آيا تحريم‌هاي شكننده ادعايي غرب «تاثيرگذار» بوده است؟
پيغامي كه غرب با گزارش آژانس براي ايران فرستاد/ گزارش آمانو از تثبيت و رشد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران يا اعتراف به شكست پروژه تحريم‌ها!؟

 

«تحريم‌هاي غرب اثرگذار نيست»؛ اين گزاره‌اي است كه مسئولين جمهوري اسلامي بارها و بارها آنرا در قبال تحريم‌هاي گسترده غرب عليه مردم ايران و با هدف محدوديت برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي، در محافل رسانه‌اي بازگو كرده‌اند. حقيقتي كه آمانو نيز در گزارش اخير خود با زبان بي‌زباني تلاش كرد تا آنرا به عنوان پيام روشن گزارش فصلي خود به افكار عمومي انتقال دهد.

به گزارش رجانيوز، گزارش جديد رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي كه مقارن با انتشار در رسا‌نه‌هاي غربي بلافاصله و با آب و تاب تمام انتشار يافت هر چند باز هم تلاش كرد با تمركز بر روي ماجراي ساختگي پارچين و ادعاي ساختگي ممانعت ايران از بازديد از اين مجموعه نظامي، فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را با شبهه غيرصلح‌آميز بودن مواجه كند، اما حاوي واقعياتي بود كه پيام معناداري از سوي غرب براي ايران محسوب مي‌شود.

اما شايد آنچه بيش از موضوع پارچين در گزارش اخير رئيس آژانس بين‌المللي انرژي اتمي برجسته به نظر‌ مي‌رسد، اعتراف ناخواسته و شايد هم هدف‌دار آمانو به تثبيت و افزايش سطح فعاليت صلح‌آميز هسته‌اي ايران طي ماه‌هاي گذشته بوده است، موضوعي كه محافل غربي پيش از اين و با خبرسازي‌هاي گسترده تلاش بر القاي خطي كاملا مغاير با آنرا داشته‌اند.

آمانو در پاراگراف ۱۰ گزارش اخير خود اعلام كرده است كه ایران تا کنون ۷۶۱۱ کیلوگرم اورانیو ۵ درصد و ۸/۲۳۲ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید کرده است. این نشان دهنده رشد تولید مواد غنی شده در ایران و عدم تاثيرگذاري آن بر فعاليت هسته‌اي جمهوري اسلامي بوده است.

مطابق اعتراف همین پاراگراف، ایران ۳/۹۶ کیلوگرم از ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد خود را به کارخانه تولید صفحه سوخت (FPFP) برای تبدیل به U۳O۸ (صفحات سوخت راکتور تهران) تزریق کرده است. این مقدار بیش از ۵۰ درصد ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد ایران است و نشان می‌دهد بر خلاف تبلیغات غربی‌ها، هدف اصلی ایران از غنی سازی ۲۰ درصد، نه انباشت مواد، بلکه تامین سوخت راکتور تهران است که این کشور‌ها از فروش آن به ایران خودداری کردند.

در باب نصب سانتريفيوژ، پاراگراف ۱۱ گزارش آژانس اعلام كرده اس كه ایران اقدام به نصب ۱۰۴۱۴ ماشین در نطنز نموده است. این عدد نشان دهنده آن است که بر خلاف خبرسازي محافل غربي، ایران از گزارش قبلی تا کنون ۹۹۱ ماشین دیگر به نطنز افزوده است.

آژانس در پاراگراف ۲۲ اعلام کرده است که ایران تا کنون ۲۷۸۴ ماشین نوع اول در فردو نصب کرده است. به توجه به اینکه ظرفیت تاسیسات فردو کلا ۳۰۰۰ ماشین بیشتر نیست، می‌توان نتیجه گرفت که ظرفیت فردو تکمیل شده است. ایران از زمان گزارش قبلی مدیر کل به این سو ۶۴۴ ماشین دیگر در فردو نصب کرده است. اين در حالي است كه در آستانه انتخابات رياست جمهوري آمريكا منابع غربي به صورتي گسترده اقدام به انتشار اخباري مبني بر توقف فعاليت در فردو و توافق ايران و امريكا براي توقف فعاليت در اين سايت استرات‍ژيك هسته‌اي شده بودند.

