در گفتگوی اختصاصی " بی باک" با فرج الله سلحشور مطرح شد

آرزویی که علامه مصباح یزدی با سلحشور در میان گذاشت

بنده یک بار خدمت علامه مصباح یزدی بودم و خدمت ایشان عرض کردم که من برای اصلاح ساختار دینی سریال ها یک همچین راهکاری دارم. ایشان خیلی خوشحال شدند و گفتند؛ آرزو به دلم مانده ام که وقتی مسئولین جمهوری اسلامی اینجا می آیند با طرح و برنامه آمده باشند و برای حوزه ی مدیریتی خودشان راهکار مذهبی و اسلامی ارائه بدهند. بگویند این راهکار است، از این طریق می توانیم مشکل را حل کنیم. ولی متاسفانه ما آن راهکار را به مسئولین ارائه دادیم اما عملیاتی اش نکردند.
فرج الله سلحشور معتقد است که "مسئولین فرهنگی- هنری جمهوری اسلامی ایران در برابر تهاجم فرهنگی غرب تسلیم شدند و این تهاجم را پذیرفتند و علی رغم زجری که آقا می کشد، بخاطر بی تفاوتی مسئولین، دشمنان شبیخون زدند. قتل عام فرهنگی کردند. حضرت آقا؛ مسئولین را هی صدا می کنند، هنرمندان را صدا می کنند و راهکار ارائه می دهند و به نظر من تمام رهنمودهایشان راهکارهای عملی و اجرایی هست. اما مسئولین بنا ندارند که کاری انجام دهند. برخی مسئولین در برابر رهنمودهای مقام معظم رهبری انگشت هایشان را به گوش هایشان فرو کردند که سخنی نشنوند."
 

 
به گزارش سرویس رسانه و ارتباطات بی باک، فرج الله سلحشور یکی از کارگردانان مطرح سینمای ایران است که این روزها نه تنها بخاطر تخصص های هنری اش بلکه بیشتر بعنوان یک نیروی دغدغه مند فرهنگی با اصحاب رسانه نشست و برخاست دارد. سلحشور را اگرچه بسیاری با سریال یوسف پیامبر می شناسند اما اظهار نظرهای صریحش پیرامون حجاب و عفاف و معضلات سینما بارها با جنجال و شانتاژ رسانه ای همراه بوده است. خبرنگار " بی باک" به سراغ این کارگردان متعهد سینما رفته و گفتگویی تفصیلی با وی داشته که در ادامه بخش اول این گفتگو تقدیم می گردد.

 
بی باک: معضل بد حجابی یک معضلی هست که صدای علما و دلسوزان را در تابستان در آورده است اما به نظر می رسد که ما بیش از اینکه به کارهای فرهنگی روی آوریم به به کارهای ضربتی گرایش داریم. شما به عنوان یک شخصیت فرهنگی کشور چه راهکاری را برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و مبارزه با بدحجابی پیشنهاد می کنید تا اینکه مجبور نباشیم در این مقوله سراغ کارهای ضربتی و گشت ارشاد برویم؟

 
سلحشور: بسم الله الرحمن الرحیم. بدیهی است که باید فرهنگسازی شود. بایستی با فعالیت های فرهنگی و ارشادی و تربیتی جامعه را به سمت اسلام و زندگی مذهبی و اطاعت از دستورات الهی هدایت کنیم. در گذشته این وظیفه را منبر و کتاب وموعظه و اینها داشتند و الان رسانه ها نیز این وظیفه را دارند لذا قبل از اینکه ما بخواهیم بر خورد فیزیکی و غضبی بکنیم، بایستی کار فرهنگی بکنیم. اصل کار این است که متاسفانه این اتفاق در جمهوری اسلامی نمی افتد. یعنی روز به روز بر تعداد آدم هایی که نسبت به ارزش ها و اعتقادات مذهبی بی توجه می شوند، بیشتر می شود علی رغم اینکه بچه های مذهبی و مومن و غیرتی هم داریم.

 

 

 
بی باک: جناب اقای سلحشور درد را همه می دانند و همگی هم به آن معترفند پس مشکل کار از کجاست؟

 
سلحشور: من می گویم یک جای کار مشکل دارد یعنی اینکه آن طرفی ها خیلی قوی هستند یا ما به تکلیف خودمان عمل نمی کنیم. بالاخره دین ما یک دین کامل است و در دین ما حجاب و عفاف آمده است. یک راهکار عملیاتی که در عرض دو سه سال نیاز است. بچه های حزب اللهی دلشان را به دولت نهم و دهم خوش کرده بودند اما از برخی تحرکات و فیلمها حمایت می شوند که اگر در دوران اصلاحات صورت می گرفت، همه برخورد می کردیم اما متاسفانه الان بسیاری بی تفاوت شده اند.

