گزارشی از آخرین آمارهای کشور ایران
آمارهای جالبی که درباره ایران نمی‌دانستیم/ از بیشتر بودن تعداد مردها تا کاهش رشد جمعیت؛ تعداد زنان دانشگاهی و میزان امید به زندگی

 

«با این همه دختر، شوهر کجا بود؟»، «الان دیگه توی هر خونه‌ای یه کامپیو‌تر و مودم پیدا می‌شه. همه دیگه اینترنت دارن»، «تهران این همه جوون داره. جوونا دیگه هیچ جا مثل تهران رو برای زندگی انتخاب نمی‌کنن»، «تهران دیگه از خونه اشباع شده. حتی یه خونه خالی هم برای خرید یا اجازه نیست.»

به گزارش رجانیوز، هر روز وقتی در تاکسی هستیم یا در صف اتوبوس ایستاده‌ایم یا حتی در حال خرید شیر و نان و پنیر و سبزی از فروشگاه محل هستیم، از این جملات و اخبار دهان به دهان زیاد می‌شنویم که معلوم نیست بر اساس چه اطلاعاتی و بر چه مبنایی گفته می‌شود که البته و متاسفانه هیچ تاثیری در انتقال سریع آنها و تاثیرگذاری بر افکار عمومی جامعه ندارد.

با این حال، اکثر این اخبار مردمی که همیشه به عنوان اطلاعات به روز و دست اول در جامعه پخش می‌شود، ارتباطی با واقعیت ندارد و بیشتر یک سرگرمی برای مردم است تا آماری که قابل استناد باشد اما روز گذشته، همه این شایعات رنگ باختند و رئیس مرکز آمار ایران با تشریج جزئیات نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۰، از کاهش شدید رشد جمیت، نسبت جدید مردان به زنان، وضعیت امید به زندگی، تعداد خانه‌های خالی و پیر‌ترین و جوان‌ترین استان کشور سخن گفت.

عادل آذر دیروز در یک نشست خبری گزیده نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ کشور را تشریح کرد و گفت: جهت گیری مرکز آمار در سرشماری سال ۹۰ این بود که سرشماری سال ۹۵ به صورت مکانیزه انجام شود.

جمعیت نهایی کشور در سطح سرشماری ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر است که از این تعداد ۴۹. ۶ درصد زن و ۵۴. ۴ درصد مرد است؛ یعنی جمعیت کشور از ۳۳ میلیون و ۷۰۸ هزار و ۷۴۴ نفر سال ۵۵ به ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر در سال ۹۰ افزایش یافته است.

سبقت مردان از زنان؛ رد نظریه «شوهر نیست!»

یکی از اطلاعات جالب، این است که در حال حاضر نسبت جمعیت زن به مرد از ۱۰۶ نفر در سال ۵۵ به ۱۰۲ نفر در سال ۹۰ رسیده؛ یعنی اینکه در سال ۹۰ به ازای هر ۱۰۲ مرد ۱۰۰ زن داریم.

همچنین در سال ۸۵ تعداد خانوارهای کشور ۱۷ میلیون و ۵۰۱ هزار و ۷۷۱ خانوار بود. در سال ۵۵ در هر خانوار به صورت متوسط ۵ نفر زندگی می‌کردند که این تعداد در سال ۸۵ به ۴ نفر و در سال ۹۰ به ۳. ۵۵ نفر کاهش یافت. در سال ۹۰ خانواده‌ها ترجیح دادند ۱. ۵ فرزند داشته باشند، بزرگ‌ترین استان از لحاظ جمعیتی در سرشماری تهران با بیش از ۱۲میلیون نفر شناخته شد، کوچک‌ترین استان نیز ایلام با ۵۵۷ هزار نفر مشخص شد.

با خاطرات دهه 60 خداحافظی کنید؛ کاهش شدید رشد جمعیت

رشد جمعیتی کشور در سرشماری سال ۹۰ را ۱. ۲۹ درصد اعلام کرده‌اند و با توجه به اینکه این رشد سال ۸۵ ۱. ۶۲ درصد بود، این موضوع نشان می‌دهد که رشد جمعیتی کشور در ۵ سال اخیر به شدت کاهش یافته است، با این حال کمترین رشد در بین استان‌ها نیز در اردبیل با ۳۳ صدم درصد، ایلام با ۴۳ صدم و سپس لرستان با ۴۴ صدم درصد است.

بوشهر با ۳. ۱۱ درصد و البرز با ۳. ۰۴ درصد رشد جمعیت، دو استان بر‌تر در خصوص نرخ رشد جمعیت هستند. روند شهرنشینی از سال ۱۳۳۵ تا سال ۹۰ برعکس روستانشینی شده است و می‌توان گفت ایران بعد از سال ۵۹ یک کشور شهرنشین شده و تعداد شهرهای کشور نیز در سال ۹۰ نیز به یکهزار و ۳۳۱ شهر رسیده است. هم اکنون ۸ کلانشهر با جمعیت بالای یک میلیون نفر در کشور داریم که می‌توان به کرج، تهران، اصفهان، اهواز، شیراز و قم اشاره کرد.

