مخلوط هستند لذا گفتم:شنیده ام امام حسین (علیه السلام) پسر شما را شفا داده است و شما نذر کرده اید روضه بخوانید و در ضمن کسی حاضر نشده که منبر برود حال که من منبر می روم شرطی دارم و آن اینکه همه زن ومرد در این تالار بزرگ باید جدا شوند.آنها بلافاصله جدا شدند و چند روز بحمد الله و کمک خدا منبر رفتم روز اول که برایم میوه آوردند نخوردم وگفتم : نمی خورم مگر اینکه برای رفقای ما در زندان ببرید آنها قبول کردند و تا آخرین روز منبر  برای زندانیها میوه می بردند و این امر باعث خوشحالی زندانیان شده بود.


3. مزار شهدا/ شهيده نسرين افضل

نماد عفت و جهاد يك زن ايراني

نسرین دیر کرده بود از صبح زود رفته بود جهاد و حالا دیر وقت بود. پدر در اتاق راه می‌رفت، مادر دلشوره داشت. همه نگران بودند، پدر با تندی گفت: نه آمدنش معلومه و نه رفتنش، این که نشد وضع. 24 ساعت سر خدمت باشه، سر کار باشه. بالاخره استراحت می‌خواد یا نه؟

مادر گفت نمی‌دونم والله تلفن زد، گفت: احمد، قدری خوراک و پول براش ببره، من هم نفهمیدم آدرس را به احمد گفت، یقین نزدیکای شیراز بوده توی راه یه خونواده جنگ زده را می‌بینه که بچشون مریضه، می‌خواست اونو به بیمارستان برسونه.

پدر گفت: خب به بیمارستان تلفن زدی؟ مادر گفت: مریض که نیست بگم صداش کنند مریض برده، اونجا که اسم همراه بیمار را یادداشت نمی‌کنند، بیمارستان فقیهی به اون بزرگی کی به کی است کی به کیه!

پدر گفت: این دختره چکاره است؟ همه جا سر می‌زنه، به داد همه باید، بچه من برسه؟ توی مسجد هیچ کس غیر از نسرین من نیست؟ توی جهاد هیچ کس مسئول نیست؟ تازه‌ این خوابگاه عشایر رفتنش هم برنامه تازه اش شده، چند شب پیش هم رفته بود پیش بچه‌های عشایر یا اونها را می‌یاره خونه و مثل پروانه دورشون می‌چرخه و غذاهای رنگین جلوشون می‌گذاره، یا خودش می‌ره اونجا. مگه نباید خودش هم زندگی کنه، صبح نسرین کجاست؟ مسجد، ظهر نسرین کجاست؟ مسجد، شب نصف شب نسرین کجاست؟ مسجد.

مادر گفت: اینها را که می‌آورد خانه، ثواب دارد غریبند، از خانه شان دورند، آمده‌اند اینجا درس بخوانند، فردا کاره‌ای شوند. از من غذا پختن و آماده کردن خانه و شستن برای آنها، اما اصلاً آرام و قرار ندارد. هر جا کار باشد، نسرین همان جاست، دنبال کار می‌دود.

کریم گفت: کار یک جا بند شدن هم بهم دادن. توی جهاد هیچ کس بهتر، تمیزتر، دقیق تر از نسرین، کتاب خلاصه نمی‌کنه. همه کتاب‌های استاد مطهری را به خاطر پشتکاری که داره، نسرین خلاصه نویسی می‌کنه. از همه بهتر این کار را انجام می‌ده چون استاد مطهری را خیلی دوست داره و هم اینکه خیلی خوب کار می‌کنه. اما از بس دل رحم و مهربونه یکجا بند نمی‌شه، انگار که کار را بو می‌کشه. رفته توی دهات «دشمن زیادی» زن‌ها را برده توی حمامی که جهاد براشون درست کرده، کلاس آموزش احکام و بهداشت گذاشته! اصلاً یک کارهای عجیب و غریبی می‌کنه. عروسی هم که کردیم هیچ فرقی نکرده یک هفته بعد از ازدواجش برگشت مهاباد.

همین طور که بیرون مثل فرفره کار می‌کنیم، از وقتی هم که می‌رسه خونه می‌شوره، می‌پزه، و تمیز می‌کنه.

 

نسرین افضل در سال 1338 در خانواده مذهبی در استان فارس بدنيا آمد. او در دوران تحصیل به عنوان یکی از دانش‌آموزان پرشعور و باشعور، بر بسیاری از نابسامانی‌ها در رژیم طاغوت، اعتراض ‌کرد، تا جایی که مورد تعقیب نیروهای امنیتی قرار گرفت.

