هیئت 250 نفری هند برای شرکت در اجلاس عدم تعهد در ایران

هندی‌ها باچه‌دستور کارهایی‌برای‌اجلاس تهران لشکرکشی کرده‌اند؟

هیئت 250 نفره هندی. این هیئت شاید بزرگ‌ترین هیئت دیپلماتیک در میان کشورهایی باشد که برای شرکت در اجلاس عدم تعهد به ایران سفر کرده‌اند. اما شرکت در اجلاس، همه‌ی هدف هندی‌ها نیست و مقام‌های هندی، امیدوار هستند که از کنار این لشکرکشی دیپلماتیک، دستاوردهای اقتصادی دیگری نیز داشته باشند.
به گزارش بولتن، روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال در این زمینه نوشت: هند، ايران و افغانستان در زمينه دسترسي زميني هند به افغانستان گفت‌و‌گو خواهند كرد و اين حركت در مقابل طرح منزوی کردن ایران در منطقه است.



 

راجان ماتاي، وزير امور خارجه هند به خبرنگاران گفت اين سه كشور روز يكشنبه در مورد چگونگي استفاده از بندر چابهار در جنوب شرق ايران و ساخت و توسعه خط راه‌آهن از آنجا به افغانستان گفت‌و‌گو خواهند كرد. در حالي كه قرار است نيروهاي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي تا سال 2014 افغانستان را ترك كنند، هند می ترسد اين كشور دوباره به دست رژيمي نزديك به طالبان بيفتد و منافع هند رابه خطر بيندازد. هند يكي از كشورهايي است كه بيشترين كمك را به توسعه افغانستان كرده است. اين كشور در دهه گذشته بيش از دو ميليارد دلار براي زيرساختارهايي نظير جاده، پروژه‌‌هاي توليد انرژي و بيمارستان هزينه كرده است.

كوتاه‌ترين و به صرفه‌ترين راه دسترسي هند به افغانستان از طريق پاكستان است، اما اين رقيب قدیمی هند به دهلي نو اجازه دسترسي زميني به كابل را نداده است و به اين ترتيب راه دسترسي از طريق ايران اهميت فوق‌العاده‌اي پيدا كرده است. آقاي ماتاي مي‌گويد ايران همچنين در صدد ايجاد منطقه صنعتي در نزديكي چابهار است تا سرمايه‌گذاران خارجي را براي تاسيس صنايع در آن منطقه جذب كند.

اين گفت‌و‌گوها در آستانه جلسه سران جنبش عدم تعهد صورت گرفته كه قرار است رهبران حدود 120 كشور دنيا در آن كشور كنند. اين جلسه به ميزباني ايران برگزار خواهد شد.


 


 


مان موهان سينگ نخست‌وزير هند نيز كه براي شركت در اين جلسه به تهران مي‌آيد، قرار است با رهبر ايران آيت‌الله علي‌ خامنه‌اي ملاقات كند. احتمالا همكاري نزديك هند با ايران، آمریكا را به خشم خواهد آورد، زيرا اين كشور جامعه بين‌المللي را تحت فشار قرار داده است تا ايران را براي پيگيري برنامه هسته‌اي تنبيه كرده و آن را منزوي كنند.

هند به سبب روابطش با ايران از سوي واشنگتن شدیدا تحت فشار قرار گرفته است. اما دهلي نو براي رشد اقتصادي خود به نفت خام ايران نياز دارد. ايران در حدود 12 درصد از نياز انرژي هند را برطرف مي‌كند. آقاي ماتاي گفت گفت‌و‌گوي هند با ايران، راه‌هاي جديدي را براي افزايش روابط و بهبود تراز بازرگانی بين دو كشور، که اخیرا به هم خورده است، مشخص مي‌كند. روابط تجاري بين اين دو كشور در سال گذشته به 16 ميليارد دلار رسيد كه واردات نفت هند از ايران حدود 5/13 ميليارد دلار از آن را دربرمي‌گرفت.‌آقاي ماتاي گفت هند تحريم‌هايي را كه از سوي سازمان ملل تصويب شده‌اند، مي‌پذيرد اما در برابر تحريم‌هاي ديگر تسليم نخواهد شد. او به تحريم‌هاي شديدي كه از سوي آمريكا و انحاديه اروپا تصويب شده‌اند، اشاره داشت.

