عواقب غیرقابل پیش‌بینی تحریم‌های ایران برای ۱+۵
نگرانی‎غرب از طرح غنی‌سازی ۵۰درصدی اورانیوم برای تامین سوخت ناوگان هسته‌ای ایران
 

 

 بررسی طرحی در کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی که دولت را مکلف می‌کند به «تجهیز بخشی از شناورهای دریایی از جمله ناوگان دریایی و تحقیقاتی کشور به پیش رانه های خاص دارای قابلیت طی مسیر طولانی بدون نیاز به سوخت گیری» بپردازد، با واکنش برخی محافل غربی روبرو شده است.

به گزارش رجانیوز، این طرح که خبر بررسی آن در هفته‌های گذشته توسط عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، مطرح شده بود، دولت را مکلف می‌کرد شرایطی را برای شناورهای ناوگان دریایی ایران فراهم کند که بر اساس آن این ناوگان توان حرکت در مسیرهای طولانی بدون احتیاج به سوختگیری را داشته باشد.
هر چند اعلام این خبر همزمان با روز آغاز اجرای تحریم نفت و بانک مرکزی موجب شد برخی این طرح را مرتبط با تحریم‌ فروش نفت ایران و در راستای تقویت بخش کشتیرانی بومی بدانند، اما بررسی‌های خبرنگار رجانیوز حاکی از آن است که تحقق این تکلیف مجلس جز با استفاده از سوخت هسته‌ای در ناوگان دریایی ایران امکان پذیر نخواهد بود.
 
این در حالی است که سوخت هسته‌ای مورد استفاده در کشتی‌ها و زیر دریایی‌های هسته‌ای سوختی با غنای 50 درصد خواهد بود. بر این اساس نیاز جدیدی برای صنایع هسته‌ای کشور ایجاد خواهد شد که این صنایع را ملزم می‌کند تا علاوه بر تولید سوخت با غنای 20 درصد توان خود را برای تولید سوخت هسته‌ای 50 درصد نیز بیازمایند.
 
صنعت هسته‌ای ایران که پس از انصراف غرب از تامین سوخت 20 درصد رآکتور تهران برای تولید رادیو ایزوتوپ‌های دارویی، موفق به غنی‌سازی اورانیوم تا مرز 20 درصد و تولید صفحه‌های سوخت رآکتور شد، اکنون و در صورت تصویب این طرح در مجلس نیز ملزم به تلاش برای تولید سوخت هسته‌ای با غنای 50 درصد در صنایع خود خواهد بود. این در حالی است که به لحاظ فنی و صنعتی، غنی سازی اورانیوم 50 درصد تفاوت چندانی با شیوه غنی سازی اورانیوم تا مرز 20 درصد ندارد. چنانکه پس از دستیابی ایران به فناوری غنی سازی 20 درصد اورانیوم، بسیاری از کارشناسان غربی دستیابی به این فناوری را به مثابه دستیابی ایران به فناوری غنی سازی اورانیوم با غنای بالاتر از 20 درصد و تا مرز 95 درصد نیز ارزیابی کرده بودند.
 
اما در شرایطی این طرح از سوی مجلس شورای اسلامی در حالی پیگیری است که دریادار عباس زمینی معاون فنی نیروی دریایی ارتش خردادماه گذشته از پیشرفت‌هایی در زمینه تولید زیردریایی هسته‌ای در صنایع دریایی کشور خبر داده بود.
 
در واکنش به این موضوع، روز دوشنبه 26 خرداد 1391خبرگزاری آسوشیتد پرس نوشت: « محمد بیاتیان از نمایندگان مجلس ایران اعلام کرد تحریم ها ایران را مجبور کرده است تا از سوخت مختلف برای نفتکش ها و دیگر کشتی های بزرگ خود استفاده کند تا از نیاز کشتی ها به سوخت گیری در خلال یک سفر دریایی جلوگیری شود. این در حالی است که تولید سوخت زیردریایی ها یا کشتی های هسته ای نیازمند غنی سازی اورانیوم با غنای 90 درصد است. درحال حاضر تنها چند کشور یعنی آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس و چین از فناوری ساخت زیردریایی های هسته ای برخوردارند. هند نیز نمونه ای از این زیردریایی ها را در دست ساخت دارد».
 
در شرایطی که خلف وعده طرف غربی و پایبند نبودن به توافقنامه تهران موجب شد صنایع هسته‌ای کشور با غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد، نیاز خود در زمینه رادیو ایزتوپ‌های دارویی را تامین کند، و موضوع غنی سازی 20 درصد امروز به موضوع اصلی مذاکرات ایران و 1+5 تبدیل شود، به نظر می‌رسد اصرار غرب بر تحریم‌های غیر منطقی و یکجانبه نیز توانمندی ایران در ساخت ناوگان هسته‌ای و تامین سوخت آن‌ها تا غنای 50 درصد را در داخل ایران به دنبال خواهد داشت. 
 
امری که به گفته جلیلی یکی از عواقبی است که تحریم‌های ایران به دنبال داشته و مسئولیت آن بر عهده طرف غربی خواهد بود. و این در حالی است که همچون غنی سازی 20 درصد، غنی سازی تا مرز 50 درصد هیچگونه منافاتی با مفاد پیمان ان پی تی نداشته و به لحاظ قانونی و حقوقی و همینطور صنعتی امکان عملیاتی شدن در ایران را دارد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : نگرانی‎ غرب, غنی ‌سازی اورانیوم, ۱+۵, ,