همچنین طبق آمار سرشماری، در سال ۸۵ میانگین سنی مردان ۲۷. ۹۷ سال بود که در سال ۹۰ به ۲۹. ۸۶ سال رسید و زنان نیز از ۲۷. ۹۵ سال در سال ۸۵ به ۳۰. ۰۳ سال افزایش یافت.

ایرانیان به زندگی امیدوارند و با صفا زندگی کی‌کنند

امید به زندگی در مردان در سال ۸۵، ۷۱. ۱ سال بود که در سال ۹۰ به ۷۲. ۱ سال رسید، همچنین امید به زندگی زنان در سال ۸۵، ۷۳. ۱ سال بود که در سال ۹۰ به ۷۴. ۶ سال افزایش یافت و به صورت کلی این موضوع نشان می‌دهد که ۲. ۵ سال امید به زندگی زنان در کشور افزایش یافته است که از مردان اوضاع بهتری دارند.

در سال ۶۵، ۴۵. ۵ درصد جمعیت کشور از صفر تا ۱۴ سال بودند اما این میزان در سال ۹۰، ۲۳. ۴ درصد شده و در سال ۸۵ جمعیت صفر تا ۱۴ ساله‌ها به میزان ۲۵. ۱ درصد کشور بود که در سال ۹۰ به ۲۳. ۴ درصد کاهش یافت.‌ جمعیت رده سنی پانزده تا شصت و چهار سال کشور هم از ۶۹. ۷ درصد سال ۸۵ به ۷۰. ۹ درصد در سال ۹۰ افزایش یافت. جمعیت ۶۵ سال به بالا‌تر در سال ۸۵، ۵. ۲ درصد بود که در سال ۹۰ با افزایش به ۵. ۷ درصد رسید که البته در سال ۶۵ به میزان ۳ درصد کل جمعیت کشور بوده است.

گیلان؛ پیر‌ترین استان کشور/ سیستان و بلوچستان؛ جوان‌ترین استان کشور

گزارش دیروز مرکز آمار نشان داد که جمعیت کشور به سمت میانسالی در حرکت است و در این میان، گیلان پیر‌ترین استان به لحاظ افراد بالای ۶۵ سال و سیستان و بلوچستان، جوان‌ترین استان کشور است.

البته رئیس مرکز آمار دیروز با اشاره به اینکه اگر سیاست‌های کنترل جمعیتی اجرا نمی‌شد، موج دوم افزایش جمعیت را با شدت بیشتری داشتیم، بیان داشت: هرچند میزان موالید در حال افزایش است اما به شدت دهه ۶۰ نیست و با کندی اتفاق می‌افتد با این حال ایران به سمت یک کشور توسعه یافته در ترکیب و بافت جمعیتی در حرکت است.

هم اکنون در روستاهای کشور، بعد خانوار به زیر ۴ و به ۳. ۷۳ نفر رسیده است و در شهر‌ها هم ا کنون در هر خانوار ۳. ۵ نفر ساکن هستند. در سال ۸۵ میزان خانوارهای یک نفره کشور ۵. ۲ درصد بود که اکنون افزایش داشته و به ۷. ۱ درصد خبر داد. همچنین خانوارهای دو نفره نیز از ۱۵. ۳ سال ۸۵ به ۱۸. ۴ در سال ۹۰ رسید. سرپرست خانواری مردان در سال ۸۵، ۹۰. ۵ درصد بود که در سال ۹۰ به ۸۷. ۹ درصد کاهش یافت.

بیش از ۷۲ میلیون نفر از جمعیت کشور معادل ۹۹. ۴ درصد، مسلمان و مابقی شامل ۱۱۷ هزار نفر مسیحیان و ۸ هزار و ۷۵۶ نفر نیز کلیمی هستن؛ یعنی ‌به صورت کلی ۳ دهم درصد نیز جمعیت غیرمسلمان است.

اهالی افغانستان هم جزو ساکنین ایران هستند

جمعیت افغانی‌ها در ایران علیرغم سیاست‌های کنترلی از یک میلیون و ۲۱۱ هزار و ۱۷۱ نفر سال ۸۵ به یک میلیون و ۴۵۲ هزار و ۵۱۳ نفر رسیده است و تعداد عراقی‌های ساکن در ایران را نیز ۵۵ هزار نفر است.‌ این تعداد در سال ۸۵ به میزان ۴۴ هزار نفر بوده است.

