جمعه بازار؛ بسته پیشنهادی رجا برای آخر هفته
گلچین اخبار و تصاویر هفته/ عالمي كه قبل از ورود نامحرم خودبخود چشمهايش بسته مي‌شد/ اين فرمانده بجاي ياران عيالوارش شكنجه شد/شعر، داستانک و طنز

 

تعطیلات آخر هفته برای هر کس معنای خاص خودش را دارد. بعضی ها به زیارت اهل قبور می‌روند، برخی ترجیح می‌دهند از فرصت استفاده کنند و عطش ادبیات خود را با خواندن داستان و شعر سیراب کنند. نشستن پای منبر علما و بزم هیئت هم برنامه همیشگی بعضی دیگر است. البته سر زدن به مزار شهدا و صفا کردن با این زندگان حقیقی هم که جای خودش را دارد. افرادی هم هستند که با راحت شدن از مشغله های روزانه، به منابع خبری سرک می‌کشند تا از اوضاع و احوال زمانه بی خبر نمانند. ناگفته نماند که هیچ کس بدش نمی آید در آخر هفته لبخندی به لبش بنشیند. اما بعضی ها هم هستند که تا جایی که فرصت کنند، سعی می‌کنند همه این کارها را انجام دهند. بسته جمعه بازار رجا خوراک همچین افرادی است. نوش جان!

 

1. هفت روز/ مروري بر مهمترين اخبار هفته گذشته

شنبه

* نخست وزیر سابق ایتالیا با دردسر تازه‌ای مواجه شده است و یک هنرپیشه معروف آلمانی اعلام کرده است که فقط «برلوسکونی» پدر فرزند وی است.

* معصومه ابتکار در گفتگو با هفته‌نامه 'آسمان' گفت: دوم خردادی‌ها و اصلاح‌طلبان بر خلاف مشی قراردادی خود، انحصارطلب بودند. وي در ادامه گفت: اشتراکات اصلاح‌طلبان با طیف سنتی اصولگرایان مانند موتلفه بیشتر شده است و اصلاح‌طلبان رغبت بیشتری به انتخابات شوراها دارند.

* بخشی از یک پل که ساختش چندین میلیون دلار هزینه داشته در شهر هاربین، در شمال شرقی چین ریزش کرده است. در این سانحه سه نفر کشته و پنج نفر مجروح شده اند. از ژوئیه ۲۰۱۱ تاکنون پنج پل دیگر در این کشور ریزش کرده اند.

* مقامات سازمان اطلاعاتی پاکستان و افغانستان اعلام کردند که "ملا دادالله" رهبر طالبان پاکستان در منطقه باجور بر اثر این حمله کشته شده است، این درحالیست که ناتو هنوز این خبر را تایید نکرده است.

* در پی ادعای سحر ریحانی تهیه کننده پروژه یک و نیم میلیارد تومانی "زلال بی انتها" مبنی بر اهدای مدال المپیاد ریاضی خود به موزه آستان قدس رضوی، صحت این ادعا توسط موزه آستان قدس رد شد.


يكشنبه 5 شهريور

* معاون وزیر خارجه سابق مصر گفت که مرسی در دیدار با وی تاکید کرد که ایران کشوری تعیین‌کننده در مسائل منطقه‌ای و بویژه در موضوع سوریه است و سفر به ایران در جهت منافع ملی مصر صورت می‌گیرد.

* رهبر كره شمالي به دليل برگزاري مانورهاي مشترك كره جنوبي و آمريكا، سئول را به يك "جنگ تمام عيار" تهديد كرده است.

* مراسم احضار رانندگان پرخطر تعطیلات اخیر در جاده‌ها صبح امروز با حضور سرهنگ محمدرضا مهماندار فرمانده پلیس راه در میدان صبحگاه شهرک آزمایش برگزار شد.

* بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس در اعتراض به توهین تیمورعلی‌ عسکری به علامه مصباح یزدی بیانیه‌ای را صادر کرد.

* سید'حسن نصرالله' دبیركل حزب الله لبنان با اشاره به هوشیاری مقاومت نسبت به تهدیدات رژیم صهیونیستی اظهار داشت: مقاومت به دور از چالش‌ها و تنشهای پیرامونی با قدرت در مقابل تهدیدات ایستادگی كرده و معادلات جدیدی را رقم خواهد زد.