 

اما علاوه بر وال استریت ژورنال، دیلی میل نیز روایت جالبی از سفر مهم دیپلماتیک نخست وزیر هند به همراه همسرش و سایر مقام‌های ارشد این کشور به ایران و دیدار با مقام‌های عالی‌رتبه کشورمان دارد.

دیلی میل می‌نویسد: «در زماني كه عبادتگاه سيك‌ها در آمريكا توسط افراط‌گرايان مورد حمله قرار مي‌گيرد و اقليت هند در پاكستان مورد آزار و اذيت هستند، عبادتگاه سيك‌ها در تهران، كه نخست‌وزير هند قرار است از 28 اوت به آنجا سفر كند، در ميان حمايت كامل مقامات محلي استوار بر جاي خود ايستاده است.

هفته آينده، در حالي كه نخست‌وزير مان موهان سينگ در حال شركت در جلسه سران جنبش عدم تعهد است، همسرش گورشاران كائور از معبد سيك‌ها در جنوب شهر تهران ديدن خواهد كرد. اين معبد در سال 1941 ساخته شده است. هنوز مشخص نيست كه سينگ نيز از اين معبد بازديد خواهد كرد يا خير، اما جامعه سيك‌ها اميدوار است كه او بيايد. وزير امور خارجه اس‌ام كريشنا در سال 2010 از اين معبد ديدن كرد و نخست‌وزير سابق اتال بهاري واج‌پايي در سال 2001 از آنجا بازديد كرد. به‌رغم اینکه غرب همواره ايران را به عدم پذيرش اقليت‌هاي مذهبي متهم مي‌كند، سيك‌ها تجربه متفاوتي در ايران دارند. اين جامعه هرگز با مشكلي از سوي دولت ايران يا مقامات محلي مواجه نشده است.


در حال حاضر 60 خانواده سيك در شهر تهران و در شهر زاهدان زندگي مي‌كنند. سينگ قرار است در تهران با رهبر عالی ايران آيت‌الله علي خامنه‌اي، رئيس‌جمهور محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور پاكستان آصف علي زرداري و همتاي بنگلادشي‌اش شيخ حسينا ملاقات كند. سفر نخست‌وزير از آن جهت مهم است كه در زماني صورت مي‌گيرد كه آمريكا هند را تحت فشار قرار داده تا واردات نفت از ايران را كاهش داده و از نفوذ خود در اين كشور استفاده كرده و تهران را متقاعد سازد، برنامه توليدتسليحات هسته‌اي را كنار بگذارد.

اگر چه واردات نفت هند از ايران به دليل مشكلاتي كه در نتيجه تحريم‌هاي آمريكا و اتحاديه اروپا براي واردكنندگان نفت هند ايجاد شده كاهش پيدا كرده است، هند اين مساله را روشن كرده است كه نمي‌تواند از تحريم‌هاي يك جانبه آمريكا پيروي كرده و واردات نفت از ايران را به طور كلي قطع كند. رانجان ماتاي وزير امور خارجه هند در كنفرانسي مطبوعاتي در آستانه سفر نخست‌وزير گفت، ما پيشنهاد كرده‌ايم ملاقاتي با آيت‌الله خامنه‌اي داشته باشيم و نخست‌وزير در آن به همه مسايل مربوط به روابط ايران و هند خواهد پرداخت.»
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : لشکرکشی هندی‌ها, ‌دستور کارهای ‌هندی‌ها, ‌اجلاس تهران, ,