خانم آلیا در گفتگو با «بی باک»:

با ریاست ایران؛ جنبش به معنای واقعی غیرمتعهد است

خیلی از شرکت کنندگان در این جنبش اعتراف و اقرار کردند که وقتی ریاست این جنبش با جمهوری اسلامی ایران است به معنای واقعی غیر متعهدها در مقابل استکبار جهانی و استعمار گران است و امید دارند به وسیله ایران، در این جنبش، حرکت هایی صورت بگیرد که یک نظم جدیدی را در دنیا ایجاد کند. به همین دلیل از ریاست ایران بر جنبش تشکر کردند چون که ایران به معنای واقعی هیچ وابستگی به بلوک شرق و غرب ندارد.
به گزارش سرویس سیاسی بی باک،اجلاس سران عدم تعهد را باید برگ زرینی در کارنامه دولت دانست که توانست با مدیریت خود فضای بسیار مساعد سیاسی را برای کشور به ارمغان آورد.از نکات بسیار مهم این اجلاس زمینه سازی برای ایجاد سازمان کشورهای عدم تعهد است که می تواند فضای سیاسی بین الملل را به شدت تحت تاثیر خود قرار دهد و به تاریخ را به گونه ای دیگر ورق زند و این کار نیازمند همت،هوش و تلاش مسئولین کشور است که در برهه ای حساس از تاریخ حضور دارند و می توانند زمینه ساز بسیاری از اتفاقات تاریخی شوند.
 

در همین زمینه خبرنگار " بی باک" گفتگویی کوتاه را با سرکار خانم آلیا، نماینده محترم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ترتیب داده است که در ادامه تقدیم می گردد:

اجلاس غیر متعهد ها در تهران را چگونه ارزیابی می کنید؟

اولین نکته این است که برگزاری اجلاس در کشور نشان دهنده ی توانایی در مدیریت این اجلاس با این ظرفیت و با این سطح و حجم میهمانان است . علاوه بر آن مدیریت اجلاس قابل تحسین بود در واقع کاستی در آن دیده نشد و در نهایت فرآیند آن منجر به تصویب سند بسیار مهمی شد که در سه سال آینده که مدیریت و ریاست جنبش عدم تعهد با جمهوری اسلامی ایران است از مواد 11گانه و محتوانه ی 700 صفحه ای این اسناد به خوبی می شود در جهت استقرار صلح پایدار در دنیا ، در جهت مقابله با نقض حقوق بشر ، در جهت تثبیت اقتدار جمهوری اسلامی ایران فعالیت های صلح امیز هسته ای ، به خوبی بهره برداری کرد

نکته ی مهم دیگر در کنار همه ی موفقیت ها این بود که دو سوم از کشورهای دنیا از نزدیک آمدند در داخل کشور و مواجه شدند با شرایط مناسب کشور ما ، پیشرفت های کشور ما و در واقع با یک اقدام مدبرانه تمام سیاه نمایی ها و حرکت های مذبوحانه ی دشمنان انقلاب اسلامی و امپراطوری های رسانه ای و خبری خنثی شد یعنی به هرحال این ها آمدند و از نزدیک وضعیت و شرایط کشور ایران را دیدند و تحسین کردند.

از دیگر امتیازات این اجلاس دعوت از جمع کثیری از خبرنگاران بود، یعنی خبرنگار های مختلف از تمام قاره های دنیا حتی از آمریکا حضور داشتند و به صورت آزاد می توانستند تمام اخبار را مخابره بکنند. حالا چقدر در کشور خودشان آزادی است که این پیام ها و اخبار به خوبی برای مردمشان انتشار پیدا کند، این بحث جداگانه ای است چون که تردید وجود دارد که در کشور هایشان این همه آزادی وجود داشته باشد که بتوانند پیام ها و محتوای بسیار عمیق و تاریخی این اجلاس را منعکس کنند. این ها بالاخره سند برجسته ایی بود.