* آیین تقدیر از ورزشکاران و مدال آوران المپیک ۲۰۱۲ با حضور رییس جمهور و مسئولین ورزشی کشور در تالار وزارت کشور برگزار شد.

* اعضاي حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) براي سومين بار در دو روز گذشته، يک تاسيسات مرزي را در استان حکاري ترکيه هدف حمله قرار داده‌اند.

* بزرگترين كارخانه شيشه خاورميانه در استان يزد بعنوان واحد توليد برتر كار خود را شروع و 2 هزار نفر از متقاضيان اشتغال در اين كارخانه مشغول فعاليت شدند.

* خودروهای بمب گذاری شده ی شهیدان هسته ای کشورمان در محل ورودی به سالن نشست کارشناسان کشورهای عدم تعهد در مرکز همایش های بین المللی صدا وسیما به نمایش گذاشته شده اند.


دوشنبه 6 شهريور

* استاندار آذربایجان شرقی از آغاز اعطای وام ساخت مسکن روستایی 14 میلیون تومانی خبر داد و گفت: با مصوبه هیئت وزیران بازپرداخت این وام‌ها بعد از سه سال و با دوره زمانی 15 سال و با کارمزد چهار درصد خواهد بود.

* مدیر مرکز تولیدات فرهنگی ایام گفت: انتقال فضای گفتمانی انقلاب اسلامی به حوزه فرهنگ عمومی، مهم‌ترین دلیل طراحی دفتر و لوازم‌التحریر منقش به شهدای هسته‌ای و جنگ تحمیلی است.این دفاتر تا آخر هفته وارد بازار می‌شوند. قیمت این دفاتر از 1000 تا 1700 تومان تعیین شده است.

* روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز در ضمن یکی از گزارش‌های خود که به برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران اختصاص داشت، اذعان کرد که برگزاری اجلاس مزبور در تهران به منزله دهن‌کجی به آمریکاست.

سه شنبه 7 شهريور

* با حضور رييس جمهور از هشت قلم داروي بيولوژيك رونمايي شد.

* مدیرعامل پالایشگاه تهران با اعلام اینکه انتشار گوگرد بنزین در پایتخت با بهره‌برداری از طرح‌های جدید توسعه‌ای این واحد پالایشگاهی متوقف شده است، اعلام کرد: در مجموع با اجرای این طرح‌ها از انتشار روزانه 110 تن گوگرد به هوا جلوگیری شد.

* رئیس پلیس راهور گفت: بار ترافیکی در خروجی های تهران به ویژه جاده‌های منتهی به شمال کشور سنگین است.

* اجلاس نشست وزرای خارجه شانزدهمین اجلاس عدم تعهد صبح امروز و براي دو روز در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما آغاز به کار کرد.

*نشریه "دانستیهای دیجتیال" به دستور مدیرعامل موسسه همشهری تعطیل شد و به سازمان آگهی های همشهری واگذار شد. در ادامه تحولات در گروه مجلات همشهری قرار است برخی از نشریات همشهری تعطیل شده، برخی تعدیل شده و دوره انتشار آنان از هفته نامه به دو هفته نامه یا ماهنامه به فصلنامه تغییر یابد.

* بررسی میزان مشارکت کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران از حضور کم سابقه اعضای جنبش در قیاس با دوره های قبلی حکایت دارد. حسن قشقاوی معاون وزیر امور خارجه و رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه و اجلاس عدم تعهد با اشاره به این مطلب سطح اجلاس تهران را بالاتر از نشست های قبلی قلمداد کرده اند.

*وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها را تحسین کرد و گفت: تحت تاثیر آمادگی ایران در برگزاری این دوره از اجلاس قرار گرفته‌ام.

* سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در حاشيه اجلاس وزراي خارجه در جمع خبرنگاران گفت: سال 2004 که مسئولان بازرسي آژانس گفت به ما اطلاعاتی داده اند که شما معدن اورانیوم دیگری هم دارید. مطمئن بودیم چنين خبری نیست و کمال همکاری را داشتیم و قبول کردیم مطابق اطلاعات برویم و بازرسان از نزدیک منطقه مورد نظرشان را بازديد کنند. وي با بيان اينکه بعد از 3 ساعت به آن منطقه رسیدیم و دیدیم یه تابلوی یک شرکت خصوصی نصب شده و در آن منطقه سنگ استخراج مي شود. بازرسان آژانس انرژي اتمي هرچه گشتند خبری از اشعه رادیواکتیو نبود. مي گفتند در عکس ماهواره نشان داده مي شد که ساختمان ساخته شده در این منطقه نگران کننده است. با اين توجيه مجموعه مورد نظرشان را نيز بازرسی کردند و دیدند که آن ساختمان دوش و توالت کارکنان بود.


چهارشنبه 8 شهريور

* حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر امروز در ديدار بان كي مون دبيركل سازمان ملل و هيأت همراه، با اشاره به سابقه تمدن و فرهنگ ايراني خاطرنشان كردند: با توجه به جايگاه مهم و برتر ملت ايران در مسائل فرهنگي و تمدني، جمهوري اسلامي ايران زمينه بسيار خوبي براي گسترش فرهنگ و تمدن انساني برخاسته از اسلام دارد. ايشان در ادامه با اشاره به نگراني هاي مشترك بشريت از جمله موضوع خلع سلاح اتمي، تأكيد كردند: جمهوري اسلامي ايران بر موضع «خاورميانه عاري از سلاح اتمي» اصرار دارد و سازمان ملل متحد بايد درخصوص رفع نگراني هاي موجود در زمينه سلاح اتمي، تلاش جدي انجام دهد.

* روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت: عدم موفقیت آمریکا در ممانعت از حضور دبیر کل سازمان ملل در اجلاس تهران را نمونه‌ای از شکست سیاست خارجی واشنگتن دانست و نوشت:در مسابقه محبوبیت جهانی بین باراک اوباما و [آیت الله] خامنه‌ای، رهبر ایران برنده شد.

* ازیگر 'قلاده‌های طلا' گفت: متأسفانه باندبازی در سینمای ایران بیداد می‌کند. وي گفت: باندبازی‌ به‌حدی است که وقتی برای کمک به زلزله‌زدگان در گردهمایی سینماگران شرکت کردم بی‌دلیل توسط کارگردانی از جمع اخراج شدم.

* دادستانی کل آمریکا اعلام کرد که گروهی از نظامیان این کشور قصد ترور باراک اوباما و سرنگونی دولت این کشور را داشتند.

* خبرگزاری هلند (ای ان پی) بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کرد هواپیمایی که روز چهارشنبه از مالاگا در اسپانیا عازم فرودگاه شیفول آمستردام بود، ربوده شده است.

* رهبر معظم انقلاب در حاشيه نوشتي بر كتاب ارزشمند «پايي كه جا ماند» از ان اينگونه تقدير كردند: تاکنون هیچ کتابی نخوانده و هیچ سخنی نشنیده‌ام که صحنه‌های اسارت مردان ما را در چنگال نامردمان بعثی عراق را آنچنان که در این کتاب است به تصویر کشیده باشد… درود و سلام به خانواده‌های مجاهد و مقاوم حسینی.

* معاون عربی‌ آفریقایی وزارت خارجه گفت: بر اساس اخبار قطعی که داریم، اتباع ایرانی ربوده شده در سوریه همگی در سلامت کامل به سر می‌برند.

* انشتار هفته نامه یالثارات الحسین(ع) متوقف شد و از این پس تنها به صورت الکترونیکی برای مخاطبات و علاقمندان انتشار می یابد.

5 شنبه 9 شهريور

* مقام معظم رهبری در افتتاحیه اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها سخنراني كرده و فرمودند: اسلام به ما آموخته که انسانها با وجود ناهمگونی نژادی و زبانی، فطرت همسانی دارند که آنها را به پاکی و عدالت و همدردی فرا می‌خواند. تجربه نشان داده که برآمدن قدرتهای جدید با ورود ضعف در قدرت‌های قدیمی همراه بوده است. این جابه‌جایی قدرت به عدم تعهد فرصت می‌دهد تا زمینه مدیریت عادلانه و واقعاً مشارکتی را فراهم آوردند. شورای امنیت سازمان ملل دارای ساختار و سازوکاری غیر منطقی و غیر دموکراتیک است، یک دیکتاتوری آشکار و تاریخ‌مصرف‌ گذشته است. اتاق فرمان جهان نباید با دیکتاتوری چند کشور غربی اداره شود. با سوءاستفاده از این سازوکار غلط است که آمریکا توانسته زورگویی‌های خود را در لباس مفاهیم شریف به دنیا تحمیل کند.

* محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور پیش از ظهر امروز در افتتاحیه شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد، با بیان اینکه در این مکان گرد هم آمده‌ایم تا با بررسی شرایط و روند تحولات به منظور ساختن آینده بهتر برای ملت‌هایمان و برای جامعه بشری هم‌اندیشی و اقدام کنیم، گفت: شک نداریم که همه ما و بلکه همه ملت‌ها از وضع موجود ناراضی‌اند و هنوز آرزوها و آرمان‌های تاریخی و مشترک بشری یعنی رفع فقر، تبعیض، تهدید، تحقیر، جنگ و کینه‌ورزی و استقرار زندگی سعادتمند سرشار از زیبایی و عشق و نشاط و سلامت در سایه عدالت و آزادی و کرامت و صلح پایدار فرصت تحقق مناسب پیدا نکرده است.

* شبکه تلویزیونی سی.ان.ان، تمامی برنامه های خود را برای پخش مسقیم بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم افتتاحیه اجلاس سران غیر متعهدها در تهران، قطع کرد.

* دادگاهی در مصر حکم جلب و ممنوعیت خروج احمد شفیق، رقیب محمد مرسی در انتخابات ریاست‌جمهوری را صادر کرد. دادگاه وی را متهم به زمین‌خواری برای پسران حسنی مبارک کرده است. شفیق در حال حاضر در ابوظبی به‌سر می‌برد.
 

2. مزار شهدا/ يادي از حاج احمد متوسليان

اين فرمانده‌ بجاي ياران عيالوارش شكنجه شد

 

«حاج احمد متوسلیان» فرمانده لشکر 27 محمد رسول الله(ص) که سی سال از اسارتش در بند اسرائیل می‌گذرد، متولد 15 فروردین 1332 در محله امامزاده سیداسماعیل تهران است. او دانشجوی مهندسی الکترونیک دانشگاه علم و صنعت تهران بود که ضمن اشتغال به تحصیل با تشکل مکتبی سیاسی پیرو خط امام این دانشگاه رابطه تنگاتنگی داشت. حاج احمد به بهانه مأموریت شغلی، راهی شهرستان خرم‌آباد می‌شود و در حالی که تظاهرات‌ علیه رژیم طاغوت را هدایت می‌کرد، در سیزدهم شهریور ماه 57 تحت تعقیب قرار می‌گیرد. خاطره‌ای که در ادامه می‌آید به ماجرای دستگیری حاج احمد توسط ساواک می‌پردازد.


دو روز پس از تظاهرات عظیم خرم‌آباد، در ساعت 14 روز چهارشنبه پانزدهم شهریور سال 57، احمد حین تکثیر دو برگ اعلامیه ضدرژیم، توسط مأمورین اکیپ گشتی دایره اطلاعات شهربانی لرستان دستگیر و بلافاصله مورد بازجویی قرار گرفت.

در جریان بازجویی، علاوه بر بازجویان دایره اطلاعات، سرهنگ معدوم «فضائل احمدی» رئیس شهربانی استان لرستان نیز حضور داشت و به شهادت یکی از هم‌رزمان احمد، شخصاً آستین‌ها را بالا زده و احمد را مورد ضرب و شتم و هتاکی‌های سفیهانه قرار ‌داد. در این ماجرا، علاوه بر احمد، دو تن از هم‌رزمانش نیز دستگیر شدند.

شهید رضا چراغی، شهیدان حاج احمد متوسلیان ، سید محمد رضا دستواره ، حسن زمانی و علی سلطانی قمی در تصویر دیده می شوند - جبهه مریوان



معصومه حسین‌زاده مادر چشم انتظار حاج احمد می‌گوید:


«توی یک شرکت خصوصی کار می‌کرد و رفته بود خرم‌آباد. آنجا درگیر کار پخش اعلامیه بود که او را با دو نفر دیگر از دوستانش می‌گیرند. آن دو نفر زن و بچه داشتند و به همین خاطر، به محض دستگیری، احمد تمام مسئولیت چاپ و تکثیر اعلامیه‌ها را یک تنه به گردن گرفت تا پرونده آنها را سبک‌تر کند».

