اولين واكنش اوباما به سقوط ديكتاتور مورد حمايت كاخ سفيد

 

باراك اوباما اعلام كرد كه كناره‌گيري مبارك پايان مرحله انتقالي در مصر نيست.

به گزارش ايسنا،‌ به نقل از شبكه العربيه، باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا، در واكنش به استعفاي حسني مبارك، رئيس‌جمهوري مصر، اظهار كرد: شاهد شكل‌گيري تاريخ در مصر بوديم. ملت مصر حرف‌هاي خود را بيان كرد و اين كشور ديگر هرگز به وضع قبل بازنخواهد گشت.

وي افزود: اين تازه آغاز دوره گذار در مصر است. كناره‌گيري مبارك پايان مرحله انتقالي در مصر نيست و اين كشور روزهاي سختي پيش ‌رو دارد.

وي افزود: سوال‌هاي بي‌جواب زيادي درباره مصر وجود دارد. مبارك با كناره‌گيري خود تشنگي مردم مصر را براي تغيير برطرف كرد. ملت مصر ثابت كرد كه تنها به دموكراسي واقعي راضي است. ارتش بايد از ملت حمايت كند و وضعيت فوق‌العاده را لغو و تلاش كند كه شرايط را براي بهبود وضعيت در مصر و برگزاري انتخابات سالم و آزاد فراهم كند.

رئيس‌ جمهوري آمريكا گفت: اين تغيير بايد شامل همه گروه‌هاي مصري شود و همه آنها براي اجراي گفت‌وگو بايد فراخوانده شوند.

آمريكا همچنان دوست و شريك مصر خواهد ماند و آماده ارائه‌ي هرگونه كمك به اين كشور است.

اوباما ادامه داد: جوانان مصري با روحيه‌اي كه دارند، به دستاوردهاي بيشتري خواهند رسيد و ملت مصر نه تنها در منطقه بلكه در سراسر جهان،‌ حرف‌هاي زيادي براي گفتن خواهد داشت.

وي گفت: ملت مصر طي چند هفته گذشته نشان داد كه به دنبال دموكراسي است و آنچه كه در مصر اتفاق افتاد دموكراسي واقعي بود چراكه تظاهرات به معناي واقعي كلمه مسالمت‌آميز بود. ارتش نيز به سوي آنها تيراندازي نكرد و حتي از مردم حمايت مي‌كرد.

رئيس‌جمهوري آمريكا تصريح كرد: مصري‌ها چه مسلمان و چه مسيحي اعلام كردند كه با هم متحد هستند و با وجود آنكه در بسياري از كشورها دين باعث جدايي مردم از يكديگر شده (!)، اما ملت مصر خلاف اين را نشان داد. در مصر شاهد نسل جديدي بوديم كه با استفاده از تمام امكاناتي كه در اختيار داشت، جهت تشكيل دولتي كه مورد نظرش بود، استفاده كرد؛ دولتي كه به جاي ترس به آنها اميد دهد.

اوباما گفت: همانطور كه يكي از مصري‌ها گفت، بسياري از مردم اين كشور طي هفته‌هاي گذشته فهميدند كه داراي ارزش و اهميت هستند.

مصري‌ها در جهان به عنوان الهام بخش دستيابي مسالمت‌آميز به عدالت محسوب مي‌شوند. در مصر به جاي اينكه شاهد خشونت و درگيري باشيم، شاهد روحيه بالا و قدرت ملت مصر بوديم.

اوباما ادامه داد: ما صداي آزادي‌خواهي ملت مصر را از ميدان التحرير شنيديم و احساسات تمام آمريكايي‌ها براي مردم مصر تحريك شد. اين روز متعلق به همه مصري‌هاست.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : اولين واكنش اوباما به سقوط ديكتاتور مورد حمايت كاخ سفيد, ,