شهیده افضل، در آغاز سال 1360 با مشورت برادررش شهید «احمد افضل» با فراخوان جهادسازندگی شیراز، به همراه جمعی از خواهران متعهد به کردستان رفت و همه وقت خویش در مهاباد به مجاهدت پرداخت. وی مدتی مسئولیت تبلیغات و انتشارات سپاه مهاباد را بر عهده گرفت و در عین حال، با دیگر ارگان‌ها همکاری داشت.

او به خاطر نیاز شدید آموزش و پرورش به مربی، با عنوان مربی تربیتی در مهاباد مشغول به کار شد و همزمان معلمان نهضت سوادآموزی نیز تحت تعلیم او قرار گرفتند. وی در سال 1361 با یکی از پاسداران ازدواج کرده و پس از ازدواج با وجود فعالیت زیاد اجتماعی، آنگاه که به کاشانه‌اش بازمی‌گشت، با ذوق و ظرافتی ستودنی، خانه ساده و بی‌پیرایه را به بهشتی روح بخش تبدیل ‌کرد.

این شهیده در آخرین شب حيات دنيايي‌اش، با وجود تب شدید و بیماری از همسرش خواست که او را به مجلس دعای توسل برساند؛ با وجود پافشاری همسرش برای استراحت، در مراسم دعا حضور یافت و به گفته دوستانش آن شب مثل همیشه او به شدت منقلب بود.

مراسم دعا و نیایش به پایان رسید و این شهیده، در حالی که برای مراجعت به منزل سوار اتومبیل بود، در مسیر به کمین عوامل پلید آمریکا ‌افتاد و در آن جمع تنها، شهیده نسرین مورد اصابت گلوله دشمن قرار گرفت وپس از یک سال حضور در مهاباد، در شامگاه دهم تیر 61 به شهادت رسيد.


4. يك فنجان شعر/ پنج رباعي از هادي فردوسي

یکروز بهار می شود با یک گل

هادی فردوسی ۲۰ساله اهل یکی از روستاهای سروستان فارس است. با قوت و قدرت رباعی می‌سراید. رباعی هایش کوبنده‌اند و صریح و بی‌رودربایستی است.
 
 
 ما دور مداری از خطر می گردیم
تا صبح بدنبال سحر می گردیم

سوگند به لاله ها که همچون خورشید
زرد آمده ایم و سرخ برمی گردیم

*

شهر آینه دار می شود با یک گل
پروانه تبار می شود با یک گل

گفتند نمی شود ولی می بینند
یکروز بهار می شود با یک گل

*

خون بسته سرم تمام گیسم سرخ است
می گریم و چشم های خیسم سرخ است

هرچند که سبز رفته ای نامت را
با هرقلمی که می نویسم سرخ است

*

از زخم شناسنامه دارند هنوز
در مسجد خون اقامه دارند هنوز

آنان همه از تبار باران بودند
رفتند ولی ادامه دارند هنوز

*

سرتاسر شهر با تو عطرآگین بود
لبخند تمام کوچه ها غمگین بود

آنروز که بردوش ترا می بردیم
تابوت سبک ولی غمت سنگین بود
 


5. نقل محفل/ داستاني از مريم عبدالكريمی

مي‌دونم باور نمی‌كنی...

صورت ریز و استخوانیش به زحمت از زیر چادر دیده می‌شود. با آن قد و قامت كوتاه قدمهایش را به تندی برمی‌دارد. گاهی به دور و برش نگاهی می‌كند، زمانی نگاهی به پشت سرش می‌اندازد و دوباره تند و تند به راهش ادامه می‌دهد. ساك دستی‌اش را چند بار از این دست به آن دست می‌دهد. جلوی در آهنی‌رنگ رورفته‌‌ای می‌ایستد. كلید را از گردنش درمی‌آورد. داخل قفل می‌چرخاند. قدم به داخل حیاط می‌گذارد: «پناه بر خدا! این آت و‌‌آشغالها از كجا اومده، آخه من پیرزن مگه چقدر جون دارم.»

ساكت دستی‌اش را زمین می‌گذارد. بند ساك رد قرمزی روی دستش گذاشته است. توی ساك را خوب نگاه می‌كند: «این سند خونه، شناسنامه، برگۀ انحصار وراثت، قبض آب، برق، تلفن، اینم دسته كلیدم.»

نفس راحتی می‌كشد. ساك را برمی‌دارد و داخل اتاق می‌شود: «انگار بازم كسی تو خونه بوده.»

سری به آشپزخانه می‌زند: «حتماً روی اجاق كسی چیزی پخته! می‌رفتم بیرون تمیزش كرده بودم.»

خودش را روی صندلی می‌اندازد. به صدای جیرجیر صندلی عادت كرده است. صدای صندلی با صدای تلفن در‌هم ‌می‌شود؛ «ای بابا، این دیگه كیه؟ حتماً بازم فهمیدند من اومدم خونه، زنگ زدند، اذیتم كنند. الهی جز جگر بزنند.»