آغاز دوران اسارت احمد در زندان مخوف فلک‌الافلاک خرم‌آباد، در حقیقت به مثابه ورود او به میدان آزمون دشوار وفاداری به آرمان الهی انقلاب و حفظ اسرار نهضت به شمار می‌رفت. او قریب به 2 ماه مشقت‌بار از این دوران تلخ و مردآزمای را به صورت ممنوع‌الملاقات، در سلولی انفرادی محبوس بود. بازجویان ساواک برای درهم شکستن روح مقاوم او، از پیشرفته‌ترین شیوه‌های شکنجه‌ جسمی و روحی استفاده می‌کردند.

احمد متوسلیان پس از تحمل شدیدترین شکنجه‌ها سرانجام در هفتم آذر سال 1357 همزمان با اوج‌گیری انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) از زندان فلک‌افلاک خرم‌آباد رهایی یافت.

 

3. زيارت اهل قبور/ فاتحه‌اي نثار آيت الله شيخ علي قاضي

عالمي كه قبل از ورود نامحرم خودبخود چشمهايش بسته مي‌شد

 

مرحوم آيت الله قاضي شخصيت بي نظيري است كه براي همه شناخته شده است و كرامات و حالات عرفاني ايشان نقل محافل است. در اين چند خط و پس از نثار فاتحه‌اي به روح مطهر ايشان، علاوه بر اين مهم مي توانيد خاطراتي درباره برخي وجوه ديگر علمي و معرفتي ايشان بخوانيد:

*

مرحوم قاضي در لغت عرب بي نظير بود، گويند: چهل هزار لغت از حفظ داشت. و شعر عربي را چنان مي سرود که اعراب تشخيص نمي دادند سراينده اين شعر عجمي(غير عرب) است. روزي در بين مذاکرات، مرحوم آيت الله حاج شيخ عبدالله مامقاني(ره) به ايشان مي گويد:

من آن قدر در لغت و شعر عرب تسلط دارم که اگر شخص غير عرب، شعري عربي بسرايد من مي فهمم که سراينده عجم است، اگرچه آن شعر در اعلي درجه از فصاحت و بلاغت باشد. مرحوم قاضي يکي از قصائد عربي را که سراينده اش عرب بود شروع به خواندن مي کند و در بين آن قصيده، از خود چند شعر بالبداهه اضافه مي کند و سپس به ايشان مي گويد: کدام يک از اينها را غير عرب سروده است؟ و ايشان نتوانستند تشخيص دهند.

*

آيت الله قاضي مي فرمودند: چون بيست سال تمام چشمم را کنترل کرده بودم، چشم ترس براي من آمده بود، چنان که هر وقت مي خواست نامحرمي وارد شود از دو دقيقه قبل خود به خود چشم هايم بسته مي شد و خداوند به من منت گذاشت که چشم من بي اختيار روي هم مي آمد و آن مشقت از من رفته بود.

*

آقا سيد هاشم حداد از شاگردان ايشان مي فرمود: «مرحوم آقا (قاضي) يک عالمي بود که از جهت فقاهت بي نظير بود. از جهت فهم روايت و حديث بي نظير بود. از جهت تفسير و علوم قرآني بي نظير بود. از جهت ادبيات عرب و لغت و فصاحت بي نظير بود، حتي از جهت تجويد و قرائت قرآن. و در مجالس فاتحه اي که احياناً حضور پيدا مي نمود، کمتر قاري قرآن بود که جرأت خواندن در حضور وي را داشته باشد، چرا که اشکالهاي تجويدي و نحوه قرائتشان را مي گفت… »

آيت الله خسروشاهي از علامه طباطبائي نقل مي کردند که: کتابهاي معقول را خواندم ولي وقتي خدمت سيد علي آقا قاضي رسيدم فهميدم که يک کلمه هم نفهميدم!

*

آيت الله شيخ علي سعادت پرور نقل مي کند: «وقتي مرحوم آقا سيد علي قاضي جواني بيش نبود، پدر مرحومش آقا سيد حسين قاضي که خود از دست پروردگان مرحوم عارف کامل حاج امامقلي نخجواني بود به آقاي قاضي سفارش کرده بود که هر روز به محضر استاد مشرف شده و چند ساعتي در محضرش بنشيند، اگر صحبت و کلامي شد که بهره گيرد و گرنه به صورت و هيئت استاد نظاره نمايد.

