اختصاصی رجانیوز/
فيلم: ايران با تخليه RQ-170 به چه فن آوري مي رسد؟

 

هواپیمای RQ-170 از مدرن‌ترین پهپادهای ارتش آمریکاست که طراحی آن شبیه به جنگنده بمب افکن های رادار گریز می‌باشد و از سال 2009 به صورت رسمی شروع به کار کرده است.

به گزارش رجانیوز در سال 1999 میلادی بود که ارتش صربستان در کوزوو موفق به انهدام یک هواپیمای رادارگریز F117 می شود که مدتی بعد لاشه این هواپیما که در یکی از مزارع کشاورزی افتاده بود توسط چینی ها خریداری شده و درست چند سال بعد این چینی ها بودند که موفق به ساخت نسل دوم هواپیماهای F117 میشوند.

اما تقریباً در یک دهه بعد خبری در خروجی خبرگزاری ها منتشر میشود که همگان را به تعجب و کاخ سفید را به تکذیب خبر وامی دارد: "شکار پهپاد RQ-170 توسط نیروهای پدافندی ایران".

اهمیت شکار این پهپاد آن هم در شرایطی که هیچ صدمه ای به این هواپیما وارد نشده بود به قدری بود که رئیس جمهور امریکا را وادار به اظهارنظر رسمی درباره این خبر می کند و خواستار پس دادن آن میشود.

هفته گذشته هم سردار جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره این هواپیما با بیان اینکه اطلاعات اين پهپاد تخليه شده تصریح کرد: مدارك مستندي مبني بر جاسوسي اين پهپاد در ايران به دست آمده است كه نشان مي‌دهد اين پهپاد به دنبال جمع‌آوري اطلاعات خاصي بوده است و در صورت صلاحديد در اين زمينه اطلاع‌رساني خواهيم كرد.

RQ-170 دارای رادارهای فوق پیشرفته با قابلیت کنترل از راه دور است که از آمریکا هم قابل هدایت می‌باشد .این هواپیما موقع برخاستن از باند وزنی بالغ بر3850 کیلوگرم دارد و با هر بار سوختگیری تا 1500 کیلومتر پرواز می‌کند.

قدرت تصویربرداری با لنزهای پیشرفته و همچنین قابلیت استراق سمع بالا می‌باشد. این هواپیما مجهز به دوربین‌ها و سنسورهای بسیار پیشرفته می‌باشد. این سنسورها در هر نقطه ضمن امکان شنود و ضبط مکالمات در گستره وسیع، امکان تشخیص موادا رادیو اکتیو را نیز دارد.

"جانور قندهار" در صورت بروز خطر و برای جلوگیری از فاش شدن اطلاعاتش بطور اتوماتیک منفجر می‌شود.

رجانیوز در همین رابطه اقدام به تهیه مستندی کرده که در پی می آید:

 

 

 

این فیلم را از اینجا دریافت کنید


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : فيلم, تخليه RQ-170, فن آوري ایران, ,