سوریه؛ محور بیانات مهم رهبر انقلاب در دیدارهای امروز با سران چهار کشور
اگر به مخالفان دولتهاي اروپايي نيزسلاح بدهند،وضعيت سوريه درآنها بوجودمی آید/جنبش غيرمتعهدها ابتكارعمل را درموضوع سوریه بدست گيرد

 

چهار مقام ارشد بین المللی روز جمعه با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

به گزارش رجانیوز، در دومین روز برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، وائل نادر الحلقی نخست وزیر سوریه، نوری المالکی نخست وزیر عراق، خانم "شیخ حسینه واجد" نخست‌وزیر بنگلادش و بودیانو معاون رئیس‌جمهور اندونزی به طور جداگانه با حضور در بیت رهبر معظم انقلاب با ایشان دیدار و گفتگو کردند.

 

اگر به مخالفان دولتهاي اروپايي نيز سلاح داده شود، وضعيت کنونی سوريه در آنها بوجود می آید

به گزارش رجانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آيت الله خامنه اي در ديدار نخست وزير سوريه وهيأت همراه، عامل اصلي و پشت پرده قضاياي دردآور سوريه را امريكا و رژيم صهيونيستي دانستند و تأكيد كردند: جنبش عدم تعهد قطعاً بيش از امريكا، ناتو و برخي كشورهاي اروپايي، حق ورود سياسي به مسائل سوريه را دارد.

ايشان ادامه وضعيت كنوني سوريه و كشتار مردم اين كشور را غيرقابل قبول خواندند و افزودند: مقصر اصلي در قضاياي سوريه كساني هستند كه زمينه ارسال سيل گونه سلاح به داخل سوريه و حمايت مالي از گروههاي بي مسئوليت را بوجود آورده اند.

رهبر انقلاب اسلامي،‌دادن سلاح به گروههاي مخالف در هر كشوري و حمايت مالي و تبليغاتي از آنها را زمينه ساز بوجود آمدن شرايطي همچون سوريه دانستند و تأكيد كردند: اگر امروز به مخالفان سياستهاي دولتهاي اروپايي نيز كه اقدام به برپايي تظاهرات مي كنند، پول و سلاح داده شود، قطعاً وضعيت كنوني سوريه در اين كشورها نيز بوجود خواهد آمد.

حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اينكه دولت سوريه، در قضاياي كنوني مورد ظلم واقع شده است، افزودند: دولت سوريه بايد ضمن گرفتن هرگونه بهانه از مخالفان و بهانه جويان و ادامه اصلاحات سياسي، واقعيت شرايط و پشت پرده توطئه در سوريه را براي افكار عمومي ملتهاي عرب تشريح و افشاء كند.

در اين ديدار آقاي وائل نادر الحلقي نخست وزير سوريه ضمن قدرداني از مواضع جمهوري اسلامي ايران و ابلاغ سلام آقاي بشار اسد رئيس جمهور سوريه، گزارشي از آخرين وضعيت اين كشور ارائه كرد.

آقاي الحلقي با تأكيد بر لزوم فعال شدن جنبش عدم تعهد در موضوع سوريه گفت: دولت سوريه مصمم به مقابله با گروههاي تروريستي و پاكسازي مناطق مختلف از اين گروهها و همزمان ادامه اصلاحات سياسي و گفتگوهاي ملي است.

 

جنبش غيرمتعهدها با ورود به مساله سوريه، ابتكار عمل را به دست گيرد

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي در ديدار آقاي نوري مالكي نخست وزير عراق و هيأت همراه با اشاره به مسائل منطقه از جمله اوضاع سوريه و بحرين تأكيد كردند: جمهوري اسلامي ايران به عنوان رئيس جنبش عدم تعهد و عراق به عنوان رئيس اتحاديه عرب،‌مي توانند از ظرفيت اين نهادها براي تأثيرگذاري جدي و صحيح در مسائل منطقه اي استفاده و نقش ايفاء كنند.

