عربستان پس از سال‌ها بیاد تشکیل اجلاس سران کشورهای اسلامی افتاد!

تشکیل‌فوری اجلاس‌مکه،برای تحت‌الشعاع قراردادن‌اجلاس «نم»در تهران

 

برگزاری نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران همزمان با شرایط خاص منطقه و بحران‌هایی که این روزها محور غربی ـ عربی در تلاش است تا خاورمیانه را با آن مواجه کند، برگ برنده‌ای است که به مدد ریاست بر گروه «نم» در اختیار ایران قرار گرفته است، اما به نظر می‌رسد این موضوع رقبای منطقه‌ای ایران را نیز دست به کار کرده است تا با برگزاری جلساتی مشابه، از اهمیت اجلاس نم در تهران بکاهند.

به گزارش رجانیوز، پنجشنبه گذشته روزنامه روزنامه الریاض نزدیک به هیات حاکمه عربستان، مدعی شد محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران برای شرکت در نشستی که این روزنامه آنرا «همبستگی اسلامی» خوانده است به عربستان دعوت شده است.
این نشست که به درخواست ملک عبدالله در روزهای 26 و 27 ماه مبارک رمضان در مکه تشکیل می شود، به گفته سعودالفیصل وزیر امور خارجه عربستان، «به دلیل تمایل شدید عبدالله بن عبدالعزیز برای خدمت به اسلام و مسلمین و اتحاد جهان اسلام برگزار می شود.»
وی در ادامه بر اهمیت برگزاری این کنفرانس در شرایط کنونی و خطرات و چالش‌های فرا روی جهان اسلام همچون تجزیه تاکید کرد.
در همین حال منابع خبری نزدیک به حکومت عربستان تلاش کردند موضوع این نشست را بررسی مسائل سوریه عنوان کنند.
اما تصمیم عربستان برای برگزاری اجلاس همبستگی اسلامی تنها ده روز پیش از برگزاری اجلاس تهران در حالی رسانه‌ای شده است که کنفرانس سران کشورهای اسلامی از سال 2005 و با وجود شرایط خاص و ویژه‌ای که بارها در این سال‌های برای امت اسلامی بوجود آمده است، همچون حمله به غزه تشکیل جلسه نداده است.
این در حالی است که به نظر می‌رسد برگزاری موفق اجلاس نم در تهران، تبعات مهمی برای سیاست‌های منطقه‌ای ایران در خاورمیانه داشته باشد. چنانکه در کنار تلاش رقبای منطقه‌ای ایران برای تحت الشعاع قرار دادن این اجلاس، رژیم صهیونیستی نیز تلاش‌های ویژه‌ای را برای فشار بر کشورهای عضو نم در راستای عدم حضور در اجلاس تهران آغاز کرده است.
سایت اینترنتی روزنامه صهیونیستی معاریو در این زمینه نوشت: اسرائیل هم اکنون اقدامات گسترده ای را برای منع کشورها از حضور در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران آغاز کرده است.
این روزنامه اضافه کرد: وزارت خارجه اسرائیل به تعدادی از سفارتخانه های خود در کشورهای متعدد جهان و به ویژه کشورهای اروپایی دستور داده است برای جلوگیری از مشارکت کشورها در اجلاس سران عدم تعهد در تهران تلاش کنند.
در همین حال و با وجود انتشار اخباری در منابع خبری عربستان مبنی بر حضور دکتر احمدی‌نژاد در نشست مکه، یک منبع آگاه در گفتگو با رجانیوز ضمن رد این موضوع اعلام کرد: « این دعوتنامه هنوز به صورت رسمی به ایران تحویل داده نشده است ولی عربستان بنای دعوت از رئیس جمهور در این اجلاس را دارد.» این مبنع آگاه همچنین اعلام کرد هنوز تصمیمی برای حضور یا عدم حضور رئیس جمهور در این اجلاس اتخاذ نشده است و افزود: «اینکه رسانه‌های عربی اعلام کرده‌اند موضوع نشست سوریه است یک گمانه‌زنی رسانه‌ای است چرا که موضوع خاصی برای این نشست از طریق رسمی اعلام نشده است.»
این در حالی است که ممکن است حضور دکتر احمدی‌نژاد در اجلاس مکه، مشروط به حضور ملک عبدالله در نشست تهران بشود، هر چند هنوز تصمیمی قطعی برای حضور و یا عدم حضور رئیس جمهور در این نشست مطرح نشده است.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : عربستان, تشکیل اجلاس سران, کشورهای اسلامی, اجلاس نم, ,