بايسته‌هاي سبك زندگي اسلامي در گفت‌وگوي رجانيوز با امام جمعه موقت تهران:
زندگاني‌علوي توام با ايثار است، در آن عده‌اي از گرسنگي ‌نمي‌ميرند و‌برخي از‌سيري منفجر نمي‌شوند

 

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: جامعه‌ای که فقیر، مسکین و معلول دارد و دارای طبقات ضعیف اجتماعی است، باید فاصله طبقاتی آنقدر نباشد که گروهی از ضعف بمیرند و گروهی از سیری منفجر شوند.

"رفتار اجتماعى و سبك زندگى، تابع تفسير ما از زندگى است: هدف زندگى چيست؟ هر هدفى كه ما براى زندگى معين كنيم، براى خودمان ترسيم كنيم، به طور طبيعى، متناسب با خود، يك سبك زندگى به ما پيشنهاد ميشود. يك نقطه‌ى اصلى وجود دارد و آن، ايمان است. يك هدفى را بايد ترسيم كنيم - هدف زندگى را - به آن ايمان پيدا كنيم. بدون ايمان، پيشرفت در اين بخشها امكان‌پذير نيست؛ كارِ درست انجام نميگيرد".

آنچه در فوق خواندید بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع پرشور جوانان خراسان شمالی بود که ایشان در این دیدار ضمن تبیین هدف و سبک زندگی از این مقوله بسیار مهم به عنوان نرم افزار تمدن نوین اسلامی یاد کردند.

از مهم‌ترین مولفه‌های دستیابی به سبک زندگی، توجه، بررسی و بازخوانی سبک زندگی علوی است، گذري بر سبك زندگي مولای متقیان حضرت علی‌عليه‌السلام و فرمايشات اين امام همام درس روشني براي از سرگيري سك و سيره‌اي جديد در زندگي انسا‌ن‌ها خصوصا شيعيان است.

حجت الاسلام و المسلمين صدیقی امام جمعه موقت تهران در ‌گفت‌وگو با رجانيوز با ذكر رواياتي از مولاي متقيان به تبیین ویژگی های بارز سبک زندگی علوی پرداخته كه در ادامه آمده است:

در فرهنگ علوی رعایت عدالت اجتماعی بر همگان لازم است

وجود مبارک حضرت امیرعليه‌السلام فرمودند “اگر من می‌خواستم از مغز گندم و از پارچه ابریشم میتوانستم به عنوان خوراک و لباس استفاده کنم، ولی من نمیتوانم قانع باشم که به من امیرالمؤمنین بگویند و شاید در سرحدات يمامه يا حجاز کسانی باشند، که امیدی به تکه نانی نداشته باشند”.

زندگی علوی يك زندگی توأم با ایثار، نثار و مواسات است، جامعهای که فقیر، مسکین و معلول دارد و دارای طبقات ضعیف است، باید فاصله طبقاتی آنقدر نباشد که گروهی از ضعف بمیرند و گروهی از سیری منفجر شوند؛ اتفاقا یکی از مسائلی که حضرت امیرعليه‌السلام در قبول خلافت با اصرار مردم مطرح کردند این بود که فرمودند “اگر نبود که خدا از دانایان جامعه، از عالمان تعهد گرفته که ناظر بیتفاوت نباشند، حکومت را برعهده نمی گرفتم”؛ “علی کظه ظالم و لا سغب مظلوم”؛ “سغب” تهی بودن شکم است و “کظه” متورم شدن شکم است؛ وجود مقدس حضرت علی‌عليه‌السلام این ترکیب را ترکیب زشتی می‌دانند که یک عده ای پرخوری کنند و یک عده‌ای هم به حداقل زندگی محتاج هم باشند.

بنابراین رعایت عدالت اجتماعی در قاموس و فرهنگ علوی برای عموم شیعیان و مسلمانان قابل توجه و لازم الرعایة است.

