در گفتگوی " بی باک" با مسئول بسیج دانشگاه امیر کبیر مطرح شد

آیا دانشگاه های ایران به شکل غربی اداره می شوند؟

وقتی که دانشگاه را همان طور که در غرب هست در ایران کپی می کنید و در طی 80 سال هم تغییری در این روند ایجاد نمی کنید آن وقت هر دولتی که بر سر کار آید؛ در روند اسلامی سازی دانشگاهها هیچ تاثیری نمی تواند داشته باشد. حالا رئیس دولت می خواهد هاشمی، خاتمی و یا احمدی نژاد باشد چون که دانشگاه از اساس غربی است و با مولفه ها و ساز و کار و مقررات غربی طراحی شده است به همین خاطر این قضیه یک اصلاح جدی لازم دارد
آیا دانشگاههای ایران به صورت غربی اداره می شوند؟ آیا در آرمان گرایی می توان پا را فراتر از قانون گذاشت؟ آیا صدا و سیما بحث اقتصاد مقاومتی را به فراموشی سپرده و فرهنگ اقتصادی غرب را در جامعه ترویج می کند؟ و آیا ...

به گزارش سرویس مطالبات بی باک، این روزها در بازار پر آشوب سیاست بسیاری از مطالبات و دغدغه های مهم حضرت امام خامنه ای مانند اسلامی سازی دانشگاهها، آرمان گرایی، اقتصاد مقاومتی به فراموشی سپرده شده است. اینکه مسئولین، نخبگان و مجموعه های درون و برون دانشگاهی تا چه حد در این راستا مقصرند؛ نیاز به موشکافی و واکاوی بسیاری از شرایط و مسائل دارد.

علی حسن زاده ، مسئول بسیج دانشگاه امیرکبیر که بعنوان نماینده بسیج دانشجویی در دیدار اخیر دانشجویان با حضرت امام خامنه ای به ایراد سخن پرداخت در این زمینه گفتگویی با پایگاه خبری " بی باک " داشته است که مشروح آن در ادامه تقدیم می گردد.

بی باک: روند اسلامی شدن دانشگاهها را به عنوان یکی از مطالبات و دغدغه های حضرت امام خامنه ای چطور ارزیابی می کنید؟

نکته ای که در اینجا وجود دارد و حضرت آقا در دیدار با دانشجویان به آن اشاره ای هم داشتند؛ این است که ما الان بیش از 80 سال است که داریم دانشگاهها را به شکل کاملا غربی اداره می کنیم. وقتی که دانشگاه را همان طور که در غرب هست در ایران کپی می کنید و در طی 80 سال هم تغییری در این روند ایجاد نمی کنید آن وقت هر دولتی که بر سر کار آید؛ در روند اسلامی سازی دانشگاهها هیچ تاثیری نمی تواند داشته باشد. حالا رئیس دولت چه هاشمی و چه خاتمی و یا احمدی نژاد باشد، هیچ فرقی ندارد چون که دانشگاه از اساس غربی است و با مولفه ها و ساز و کار و مقررات غربی طراحی شده است به همین خاطر این قضیه یک اصلاح جدی لازم دارد. این طور نیست که ما بگوییم که بله الان آقای هاشمی دانشگاه را ضد اسلامی کرد یا نکرد؟ یا آقای خاتمی و یا آقای احمدی نژاد فلان کردند.

بی باک: به نظر شما اسلامی کردن دانشگاهها از کجا باید شروع شود؟

ما باید اسلامی سازی دانشگاهها را از پایه و اساس شروع کنیم ولی این بدین معنا نیست که دانشگاهها را به خاطر اسلامی نبودنش تخریب یا تعطیل کنیم.


