واکنش منفعلانه پانه‌تا به اتهام سازماندهی القاعده توسط امریکا در سوریه
ایران هم در تشکیل جیش الشعبی سوریه نقش دارد!

 

نزدیک به یک هفته پس از آنکه امریکا از سوی ایران به زمینه‌سازی برای ورود و سازماندهی القاعده در سوریه متهم شد، وزیر دفاع امریکا تنها توانست در واکنش به این اتهام جدی، موضوع تشکیل جیش الشعبی سوریه را پیش بکشد و تلاش کند ایران را متهم به آموزش یک نیروی مردمی در سوریه و برای دفاع از این کشور در مقابل هجوم تروریست‌های خارجی کند.

به گزارش رجانیوز، در حالی که پس از ربوده شدن 48 زائر ایرانی در سوریه، ایران با احضار حافظ منافع امریکا، مسئولیت این اقدام را متوجه دولت امریکا اعلام کرد، سعید جلیلی نیز از در اختیار داشتن سندی رسمی مبنی بر نقش امریکا در اعزام تروریست‌های خارجی به سوریه پرده برداشت تا به این ترتیب ایران به امریکا این هشدار را داده باشد که هزینه استفاده از اهرم تروریستی همچون القاعده برای پیروزی در عرصه سوریه، به حساب امریکا منظور خواهد شد.
 
این در حالی بود که رجانیوز نیز در تحلیلی با اشاره به تجربه افغانستان در دهه هشتاد میلادی و استفاده امریکا از اهرم‌های تروریستی طالبان و القاعده برای مقابله با نفوذ روسیه به این کشور، ثمره این تلاش را در نهایت، شکل گیری بزرگترین تهدید امنیت ملی امریکا، یعنی گروهی ضد امریکایی القاعده اعلام کرده بود که امریکا پس از 11 سال جنگ پرهزینه در افغانستان و پاکستان، هنوز موفق به مهار آن نشده و در اندیشه مذاکره با آن برآمده است. و این در حالی بود که این بار این گروه که پس از 11 سپتامبر سازماندهی خود را از دست داده بود، در کشور سوریه و در مرز سرزمین‌های اشغالی مشغول سازماندهی مجدد شده است.
 
با این وجود، لئون پانه‌تا وزیر دفاع امریکا در کنفرانسی مطبوعاتی و در واکنشی منفعلانه با فرافکنی در قبال مسئولیت کشورش نسبت به زمینه‌سازی برای سازماندهی مجدد القاعده در سوریه، پای ایران و جیش الشعبی سوریه را وسط کشیده و تلاش کرد تشکیل یک نیروی مردمی همچون بسیج در کشور سوریه و با هدف دفاع از این کشور را مهمترین نگرانی و مشکل حال حاضر سوریه قلمداد کند.
 
پانه‌تا با اشاره به انتشار خبر تشکیل جیش الشعبی در سوریه اعلام کرد: «نشانه‌هايی وجود دارد مبنی بر اينکه ايران در حال تشکیل و آموزش گروه‌هاي شبه نظامی در سوريه برای نبرد در کنار نيروهای دولتی اين کشور عليه مخالفان است. معتقديم که ايران در اين موقعيت نبايد چنين نقشی را ايفا کند. اين بسيار خطرناک است.»
 
این در حالی است که نیروهای مردمی و جیش الشعبی سوریه که با الگوگیری از بسیج ایران در سوریه شکل گرفته است، نقش مهمی را در پاکسازی شهر حلب از تروریست‌های خارجی موسوم به ارتش آزادی سوریه ایفا کرده بود. با این حال مشخص نیست تشکیل یک نیروی مردمی از داوطلبین یک کشور برای مقابله با تروریست‌هایی که از خارج به آن کشور وارد شده و مشغول خونریزی هستند، چه خطری را می‌تواند برای دولت امریکا به دنبال داشته باشد.
 
به نظر می‌رسد تشکیل جیش الشعبی سوریه، بزرگترین دستاویزی است که لئون پانه‌تا پس از گذشت یک هفته در واکنش به اتهام سازماندهی القاعده در سوریه، توانسته دست و پا کند. این در حالی است که پانه‌تا همچون اتهامات مشابه به ایران در ماجرای عراق و افغانستان و لبنان، مستند قابل توجهی را برای نقش ایران در تشکیل این نیروی مردمی ارائه نکرده است.
 
گفتنی است در حالیکه سازماندهی بین‌المللی القاعده پس از 11 سپتامبر و اعلام جنگ امریکا علیه تروریسم دچار اختلال شده بود، این روزها و به بهانه سوریه مجددا در حال بازسازی است، امری که به نظر می‌رسد در آینده نزدیک همچون تجربه افغانستان به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های امریکا و اسرائیل در منطقه تبدیل شود.
 
 
خبر مرتبط
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : جیش الشعبی سوریه, وزیر دفاع امریکا, ,