پذیرفتن فرهنگ وارداتی غربی به معنای قبول موقعیت غرب است

مسأله دوم این است که امیر المؤمنین‌عليه‌السلام و اسلام اساسا معتقدند که “ اليمين و الشمال مظله و طريق الوسطي هي الجاده “ راست و چپ، شرق و غرب همه لغزشگاه است؛ اسلام دین وسط است و خودش فرهنگ، اقتصاد، سیاست دارد، این فرهنگ وارداتی برای کشورهای اسلامی سم و قاتل است، ورای این تقلیدهایی که در مد و لباس، نوع غذا و نحوه رفت و آمد وجود دارد، در اصل این مبانی غربی دارای پشتوانه است، یعنی به معنای قبول موقعیت آنهاست و یک نوع ذلت و دنباله روی کسانی هستند که حد نصابی از ارزشها در زندگی آنان نیست و اسلام خودش دین ابتکار و زندگی است و در هیچ مسألهای کم نگذاشته که ما دست نیاز به سوی دیگران دراز کنیم.

این برجهایی که ساخته میشود، معماری اسلام نیست

بدین جهت در خوراک، پوشاک و مسکن، این برج هایی که ساخته می شود، این معماری ها، معماری های اسلامی نیست و یک تنگناهایی است که زندگی را مردم برای خودشان زندان درست می کنند و اختلاطی که محرم و نامحرم برای آنان پیش می آید و همچنین فضایی که برای گناه ایجاد می شود علاوه بر این که واقعا مقتضای یک زندگی سالم در دنیا هم این نیست، دارای عوارضی برای دخترها، بانوان جوان(حتی ازدواج کرده ها) و پسرهای جوان است، بنابراین این نوع زندگی ها آسیب فراوان دارد.


سبک زندگی علوی، زندگی مقتصدانه همراه کمک با فقرا را می پذیرد

وجود مقدس حضرت علی‌عليه‌السلام یک زندگی شخصی داشتند که در عینی که شخصی و شخصیتی در موقعیت رهبری و زمامداری جامعه بود، آن را خود آن حضرت فرمودند “کسی مثل من نمی تواند زندگی کند” و ما نیز توقعی این چنینی نداریم، ولی ایشان یک زندگی اجتماعی دارند و آن حضرت فردی را که تارک زندگی بود و به خانواده خودش نمی رسید را توبیخ کردند و فرمودند “این نفس توست که تو را به این کار وادار کرده” بنابراین هم باید از حلال استفاده کرد و هم این که در حد وسط حرکت نمود، در حد اعتدال زندگی کرد، مقتصدانه زندگی کرد و فقرا و گرفتارها را هرگز نباید فراموش کرد.
اسراف در زندگی اسلامی خصوصا در زندگی علوی بسیار مذموم است، تبذیر مذموم بوده و افراط و تفریط نیز این چنین است.

استقبال چشم گیر مردم از رهبری پایه های ستم مستکبران را لرزاند

جرم شیعیان اهل‌بیت این است که زیر پرچم ائمه‌عليهم‌السلام مستقل شده اند و البته این کرامت و عظمت دشمنان را کور کرده است. امروز دنیا از دست ایران عصبانی است و هر تهمتی، تحریمی و فشاری را به کشور می آورند، زیرا ایران در حال تبدیل شدن به الگو است و جوانان این مرز و بوم به برجستگی های علمی رسیده اند.

ملت ایران نائب امام زمان(عج) را همانند نگینی محاصره کردهاند و در شهرها با اشک شوق از او استقبال میکنند، این استقبالهای مردمی که این روزها در خراسانشمالی اتفاق افتاد، پایه های ستم مستکبران را لرزاند، زیرا آنان نمی توانند نور آفتاب ولایت را ببینند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : بايسته‌هاي سبك زندگي اسلامي, زندگاني ‌علوي, فاصله طبقاتی, صدیقی, ,