ورود ايران به فاز غني سازي اورانيوم با شيوه راكتور آب سنگين، موضوع ديگري است كه در پاراگراف ۲۹ گزارش آمانو به آن اشاره شده است و بر اين اساس اعلام شده که ایران تلاش دارد راکتور آب سنگین اراک را در ۳ ماهه اول سال ۲۰۱۲ عملیاتی نماید. اين در حالي است كه پاراگراف ۳۷ اعلام كرده است ایران به آژانس اطلاع داده تولید سوخت نمونه (مجازی) برای راکتور اراک را تکمیل کرده است. مطابق پاراگراف ۳۸ ایران کنون قادر بوده ۴۶ صفحه سوخت ۲۰ درصد برای راکتور تهران تولید نماید.

گزارش رئيس غرب‌گراي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نشان مي‌دهد ظاهرا آنچنان كه مقامات غربي و امريكايي مدعي بوده‌اند، تحريم‌هاي غرب عليه‌ ايران «موثر» نبوده است چنانكه در ايام تشديد تحريم‌ها عليه مردم ايران، فعاليت هسته‌اي ايران نه تنها متوقف نشده و كاهش نيافته است، بلكه تثبيت شده و بنا بر گزارش رئيس آژانس در اكثر حوزه‌ها با افزايش قابل توجهيي مواجه بوده است.

شايد انتشار اين گزارش در كنار سخنان اخير اوباما پس از پيروزي در انتخابات رياست جمهوري امريكا مبني بر پذيرش حق ايران براي فعاليت صلح‌ آميز هسته‌اي، نشانه‌هاي معناداري از حركت غرب به سمت پذيرش ايران هسته‌اي و خروج از بن بست خودساخته كنوني باشد. نشانه‌هايي كه هرروز پررنگ‌تر از گذشته از سوي غرب ظهور مي‌كند.

 

ترجمه كامل و حقوقي گزارش آمانو

سايت ايران هسته‌اي متن كامل گزارش اخير آمانو را منتشر كرده است كه در ادامه مي‌خوانيد:

اجراي موافقتنامه پادمان NPT

و مفاد مربوطه قطعنامه هاي شوراي امنيت در جمهوري اسلامي ايران

گزارش مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي

26 آبان 1391

16 نوامبر 2012

A. مقدمه

1. اين گزارش مدير كل به شوراي حكام و همزمان به شوراي امنيت در خصوص اجراي موافقتنامه[1] پادمانNPT و مفاد مربوطه قطعنامه هاي شوراي امنيت درجمهوري اسلامي ايران (ايران) مي باشد.

2. شوراي امنيت تاكيد نموده است كه اقدامات مورد درخواست شوراي حكام در قطعنامه هايش[2] در خصوص ايران الزام آور است[3]. مفاد مربوطه قطعنامه هاي يادشده[4] شوراي امنيت كه بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل تصويب شده اند مطابق شرايط اين قطعنامه ها الزام آور هستند[5].

3. در راستاي درخواست شوراي حكام در قطعنامه GOV/2012/50 ( 13 سپتامبر 2012)[6]‍‍،‌ اين سند گزارش جامعي را در خصوص اجراي اساسي آن قطعنامه و قطعنامه GOV/2011/69 (18 نوامبر 2012) درارتباط با ابعاد احتمالي نظامي برنامه هسته اي ايران فراهم مي آورد. اين سند همچنين به تحولات بعد از آخرين گزارش مديركل (Gov/2012/37, 30 August 2012) و همچنين مسائل باقيمانده طولاني مي پردازد. اين گزارش بر آن حوزه هايي كه ايران بطور كامل تعهدات الزام آور خود را اجرا نكرده است متمركز است چنانكه ايجاد اعتماد بين المللي به ماهيت صرفا صلح آميز برنامه هسته اي ايران مستلزم اجراي كامل اين تعهدات است.