مراسم گشایش مدرسه طب دانشگاه تهران با حضور رضا شاه

بی باک: در اینجا منظور شما این است که باید تعمیر و اصلاح قطار دانشگاه در حال حرکت صورت گیرد اما جناب آقای حسن زاده؛ به نظر می آید که مسئولین ما تا دانشگاه را تعطیل یا تخریب شده نبینند، قصد جدی برای اصلاح آن نمی کنند. درست مثل موضوع زیر ساختهای خانه های روستایی و شهرهای دور افتاده می باشد که حتما باید یک زلزله ای اتفاق بیفتد و چند صد آدم زیر آوار بمیرند تا مسئولین توجه جدی به آن مناطق کنند و الا سالها مقام معظم رهبری به مسئولین نکاتی را درباره تحول در علوم انسانی و اسلامی سازی دانشگاه ها صریحا متذکر شده اند اما در دانشگاه ها هیچ تحولی اتفاق نمی افتد و هر روز شاهد خروجی اساتید سکولار و ضد دین و فرهنگ از همین دانشگاه ها هستیم.

ما حرکت خوبی را در آغاز دولت دهم در راستای اصلاح همین روندهای غلط غربی شاهد بودیم که از جمله در بحث اساتید ، بحث دانشگاه تک جنسیتی و بحث متون اتفاقاتی افتاد ولی این راه خیلی طولانی و نفس گیر هست، چون ما 80 سال است که داریم با این سیستم کار می کنیم و به این زودی ها به نتیجه نخواهیم رسید.

بی باک: بیش از سی سال از انقلاب گذشته است. زمانی انقلاب شد که این درخت شوم غربی کمتر از 50 سال داشت و الان بدلیل بی همتی برخی مسئولین هشتاد ساله شده است. آیا سی سال پس از انقلاب فرصت کمی بوده است؟

اگر حرکتی که در زمینه ی دانشگاه های تک جنسیتی، جذب اساتید، اصلاح متون آغاز شده تداوم پیدا کند و با تغییر دولت ها دچار تغییرات سیاست گذاری دوباره نشود؛ شاید بتوانیم برای افق 10-20 ساله یک دانشگاه اسلامی خوبی را متصور باشیم. از طرف دیگه ما واقعا سیاست گذاری واقعی در این زمینه نداشتیم یعنی هر دولت راه خودش را رفته حتی داخل یک دولت هم سیاست واحد نداشتیم .


 

بی باک: یکی دیگر از دغدغه هایی که حضرت امام خامنه ای در دیدارشان با دانشجویان مطرح کردند بحث آرمان گرایی است شما به عنوان یک فعال دانشجویی بفرمایید دانشگاه و عناصر دیگر جامعه در این زمینه چه نقشی می توانند ایفا کنند؟

انتظاراتی که مقام معظم رهبری به عنوان آرمان گرایی مطرح کردند از بدهی ترین توقعاتی است که از جنبش دانشجویی مخصوصا قشر ارزشی اش می توان داشت. به هرحال وقتی که موضوع جوانی به عدم وابستگی به خط و خطوط سیاسی گره می خورد حاصلش یک توان بزرگ و عظیمی است که می تواند در این راستا خیلی به درد نظام و انقلاب اسلامی بخورد. وقتی آقا بحث آرمان گرایی را مطرح می کنند می بینیم که عموم مسئولین کشور ما خیلی کمتر به بحث آرمان ها توجه می کنند و همیشه واقعیت های جلوی پای خودشان را می بینند و برای ایجاد تعادل در این زمینه است که حضرت آقا بحث آرمان گرایی همراه با واقع نمایی را مفصل توضیح دادند و به نظر بنده برای عملی شدن این دغدغه حضرت آقا و ایجاد تعادل در جامعه، باید یک قسمتی از جامعه که همان جنبش دانشجویی است و پتانسیلش را دارد همیشه آرمان ها را فریاد کند و نه فقط فریاد بلکه در جهت تحققش هم گام بردارد. به طور مثال حالا شما دانشگاه ما را پرسیدید باید توجه داشته باشید آرمان گرایی جنبه های مختلفی دارد به طور مثال آرمان گرایی در اخلاق و معنویت است که مساجد دانشگاه ها الآن ظرفیت مناسبی است که ما بحث تقوای حداکثری را به عنوان یک آرمان جامه عمل بپوشانیم و یا آرمان گرایی در سیاست، باید جهت فضای سیاسی و عملکرد مسئولین کشور به سمت افق هایی که حضرت امام و حضرت آقا برای ما ترسیم کردند، حرکت کند.

