واكاوي نسخه‌اي كه رهبر انقلاب براي تعالي جامعه بشري تجويز كرد
روایت کعبی از دیپلماسی مبتنی بر فطرت‌ رهبر انقلاب در اجلاس نم

 

‌ديپلماسي مبتني بر فطرت انساني آن اصلي است كه مقام معظم رهبري در شانزدهمين احلاس غير متعهدها از آن به عنوان عامل هدايت و راهنمايي بشر به سوي خالق متعال ياد مي‌كنند و مي فرمايند «اسلام به ما آموخته است كه انسان‌ها با وجود ناهمگوني‌هاى نژادى و زبانى و فرهنگى، فطرت همسانى دارند كه آنها را به پاكى و عدالت و نيكوكارى و همدردى و همكارى فرا مي‌خواند و همين سرشت همگانى است كه اگر از انگيزه‌هاى گمراه‌كننده به سلامت عبور كند، انسانها را به توحيد و معرفت ذات متعالى خداوند رهنمون مي‌شود».

آيت الله عباس كعبي، عضو مجلس خبرگان رهبري و عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در گفت وگو با رجانيوز، حضور مقام معظم رهبری را از لحاظ نظری و عملی و از لحاظ قدرت تأثیرگذاری در عرصه بین الملل در اين اجلاس بسيار حائز اهمیت ارزيابي كرد و در ادامه به تحليل ديپلماسي مبتني بر فطرت انساني پرداخت.
 
آن چه در زير مي خوانيد تحليلي كوتاه اما جديد و نوين از عرصه ديپلماسي انقلابي است كه ديپلماسي غرب را به حاشيه برده است.
 
تشريح طرح دكترين ويژه روابط بين الملل مبتني بر فطرت انساني
 
رهبر انقلاب از لحاظ نظری طرح «دکترین ویژه روابط بین الملل برپایه فطرت انسانی و عناصر توحید، عدالت، فضیلت و تجمیع ظرفیت های ملت‌ها در مبارزه با دیکتاتوری بین المللی نظام سلطه و پیش برد نظریه دیپلماسی عمومی مردمی برپایه ارزش های انسانی و انقلابی» را طراحی کردند که قطعا این نظریه مورد توجه حقوق‌دانان بین‌الملل و سیاست‌مداران عرصه روابط بین‌الملل و نخبگان جهان و سران قرار خواهد گرفت، نكته‌‎اي كه باید در آن مداقه شود و در کرسی‌های درس روابط بین‌الملل به عنوان یک مورد میدانی و عملی از سیاست ورزی بین المللی ارزش مدار، انقلابی و انسانی تدريس شود.
 
ما چند نوع سیاست مدار در جهان داشتیم؛ مدل نخست كه در زمان بلوک شرق بود، نوع سیاستمدارانی بودند که ژست انقلابی می‌گرفتند و چپ کمونیست بوده و با نظام سرمایه داری درگیر بودند، اما از دل انقلابی جریان چپ کمونیستی نظام های تمامیت خواه انحصار طلب نازیستی و فاشیستی بیرون آمد و جواب نداد.
 
مدل جریان دوم که حضور انقلابی داشت جریان ناسیونالیست بود، ناسیونالیست عربی، ایرانی و ترکی که بیشتر با چپ‌ها بود و این جریان هم، چون در متنش دارای بیماری تنگ نظری و انحصار طلبی و تقویت کینه توزی بود، به واسطه تبعیض نژادي و قومی به دور خود حصاری کشید كه موجب شكست نظریاتش شد.
 
مدل ديگر اين بود كه یک عده نظریه پردازهای روابط بین‌الملل هم به نام ایده‌آلیست‎ها ظهور کردند و در واقع آرمان شهر غیر قابل دست یافتن را برای دنیای امروزی ترسیم می‌کردند، البته نظرياتشان به جهت اين كه توهم و خیال بود و قابل دسترس نبود موجب سرخوردگی و دل زدگی، یأس و نا امیدی شد.
 
گفتمان انقلابي امام و رهبري متكي بر روحيه خودباوري ملت‌ها
 
با ظهور انقلاب اسلامی و گفتمان انقلابی امام و رهبری در عرصه های داخلی و روابط بین‌الملل، شاهد یک دیپلماسی انقلابی بر مدار ارزش‌های انسانی و فضیلت اخلاقی، توحید، عدالت و فضیلت محوری بودیم. این دیپلماسی انقلابی مبتنی بر نفی سلطه، التزام به خط قرمزهای ارزش‌های اسلامی و تکیه و اعتماد بر ملت‌ها و تلاش برای ایجاد روحیه خودباوری و اعتماد به نفس، عزت، استقلال طلبی، آزادی خواهی و پیشرفت و مقابله با زیاده خواهی است.
 
دیپلماسی انقلابی مبتني بر نظر امام و رهبري برپایه آرمان‌های دست یافتنی شکل گرفت. آرمان‌هایی که با واقعیت‌ها هم هم‌خوانی داشت و در واقع یکسان بود و اوج این دیپلماسی را ما در جنبش غیر متعهد ها شاهد بودیم و رهبر معظم انقلاب تصریح کردند که روابط بین‌الملل برپایه فطرت انسانی نجات بخش بشریت است و روابط بین الملل فعلي که در حال دگرگونی است، هم از لحاظ نظری و هم از لحاظ فکری در حوزه اندیشه، ارزش‌ها، رفتار و عمل و همه چیز به واسطه اين نظريه ديپلماسي تحت الشعاع قرار می گيرد؛ بنابراين به عقیده بنده این نظریه روابط بین الملل برپایه فطرت انسانی در بیانات مقام معظم رهبري باید بیشتر مورد دقت و مطالعه صاحب‌نظران قرار گیرد، زيرا در نظریه روابط بین الملل بر پایه فطرت انسانی حق مداری، عدالت‌طلبی، ارزش های انسانی، حضور مردمی و اخلاق الهی برخواسته از تعالیم انبیاء موج می‌زند و این نظریه می‌تواند محور همکاری و هم افزایی و اشتراک مسائل کشورهای جهان باشد.
 
در پايان بيان مي كنم كه حضور رهبري زمینه یک تغییر در سطح بین المللی در عرصه جابجایی قدرت و توزیع نقش در مدیریت جهانی به نفع کشورهای مستقل و فعال شدن دیلپماسی انقلابی نظام اسلامی را به همراه داشت.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : نسخه‌ رهبر, تعالي جامعه بشري, تجويز رهبر, روایت کعبی, دیپلماسی فطرت‌ رهبر, اجلاس نم, ,