دستش را به كمر می‌گیرد و بلند می‌شود: «الو... الو... سلام داداش شمایی، ترسیدم!»

چه حالی، چه احوالی.. مگه بچه‌‌های حاجی خدا بیامرز می‌ذارن نفس بكشم. باز من نبودم اومدن خونه رو گشتند.

نمی‌دونم چی از جونم می‌خوان، آره بابا، همۀ مدارك پیش خودمه! می‌دونی كه تا سر كوچه هم با خودم می‌برمشون.

آخه چند‌بار بگم من خیالاتی نشدم، زن همسایه هم امروز برگشته می‌گه حاج خانم گمونم از ما بهترون تو خونت رفت و‌آمد دارند. اینم شد حرف آخه. اینا از هیچی خبر ندارند.

آره، آره می‌دونم بچه‌های حاجی ایران نیستند ولی خوب حتماً كسی رو اجیر كردند.

ببین داداش درسته اجاقم كوره ولی بچه‌ها‌شو مثل بچه‌های خودم دوست داشتم. اما اونا هیچ وقت با من نساختند.
باشه داداش باشه دیگه نمی‌گم، می‌دونم باورت نمی‌شه، مواظب خودم هستم، تونستی یه سری بهم بزن.

گوشی را سر جایش می‌گذارد: «راست راستی خان داداشم بود؟!!..»


6. يه حبه قند/ طنز

رقيب براي خاطرات آقاي هاشمي پيدا شده است

در هفته گذته بخشی از خاطرات جناب هاشمی رفسنجانی از تیرماه سال ۶۸ در سایتها بازتاب پیدا کرده است که خواندنش خیلی جالب است. کامل آنرا اینجا بخوانید اما بخشی از آن را در زیر ملاحظه کنید:

”هنگام پرش از روی اسکله، ناخن انگشت پایم شکست و زخم شد. بعد از شنا آقای ابراهیمی بهیار که همراه تیم آمده است، پانسمان کرد. می‌خواست آمپول ضد کزاز بزند، موافقت نکردم می‌خواست بقیه ناخن را بردارد، با این هم موافقت نکردم. چون به نظرم مهم نمی‌آید.

سواحل این طرف خیلی آبادتر و پرجمعیت‌تر است. تقریبا همه جا را گرفته و پلاژ و ویلا ساخته‌اند؛ بیشتر آنها شخصی است. از ارتش و ارگان‌ها هم هست. معمولا با دیوارهایی از حصیر، محل شنا زنان و مردان جدا شده است، ولی در مواردی زنان و مردان با هم در دریا هستند ولی آنان با لباس و روسری یا چادر در آب می‌روند؛ به آن صورتی که شنیده بودم سخت گیری نیست.”

در همین راستا یکی از افراد خود مهم بین که اعتقاد داشت مگر او چه جیزش کمتر است، بخشی از خاطرات روزانه خود را فرستاده است تا ما منتشر کنیم. ما هم منتشر می کنیم؛ ایناهاش:

(هرگونه ربط، قصد و غرض خاص، مرض خاص و یا هر چیز دیگری که پیگرد قانونی داشته باشد تکذیب می شود)
 
پریروز

هوا تاریک بود که خوابیدم. من خواب بودم اما فکر کنم در تمام مدتی که خوابیده بودم ساعت اتاقم کار کرده بود. این را صبح وقتی که بیدار شدم فهمیدم. چون موقع خواب عقربه‌ها ساعت دوازده را نشان می‌داد اما وقتی بیدار شدم هشت بود! از بچه‌ها پرسیدم نکند یکی از شما ساعت را جلو کشیده باشد؟ بالاتفاق منکر شدند و گفتند الان چند سال است که ساعتها کار می‌کنند و جلو می‌روند. قبول کردم!

صبحانه چای خوردم. یک عدد تفاله چای روی سطح آن شناور بود که هرچقدر با انگشت زدم فرو نرفت و هی بالا می‌آمد. اعصابم خورد شد. چایی را نصفه کاره گذاشتم و شیر خوردم. شیرش سفید بود. تعجب کردم، خواستم از بچه‌ها بپرسم که دیدم نیستند. زنگ زدم از تهران بپرسم. خطها شلوغ بود. به بچه‌ها گفتم از وزیر مخابرات دلیل شلوغی خطها را سوال کنند.
 