بی باک: جناب آقای حسن زاده، خط و خطوط آرمان گرایی را چگونه تشخیص می دهید که با واقعیت ها هم تطبیق داشته باشد؟

ببینید آرمان گرایی و این خط و خطوط و مرزبندی هایش را بارها و بارها حضرت امام و حضرت آقا مشخص کردند .

بی باک: یعنی باید برای پیدا کردن مرزها و خط و خطوط در بحث آرمان گرایی به شاخص های که در سخنان حضرت امام و حضرت آقا مطرح شده مراجعه کرد، درست است؟

بله، شاخص همیشه و همه جا، قانون و فرمایشات رهبری است. به همین خاطر بارها خود ایشان این موضوع را مطرح کردند که تا زمانی که از چارچوب قانون فراتر نرفتیم باید به شکل کاملا حداکثری مطالبات و آرمانهای خودمان را پیگری کنیم. البته بعضی اوقات مجبور می شویم که یک گام فراتر از قانون برویم و آنهم در موارد نادری است که آرمان های اصیل و مهم انقلاب در خطر قرار گرفته است که در این موارد نادر می توانیم از چارچوب های قانون هم ظاهرا خارج شویم اما در حقیقت این خروج از قانون تلقی نمی شود زیرا قانونی محکمتر از سخنان ولایت نداریم و در بند میم وصیت نامه ی حضرت امام (ره) اشاره شده است که وقتی در چنین شرایطی قرار گرفتیم وظیفه مردم ورود در قضایا است. البته همانطور که گفتم این در موارد بسیار نادری است که اساس انقلاب و اسلام در خطر قرار گیرد که ان شاالله با ولایت رهبری انقلاب و زحماتی که مسئولین ما می کشند؛ به آن مرحله نمی رسیم اما به هر حال وظیفه همگان بر این است که در شرایط عادی دائما خودمان را با وصیت نامه ی سیاسی الهی حضرت امام ، و فرمایشات رهبر معظم انقلاب چک کنیم که از این دایره خارج نشویم .

بی باک: دانشجویان را در بحث آرمان گرایی در چه جایگاهی می دانید و در این موضوع به چه شکلی باید حرکت کنند؟

همیشه ما دانشجویان باید در این بحث آرمان گرایی یک قدم جلوتر باشیم و حتی مسئولین آرمان خواه هم می گویند که دانشجو باید آن حات خط شکن بودن خودش را داشته باشد و همیشه یک قدم جلوتر باشد.

البته این بحث آرمان گرایی نباید فقط به صورت شعاری مطرح شود. یعنی نباید ما مثل بلندگو دائما مطالبات حضرت آقا و مطالبات انقلاب اسلامی را فقط تکرار کنیم که در اینصورت؛ این بحث خاصیت خودش را از دست می دهد. بلکه باید تلاش کرد که دانشجویان در راستای تحقق این آرمانها به صورت عملی گام هایی بردارند کما اینکه اخیرا دیدیم که جنبش دانشجویی درحوزه ی علم و فناوری فعالیت های فراوانی را انجام داد و در این زمینه توانست به قسمت های مختلف نظام کمک های فراوانی کند مخصوصا اقتصاد مقاومتی که اصلا استارتش را دانشجویان بسیجی زدند.

