همه آنچه که احمدی نژاد در نشست خبری با رسانه‌ها گفت
از مواضع اصولی تا مباحث غیر ضروری؛ از رویکردهای غیرقابل قبول تا «راست‌هایی» که نشاید گفت
 

 

اظهارات اخير رييس جمهور در نشست خبري خود با خبرنگاران حاوي نكات مهمي بود كه پيش از اين مشروح آن منتشر شد، اما به طور اجمالي مي توان سخنان دكتر احمدي نژاد را به چهار قسمت كلي تقسيم كرد:

1. نفس پاسخگويي رييس جمهور به رسانه هاي جمعي در شرايط كنوني و روايت صادقانه درباره وضعيت بازار ارز به افكار عمومي نشانه شجاعت هميشگي احمدي ن‍ژاد است، مساله اي كه نمي توان آن را منكر شد و در مقابل افكار عمومي نيز همواره انتظار دارد اين روند براي مسئولين ديگر دولت از جمله رييس بانك مركزي، وزير صنعت و معدن و ... اتفاق بيفتد.
 
هم چنين مواضع محكم و اصولي رييس جمهور درباره اسراييل، تهديدهاي نتانياهو و نفي موضوع رابطه با امريكا در شرايط فعلي از جمله مواضع مثبتي بود كه اعلام آن توسط احمدي نژاد به خوبي توانست به گمانه زني هاي منفي در اين باره پايان دهد. این مواضع که به صراحت و بدون تنش زایی و دامن زدن به فضای جنگی مورد انتظار دشمنان صورت می گرفت، توانست سناریوهای فشار را خنثی کند.
 
از سوي ديگر تاكيد رييس جمهور بر عدم عقب نشيني دولت در شرايط اوج گرفتن تحريم ها و هم چنين پايداري بر موضع هسته اي جمهوري اسلامي، حاكي از روحيه مقاوم شخص وي و دولت مي باشد كه در شرايطي كه بسياري از رسانه ها و دشمن در پي القاي مساله اي غير از اين مي باشند، اتخاذ اين مواضع توسط احمدي نژاد در رسانه هاي بين المللي بازتاب بسيار معناداري داشت.
 
پاسخ رييس جمهور درباره دستگيري جوانفكر و تاكيد وي بر برابري افراد در برابر قانون نيز از نكات مثبت اظهارات احمدي نژاد بود كه وي ضمن اعتراض به زمان دستگيري مشاور خود، تبعيت از قانون را توسط دولت اعلام كرد كه اين موضوع درخور تقدير بوده و منجر به خلع سلاح افراد و جريانهايي شد كه در پي تنش ميان قوا با توسل به اين مساله و موارد مشابه هستند.
 
در نهايت تاكيد احمدي نژاد بر لزوم كمك همه مسئولان به جاي نقادي يك طرفه و تلاش براي بهبود وضعيت كشور نيز مساله اي است كه نبايد به راحتي از كنار آن گذشت و همه مسئولان و سياسيون با كمك به دولتمردان، در پي رفع مشكلات موجود باشند.
 
2. بخشی از سخنان رئیس جمهور را باید جزو "مواضع غیر قابل قبول" رئیس دولت دانست که در این نشست خبری مطرح شد که عمده این مواضع حول محور فرهنگ و موضوعات فرهنگی می چرخد.
 
حمایت از نشریه «خاتون»، انتقاد از توقیف روزنامه شرق به جرم توهین به رزمندگان دفاع مقدس، سلب مسئولیت از دولت در حوزه مدیریت و اعمال سیاست های صحیح فرهنگی به بهانه اینکه نهادهای دیگری هم در این زمینه مسئول هستند و اینکه «ما هم به شرایط فرهنگی منتقد هستیم»، نمی تواند جواب قابل قبولی برای ضعف دولت در حوزه فرهنگ باشد، ضعفی که به عنوان یکی از اصلی ترین مطالبات رهبر معظم انقلاب از دولت آقای احمدی نژاد حتی در سال پایانی حیات این دولت نیز مطرح بوده است. چنانکه ایشان در دیدار با اعضای هیات دولت در آغاز هشتمین سال خدمت دولت احمدی نژاد در این زمینه فرمودند:
 
«در زمينه‌‌ى فرهنگ فرصت نشد آقايان گزارشى بدهند. من يك جمله عرض بكنم: به كارهاى سطحى نبايد اكتفاء كرد. به كارهاى عميق‌‌تر، كارهاى بنيانى‌‌تر، كارهائى كه از يكى‌‌شان دهها كار صادر ميشود و نشئت ميگيرد، توجه كنيد. من يك وقتى نسخه‌‌اى از آن كارهاى عميقِ لازم را به آقاى رئيس‌‌جمهور دادم؛ همانها بايد دنبال شود و بايد دنبال ميشد. در باب فرهنگ بايد بشدت مراقبت شود كه ما به «فرهنگ مهاجم» كمك نكنيم. فرهنگ مهاجم خطرناك است. اگر ما فرهنگ عمومى كشور و فرهنگى كه نخبگان و مردم و قشرهاى گوناگون را به سمت يك هدفى هدايت ميكند، نتوانيم از آسيب دشمن محفوظ بداريم، كار خيلى مشكل خواهد شد؛ هرچه هم شما تصميم بگيريد، اينها مى‌‌آيند خرابش ميكنند و جور ديگرى منعكس خواهد شد.»
 