دیروز

دیشب راحت نخوابیده بودم و خیلی خسته بودم ولی برای نماز پا شدم. بعد از نماز خوابم نبرد، نشستم بسکتبال‌نوین نگاه کردم. چه میکنه این «شکیل»! بچه‌ها نزدیک ساعت نه بیدار شدند. با هم صبحانه خوردیم. چای خوردیم. نان را تکه می‌کردم و پنیر را با چاقو میمالیدم روش. بچه‌ها با قاشق چای خوری پنیر را میمالیدند روش. یکی از آنها هم اصلا پنیر نمی‌خورد که بخواهد با چاقو یا قاشق چای خوری پنیر را بمالد روش. من نمی‌دانم چرا پنیرها را جوری نمی‌سازند که لازم نباشد برای مالیدن آن روی نان از چیزی استفاده کنیم؟ گفتم از وزیر بازرگانی پیگیری کنند!
همین موقع یادم افتاد که گفتم بودم از وزیر مخابرات پیگیری کنند شلوغی خطوط  را. از بچه ها پرسیدم؛ گفتند چون خط شلوغ بوده موفق به تماس با وزیر مخابرات نشده‌اند. کمی دلم شکست!

بعد از صبحانه ناهار خوردیم. بعدش هم شام. بینش چند لیوان آب خورده بودم. لیوان را می‌گیرم زیر شیر آب تا پر شود. وقتی پر شد باید شیر را ببندم. بستم. وقتی آب خوردم دیگر آبی در لیوان نبود. لیوان خالی را گذاشتم در جایی که لیوانهای خالی را می‌گذارند. قبل از من دیگران هم کلی لیوان خالی را بعد از خوردن آبشان گذاشته بودند در همانجا که لیوانهای خالی را بعد از خوردن آبشان می‌گذارند. نمی‌دانم اینهمه آب را چه کسی خورده است؟!
 
امروز

نهار املت داشتیم. نمی‌دانم من وقتی گشنه می‌شوم نهار می‌خوریم یا وقتی ناهار می‌خوریم گشنه می‌شوم. خواستم به بچه‌ها بگویم از وزیر بهداشت پیگیری کنند که بچه ها زودتر گفتند هنوز خطها شلوغ است. ناهار را با قاشق می‌خورم. در این یک مورد بچه‌ها با من هم نظر هستند و هیچ کس از چاقو استفاده نمی‌کند. چند سال است آنها را زیر نظر دارم اما هیچ وقت ندیدم املت را با چاقو بخورند. خدا را شکر بچه های خلفی از آب درآمده‌اند. جونگولی‌های بابا!

بعد از ناهار خواستم آب بخورم. پرید در گلویم. سرفه کردم. دستگاه شوک برقی آوردند. خدا را شکر عملیات احیا انجام شد و من به زندگی برگشتم. بچه‌ها گفتند از تهران زنگ زدند و گفتند خبر برگشت من به زندگی موجی از خوشحالی را در دل مردم ایجاد کرده. گفتم خب وقتی زنگ زده بودند می‌گفتید سوالهایم را از وزرا بپرسند. گفتند خطها یکدفعه دوباره شلوغ شده است!
 
فردا

هوا فردا خوب است. این را هواشناسی گفته است. انقدر دوست دارم هوا خوب نباشد تا بگویم زنگ بزنند و بپرسند چرا دقت نمی‌کنند در پیش بینی هوا! ولی حیف که احتمالا فردا هم خط شلوغ خواهد بود. با بچه‌ها قرار گذاشته‌ایم فردا شام بخوریم. ۴۲ سال است هر روز داریم این قرار را می‌گذاریم و به آن عمل می‌کنیم. من خیلی دوست دارم به قرارهایم عمل کنم.

فردا قرار است کمی هم اسب سواری کنیم. برای اسب سواری باید سوار اسب شد. در این صورت است که اسب پایین و انسان روی آن قرار می‌‌گیرد. اسب با بز فرق دارد. بز هم با سوسک فرق دارد. سوسک دو تا شاخک دارد اما بز از دماغش آب می‌چکد. اما اسب با هر دوی اینها فرق دارد چون قدش بلند است. باید دقت کنم تا این موارد را حتما بنویسم تا در تاریخ ثبت شود وگرنه ممکن است بعدها یکی اشتباهی سوار سوسک شود یا با دمپایی بکوبد بر سر بز!

 

7. از دريچه دوربين

 


  ديدار شركت كنندگان در اجلاس زنان و بيداري اسلامي با مقام معظم رهبري

 

سخنراني رييس جمهور در اجلاس جهاني زنان و بيداري ايلامي

 

دیدار جلیلی و کوفی عنان در تهران

 

مراسم سی‌امین سالگرد ربوده شدن حاج احمدمتوسلیان

 

محروميت در قلعه سيمون اسلامشهر

 

مانور دریایی امداد و نجات هلال احمر

 

عمل قلب باز در بیمارستان ولیعصر قم

 

جشن تولد شهيد مسلم فراهاني در قطعه شهداي بهشت زهرا(س)

 

تنها نيم ثانيه قبل از سونامي

 

 

 

کد خبر:131655 -


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: