مردم به جوسازی‌های سیاسی اهمیت نمی‌دهند
صف‌های طولانی اهدای خون؛ مرهم ملت ایران بر زخم آذربایجان/ امدادرسانی و اطلاع‌رسانی ادامه دارد

 

از دست دادن 306 نفر هموطنان در آذربایجان شرقی بسیار دردناک و غم‌انگیز است اما مشاهده وحدت مردم و مسئولان در پیگیری اوضاع مناطق زلزله زده و تلاش بی‌وقفه برای کمک به مصدومان و آوارگان، به همان اندازه خوشحال کننده و غرورآفرین است.

به گزارش رجانیوز، حدود 48 ساعت از زلزله‌های ممتد در شمال غربی کشور گذشته است و بر طبق اعلام وزیر بهداشت، آمار نهایی قربانیان این حادثه طبیعی 306 نفر بوده است و بقیه مصدومان با تلاش نیروهای امدادی، هلال احمر و بسیج به بیمارستان‌های شهرستان‌های مجاور منتقل شده‌اند.

با اطلاع‌رسانی مناسب رسانه ملی و خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های کشور هم از صبح روز گذشته، صف‌های بلند مردمی که برای اهدای خون آمده بودند، در مراکز اهدای خون تهران و سراسر کشور تشکیل شد تا همه ایرانیان برای کمک به هموطنان آذری دست به کار شوند. حضور به موقع وزیر کشور و وزیر بهداشت در مناطق زلزله‌زده هم سبب تسریع در فرآیند رسیدگی به مجروحان شده است و تمام آوارگان هم به صورت موقت، اسکان داده شده‌اند.

اگرچه برخی اقدامات صداوسیما نظیر پخش برنامه‌های طنز در شب‌های گذشته با اعتراض مردم روبرو شده است اما رویکرد پوشش خبری مناسب و فعال، اطلاع‌رسانی به موقع و صحیح و همچنین کنترل فضای خبری بدور از شایعه‌ی رسانه ملی در زمینه رسیدگی به آسیب دیدگان، با استقبال مردم آذربایجان شرقی روبرو شده است. تهیه برنامه‌های زنده و گزارشات مستقیم از مناطق آسیب دیده از جمله اقدامات تلویزیون در این زمینه بوده است که قابل تقدیر است.

هشدار برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های عفونی

رئیس اورژانس کشور با اعلام اتمام کار تخلیه مصدومان، آخرین آمار مجروحان زلزله آ‌ذربایجان شرقی را ۴۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: به علت وجود اجساد احشام در منطقه احتمال شیوع بیماریهای عفونی وجود دارد.

غلامرضا معصومی در گفت‌و‌گو فارس افزود: کار اصلی تخلیه و انتقال مصدومان زلزله آذربایجان شرقی طی ۲۴ ساعت به اتمام رسید از مجموع ۴۵۰۰ مصدوم نیز تاکنون ۱۲۰۰ نفر از مصدومان به بیمارستان منتقل شده‌اند که بیشتر در بیمارستانهای تبریز بوده است. حدود ۳۳۰۰ مجروح دیگر نیز به صورت سرپایی در منطقه و در اتوبوس آمبولانس‌ها به صورت سرپایی درمان شدند.

وی ادامه داد: ‌ هنوز ۱۶آمبولانس اورژانس و ۵۰ تکنسین اورژانس در منطقه زلزله زده حضور دارند و مأموران بهداشت محیط و کار‌شناسان سلامت روان نیز برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها و کاهش شوک و آسیبهای روانی زلزله زدگان در منطقه حضور دارند.

معصومی گفت: از مجموع مصدومان این حادثه ۳۷۸ نفر هنوز در بیمارستان بستری هستند. طی دو روز گذشته نیز بیشترین تعداد مصدومان به دو بیمارستان شهدا (با ۴۰۳ نفر) و امام رضا (ع) (با ۳۵۵) نفر در تبریز بستری شدند، بیمارستانهای اهر و هریس نیز با وجود آسیب دیدگی در خارج از فضای بسته بیمارستان و در فضای باز به پذیرش و درمان بیماران اقدام می‌کردند.

رئیس اورژانس کشور افزود: یکی از مشکلات فعلی بهداشتی در منطقه کمبود توالتهای صحرایی بهداشتی و آب آشامیدنی سالم از جمله آب بطری است که ممکن است خطر بروز بیماریهای عفونی را افزایش دهد.

وی گفت: مسئله مهم دیگر این است که تعداد زیادی از احشام روستائیان منطقه مرده و لاشه و جسد آن‌ها در منطقه و از جمله در آب‌ها پخش شده است که ممکن است باعث بروز و شیوع برخی بیماریهای عفونی از جمله بیمارهای روده‌ای، گوارشی و کلیوی بشود.

وی ادامه داد: از سازمان دامپزشکی و سازمان مدیریت بحران می‌خواهیم که هر چه زود‌تر نسبت به جمع آوری احشام مرده در این منطقه اقدام کنند. البته جمعیت هلال احمر نیز در این زمینه همکاری خوبی دارد.

معصومی اضافه کرد: مسئله مهم دیگر این است که اکنون حدود ۳۰ هزار روستایی که با شهرنشینان این منطقه بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر هستند دچار خسارت مالی یا از دست دادن عزیزان خود شده‌اند و به هر حال تعدادی از آن‌ها به خدمات مشاوره و بهداشت روان نیازمند هستند و حتی ممکن است برخی آن‌ها دچار شوک بعد از بحران بشوند.

وی گفت: گروههای بهداشت روان شامل روانپزشکان و روان‌شناسان نیز برای کمک به زلزله زدگان در منطقه حضور یافته‌اند و با توجه به تجربه موفقی که در زلزله لرستان داشتند امیدواریم بتوانیم در این زلزله نیز هر چه زود‌تر مردم را به شرایط عادی زندگی برگردانیم.