3. بخش ديگري از اظهارات رييس جمهور را مي توان جزو "راست هايي" دانست كه "نشايد گفت". اعتراض صريح رييس جمهور به شهرداري تهران، قوه قضاييه، رياست مجلس و ... از مواردي بود كه به نظر مي رسد چندان غير منطقي نبوده و مي توان تا حدي حق را به رييس جمهور داد اما توجه به اين نكته كه رهبر معظم انقلاب تا كنون به كرات از مسئولين بويژه روساي قوا خواسته اند تا اختلافات خود را رسانه اي نكنند، نشان مي دهد احمدي نژاد قطعا نمی بایست در نشست خبري خود به چنين مواردي اشاره كند امری که مورد کوتاهی قرار گرفته و به هیچ روی قابل توجیه نیست.
 
در همين راستا بايد اذعان داشت، اينكه رسانه ها چرا به همان مقداري كه همواره طي سالهاي اخير دولت را مورد نقد و نظارت عمومی قرار مي دهند، درصدر کمی از آن به شهرداري تهران، مجلس، قوه قضاييه، صدا و سيما و ديگر دستگاه هاي رسمي كشور نمي پردازند، که البته در این میان بالا بودن هزینه انتقاد به برخی از این نهادها سبب خاموشی منتقدان شده است،موضوعي است كه بايد بطور جداگانه محل تامل و بررسي باشد.
با این همه هنوز مدت زيادي از تذكرات رهبر انقلاب در اين رابطه در هفتم تيرماه سال جاري نگذشته است كه فرمودند:
 
"دولت، مجلس و قوه قضاییه، همه در یک جبهه و آنهم جبهه دفاع از اسلام، ملت شریف ایران و استقلال و هویت کشور قرار دارند و بر همین اساس، کمک به یکدیگر باید اصل قرار گیرد و برخی بگومگوها و خدشه ها در کار یکدیگر، حذف شوند.اگر هر یک از طرفها بخواهد دائماً به کار طرف دیگر بپردازد، مشکل حل نخواهد شد، بنابراین هر یک از قوا از جمله قوه قضاییه باید وظیفه خود را بطور کامل انجام دهند و با قوای دیگر همکاری کنند."
 
3. اما بخشهايي ديگر از اظهارات رييس جمهور در نشست خبري اخير از جمله مباحث غير ضروري بود كه به نظر مي رسد طرح آن توسط عالي ترين مقام اجرايي كشور، نه تنها سودي نداشت بلكه جايگاه رييس جمهوري ايجاب مي كرد از اساس به چنين مسايلي ورود نكند.
 
اشاره مستقيم رييس جمهور به عملكرد برخي خبرگزاري ها و تصريح بر اينكه خبرگزاری فارس چرا در برخي امور دخالت مي كند، نه تنها حاوي منطق قوي و درستي نبود بلكه به دور از جايگاه رييس جمهور مي باشد و هم اكنون اين پرسش وجود دارد كه اگر يك خبرگزاري خاص نبايد در برخي امور وارد شود، چرا در سالهاي نه چندان دور كه همين خبرگزاري حامي دولت بود، از طرف رييس جمهور اعتراضي صورت نگرفت و اصولا رئیس جمهور خود را از موسسین آن می دانست و این خبرگزاری را چیز دیگر توصیف می کرد!
 
هم چنين نپذيرفتن آثار برخي تصميمات دولت در نوسانات حال حاضر ارز در بازار از جمله مواردي بود كه انتظار مي رفت رييس جمهور نسبت به آن پاسخ شفاف تر و دقيق تري ارائه كند چرا كه فارغ از نقش فشارهاي خارجي، تلاش دشمنان و باندهاي متصل به قدرت و ثروت براي تلاطم بازار ارز، نقش نظارتي و اجرايي قوه مجريه در مديريت درست اقتصاد كشور مساله اي است كه همه مردم انتظار دارند تا عالي ترين مقام اجرايي كشور نسبت به آن پاسخي فراتر از "نمي گذارند" بدهد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : نشست خبری احمدی نژاد, نشست خبری رسانه‌ها, مواضع اصولی, ,