آیا اخضر ابراهیمی را هم از حل بحران سوریه ناامید می کنند؟

احسان جلایر
هجده ماه از در گیری ها در سوریه بین دولت و گروه های تروریستی مسلح می گذرد، اما این کشور همچنان ناآرام است و قربانی اصلی این ناآرامی ها هم کسی نیست جز مردم سوریه. درگیری هایی که دلیل اصلی ادامه یافتن آن یک چیز به نظر می رسد و آن هم ارسال سلاح از سوی کشورهای غربی و عرب و ترکیه به داخل خاک سوریه و مسلح کردن این گروه های خطرناک رادیکال می باشد.

در اوج درگیری ها در سوریه، کوفی عنان، به عنوان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه انتخاب شد.

عنان ۷۴ ساله در ابتدای پذیرش این مسئولیت هم مورد حمایت اعضای شورای امنیت بود و هم مورد حمایت اتحادیه عرب و هم مورد قبول دولت سوریه، اما پس از آن که طرح صلح ۶ ماده ای کوفی عنان مورد پذیرش دولت سوریه و کشورهای تاثیر گذاری همچون ایران، روسیه و چین قرار گرفت به یک باره کشورهای غربی و عربی که خواهان برکناری شخص بشار اسد از حکومت بودند حمایت خود را از کوفی عنان برداشته و با ارسال هر چه بیشتر سلاح به سوریه و حمایت های علنی از گروه های تروریستی در این کشور شروع به سنگ اندازی در مسیر صلح کردند. تا جایی که دیگر عنان راهی برای ادامه کار در سوریه نداشت و مجبور به استعفا از این مسئولیت شد.

پس از انصراف عنان، این مسئولیت به اخضر ابراهیمی ۷۸ ساله واگذار شد. ابراهیمی الجزایری که دیپلماتی کهنه کار است از ابتدای شروع به کار در راستای حل این بحران کاملا به حل این مساله خوشبین بود.

وی اخیرا مصاحبه ای را با شبکه بی بی سی انجام داده است که بخش هایی از این مصاحبه در برنامه ۶۰ دقیقه بی بی سی فارسی پخش شد. وی در این مصاحبه عنوان می کند که کار در سوریه "قطعا ماموریتی بسیار دشوار است."

به نظر می رسد ابراهیمی هم با واقعیت این روزهای سوریه مواجه شده است که اینگونه ابراز نگرانی می کند. واقعیتی که عمده آن ریشه در ارسال سیل گونه ی سلاح از سوی کشورهای غربی و پای فشاری بی معنی و خود سرانه آنها بر برکناری بشار اسد و تغییر نظام در سوریه می باشد.

این مصاحبه هم آنجایی به چالش کشیده می شود که مجری شبکه بی بی سی هم نوا با سران کشور متبوعش اصرار به برکناری اسد دارد و عنوان می کند که فرصت برای اسد به پایان رسیده است؛ صحبتی که با مخالفت اخضر ابراهیمی روبرو می شود و وی خود را یک میانجی برای صلح معرفی می کند و حتی آنجایی که مجری برنامه بیان می کند که "اینگونه که متوجه شدم شما چون ابتدای کارتان می باشد نمی خواهید علنا بگویید که آقای اسد باید قدرت را کنار بگذارد اما اعتقاد دارید که بشار اسد باید بخشی از یک فرایند انتقالی باشد" اما این جمله هم از سوی ابراهیمی مورد تایید قرار نمی گیرد تا در نهایت از سوی مجری شبکه متهم به سیاسی کاری می شود.

در پایان آنگونه که به نظر می رسد غرب هیچ گونه تمایلی برای حل بحران در سوریه ندارد و آنها برای آنکه اسرائیل در امنیت کامل باشد می خواهند در سوریه این نا آرامی ها ادامه پیدا کند تا تهدیدی برای این رژیم اشغالگر نباشد.

منبع: رسانه ایران
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : اخضر ابراهیمی, حل بحران سوریه, احسان جلایر, گروه های تروریستی مسلح, ,