B . آشكارسازي مسائل حل نشده

4. همانطور که قبلا گزارش شد شورا در قطعنامه GOV/2011/69 از جمله تاكيد نمود براي ايران و آژانس ضروري است به منظور حل و فصل فوري همه مسائل اساسي باقيمانده براي تامین اهداف آشكارسازي در خصوص اين مسائل شامل دسترسي به كليه اطلاعات مربوطه‍، مستندات، سايت ها‍، مواد و اشخاص در ايران، به گفت وگوهاي خود شدت بخشند. شورا همچنين در آن قطعنامه از ايران خواست كه با هدف اعاده اعتماد بين المللي به ماهيت منحصرا صلح‏ آميز برنامه هسته اي ايران بطور جدي و بدون پيش شرط در مذاكرات مشاركت نمايد. در پرتو اين، از ژانويه 2012 به بعد مقامات آژانس و ايران چندين دور گفت وگو در تهران و وين از جمله طي يك ديدار مديركل از تهران در مي 2012 انجام دادند. با اين حال، هيچ نتيجه مشخصي حاصل نشد.[7] بويژه هيچ توافقي در خصوص يك رويكرد ساختاري براي حل وفصل مسائل باقيمانده مرتبط با ابعاد احتمالي نظامي در برنامه هسته اي و هيچ موافقتي توسط ايران با درخواست آژانس براي دسترسي به سايت پارچين وجود نداشت.

5. شورا در قطعنامه GOV/2012/50 تاكيد نمود كه براي ايران ضروري است كه فورا يك رويكرد ساختاري را نهايي و اجرا نمايد از جمله در گام نخست، دسترسي آژانس را به سايت هاي مربوطه اي كه درخواست نموده بود‍، فراهم سازد[8]. شورا در آن قطعنامه همچنين تصميم گرفت كه همكاري ايران با درخواست هاي آژانس با هدف حل و فصل همه مسائل باقي مانده به منظور اعاده اعتماد بين المللي به ماهيت صرفا صلح آميز برنامه هسته اي ايران‍، اساسي و فوري است.[9]

6. آژانس در پرتو قطعنامه GOV/2012/50 و بلافاصله متعاقب نشست سپتامبر 2012 شوراي حكام،‌ گام هايي براي ترغيب ايران براي گفت وگوهاي بيشتر از جمله ملاقات بين مدير كل و جناب آقاي فريدون عباسي معاون رئيس جمهور ايران و رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در 17 سپتامبر 2012 برداشت. آژانس در تاريخ 24 اكتبر در نامه اي به ايران تعهد آژانس را براي گفت وگو مورد تاكيد قرار داد و پيشنهاد نمود كه يك نشست در سطح عالي در 13 و 14 نوامبر 2012 با هدف نهایي نمودن يك سند رويكرد ساختاري ‍ كه توافق بر روي آن به آژانس و ايران اين امكان را بدهد تا كار اساسي در خصوص مسائل باقيمانده را شروع نمايند برگزار گردد. ايران در نامه مورخ اول نوامبر 2012 تعهدش را براي گفت وگو با آژانس مورد تاييد قرار داد و از يك هیئت آژانس براي بازديد از تهران در اواسط دسامبر 2012 به منظور «بحث در خصوص مداليته براي حل و فصل ادعاها ‍، بر اساس اصول ايجاد شده در ديدار بين جناب آقاي دكتر جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي و مدير كل در 30 مي 2012» دعوت نمود. متعاقبا توافق شد كه آژانس و ايران در 13 دسامبر در تهران ملاقات نمايند.

C . تاسيسات اعلام شده تحت موافقتنامه پادمان ايران

7. ايران تحت موافقتنامه پادمان خود 16 تاسيسات هسته اي و 9 مكان خارج از تاسيسات (LOFs) را كه مواد هسته اي بطور معمول در آنجا استفاده مي شود به آژانس اعلام نموده است[10]. با وجود اين كه بعضي از اين فعاليت ها كه ازسوي ايران در برخي از تاسيسات انجام مي شود بر خلاف قطعنامه هاي شوراي حكام و شوراي امنيت همانطور كه در ذيل نشان داده مي شود‍، است،‌آژانس به راستي آزمايي عدم انحراف مواد هسته اي اعلام شده در اين تاسيسات و مکان های خارج از تاسیسات (LOFs) ادامه مي دهد.