رئیس اورژانس کشور افزود: تجربه اورژانس کشور برای نجات مصدومان حوادث نسبت به سالهای گذشته از جمله زلزله بم بهتر شده به طوری که توانستیم ظرف ۲۴ ساعت کار جست‌و‌جو و تخلیه مصدومان با تمام کنیم، البته زمان این زلزله با زلزله بم متفاوت بود زیرا زلزله بم در شب اتفاق افتاد و بیشتر مردم در خانه و خواب بودند اما این زلزله در روز و زمان بیداری رخ داد و بسیاری از مردم سر زمین و بیرون از خانه بودند.

کمبود خون همچنان در مناطق زلزله زده وجود دارد

رئیس سازمان انتقال خون با اعلام ارسال ۴۳۵۰ واحد خون به مناطق زلزله زده گفت: کمبود خون به خصوص گروه‌های خونی منفی همچنان وجود دارد.

غلامرضا توگه افزود: با هماهنگی‌های که با پایگاه انتقال خون در تبریز داشته‌ایم ۴۳۵۰ واحد خون از از پایگاه‌های تهران و استان‌های همجوار به پایگاه تبریز ارسال شده است.

وی با بیان اینکه هنوز نمی‌دانیم که عمق نیاز‌ها با توجه به مجروحان و مصدومان چه قدر خواهد بود اظهار داشت: کمبود خون به خصوص گروه‌های خونی منفی همچنان وجود دارد و از مردم درخواست می‌کنیم برای اهدای خون به پایگاه‌های سراسر کشور مراجعه کنند.

وی افزود: امسال علاوه بر اینکه روز‌ها طولانی است و در فصول گرم سال نیز قرار داریم با مسائل مختلفی از جمله زلزله اخیری که در استان آذربایجان شرقی رخ داد روبه رو بودیم که باعث شد که بیش از پیش نیاز مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های خونی افزایش یابد.

توگه با قدردانی از مردم نوعدوستی که با مراجعه با پایگاه‌های انتقال خون، برای کمک به هموطنان زلزله زده، خون اهدا کرده‌اند، گفت: تقاضا داریم این عمل خداپسندانه را به روزهای کنونی بسنده نکنند و به طور مداوم ذخایر خونی مراکز انتقال خون کشور را تقویت کنند تا در صورت نیاز بیشتر به خون، شبکه خونرسانی کشور با اطمینان از پشتیبانی هموطنان عزیز اهداکننده، برای تأمین خون و فرآورده‌های خونی، با سرعت هر چه بیشتر اقدام نماید.

وی تصریح کرد: همیشه در سال‌های قبل نیز در ایام ماه رمضان و در نیمه دوم دچار کمبود ذخایر خونی می‌شدیم که طی دو هفته اول از ذخایر قبلی استفاده می‌شد و در هفته دوم دچار مشکل می‌شدیم که در لیالی قدر این مشکل با مراجعه افراد تا حدی برطرف می‌شود.

وام بلاعوض دولت به زلزله زدگان و ساکنین مناطق آسیب دیده

معاون اول رییس جمهور از اختصاص مبالغی به عنوان کمک بلاعوض و همچنین وام‌های ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومانی به خانواده‌هایی که در زلزله اخیر دچار آسیب و خسارت شده‌اند، خبر داد.

محمدرضا رحیمی شب گذشته در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه قرآن در ارتباط با زلزله اخیر در استان آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پس از اطلاع از این رخداد همه مسوولین برای کمک به آسیب دیدگان بسیج شدند و بخشنامه‌ای به تمامی استان‌ها صادر شد تا به یاری زلزله زدگان بشتابند.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: در ساعات اولیه وقوع زلزله هیاتی متشکل از وزرای کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسوولین هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به مناطق زلزله زده اعزام شدند تا مسائل و خسارات به بار آمده را از نزدیک مشاهده و گزارش آن را به دولت ارائه کنند.

رحیمی با اشاره به اینکه جلسه روز یکشنبه هیات دولت به موضوع زلزله و نحوه ساماندهی و رسیدگی به مردم آسیب دیده اختصاص یافت، گفت: در جلسه هیات وزیران نحوه کمک رسانی به شهرهای آسیب دیده بررسی و مقرر شد کارگروهی با همه اختیارات هیات دولت به ریاست معاون اول رییس جمهور تشکیل و برای رسیدگی و جبران خسارات اقدام کند.

وی افزود: این کارگروه روز دوشنبه به مناطق زلزله زده اعزام خواهد شد تا از نزدیک همه مسائل را بررسی کرده و تدابیر لازم را برای جبران هرچه سریع‌تر خسارات اتخاذ کند.

وی همچنین از اختصاص مبالغی به عنوان کمک بلاعوض و همچنین وام‌های ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومانی به خانواده‌هایی که دچار آسیب و خسارت شده‌اند، خبر داد.

حمله کاریکاتوری به رسانه ملی برای کسب آبرو

در میان رنج و اندوه جمعی از ایرانیان، جماعت ضدانقلاب هم تلاش کرد تا از این آب گل آلود، ماهی مخالفت با جمهوری اسلامی ایران صید کند. در این میان، "مانا نیستانی"، کاریکاتوریستی که سابقه توهین به هموطنان آذری زبان را در کارنامه خود دارد و اکنون نیز ساکن کشور فرانسه است، تلویزیون ایران را به عدم توجه به زلزله‌زدگان متهم کرد!


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : اهدای خون, مرهم ملت ایران, زخم آذربایجان, جوسازی‌های سیاسی, زلزله آذربایجان شرقی, ,