 
بی باک: خب چه باید کرد؟ عده ای در کشور صرفا سروصدا و یا انتقاد می کنند و یک طرح و برنامه هم برای ارائه دادن ندارند. همه فقط می گوییم که کار فرهنگی باید انجام داد اما اینکه کدام کار فرهنگی و به چه نحوی، اغلب افراد طرح و برنامه ای در این زمینه ندارد . کلا برخی تن صدایشان برای هیاهو و داد و بیداد کردن خوب است ولی یک طرح و برنامه هم ارائه نمی دهند. جناب اقای سلحشور صرفا لم دادن و انتقاد کردن نخبگان فرهنگی که کاری از پیش نمی برد. اگر ادعا داریم کارهای فرهنگی بر اقدامات ضربتی باید مقدم شود طبیعتا باید راهکارها و طرح های فرهنگی نیز بر طرح های ضربتی مقدم شود. اینکه بگوییم نیروی انتظامی وظیفه اش را انجام ندهد و منتظر خواب فرهنگی و عدم برنامه نخبگان فرهنگی بنشیند که کار درست نمی شود.

 
سلحشور: مطلب شما کاملا درست است. بنده یک بار خدمت علامه مصباح یزدی بودم و خدمت ایشان عرض کردم که من برای اصلاح ساختار دینی سریال ها یک همچین راهکاری دارم. ایشان خیلی خوشحال شدند و گفتند؛ آرزو به دلم مانده ام که وقتی مسئولین جمهوری اسلامی اینجا می آیند با طرح و برنامه آمده باشند و برای حوزه ی مدیریتی خودشان راهکار مذهبی و اسلامی ارائه بدهند. بگویند این راهکار است، از این طریق می توانیم مشکل را حل کنیم. ولی متاسفانه ما آن راهکار را به مسئولین ارائه دادیم اما عملیاتی اش نکردند و شاید هم دوست ندارند که این کارها بشود.

 

بی باک: با این حساب قبول دارید که دشمنان نظام و اسلام در طرح و برنامه های ضدفرهنگی خود قوی تر و حساب شده تر از ما کار می کنند و در حقیقت دشمنان دارند ثمره برنامه ریزی خودشان و بی برنامگی مسئولین ما را برداشت می کنند؟

سلحشور: بله ما درعرصه ی تبلیغات مدرن رسانه ای و هنری از دشمن ضعیف تریم و در این باره هیچ تعارفی با کسی نداریم. آن ها صد و اندی سال سابقه ی بیرون سازی دارند. تمام دنیا را با خودشان هماهنگ کردند. یعنی تمام کره ی زمین در زمین هالیوود بازی می کند. در کشورهای مختلف دنیا، افراد انگشت شماری هستند که تکروی می کنند و بر اساس فرهنگ بومی خودشان و طبق اعتقادات خودشان عمل می کنند، اما مجموعه ی سینمای دنیا در زمین هالیوود بازی می کنند و تابع مقررات و قوانینی است که هالیوود برای فیلم سازی و سریال سازی دنیا طراحی کرده است.

 

 

 
بی باک: خب در این زمینه باید چه کرد؟ قطعا نظرتان این نیست که باید سینما را از آنجا که محصول غرب است کاملا کنار گذاشت؟

 
سلحشور: نه قطعا اینگونه نظری ندارم بلکه باید رو به اسلامی کردن سینما آورد و برای این امر اتاق فکر نیاز دارد. همانطور که بانک ها مال غربند و براساس ربا شکل گرفته اند اما باید آنها را اسلامی کرد و یا اینکه علما فلسفه زاده ی غرب را اسلامی کردند لذا الان می بینید که ما صندوق های قرض الحسنه داریم که از مردم پول میگیرند و به مردم پول می دهند بدون اینکه یک ریال ربا بگیرند یا بدهند، اما موسسه مالیشان را می گردانند و به مردم وام می دهند و کلی هم رشد می کنند.