بی باک: خب بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردید. همانطور که می دانید یکی دیگر از مطالباتی که مقام معظم رهبری بسیار بر روی آن تاکید کردند بحث اقتصاد مقاومتی است، جنبش دانشجویی و هر کدام از بخش های جامعه به چه شکلی می توانند در این زمینه نقش ایفا کنند؟

ببنید اقتصادی مقاوتی سطوح و لایه های مختلفی دارد و جنبش های دانشجویی و تمام افراد جامعه باید وظیفه ی خودشان را در این زمینه انجام دهند. حضرت آقا یک جایی اشاره کردند که در هر جای جمهوری اسلامی هستید؛ همان جا را مر کز دنیا بدانید و کارتان را به خوبی انجام دهید. اگر من دانشجو هستم درسم را خوب بخوانم اگر بقالم کم فروشی نکنم و در هر جای دیگر مملکت که هستم وظیفه ی خودم را به بهترین نحو انجام بدهم که این اولین سطح و لایه از بحث اقتصاد مقاومتی هست که هرکسی باید انجام دهد.

بی باک: این بحث لایه های مختلفی دارد یا بسته به شرایط دارد یا به عوامل بسیاری بستگی دارد؛ کلا بهانه خوبی است که همه اقشار و مسئولین از زیر بار مسئولیت شان در اینباره فرار کنند. اینکه اقتصاد مقاومتی لایه های مختلفی دارد را بیشتر توضیح دهید.

ببینید؛ جایگاه هر فردی در لایه های مختلف این بحث متناسب با جایگاه اجتماعی و انتظار جامعه تعریف می شود به عنوان مثال دانشجوها علاوه بر اینکه باید خوب درس بخوانند و وظایف خودشان را انجام می دهند باید یک چشم بینا باشند و ایرادات و اشکالاتی که در فضای سیاست گذاری اقتصادی کشور هست را رصد بکنند. در گام بعدی برای حل مشکلات اقتصادی راهکار ارائه کنند و این چند گام نقش جنبش دانشجویی در این بحث را نشان می دهد.

بی باک: نقش دستگاههای فرهنگ ساز را در زمینه اقتصاد مقاومتی چگونه می بینید؟

واقعا ما یکی از نقاط ضعفمان که دشمن می تواند به وسیله آن تعرض کند بحث فرهنگ غلط اقتصادی است که در کشور وجود دارد بسیاری از رفتارهای غلط اقتصادی که در مردم وجود دارد تقصیر این دستگاه های سیاست ساز و فرهنگ ساز مملکت است. مردم دهه ی شصت با دهه ی هفتاد تفاوت فاحش فرهنگی در موضات اقتصادی و ... پیدا کردند که قسمت زیادی از این تغییرات غلط؛ تقصیر دستگاههای فرهنگی است.

بی باک: نقش رسانه ملی را به عنوان یک ابزار فرهنگ ساز مهم در بحث اقتصاد مقاومتی چگونه ارزیابی می کنید؟

یکی از مهمترین دستگاههای فرهنگ ساز صدا و سیما است که باید بحث فرهنگ اقتصاد اسلامی را در دستور کار خودش قرار دهد الحمدالله رسانه ی ملی ثابت کرده که وقتی روی یک موضوع خوب تمرکز کند؛ خیلی عالی می تواند در فرهنگ جامعه تاثیر گذار باشد. فقط ما متاسفیم که صدا و سیما گاهی اوقات در جهت منفی از این توانایی خودش استفاده می کند که نمونه اش سبک های زندگی غربی است که در فیلم ها و سریال ها تبلیغ می کنند و تاثیر زیادی در سبک زندگی مردم داشته و دارد ما از رسانه ملی خواهش می کنیم که این توانایی اش در مسائل فرهنگ اقتصادی را در جهت مدل اسلامی اقتصاد بکارگیرد که ان شالله تحول خوبی در این زمینه ایجاد شود.
 

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : اداره دانشگاه های ایران, اداره به شکل غربی, بسیج دانشگاه امیر کبیر, ,