تحریم نفتی؛ بازنده ایران است یا آمریکا؟
واشنگتن پست: عربستان نتوانست نفت ایران را جایگزین کند/ اوباما دست به دامن ذخایر استراتژیک شده است
 

 

بالا رفتن سرسام‌آور قیمت نفت و ناکامی کاخ سفید در متقاعد کردن مشتریان نفت ایران از تحریم، صدای کار‌شناسان اقتصادی ایالات متحده را هم درآورده است؛ تا جایی که روزنامه «واشنگتن پست» در شماره اخیر خود، خواستار تلاش برای یافتن راهکاری به منظور جلوگیری از افزایش هر روزه تاثیرگذاری ایران در مبادلات انرژی جهانی شده است.

به گزارش رجانیوز، این روزنامه آمریکایی در مطلب خود با اشاره به ناتوانی دولت باراک اوباما در مهار نیاز جهانی به نفت ایران نوشته است: «روند افزایشی قیمت‌های نفت به بالا‌ترین سطح خود طی چند ماه اخیر، بدلیل اقدامات فدرال رزرو به منظور تقویت اقتصاد آمریکا و نگرانی‌های موجود پیرامون مواجه با برنامه هسته‌ای ایران، تشدید شد. در روز جمعه، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) برای تحویل در ماه اکتبر قبل از ثبت قیمت نهایی ۹۹ دلار در هر بشکه به اندکی بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت. قیمت نفت خام برنت که قیمت پایه در بازارهای اروپایی است با ۷۸ سنت افزایش، قیمت نهایی ۱۱۶/۶۶ دلار در هر بشکه را به ثبت رساند. از پایان ماه ژوئن تا کنون، قیمت نفت خام حدود ۲۵ درصد افزایش یافته که موجب افزایشی ۱۶ درصدی در متوسط قیمت‌های بنزین شده و بر معضلات اقتصادی پیش روی آقای اوباما رئیس جمهور آمریکا در هفته‌های پایانی کارزار انتخاباتی افزوده است. براساس آمارهای وزارت کار (امریکا) در روز جمعه، شاخص قیمت‌های مصرف کننده در ماه اوت بر مبنای تعدیلات فصلی حدود ۰/۶ درصد افزایش یافته است که از ژوئن سال ۲۰۰۹ تا کنون بیشترین افزایش است. طبق همین گزارش حدود ۸۰ درصد از این افزایش از محل افزایش قیمت‌های بنزین است.»

واشنگتن پست پیش‌بینی کرده که کاخ سفید مجبور به استفاده از نفت ذخیره استراتژیک این کشور شود: «برخی از تحلیلگران اعلام کردند که احتمالاً اوباما دستور آزادسازی بخشی از ۷۰۰ میلیون بشکه ذخایر استراتژیک نفت خود را صادر خواهد کرد. این دستور در جریان جنگ‌های داخلی لیبی در سال گذشته به اجرا گذاشته شد و در نتیجه آن اوباما نتیجه بخش بودن تحریم‌های اعمال شده بر ایران را اعلام خواهد کرد. یکی از مقامات کاخ سفید بدون ذکر نام گفت «همه گزینه‌ها در روی میز قرار دارد اما در حال حاضر از اعلام یک اقدام مشخص خودداری می‌شود.» از نظر دیوید گریلی رئیس اداره تحقیقات انرژی گلدمن سچس، تحریم‌های اعمال شده بر ایران دلیل اصلی افزایش قیمت‌های نفت است؛ زیرا جهان عرضه قابل ملاحظه‌ای را از محل ایران تقریبا به دلیل مشابه سال قبل، مناقشاتی که در لیبی اتفاق افتاد، از دست داده است.»

این روزنامه همچنین عربستان را تنها همراه آمریکا در این زمینه خوانده که با تمام ظرفیت در حال تولید نفت و عرضه به بازار جهانی است اما باز هم نتوانسته جایگزین کاملی برای نفت ایران در عرصه بین‌المللی باشد و در این مسیر شکست خورده است.

واشنگتن پست نوشته است: «عربستان سعودی بزرگ‌ترین صادر کننده و تنهای کشور دارای ظرفیت تولید اضافی قابل ملاحظه، سطح تولید خود را به منظور جبران کاهش عرضه ایران افزایش داده است. میزان نفتی که این کشور تولید می‌کند در مقایسه با ۳۰ سال گذشته در بالا‌ترین سطح خود قرار دارد. علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی، اخیرا گفته است که «پادشاهی سعودی از افزایش قیمت‌های نفت در بازارهای بین المللی نگران بوده و از نظر او قیمت‌های بالای نفت در حال حاضر با بنیان‌های بازار تطابق ندارد.» طبق گزارش سازمان بین المللی انرژی در مورد بازار نفت که روز چهارشنبه انتشار یافت، ایران با انجام اقداماتی موفق به افزایش فروش نفت خود در ماه اوت شد. ترکیه با افزایش خرید نفت ایران از ۵۰۰۰۰ بشکه به ۲۰۰۰۰۰ بشکه در روز بیشترین سهم را در افزایش خریدهای نفت ایران داشته است. همچنین مالزی و ژاپن واردات خود را از ایران نسبت به ماه ژوئیه افزیش دادند گرچه واردات ژاپن کمتر از سطوح شش ماهه اول امسال قرار دارد.»

این مطلب اضافه کرده است: «بنابراین همین گزارش، احتمالاً چین، کره جنوبی، هند و سایر کشور‌ها واردات نفت خود را از ایران در ماه سپتامبر افزایش می‌دهند. به علاوه، دولت ایران به یک کنسرسیوم بخش خصوصی مجوز فروش ۲۰ درصد از نفت ایران را در بازارهای بین المللی اعطا کرده است. تاکنون فروش‌های بین‌المللی توسط شرکت ملی نفت انجام می‌شده است.»

به نظر می‌رسد اکنون مسئولان اتحادیه اروپا حسرت روزهای گذشته را می‌خوردند؛ روزهایی که تحت فشار آمریکا تصمیم گرفتند تا آخرین و به گفته خودشان، «مهلک‌ترین» سلاح اعمال فشار علیه ایران را بکار بگیرند و نفت ایران را به عنوان منبع اصلی کسب درآمد ایران، تحریم کنند. آبروی اتحادیه اروپا در حالی خرج این تحریم گسترده و به قول رسانه‌های غربی «فلج کننده» شد که اکنون بی‌اثر بودن این ماجرا به اثبات رسیده است؛ تا جایی که بی‌بی‌سی چندی پیش، در مطلبی نوشت: «منتقدان ارتباط نفتی کشورهای مختلف و ایران معتقدند که کشورهای مهم آسیایی با ادامه ارتباط تجاری و نفتی با ایران، مانع از عملی شدن تلاش‌های کشورهای غربی برای رویارویی با بلند پروازی‌های هسته‌ای جمهوی اسلامی می‌شوند.»

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا باید منتظر واکنش ایران به این مساله نیز باشد؛ واکنشی که می‌تواند اقتصاد خرد شده کشورهای عضو این اتحادیه نظیر یونان، اسپانیا و ایتالیا را بیشتر از قبل مورد فشار قرار خواهد داد.

مطلب مرتبط:

تیر طلایی تحریم‌ها ۳ ماه هم دوام نداشت/ اعتراف دولت کره جنوبی: بدون نفت ایران؛ هرگز


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : واشنگتن پست, توان نفتی عربستان, جایگزین نفت ایران, بازنده تحریم نفتی, ,