گزارش اختصاصي خبرنگار رجانيوز از مناطق زلزله زده آذربايجان
استمداد از خيرين و مسئولان اردوهاي جهادي براي حل دو مشكل اصلي زلزله‌زدگان/ نگرانی از حل مشکل مسکن باوجود نزدیکی فصل سرما

 

با گذشت 5 روز از زلزله در آذربايجان، علي رغم بسيج امكانات دولتي و مردمي براي جبران بخشي از خسارت‌هاي مردم آسيب ديده اما دو نياز مبرم زلزله‌زدگان كه مشكلات بسياري را براي آنها ايجاد كرده، كه به نظر می رسد لازم است بايد به سرعت براي آن چاره انديشي شود.

به گزارش خبرنگار رجانيوز از مناطق زلزله زده آذربايجان، اگرچه زلزله اخير كه منجر به داغ‌دار شدن جمعي از آذري زبانان كشورمان شد، كام ملت ايران را تلخ كرد اما سيل حمايت‌هاي مردمي و دولتي از آسيب‌ديدگان اين حادثه دردناك، صحنه‌هاي بسيار زيبايي را از اوج محبت و نوع دوستي ملت ايران به نمايش گذاشته است، تا آنجا كه در حال حاضر زلزله‌زدگان از لحاظ مواد غذايي تقريبا با كمبودي مواجه نيستند.
 
 
با اين حال آنچه كه در شرايط فعلي مشكلات عديده‌اي را براي زلزله زدگان ايجاد كرده، كمبود سرويس بهداشتي و حمام صحرايي است كه به اولويت فوري آنها تبديل شده است.
 
مسئوليت ايجاد سرويس‌‌هاي بهداشتي در ورستاها بر عهده بنياد مسكن و در شهرها بر عهده شهرداري است كه اقدام كافي در اين خصوص انجام نشده است.
 
به نظر مي‌رسد كه در شرايط فعلي بهترين كمك به مردم زلزله زده اعزام برخی گروه های جهادي براي این مشکل و ساخت حمام‌هاي صحرايي در آن مناطق است. همچنين مراكز خيريه و خيريني كه تجربه ساخت مراکز بهداشتي اینچنینی در مناطق محروم را دارند، با ساخت يا انتقال این حمام و سرویس های بهداشتی سيار به مناطق زلزله زده معضلي جدي را از سر راه زلزله زدگان بر خواهند داشت.
 
از ديگر معضلات اين مناطق كمبود چادر اسكان موقت است، اين در حالي است كه تقريبا تمام كساني كه خانه‌هاي خود را در زلزله از دست داده‌اند در چادرها اسكان داده شده‌اند اما با توجه به اينكه پس لرزه‌هاي اين زلزله هنوز ادامه دارد، بسياري از ساكنين شهرهاي زلزله زده علي رغم آنكه خانه‌هاي‌شان آسيب نديده است، به خاطر احتمال زلزله‌هاي مجدد از ماندن در خانه‌هاي خود خودداري مي‌كنند که اين افراد نيز نياز به چادر دارند.
 
از سوی دیگر نزديك شدن به فصل سرما می تواند در ماه های آینده مشکلات جدی را در این مناطق بوجود آورد. این موضوع آنزمان جدی تر خواهد شد که بدانیم این مناطق كه مناطق زلزله زده جزو مناطق سردسير محسوب می شوند، از اوایل پاییز شاهد سرماي زودرس هستند،
 
هرچند معاون اول رييس جمهور با اعلام خبر بازسازي دو ماهه خانه‌هاي آسيب ديده نشان داد كه تصميم لازم براي حل اين مشكل گرفته شده است. با اين حال و با توجه به اينكه بازه زماني دو ماهه براي اجراي اين تصميم دولت بسيار كوتاه است و نيازمند اقدام فوري است، تا به امروز اقدام خاصي براي عمل به اين تصميم دولت مشاهده نشده است.
 
یک کارشناس مدیریت بحران در گفتگو با خبرنگار رجانیوز، با اشاره به این مشکل پيشنهاد داد كه مسئولیت احداث واحدهای مسکونی برای زلزله زدگان در دوماه آینده بین بنياد مسكن استان‌هاي مختلف تقسیم شود. وی در توضیح پیشنهاد خود افزود بنيادهاي مسكن 10 استان می توانند متكفل مديريت يك شهرستان آسيب ديده شوند تا عمليات اجرايي آن از قبيل انتخاب پيمانكار و نقشه‌كشي به سرعت عملياتي شود.
 
در همين حال مسئولان بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه اكثر مردم زلزله‌ديده، خصوصا روستاييان، براي مقاوم سازي خانه‌هاي خود اقدام نكرده بودند، كه بسياري از آنها در گفت‌وگو با خبرنگار ما، ضعف مالي و نداشتن ضامن را عامل اصلي استفاده نكردن از تسهيلات بانكي براي مقاوم سازي خانه‌هاي خود عنوان كردند.
 
در همين راستا به نظر مي‌رسد كه لازم است شرايطي فراهم شود تا مردم آسيب ديده براي دريافت وام‌هاي بانكي جهت جبران خسارت‌هاي خود، درگير ادرات و بانك‌ها نشوند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : استمداد از خيرين, اردوهاي جهادي, مشكل زلزله‌زدگان, ,