در آن روزها، مرض وبا در نجف غوغا مي کرد، فرزندان مرحوم آقا امامقلي نخجواني يکي پس از ديگري در اثر مرض وبا رحلت مي کردند و ايشان بدون هيچ ناراحتي و انزجار قلبي به شکرگزاري مشغول بود. وقتي از وي علت اين عمل را جويا شدند فرمود: «قباله هاي زمين را ديده ايد که وقتي کسي صاحب يکي از آنها شد، هر کاري که دلش خواست با زمين اش انجام مي دهد؛ حالا هم خداي سبحان صاحب و مالک اصلي اين فرزندان و همه چيز من است و هر کاري که بخواهد با آنان انجام مي دهد و کسي را حق سوال و اعتراض نيست!

 

4. يك فنجان شعر/ غزلي از محسن رضوانی(كه در محضر رهبر انقلاب خوانده شد)

برای حضرت ام‌البنین علیهاالسلام

رباعی گفتی و تقدیم سلطان غزل كردی
معمای ادب را با همین ابیات حل كردی

رباعی گفتی و مصراعی از آن را تو ای بانو
میان اهل عالم در وفا ضرب‌المثل كردی

فرستادی به قربانگاه اسماعیل‌هایت را
همان كاری كه هاجر وعده كرد و تو عمل كردی

كشیدی با سرانگشتت به خاك مُرده، خطی چند
تمام شهر یثرب را به خاك طف بدل كردی

خودش را در كنار مادرش حس كرد بغضش ناگهان وا شد
خدا را شكر بودی زینب خود را بغل كردی

چه شیری داده‌ای شیران خود را كه شهادت را
درون كامشان شیرین‌تر از شهد و عسل كردی

***

رباعی تو بانو! گرچه تقطیع هجایی شد
به تیغ اشك خود، اعرابشان را بی‌محل كردی

 

5. نقل محفل/ داستانی از فیلدینگ داوسن

حوزه‌های عمودی

 

فیلدینگ داوسن(2002-1930) از نویسندگان جنبش «بیت» است و داستان کوتاه و رمان می‌نویسد. او نقاش نیز بود و چندین کتاب شعر هم دارد. او که زاده‌ی نیویورک بود برای سبک جریان سیال ذهنش شناخته شد. بیشتر کارهای او بی‌توجه به نقطه گذاری و تأکیدها هستند. او تا زمان مرگ غیرمنتظره‌اش به نوشتن پرداخت و آثارش را منتشر کرد.

شب کریسمس 1942، وقتی یک پسربچه بودم، پس از خوردن نوشابه‌ها و شیرینی‌های سنتی و پس از سرود خواندن کنار آتش ـ در حالی که خاله مری من پشت پیانو بود ـ من، با خواهرم، مادرم و خاله‌هایم، و اما جکمن و پسرش، سوار ماشین اما جکمن شدیم و از خیابان تیلور به سمت کلیسا رفتیم تا برنامه‌ی نیمه‌شب را اجرا کنیم.

من بیرون را نگاه می‌کردم و پنجره‌های پشتی خانه‌هایی را که می‌گذشتند، و درهایی را که با حلقه‌های درخت راج تزیین شده بودند، از توی پنجره‌ها – به یک نظر درختان زرق و برق‌دار و مردان و زنان و بچه‌ها را می‌دیدم که از درون اتاق‌ها به ذهن من و خاطراتم برای همیشه منتقل می‌شدند. اتومبیل در نبش جفرسون سرعت کم کرد و این عمل، در کریسمس یک شب سرد نمناک میسوری، شبیه یک کار مهم‌تر به نظر رسید. تکه‌های برف روی زمین و درون اتومبیل اشکال تاریک مادر و خواهرم و خاله‌ها که اطراف من حرف می‌زدند و اتومبیل شروع به حرکت در هوای آسمان کرد. زیر تاریکی و سرما، به‌نظر می‌رسید با حرکت اتومبیل، وقتی دوستانم را با پدر و مادرشان در اتومبیل‌هایشان می‌دیدم که از سمت چپ به سمت آرگون درایو می‌رفتند و دنبال یک جای پارک نزدیک کلیسا بودند، صورتم و دست‌هایم به شیشه‌ها فشرده می‌شدند؛ اما جکمن از آن‌ها پیروی کرد و من اشکال‌شان را که لباس‌های سنگین حیات‌شان را می‌ساخت، تماشا می‌کردم و قدم زدن زمستانی برای رفتن به سمت کلیسای براق شبیه جواهر- بالارفتن از پله‌های منتهی به درگاهی پر از نور- پدرها و پسرها و مادرها و دخترهایی که می‌شناختم و همه‌شان را می‌فهمیدم، با چشم‌های مشتعل بهشان خیره می‌شدم.