D . فعاليت هاي مرتبط با غني سازي

8. ايران برخلاف قطعنامه هاي مربوطه شوراي حكام و شوراي امنيت فعاليت هاي مرتبط با غني سازي خود را در تاسيسات اعلام شده ذيل‍، تعليق نكرده است. كليه اين فعاليت ها تحت پادمان آژانس مي باشد و همه مواد هسته اي ، آبشارهاي نصب شده و ايستگاه هاي خوراك دهي و كنارگذاري در آن تاسيسات تحت مراقبت و نظارت آژانس است.[11]

9. ايران بيان داشته است هدف غني سازي UF6 تا 5 درصد U-235 توليد سوخت براي تاسيسات هسته اي[12] خود است و هدف غني سازي UF6 تا 20 درصد U-235 ساخت سوخت براي رآكتورهاي تحقيقاتي است.[13]

10. از زماني كه ايران غني سازي اورانيوم را در تاسيسات اعلام شده خود شروع نموده است در آن تاسيسات تقريبا [مقادير زير را] توليد نموده است:

· 7611 كيلوگرم (735+ كيلوگرم از زمان گزارش قبلي مدیر کل) UF6 غني شده تا 5 درصد U-235 که از این مقدار: 5303 کیلوگرم در حال حاضر در انبار است؛ 1226 کیلوگرم در کارخانه آزمایشی غنی سازی سوخت (PFEP) خوراک دهی شده است و 1029 کیلوگرم در کارخانه غنی سازی سوخــت فوردو برای غنی سازی تا 20 درصد U-235 خوراک دهی شده است؛ و 53 کیلوگرم به داخل تاسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) برای تبدیل به UO2 خوراک دهی شده است[14]. و

· 8/232 كيلوگرم (4/43+ كيلوگرم از زمان گزارش قبلي مدیر کل) UF6 غني شده تا 20 درصد U-235 که از این مقدار: 9/134 کیلوگرم در حال حاضر در انبار است؛ 6/1 کیلوگرم باقی مانده است؛ و 3/96 کیلوگرم به کارخانه تولید صفحه سوخت (FPFP) برای تبدیل به U3O8 خوراک دهی شده است. [15]

D.1 . نطنز

11. كارخانه غني سازي سوخت(FEP): كارخانه غني سازي سوخت يك كارخانه غني سازي با استفاده از سانتريفيوژ براي توليد اورانيوم با غلظت پايين تا غناي 5 درصد U-235 مي باشد كه اولين بار در سال 2007 مورد بهره برداري قرار گرفت. این کارخانه به دو سالن تولید A و سالن توليد B تقسیم شده است. مطابق با اطلاعات طراحي ارائه شده از سوی ايران، 8 واحد براي سالن توليدA با 18 آبشار درهر واحد که روی هم حدود 25000 سانتریفیوژ می شود برنامه ریزی شده است. هنوزهيچ گونه اطلاعات طراحي تشريحي براي سالن توليد B ارائه نشده است.

12. تا تاریخ10 نوامبر 2012، ایران به طور کامل 61 آبشار را در سالن تولید A نصب کرده بود که 54 آبشار آن که با UF6 طبیعی تغذیه می شود توسط ایران اعلام شده بود. ایران یک آبشار دیگر را نیز تا حدی نصب کرده است. کارهای مقدماتی نصب برای 28 آبشار دیگر تکمیل شده بود و در ارتباط با 54 آبشار فوق الذکر ادامه دارد. همه سانتریفیوژهایی که در سالن A نصب شده اند از نوع IR-1 هستند. [16]

13. آژانس بین تاریخ های 20 اکتبر 2012 و 11 نوامبر 2012 یک راستی آزمایی موجودی فیزیکی (PIV) در کارخانه غنی سازی سوخت انجام داد و تحقیق نمود که تا 21 اکتبر 2012 مقدار 85644 کیلوگرم از UF6 طبیعی از زمان شروع تولید در فوریه 2007 در آبشارها خوراک دهی شده و مقدار 7451 کیلوگرم UF6 غنی سازی شده تا 5 درصد U-235 تولید شده بود. بنا به ارزیابی ایران بین تاریخ های 22 اکتبر 2012 و 9 نوامبر 2012 مقدار کل 1576 کیلوگرم UF6 طبیعی به آبشارها خوراک دهی شده و مقدار تقریباً 160 کیلوگرم UF6 غنی سازی شده تا 5 درصد U-235 تولید شده است که در نتیجه از زمان شروع تولید مقدار کل 7611 کیلوگرم UF6 غنی سازی شده تا 5 درصد U-235 تولید شده است.

