تحلیل میدل ایست آنلاین از تحولات مصر

 

مصر عرصه جنگ ایران و امریکا شده/ هر جریانی در دنیا امریکا را به چالش می‎کشد ایرانی است

تعبیر جنگ "ایران و امریکا" تعبیر رایجی است که این سال‎ها، تحلیل‎گران به هر تحول جدی در منطقه‎‎ی خاورمیانه اطلاق کرده‎اند. این تعبیر که درباره جنگ 33 روزه در لبنان، 22 روزه در غزه و تحولات عراق بارها و بارها تکرار شده است، آخرین بار برای تحولات اخیر مصر به کار رفته است.

به گزارش رجانیوز، پايگاه خبري ميدل ايست آنلاين درتحليلي به قلم محمودعبداللطيف قيسي، آنچه در مصر در حال وقوع است را جنگ ایران و امریکا در مصر عنوان کرد. وی در مقاله‎ای با عنوان "جنگ كثيف ايران و امريكا درخاك مصر" نوشت دراين جنگ گروه اخوان المسلمين بازي سه جانبه اي راآغازكرده است.

وی در این مقاله با اشاره به حرکت‎های رو به رشد اعتراضات در مصر می‎نویسد: "هريك از دو كشورامريكا و ايران با دخالت در امور مصرسعي دارند اهداف خود را در مصردنبال كنند. ايران و امريكا با حمايت افراد و گروههاي اطرافشان وارد ميدان شده‎اند تا يكي انقلاب جوانان مصري را به انقلابهاي آزاديبخش امريكا تشبيه كند و ديگري آنرا الهام گرفته از انقلاب اسلا مي ايران بخواند.

وی ادامه می‎دهد: همانگونه كه امريكا بارها برلزوم شكل‎گيري خاورميانه‎اي تاكيد داشته است كه تامين كننده منافع كاخ سفيد در منطقه باشد ايران نيز از خاورميانه جديدي ياد كرده كه ستون آن نظام ولایت فقيه است.

این نویسنده عرب در ادامه با اشاره به جنبش اسلامی اخوان المسلمین در مصر می‎افزاید: دربحبوحه تلاش امريكا و ايران براي شكل‎گيري خاورميانه جديد، از نقش جماعت اخوان‎المسلمين نبايد غافل بود. اين گروه هم‎زمان براي جلب رضایت دو طرف تلاش دارد و حتي پس از تحولا ت اخيردر مصر، بازي سياسي‎اش را به جبهه سومي نيزكشانده است:

1. اخوان‎المسلمين با اعلام موافقت با نامزدي محمدالبرادعي كه چهره دست‎پرورده امريكاست ودر ادامه تبليغ براي البرادعي به عنوان چهره اسلامي كه بخت بيشتري براي پيروزي درانتخابات دارد خود را به طرح امريكا براي شكل‎گيري خاورميانه جديد چسبانده است.

2. با اعلام موافقت با طرح ايران براي شكل‎گيري خاورميانه جديد اسلا‎مي خود را به عامل ايران در مصرتبديل كرد و دراين راه با هماهنگ كردن تهاجماتي عليه پليس و برخي از زندانها در مصر سعي كردند جاسوسان ايران و اسراييل را از زندانها آزادكنند و راه را براي به آشوب كشاندن مملكت همواركنند.

3.  نزديك شدن به جوانان معترض وتلاش براي القاي اين مطلب كه هدفشان تنها حمايت از آزاديخواهي وخواسته‎هاي جوانان است.

وی در پایان هم می‎نویسد: درشرايطي ايران و امريكا به رقابت براي تسلط بر مصرادامه مي‎دهند كه خواسته بيش از هشتاد ميليون هوادار حسني مبارك و نظام مصر،دررسانه‎هايي چون الجزيره، الحره، بي بي سي، المنار، الا قصي وشبكه‎هاي شيعي سانسور مي شود. و از آن به نظام اراذل و اوباش ياد مي‎شود، در نتيجه بايد در برابر اين تهاجمات كه مشروعيت مصر را هدف قرارداده است، بيدار بود.

به نظر می‎رسد هر جریان مستقلی که در منطقه و یا حتی در سطح جهان، از لبنان و عراق و افغانستان گرفته تا فلسطین و مصر و ونزوئلا، قدرت و هژمونی امریکا را به چالش می‎کشد، بر مبنای تحلیل رسانه‎های غربی عامل ایران در آن منطقه تلقی شده و آن منطقه عرصه چالش ایران وامریکا تعبیر می‎شود. این در حالی است که انقلاب اسلامی نیز در طول سی و سه سال گذشته بر این نکته اصرار داشته است که یکی از اهداف راهبردی سیاست خارجی اش به چالش کشیدن هژمونی امریکا است. به نظر می‎رسد موفقیت در این سیاست راهبردی، امروز مورد اشاره رسانه‎های غربی قرار گرفته است.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : مصر عرصه جنگ ایران و امریکا شده/ هر جریانی در دنیا امریکا را به چالش می‎کشد ایرانی است, ,