نور از درهای باز به درون می‌ریخت، نور روی پنجره‌هایی با شیشه‌های منقوش قوس برمی‌داشت و رنگ‌هایش را به سمت پایین توی حیاط سرد کلیسا می‌پاشید و غرش ارگ در داخل، در حالی که ما پارک کردیم و خارج شدیم و در پیاده‌رو شروع به راه رفتن کردیم، من دست راست مادرم را در دست داشتم، خواهرم دست چپش را(مادر اجازه می‌داد کمی مراقبش باشیم) پایین پیاده‌رو ملحق شدن به دیگران در چهارچوب آشنای پرسروصدا و گرم. ارواح چرخان به سمت بالای پله‌ها و ورود به کلیسا و بیلی برتولد جزوه‌های کریسمس را توزیع می‌کرد، من مال خودم را قاپیدم. به نقاشی آبی رنگ برجسته «تولد» در پرتو اشعه‌های سفید و زرد که به سمت خارج حرکت می‌کردند تا هاله‌ای را دور سر کودکانه مسیح ایجاد کنند در حالی که مریم به سمت پایین خیره شده بود، جوزف، مرد دانایی که زانوزده به سمت پایین زل‌ زده بود، من به انتهای راهروی مرکزی طویل خیره شدم؛ به صلیب درخشان محراب که به سمت بالا نورافشانی می‌کرد، و ما در راهرو جلو رفتیم.

از جلوی آقا و خانم اسلوآن و رفیقم لوری، آقا و خانم دارت و رفیقم چارلز، آقا و خانم راید و رفیقم جن و برادش اد رسیدیم و بعد با درک آگاهانه از نفس‌مان غوطه‌ور در موسیقی در خانه‌ی خدا زانو زدیم ـ متوجه صدایی هستم که به‌آرامی، خشن، پرسه می‌زد- چشم برای دیدن، مرا بشنو، روی پا زانوزده می‌خواندیم و گروه کر متمایل به راهرو، همان‌طور که با هم می‌خواندند چهرهای آشنای‌شان از این‌سو به آن‌سو می‌رفت. من کتاب سرود مذهبی را باز کردم و مادرم و خواهرم و من با هم برای گرامی‌داشت خداوند که چنان تزیین شده در نور و سروصدا بود، آواز خواندیم – ترکه‌های صنوبر و حلقه‌های راج روی دیوارها آویزان بودند، با شمع‌هایی که بالای هر نیمکت می‌سوخت، به صلیب سوسو زن خیره شدم- مهره‌های پشتم قوس برداشته بود و بیرون پشت کلیسا، پشت در جلویی، پشت سرزمین آخرین جزا در «دوبلینی‌ها»ی جیمز جویس - یک در بعید به نظر می‌رسید که در حال باز شدن است؛ پشت رنگ سبز تند صنوبر و خوشه‌های سرخ غنی توت، مخمل قرمز، مرکز سفید- زرد شعله‌ی شمع، سفیدی ابریشم، طلای حاشیه‌دوزی‌ها و سوسوی براق ابدی کوبیتسی صلیب طلایی و تیرگی تیرهای چوبی عمارت که با قدرت به سمت بالا حرکت می‌کردند- و در رأس‌شان روح دودآلود غریب که چنان مرا به شادی وا می‌داشت، من که لبخند می‌زدم و تلوتلو می‌خوردم در نگاه خیره پهناور سرد سردی که در دورنم به خطابه اگزیستانسیالیست مسیحی چارلز کین در زمانی پیش از آن‌که صفحه ورق بخورد و گروه کر آواز بخواند گوش می‌دادم، از دست رفته، و ما بیرون بودیم. من کنار خواهرم ایستاده بودم.

