هشدار صریح ایران به شیوخ اماراتی/ خروج سرمایه بازرگانان ایرانی از دبی یعنی "خداحافظ امارات!"
 
خروج سرمایه‌های عظیم ایرانیان از امارات متحده عربی، بزرگترین تهدید این روزهای این شیخ‌نشین کوچک حاشیه خلیج فارس است که با اعلام نگرانی رسمی مقامات این کشور روبرو شده و مسئولان دولتی را به تکاپو انداخته تا مانع از وقوع این مساله شوند.

به گزارش رجانیوز، به دنبال کارشکنی کشورهای عربی‌ شورای همکاری خلیج فارس به ویژه امارات (به عنوان شریک مهم تجاری ایران) و دنباله روی آن‌ها از سیاست‌های آمریکا در محدود کردن تجارت با ایران، سرمایه گذاران ایرانی به تدریج مشغول انتقال سرمایه خود از این کشور به ایران و سایر کشورهای منطقه هستند که این موضوع زمینه‌ساز نگرانی گسترده اماراتی‌ها را فراهم کرده است.

امارات زمانی یک مرکز مهم سرمایه گذاری در جنوب خلیج فارس بود و سرمایه‌های خارجی زیادی جذب بخش مسکن دوبی شد اما بحران مالی ۲۰۰۸ که از آمریکا شروع شد ضربه سختی به اقتصاد دوبی وارد کرد و اکنون با وجود گذشت ۴ سال از این بحران هنوز بخش مسکن دوبی نتوانسته است خود را ترمیم کند. این مسئله تلاش‌های سرمایه گذاران برای خروج سرمایه‌های خود از دوبی تشدید کرده است.

در همین راستا، در روزهای اخیر روزنامه "الشرق الاوسط" به نقل از منابع آگاه اعلام کرد دولت امارات محدودیت‌های شدیدی را در زمینه انتقال اموال ایرانی‌های مقیم این کشور به ایران و کشورهای دیگر وضع کرده است. طبق این قانون، ایرانی‌های مقیم امارات نمی‌توانند اموال خود را به ایران و کشورهای دیگر انتقال دهند؛ مگر به مبالغ محدود و فقط از طریق موسسه خدمات مالی ویسترن یونیون که در ایران فعالیت آن مجاز نیست. بدین ترتیب ایرانی‌های که در امارات سرمایه گذاری کرده‌اند نمی‌توانند سرمایه خود را به کشور خود بازگردانند!

همچنین گفته می‌شود بانک مرکزی امارات با جدیت این موضوع را دنبال می‌کند و سخت‌گیری شدید را بر تاجران ایرانی اعمال کرده است.

به دنبال شدت گرفتن سختگیری اماراتی‌ها بر ایرانیان ساکن این کشور و همچنین مطرح شده ماجرای تحریم نفتی ایران توسط اتحادیه اروپا و ارائه طرح بستن تنگه هرمز به مجلس شورای اسلامی، هفته گذشته علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران در سفری از پیش اعلام نشده به این کشور سفر و با مسئولان ارشد دولت امارات دیدار و گفتگو کرد.

اگرچه اکثر خبرگزاری‌های داخلی و بین‌المللی، مساله تنگه هرمز را به عنوان محور اصلی این گفتگوها در این سفر غیرمنتظره مطرح کرده‌اند اما برخی منابع خبری از هشدار ایران به امارات در زمینه رعایت مناسبات دیپلماتیک خبر می‌دهند. به نظر می‌رسد علی اکبر صالحی به منظور هشدار به مسئولان اماراتی در زمینه اعمال فشار به تاجران و بازرگانان ایرانی که قصد خارج کردن سرمایه‌های خود از این کشور را دارند، به این شیخ نشین سفر کرده تا آل نهیان را نسبت به عواقب همراهی با طرح‌های غربی علیه ایران آگاه کند.

نحوه برخورد امارات با ایرانیان ساکن این کشور در ماه‌های آینده مشخص خواهد کرد که این شیخ‌نشین کوچک حاشیه خلیج فارس باز هم در مسیر تامین اهداف ساکنین کاخ سفید حرکت می‌کند و هزینه تقابل با ایران را می‌پردازد یا در این مسیر شاهد تغییر رویکرد به سمت همکاری‌های مشترک منطقه‌ای خواهیم بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : هشدار ایران, شیوخ اماراتی, بازرگانان ایرانی, دبی, ,