از همه مهم تر مشخص شد که ظرفیت تاثیر گذار 120 کشور قطعا می تواند موثر باشد و در سازمان ملل متحد تحولی ایجاد کند. با این بصیرت و آگاهی بخشی که انجام شد. مشخص شد که وزنه ی این 120 کشور در واقع برتری دارد به آن 60 کشور دیگر . این جا واقعا رکن رکین ولایت مقام معظم رهبری متجلی شد که علاوه بر این که مراسم افتتتاحیه را با یک صعه ی صدر و با یک بزرگواری انجام دادند و با یک اندیشه و نگاه بلند درخواست ملاقات ها را پذیرفتند و در این ملاقات های حضوری که بعضی از آن ها هم به صورت خصوصی انجام می شد، مطالب مهمی که برای اداره دنیا و تاثیر گذاری روی مدیریت مشترک دنیا موثر است را بیان کردند .

به اعتقاد برخی کارشناسان؛ جنبش غیرمتعهدها در سالهای اخیر نتوانسته که کارایی خود را به اثبات برساند. به نظر شما دلیل این امر چیست؟

همین طور است. دلیلش هم این است که اساسنامه و روح میثاق جنبش عدم تعهد، حدود 60 سال پیش منعقد شد و با توجه به این اساسنامه است که اعضای جنبش به شرطی می توانند عضو این حرکت و جنبش باشند که وابسته به قطب های دنیا و ابر قدرت ها نباشند اما شیطنت هایی که استکبار جهانی به طور مستقیم و غیر مستقیم انجام داد خیلی از عضوهای جنبش عدم تعهد را تحت تاثیر خودش قرار داد و کشورهایی مثل مصر در زمان مبارک و یا برخی کشورهایی که عضو جنبش عدم تعهد بودند به این میثاق نامه وفدار نبودند و باعث شد جنبش نتواند تاثیر گذار باشد.

الان خیلی از شرکت کنندگان در این جنبش اعتراف و اقرار کردند که وقتی ریاست این جنبش با جمهوری اسلامی ایران است به معنای واقعی غیر متعهدها در مقابل استکبار جهانی و استعمار گران است و امید دارند به وسیله ایران، در این جنبش، حرکت هایی صورت بگیرد که یک نظم جدیدی را در دنیا ایجاد کند. به همین دلیل از ریاست ایران بر جنبش تشکر کردند چون که ایران به معنای واقعی هیچ وابستگی به بلوک شرق و غرب ندارد. اما کشورهای دیگر چون وابسته بودند؛ ملاحظاتی داشتند و به روح تعهدات در قبال جنبش وفادار نبودند.

از محور های قابل توجه اجلاس 16 که همه باید دقت کنند و دستاوردهای خیلی مهمی خواهد داشت؛ این است که تا الان حرکت ها یا سازمان های منطقه ای یا بین المللی که در دنیا بوجود آمده بر اساس مشارکت حداکثری نبوده بلکه چند کشور آنرا بوجود آوردند و چند کشور سعی کردند به صورت یک قیم منویات خودشان را تحمیل کنند. مثلا خود سازمان ملل متحد که الان بزرگترین سازمان باحضور کشورهاست فقط یکسری کشورهای خاص در تنظیم اساسنامه هایشان دخل و تصرف دارند و یا در اعلامیه ی جهانی حقوق بشر فقط چند کشور محدو نشستند و تنظیم کردند و بعد هم به کشورهای دیگر تحمیل کردند. اما سند نهایی اجلاس 16 جنبش عدم تعهد با مشارکت فعال، با مشارکت با نشاط و آگاهانه ی 120 کشور تهیه شده بنابراین به لحاظ کیفی در استعلاء و برتری قرار دارد و این پیشنهاد که جنبش انشا الله در این سه سال که ریاستش با ایران است از حالت جنبش به یک سازمان تبدیل شود بعد از اینکه دبیر خانه اش تشکیل شد به عنوان یک سازمان در بیاید قطعا تنه خواهد زد به عملکرد و تاثیر گذاری سازمان ملل متحد یعنی تاثیر گذاری این جنبش بسیار بیشتر خواهد بود و ملت های دنیا هم به این سازمان عدم تعهد امیدوارترند. آن مشارکت خیلی مهم است که الان با مشارکت حداکثری است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : ریاست ایران, جنبش واقعی غیر متعهد, آلیا نماینده مجلس, ,