مادرم و خاله‌ها داشتند با چارلز دست می‌دادند. من آن دست سخت را به گرمی فشار دادم و از پله‌ها پایین رفتم. مادرم و خواهرم و خاله‌ها دوباره، دوباره و باز هم دوباره با اشتیاق به سمت من آمدند و نفسم را گرفتند. مهره‌های پشتم به سمت درختان و خیابان‌هایی که به‌آهستگی نفس عمیق می‌کشیدند تاب برداشت و من به‌طرف پیاده‌رو رفتم، چشم‌ها خیابان‌ها حیاط‌ها خانه‌ها و همه‌ی حیات داخل آن‌ها را منجمد می‌کرد، دریافت من چند شاخه شده بود به سمت نوک درختان به‌سوی حوزه‌های عمودی فضا و لحظه‌ای بعد، در صندلی شلوغ عقب اتومبیل، وقتی اما جکمن موتور را روشن کرد، روی پنجره‌ی پشتی «ها» کردم و با انگشتم اسمم را نوشتم.

 

6. يه حبه قند/ طنزي از محمد كوه خضري

نيازمنديها!

 

حراج

چرخ گوشت فروشی در حد نو

خانواده آسیب پذیریان

*

زرشک

پیامک ها جای خالی شما را پر نمی کند، ولی… جیب ما را پر می کند!

هیچکس بی پول نیست، مایه دار اول!

*

دانستنیها

آیا می دانستید با شارژ ۲۵۸۹۹۹ ریال دیگر برنده ۱۵۰۰ ریال اعتبار هدیه داخل شبکه و یک لیوان آب هویج خواهید شد!؟

همه تنها هستند. اون‌یکی!

*
نیازمندیم…

به یک فوق لیسانس عمران، با ده سال سابقه کار، مسلط به نرم افزار های مرتبط چون اتوکد، ای تبز، سیف، سپ، تری دی مکس، تایپ، مسلط به زبان انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، آشنا به مناطق تهران، دارای گواهینامه موتور با حقوق مکفی (۶۰۰هزارتومان در ماه) نیازمندیم!

با مدیریت جناب آقای مهندس خوش اشتها


*

خرید ملک تجاری

به یک دفتر جهت استخدام یک منشی ترجیحاً خانم نیازمندیم!

*

نرم نرمک می رسد اینک بهار…

به چند کارگر ساده برای جنگ نرم نیازمندیم.

موسسه فرهنگی، بودجه خوریِ نبرد حق علیه باطل


*

استخدام منشی

به یک خانم ترجیحاً منشی نیازمندیم.


*

آرایش و گریم داماد و بازیگر

دیگر نگران تیپ و قیافه خود در سریال ها نباشید. ما شما را آنچنان سِفت گریم می کنیم که حتی وقتی از خواب هم بلند می‌شوید همچنان گوگوری مگوری و ناز بشی باقی بمانید. مناسب برای سلیقه همه دختران. با ضمانت ۷۰ قسمته!

با مدیریت عمو عزت


*

تبریک و تهنیت

جناب آقای رئیس! بازگشت موفقیت آمیزتان را از ماه مهمانی خدا به شما و بچه محل های محترمتان تبریک و تهنیت عرض می نماییم!

عید فطر مبارک

از طرف گروهی از کارمندان پاچه خوارِ نیازمند ترفیع


*

استخدام دلاور

به چند کشتی گیر چغرِ بد بدنِ بد افتِ زیر نده نیازمندیم!

باشگاه کشتی دلاورانی از خطه ایران

با مدیریت هادی عامل

 

7. از دريچه دوربين

گلچين عكسهاي هفته

 

دیدار نخست وزیر هندوستان با رهبر انقلاب

 

حضور هئیت دولت در حرم امام(ره)

 

برداشت سماق در روستای نارنده بخش کوهین در استان قزوین

 

شنا در کانال‌های کشاورزی در قم

 

رزمایش تامین امنیت اجلاس در تهران

 

مراحل پایانی ساخت سد سیمره


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : جمعه بازار, بسته پیشنهادی رجا, گلچین اخبار, شعر, داستانک, طنز, ,