پس از ژاپن، هند هم به جمع بیمه‌کنندگان نفت‌کش‌های حامل نفت ایران پیوست

دور زدن تحریم‌ بیمه‌ای اروپا در روز روشن/ شرکت‌های بیمه اروپایی بزرگترین متضرر تحریم بیمه‌ای ایران
 

در شرایطی که آژانس بین‌المللی انرژی، پیش بیینی کرده بود با اجرای تحریم بیمه نفت‌کش‌های حامل نفت ایران، کاهش 40 درصدی فروش نفت گریبان صنعت نفت ایران را خواهد گرفت، اقدام خریدارن عمده نفتی ایران همچون ژاپن در بیمه این نفت‌کش‌ها و به نوعی دور زدن تحریم بیمه‌ای اروپا سبب شده است تا نه تنها آسیبی به فروش نفت ایران نرسد بلکه این صنعت بیمه اروپا باشد که بازار پرسود بیمه صنعت نفت ایران را از دست بدهد. این در حالی است که هند نیز دست به اقدام مشابهی در این زمینه زده است و یک مجموعه کلان بیمه ایرانی نیز اقدام به بیمه نفت کش‌های ایرانی کرده است.

به گزارش رجانیوز، وال استریت ژورنال روز گذشته گزارش داد: «به رغم تهدیدهای گسترده آمریکا، یک شرکت بیمه هندی به نام «هند متحد» نیز با بیمه کردن نفتکش‌های هندی که حامل نفت ایرانی هستند، موافقت نموده است. این مسئله تا حدی باعث آرامش خاطر شرکت‌های کشتیرانی هندی شد.»
تحریم یک طرفه نفتی ایران از ابتدای ماه ژوئن از سوی آمریکا و متحدانش اعمال شد. قرار این تحریم مستقیم را شش ماه پیش، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در واپسین روزهای سال 2011 امضا کرد. باراک اوباما در یکی از سخنرانی خود با بیانی تند خطاب به کشورهایی که با ایران همکاری می‌کنند، گفت:" امروز به کشورهایی که از ایران نفت و مشتقات آن را وارد می‌کنند یادآوری کردیم که سه ماه فرصت دارند یا واردات خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند و یا ریسک تحریم موسسات مالی خود را بپذیرند."
اتحادیه اروپا نیز به عنوان یکی از دنباله روهای سیاست استکباری آمریکا، تلاش می‌کند از طریق راههای مختلف، از جمله تحریم بیمه‌ای ایران، صادرات نفت جمهوری اسلامی را غیر ممکن سازد. شرکت های بیمه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا که هم اکنون قریب به 95 درصد حمل و نقل دریایی دنیا را بیمه میکنند، از ارائه خدمات بیمه  ای به تانکرهای حامل نفت ایران منع شدند. به همین دلیل با فشار مستقیم به شرکت‌هایی همچون وریتاس فرانسه، لویدز رجیستر انگلیس، دت نورسک وریتاس نروژ و جرمانیش لوید آلمان، این شرکتها قراردادهای خود را با شرکتهای کشتیرانی نفت ایران به حالت تعلیق درآورده اند.این تحریم، موجب شده که مشتریان غیر اروپایی نفت ایران، به خصوص، به خصوص خریداران آسیایی که تقریبا 70 درصد نفت مورد نیاز خود را از دیگر کشور وارد می‌کنند، به دنبال راه حلی جهت ادامه واردات نفت باشند.
بر اساس برآورد آژانس بین المللی انرژی، تحریم بیمه ای محموله های نفت ایران، صادرات نفت این کشور را تا 40 درصد کاهش خواهد داد. اما ژاپن اخیرا قانونی را به تصویب رسانده  که به دولت این کشور اجازه می‌دهد پوشش بیمه‌ای جایگزین به مبلغ 7.6 میلیارد دلار برای کشتی های حامل نفت ایران به مقصد ژاپن فراهم نماید. این کشتی ها پیش از این از پوشش بیمه ای شرکت های اروپایی استفاده می کردند. چین و سنگاپور نیز که جزو خریداران عمده نفت ایران است، به تازگی از لیست اجرا کنندگان تحریم های جدید آمریکا علیه خارج شد.
اما این همه ماجرا نبود چنانکه مدتی پس از طرح تحریم بیمه‌ای نفت‌کش‌های ایرانی، دولت ژاپن با تصویب قانونی، شرکت‌های بیمه‌گذار ژاپنی را مجاز کرد تا نفت‌کش‌های حامل نفت ایران را بیمه کنند. این در حالی است که با دستور رئیس جمهور ایران نیز، سندیکایی متشکل از کارگزاران داخلی بیمه به منظور بیمه کشتی‌‌های نفتکش ایران تشکیل شده که بیمه کشتی‌های نفتکش ایرانی توسط بیمه‌های داخلی علاوه بر خنثی سازی تحریم منجر به عدم خروج ارز و صرفه جویی اقتصادی قابل توجه‌ای شده است.
مدیر عامل شرکت بیمه ایران نیز اعلام کرد: شرکت بیمه ایران تنها بیمه دولتی کشورمان با قدمت 75 ساله است که کنسرسیوم های اتکایی در بازار داخلی و واگذاری اتکایی به بازارهای جهانی را راهبری می کند. هم اکنون ریسک های بزرگی چون نفت و گاز و پتروشیمی، نیروگاه ها و خطوط هوایی با راهبری بیمه ایران تحت پوشش قرار دارند و تحریم علیه ایران مستلزم نقش جدیدی برای آن خواهد بود.
با این اوصاف به نظر می‌رسد تحریم بیمه‌ای نفت‌کش‌های حامل نفت ایران، نه تنها نتوانسته است آسیبی به صادرات نفت ایران وارد کند بلکه شرکت‌های بیمه‌ای غربی و خصوصا اروپایی را که نزدیک به 80 درصد مرسولات نفتی ایران را بیمه می‌کردند، از این بازار پر سود محروم کرده است. امری که با تدابیر در نظر گرفته شده از سوی جمهوری اسلامی، و همچنین بیمه شرکت هندی و ژاپنی، و برخی تدابیر اعلام نشده دیگر، راهی آسان و عملیاتی را برای دور زدن تحریم‌های خودساخته غربی پیش روی ایران گذاشته است. 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : تحریم‌ بیمه‌ای اروپا, بیمه‌ کنندگان نفت‌کش‌ها, تحریم‌, ,