14. بر اساس نتایج تحلیل نمونه های محیط زیستی که از تاریخ فوریه 2007[17] در کارخانه غنی سازی سوخت برداشته شده است و سایر اقدامات راستی آزمایی، آژانس به این نتیجه رسیده است که این تاسیسات همان گونه که ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی مربوطه اعلام کرده عمل نموده است.

15. کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت (PFEP): کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت جزو تاسیسات تحقیقات و توسعه و جزو تاسیسات تولید اورانیوم با غنای پایین است که نخستین بار در تاریخ اکتبر 2003 راه اندازی شده است. این تاسیسات دارای یک سالن آبشار است که می تواند شش آبشار را در خود جای دهد و به دو محوطه تقسیم می شود که یکی برای تولید اورانیوم با غنای پایین غنی سازی شده تا 20 درصد اورانیوم 235 (آبشارهای 1 و 6) تعیین شده و محوطه دیگر برای تحقیق و توسعه (آبشارهای 2 ، 3 ، 4 و 5) تعیین شده اند.

16. در نتیجه راستی آزمایی موجودی فیزیکی (PIV) که بین 15 سپتامبر 2012 و اول اکتبر 2012 توسط آژانس انجام شده است، آژانس مطابق اندازه گیری عدم قطعیت هایی که بطور عادی به چنین تاسیساتی مربوط است موجودی را همانطور که ایران در تاریخ 15 سپتامبر 2012 اعلام نمود راستی آزمایی کرد.

17. محوطه تولید: تا تاریخ 6 نوامبر 2012 ایران UF6 با غنای پایین را به دو آبشار متصل به هم (آبشارهای 1 و 6) شامل کلاً 328 سانتریفیوژ IR-1 خوراک دهی می کرد.

18. آژانس راستي آزمايي نمود كه از تاريخ 15 سپتامبر 2012 ، 1119.6 كيلوگرم UF6 با غناي 5% U-235 توليد شده درFEP به آبشارها در محوطه توليد از زمان آغاز توليد در فوريه 2010 تزريق شده است، و اينكه مجموع 129.1 كيلوگرم UF6 با غناي 20% U-235 توليد شده است. ايران تخمين زده است كه بين 16 سپتامبر 2012 و 11 نوامبر 2012، مجموع 57.4 كيلوگرم UF6 با غناي 5% U-235 توليدشده در FEP به آبشارهاي محوطه توليد تزريق شده است و اينكه تقريباٌ 8.2 كيلوگرم UF6 با غناي 20% U-235 توليد شده است. اينها منجر شده است به توليد مجموعاٌ 137.3كيلوگرم UF6 با غناي 20% U-235 در PFEP از زمان آغاز توليد.

19. محوطه تحقيق و توسعه: پس از گزارش قبلي مديركل، ايران به طور متناوب UF6 طبيعي را به سانتريفيوژهاي IR-2m و IR-4 ، بعضي اوقات به ماشين هاي مجزا و گاهي به آبشارهاي كوچك يا بزرگ تر تزريق نموده است.[18] ايران هنوز سه نوع جديد از سانتريفيوژها را (IR-5,IR-6,IR-6s) آنگونه كه قصد انجام آن را نشان داده بود، نصب نكرده است.[19] .[20]

20. بين 22 اگوست 2012 و 11 نوامبر 2012، تقريباٌ در مجموع 198.6 كيلوگرم UF6 طبيعي به سانتريفيوژ هاي محوطه تحقيق و توسعه خوراك دهي شده است، اما هيچ LEU ( اورانيوم با غناي پايين) به عنوان محصول گرفته نشده و باقيمانده آن در پايان فرآيند مجدداٌ تركيب شده است.

21- براساس نتايج تحليل نمونه هاي محيطي درPFEP[21 نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : پيغام غرب, گزارش آژانس, گزارش آمانو, فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران, اعتراف به شكست, پروژه تحريم‌ها, ,