ايشان افزودند:‌ جنبش غيرمتعهدها بايد با ورود سياسي در موضوع سوريه، ابتكار عمل را به دست گيرد و به وضعيت كنوني پايان دهد.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تبليغات سوء دشمنان براي القاي جنگ شيعه و سني در سوريه، خاطرنشان كردند: واقعيت قضاياي سوريه، يك جنگ نيابتي با دولت سوريه از طرف برخي دولتها به سردمداري امريكا و برخي قدرتهاي ديگر و با هدف تأمين منافع رژيم صهيونيستي و ضربه زدن به مقاومت در منطقه است.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: در اين ميان، مردم سوريه، وجه المصالحه و قرباني اين توطئه شده اند كه اين وضعيت بايد هرچه زودتر متوقف شود.

ايشان همچنين با اشاره به مسائل عراق، تأكيد كردند: جمهوري اسلامي ايران، پيشرفت و اقتدار عراق را به نفع خود مي داند و معتقد است كه روابط دو كشور مي تواند يك الگو و نمونه در منطقه باشد.

رهبر انقلاب اسلامي با اظهار خرسندي از همكاري و اتحاد گروههاي داخلي عراق افزودند: كشورهاي منطقه و همچنين همه گروهها و جريانهاي داخل عراق بايد بدانند كه امريكاييها شريك قابل اطميناني نيستند و هر زماني كه لازم بدانند، قطعاً تمام قول و قرارهاي خود را زيرپا خواهند گذاشت و خيانت خواهند كرد.

حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: تنها دولتي كه امريكا براي آن شريك قابل اطميناني است، رژيم جعلي و غاصب صهيونيستي است.

آقاي نوري مالكي نخست وزير عراق در اين ديدار، ضمن بيان توضيحاتي از وضعيت داخلي عراق گفت: به لطف خداوند عراق توانسته است از بسياري از مشكلات عبور كند و در مسير بازسازي و پيشرفت قرار گيرد و در اين مسير احتياج به تجربيات جمهوري اسلامي ايران دارد.

وي با اظهار نگراني شديد از وضعيت سوريه و دخالتهاي بيگانگان و گسترش القاعده و جريان هاي تندرو در اين كشور و تأثير آن در كشور همسايه سوريه گفت: جنبش عدم تعهد بايد ابتكار عمل را در حل مسئله سوريه به دست بگيرد.

 

اگر اين اتحاد و همكاري بین کشورهای مستقل و مسلمان وجود داشت، اكنون شاهد مسائل تأسف بار در سوريه و بحرين نبودیم

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار خانم شيخ حسينه واجد نخست وزير بنگلادش و هيأت همراه، با اشاره به سابقه فرهنگي و كهن ايران و بنگلادش و رايج بودن زبان فارسي در گذشته دور در بنگلادش، تأكيد كردند: ارتباطات عميق فرهنگي، زمينه بسيار مناسبي براي همكاريهاي سياسي، بين المللي، اقتصادي و اجتماعي است.

ايشان با اشاره به جايگاه تأثيرگذار بنگلادش در سازمان كنفرانس اسلامي، جنبش عدم تعهد و گروه D8، افزودند: همكاريهاي كشورهاي اسلامي و استفاده از ظرفيت هاي يكديگر، قطعاً در جهت منافع ملتهاي مسلمان و قدرت روزافزون آنها خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامي تنها راه مقابله با سياستهاي قدرتهاي زورگو را نزديكي و همكاري كشورهاي مستقل و اسلامي دانستند و خاطرنشان كردند: ‌اگر اين اتحاد و همكاري بصورت جدي وجود داشت، اكنون نبايد شاهد مسائل تأسف بار در سوريه و بحرين مي بوديم.

خانم شيخ حسينه واجد نخست وزير بنگلادش نيز در اين ديدار با تأييد سخنان رهبر انقلاب اسلامي گفت: كشورهاي اسلامي و كشورهاي مستقل بايد با بسيج امكانات و ظرفيت هاي خود مانع از تصميم گيري قدرتها براي ديگر كشورها شوند.