 
بی باک: خب این اتفاق به چه شکل باید در سینما رخ دهد؟ اگر این امر امکان دارد پس چرا سینمای ما به اعتراف همگان غربی و غیراسلامی است؟ ایا گذشت بیش از سی سال از انقلاب فرصت کمی برای تحقق چنین امری بوده است؟ اصولا مشکلا کار به نظر شما از کجاست؟

سلحشور: به نظر من همانطور که می شود علوم انسانی را اسلامی کرد این امر در سینما هم امکان دارد. اسلام در این مقوله ذلیل نیست اما متاسفانه برخی مسئولین فرهنگی و هنری ذلیلند و در برابر فرهنگ غرب دستانشان را بالا برده اند. برخی مسئولین و نخبگان فرهنگی و هنری در برابر تهاجم فرهنگی غرب و سینما و سریال های غرب دستشان را بالا برده اند و تسلیم شده اند.

 

 

 
بی باک: به قول شما برخی مسئولین فرهنگی تسلیم غرب شده اند؛ سلحشورها در این زمینه چه کار ریشه ای انجام داده اند؟ آیا به نظر نمی آید که نیروهای ارزشی هم در این زمینه تسلیم شده اند و یا اینکه حداقل سیاست بی دردسر سکوت را پیش گرفته اند؟

 
سلحشور: اگر شما بخواهید اقدامی بر علیه فیلم و سریالی که تاثیر گرفته از فرهنگ غربی است، در جمهوری اسلامی عده ای در مقابل شما می ایستند. اگر شما بگویید این سینما فاسد است، این سینما اشکال دارد، این سینما در رده اهداف دشمن حرکت می کند، این سینما اسلامی نیست، بسیاری در مقابل شما می ایستند.

 
بی باک: فکر نمی کنید که شاید نحوه ی برخورد و بیان ما ایراد دارد؟ شاید ما از راهش وارد نشدیم؟

 
سلحشور: بله ممکن است. اما ببینید ما طرح تهیه کردیم و گفتیم سناریو نویسی و فیلم سازی اسلامی این است مبانی اش اینگونه می باشد. از قرآن و روایات در آوردیم. براساس این مبانی داستان پیدا کردیم. این قصه ها را به فیلمنامه تبدیل کردیم وحتی به مرحله ساخت رساندیم. یعنی یک شعار که من یک موشک بسازم و آمریکا را بزنم این یک حرف است، اینکه من موشک را بسازم و بگویم که من موشک را ساختم؛ این یک حرف دیگر است. ما سینمای اسلامی را که می گفتیم، ارائه کردیم.

 
بی باک: جناب اقای سلحشور همه داستانها و سوژه ها را که نمی توان از قرآن در آورد. به هر حال موضوعات روز زیادی هم است که باید سینما گران به آنها توجه کنند. ایا طرح و برنامه شما برای یک سینمای اسلامی وارد این مقولات جدید هم شده است؟

 
سلحشور: بله، غیر از یوسف پیامبر(ع) و اصحاب کهف و مریم و ...که قبلا ارائه شده است و نمونه ی فیلم سازی اسلامی است و براساس فرمولهای اسلامی اند، مانمونه های کوچک 40 و 45 دقیقه ای هم ساختیم یعنی موارد متعددی ساختیم و گفتیم اینها را هم ببینید تا فیلم سازی نگویند که یوسف را من نمی توانم بسازم. داستان روزهم هست. معاصر هم هست. کمدی هم می تواند باشد. جنگی هم می تواند باشد. داستان خانوادگی و تاریخی هم می تواند باشد. البته با همان تعریفی که یوسف ساخته شده، با همان تعریفی که مریم و اصحاب کهف ساخته شده، قصه ی روز خودمان هم می تواند ساخته شود. ولی مسوولین تا این لحظه اهمیت ندادند و توجه نکردند.

 

 

 
بی باک: چرا مسئولین به این امر توجه نکردند؟ آیا آنها طرح و برنامه سینماگران متعهد را کامل نمی بینند یا اینکه عنادی در این زمینه است؟

 
سلحشور: راحت بگویم که مسئولین فرهنگی- هنری جمهوری اسلامی ایران در برابر تهاجم فرهنگی غرب تسلیم شدند و این تهاجم را پذیرفتند و علی رغم زجری که آقا می کشد، بخاطر بی تفاوتی مسئولین، دشمنان شبیخون زدند. قتل عام فرهنگی کردند. حضرت آقا؛ مسئولین را هی صدا می کنند، هنرمندان را صدا می کنند و راهکار ارائه می دهند و به نظر من تمام رهنمودهایشان راهکارهای عملی و اجرایی هست. اما مسوولین بنا ندارند که کاری انجام دهند. برخی مسئولین در برابر رهنمودهای مقام معظم رهبری انگشت هایشان را به گوش هایشان فرو کردند که سخنی نشنوند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : آرزوی علامه مصباح یزدی, سلحشور, تهاجم فرهنگی, ,