در سال ۹۰، ۶۰ درصد مردان و ۶۱ درصد زنان دارای همسر بودند. در سال گذشته ۷. ۴ درصد زنان علت تنهایی خود را فوت همسرشان اعلام کردند، با این حال سن ازدواج مردان از ۲۶. ۲ سال در سال ۸۵ به ۲۶. ۷ سال در سال ۹۰ افزایش یافت و در مورد زنان نیز از ۲۳. ۳ سال در سال ۸۵ به ۲۳. ۴ سال در سال ۹۰ افزایش یافت.

باسوادهایی که زیاد شده اند

در سال ۹۰ به میزان ۹۳. ۲ درصد جمعیت کشور باسواد بودند. در سال ۵۵ فقط ۳۱۰ هزار از جمعیت کشور دارای تحصیلات عالی و حوزوی بودند که این میزان در سال ۹۰ به ۵ میلیون و ۴۷۴ هزار نفر افزایش یافت که به نسبت ۳ میلیون و ۷۶۹ هزار نفر سال ۸۵ رشد چشمگیری را نشان می‌دهد.

 ۱۷. ۲ درصد جمعیت مردان کشور دارای تحصیلات عالی و ۱۷. ۴ درصد زنان کشور دارای تحصیلات دانشگاهی هستند؛ یعنی زنان در این بخش از مردان پیشی گرفته‌اند. بالا‌ترین جمعیت رشته تحصیلی کشور با بیش ا ز۳ میلیون نفر در حوزه‌های علوم اجتماعی، ‌بازرگانی و حقوق است که ۲۸. ۶ درصد جمعیت تحصیل‌کرده‌ها را شامل می‌شود. پس از آن رشته مهندسی تولید و ساخت با ۲۸ درصد بیشترین جمعیت فارغ‌التحصیلان یا در حال تحصیل کشور را تشکیل می‌دهند.

ضریب نفوذ اینترنت: فقط 30 درصد!

آمار بعدی هم خیلی جالب است: ۱۱ میلیون و ۲۲۱ هزار کاربر اینترنت در کشور داریم. ضریب نفوذ اینترنت در جمعیت ۱۵ تا ۲۴ سال کشور را حدود ۳۰ درصد است.‌ از سال ۸۵ تا ۹۰، ۳ میلیون و ۲۵۹ هزار نفر مهاجرت شهر به شهر و ۷۵۵ هزار نفر از شهر به آبادی و ۶۵۵ هزار نیز از آبادی به شهر انجام شد.

ماشین‌بازی به سبک ایرانیان/ روایتی از خانه‌های خالی در پایتخت

در سال ۹۰ به میزان ۴۲. ۶ درصد خانوار‌ها دارای خودروی سبک بودند که این میزان در سال ۸۵ به میزان ۳۳. ۰۶ درصد رسیده است. همچنین در سال ۹۰، ۳۳. ۴ درصد خانوارهای دارای رایانه‌ بودند که این میزان در سال ۸۵، ۲۲. ۳۱ درصد بوده است.

از سوی دیگر،۱۱ میلیون خانوار در سال ۸۵ مالک محسوب می‌شدند. یک میلیون و ۵۸۵ هزار نفر در سال ۹۰ در منازل رایگان زندگی می‌کردند، با این حال تعداد مالکان نیز به ۱۱ میلیون و ۸۷۵ هزار نفر افزایش یافت. ۹۹. ۵ درصد جمعیت کشور در واحدهای استاندارد و معمولی آپارتمانی ساکن هستند؛ یعنی جمعیت ساکن آپارتمان حدود ۳۰ درصد است. در سال ۹۰ حدود ۹۵ درصد به صورت تک خانواری و حدود ۴ درصد نیز به صورت دو خانواری زندگی می‌کردند که این موضع نشان می‌دهد در ایران خانواده‌‌ها در حال تفکیک هستند.

در سال ۸۵ به میزان ۱۵ میلیون و ۸۵۹ هزار واحد مسکونی در کشور وجود داشت، که اکنون افزایش حدود ۴ میلیونی در این بخش وجود دارد. در سال ۹۰ به میزان ۱۹ میلیون و ۹۵۴ هزار و ۷۰۸ واحد مسکونی که همگی نیز پر بودند، در کشور ایجاد شد، با این حال تهران دارای ۳۲۷ هزار واحد مسکونی خالی است.

تعداد کل واحدهای مسکونی خالی کشور نیز یک میلیون و ۶۶۳ هزار و ۴۱۲ واحد است. ۶۵ درصد کل واحدهای مسکونی کشور در سرشماری انجام شده ۱۰۰ متر و به پایین است که این موضوع نشان دهنده گرایش به سمت ساخت خانه‌های کوچک در کشور است

رئیس مرکز آمار ایران در پایان سخنان روز گذشته خود هم این مطلب جالب را افزود که ۲۵ درصد واحدهای مسکونی کشور بعد از سال ۸۵ ساخته شد که نشان می‌دهد یک چهارم واحدهای مسکونی کشور نوساز هستند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : آمارهای کشور ایران, ,