وي همچنين تأكيد كرد: بنگلادش خواهان گسترش روابط خود با ايران در زمينه هاي مختلف بويژه در بخش هاي اقتصادي و تجاري است.

 

هشدار درباره توطئه خطرناك جنگ قومي و مذهبي در اندونزي، مصر و ليبي/ القاعده و طالبان با حمایت همپیمانان امریکا بوجود آمدند

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي در ديدار آقاي بوديانو معاون رئيس جمهور اندونزي و هيأت همراه، با اشاره به آرمانهاي اصلي جنبش عدم تعهد و ظرفيت ها و امكانات بسيار بالاي كشورهاي عضو اين جنبش تأكيد كردند: هدف اصلي بنيانگذاران جنبش عدم تعهد، تشكيل يك نهاد تشريفاتي نبوده است بلكه آنها به دنبال يك جنبش تأثيرگذار و زنده بودند و بايد اين هدف اكنون احيا شود.

ايشان افزودند: كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد از جمله كشورهايي همچون اندونزي كه از بنيانگذاران آن مي باشند، بايد با همكاري يكديگر و بالفعل كردن ظرفيت ها، در مسائل مهم بين المللي و منطقه اي حضور تأثيرگذار و نقش آفريني داشته باشند.

رهبر انقلاب اسلامي استفاده از تجربيات و پيشرفتهاي كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد را يكي ديگر از زمينه هاي قابل اجرا در جنبش دانستند و خاطرنشان كردند: البته پيشرفتهاي كشورهاي مستقل و اسلامي دشمناني دارد كه بايد مراقب نقشه ها و توطئه هاي آنها بود.

حضرت آيت الله خامنه اي، ايجاد اختلاف و درگيري مذهبي بويژه ميان شيعه و سني را يكي از توطئه هاي خطرناك خواندند و افزودند: اينگونه اقدامات با حمايت برخي قدرتها و بوسيله عناصري مزدور انجام مي شود و نمونه هاي آن اكنون در افغانستان و پاكستان است.

ايشان خاطرنشان كردند: القاعده و طالبان با حمايت همپيمانان امريكا در منطقه بوجود آمدند و امريكا نيز به بهانه مقابله با آنها، كشورهايي نظير پاكستان و افغانستان را بمباران مي كند، ولي هدف اصلي، سلطه بر اين كشورها است.

رهبر انقلاب اسلامي با هشدار درخصوص مراقبت از وقوع توطئه خطرناك جنگ قومي و مذهبي در اندونزي، مصر و ليبي بر لزوم همكاري بيش از پيش كشورهاي اسلامي تأكيد كردند.

در اين ديدار آقاي بوديانو معاون رئيس جمهور اندونزي ضمن ابراز خرسندي از برگزاري بسيار خوب اجلاس غيرمتعهدها در تهران، زمينه همكاريهاي اقتصادي ايران و اندونزي را بسيار زياد ارزيابي كرد و گفت: در مذاكرات انجام شده در تهران، مقرر شد بخش خصوصي و تجار دو كشور فعالتر شوند و راههاي گسترش همكاريهاي اقتصادي را بررسي كنند.

وي همچنين ظرفيت هاي كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد را براي نقش آفريني بيشتر و تأثيرگذارتر در مسائل بين المللي مهم خواند و درخصوص تنوع قومي و مذهبي در اندونزي گفت: دولت اندونزي همواره به دنبال ايجاد زمينه مناسب براي همزيستي مسالمت آميز و يكپارچگي قوميت ها و مذاهب گوناگون در اين كشور بوده است.

معاون رئيس جمهور اندونزي همچنين با اشاره به تخصص خود در زمينه اقتصاد، خطاب به رهبر انقلاب اسلامي افزود: من ديدگاههاي جنابعالي را درخصوص اقتصاد مقاومتي مطالعه كرده ام و اين ديدگاهها بسيار جالب و جديد است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : سوریه, محور بیانات رهبر انقلاب, دیدارهای سران چهار کشور, ,