بسته جامع ايران در مقابل پيشنهادات نخ نماي 1+5/آمريكا مانع اصلي موفقيت مذاكرات
 
حمداله عمادي حيدري: دور اول مذاكرات ايران و 5+1 در آلماتي قزاقستان در شرايطي ساعت 16 به وقت محلي پايان يافت كه قرار شد چهارشنبه، دور دوم اين گفتگوها ادامه يابد.
 
هشت ماه از آخرین دور مذاکرات میان ایران و کشورهای عضو 1+5 می‌گذرد و حالا دو طرف در حالی رو در روی هم قرار گرفتند که به جز انگلیس باقی کشورها تقریبا با ترکیب سابق خود به "آلماتی" آمده بودند.
 
در این دور از مذاکرات تیم مذاکره‌کننده ایرانی مشابه سابق به ریاست "سعید جلیلی" دبیر شورای امنیت ملی به آلماتی رفته و در مقابل ترکیب هیئت‌های کشورهای دیگر نیز تقریبا دست‌نخورده باقی ماند، آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان 6 کشوری بودند که روز سه‌شنبه در قالب گروه 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان) رو در روی ایران قرار گرفتند.
 
ریاست مجموعه تیم 1+5 را نیز "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عهده داشت. وی در چند سال اخیر همواره این سمت را در اختیار داشته است.
 
ژنو، استانبول، بغداد، مسکو و حالا آلماتی شهرهایی بوده اند که تاکنون برای برگزاری مذاکرات میان ایران و 1+5 انتخاب شده‌اند.
 
تیر ماه 1387، مهر ماه 1388، آذر ماه 1389 به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار شد. پس از آن استانبول در بهمن 1389 و همچنین در روز 26 فروردین ماه 1391 میزبان دو دور بعدی گفت‌وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد، و در 29 و 30 خرداد ماه سال جاری در مسکو برگزار شد.
 
سعيد جليلي مذاكره كننده ارشد ايراني در ديدار از كشور ميزبان، قزاقستان با بسياري از مقامات اين كشور از جمله رئيس جمهوري آن، آخرين تحولات منطقه اي و بين المللي را مورد بررسي قرار داد. ديدار علي باقري معاون شوراي عالي امنيت ملي ايران با ما "جائوشو" معاون وزير خارجه چين و نماينده اين كشور در مذاكرات در روز سه شنبه نيز از جمله ديگر مذاكرات دوجانبه حاشيه اين مذاكرات بود.
 
آزمون جديت و حسن نيت
 
منابع رسانه اي از يك پيشنهاد جامع، منعطف و داراي عناصر جديد و متنوع از سوي ايران به گروه 1+5 خبر داده اند.
 
در حالي كه بسياري از تحليلگران جهان، هدف پروسه كهنه "مذاكره براي مذاكره" غرب را وقت كشي و ايجاد فضا براي تبليغات ايران هراسانه و حتي گسترش فشارها عليه تهران ارزيابي كرده اند، رسانه هاي جهان با اشاره به بسته جامع پيشنهادات ايران براي پاسخ به سئوالات گروه 1+5، مذاكرات آلماتي را آزموني جدي براي غرب مي دانند تا حسن نيت و جديت خود را در حل موضوع نشان دهد.
 
سعيد جليلي مذاكره كننده ارشد ايران در مصاحبه هاي خبري چند روز اخير از غرب خواسته بود در مذاكرات آلماتي به بسته پيشنهادي جامع ايران كه در مسكو مطرح شده بود، پاسخ دهد.
 
پيشنهادات قديمي و نخ نما
 
در شرايطي كه گمانه زني هاي رسانه اي از احتمال به رسميت شناخته شدن فعاليت هاي هسته اي صلح آميز ايران و درعين حال ارائه پيشنهاداتي به تهران براي برداشته شدن تحريم ها خبر داده بودند اما سایت" نشنال اینترست" مدعي شد غربي ها در قبال به رسميت شناختن حق غنی سازی اورانیم توسط ایران و حذف تدريجي تحريم ها، خواستار محدود شدن غني سازي جمهوري اسلامي در حد 5 درصد خواهند شد.
 
رادیو "صدای روسیه" نيز، تعطيلي بخشي از تاسيسات هسته اي ايران و ارسال مازاد اورانيوم غني شده با خلوص بالا را از جمله درخواست هاي غرب از تهران در عوض به رسميت شناختن حق غني سازي ايران عنوان كرد. 
 
"واشنگتن پست" نيز از احتمال مطرح شدن قزاقستان به عنوان بانك سوخت هسته اي ايران و ديگر كشورهاي منطقه خبر داد.
 
سايت خبري- تحليلي آمريكايي "المانيتور" هم پيشنهادات آلماتي را جديد ندانست و پيشنهادات را همان پيشنهادات بغداد با تغييرات جزئي دانست و نوشت: غرب با پيشنهاد كاهش جزئي برخي تحريم ها در حوزه طلا، پتروشيمي و برخي موارد كم اهميت، اصل هم وزني ما به ازاها را رعايت نكرده است.
 
اين رسانه غربي، درخواست هاي غرب در آلماتي را همان درخواست های پیشنهاد بغداد اعلام كرد که شامل 3 موضوع تعطیلی تاسیسات غنی سازی فردو، توقف غنی سازی 20 درصد و ارسال تمام ذخیره اورانیوم 20  درصد ایران به خارج می شود.
 
شروع يك فرايند جديد
 
در عين حال، تحليلگران مسائل بين الملل، مذاكرات آلماتي را شروع يك فرايند جديد ارزيابي كرده و معتقدند، مهم ترین عاملی که از دید گروه 1+5 مذاکرات آلماتی را به نقطه شروع يك فرآیند تبدیل می کند این است که این کشورها ادعا می کنند که برای نخستین بار برخی نگرانی های اصلی ایران را درباره تحریم ها به رسمیت شناخته اند و می خواهند برخی تحریم ها را کاهش دهند و در مقابل از ایران چیزی می خواهند که پذیرش یا عدم پذیرش آن نشان می دهد برنامه ایران آنگونه که ادعا می کند صلح آمیز هست یا نه.
 
خبرگزاري رويترز در گزارش روز دوشنبه خود، پيشنهاد غرب در آلماتي را چيزي فراتر از لغو تحريم طلاي ايران اعلام كرده بود.
 
كارشناسان مسائل سياسي معتقدند، اینکه گروه 1+5 پیشنهاد عمیقا نامتوازن بغداد را به گونه ای بازنویسی کرده که کاهش برخی تحریم ها در آن دیده شده، نشان دهنده این است که راهبرد مقاومت ایران موثر بوده و امریکایی ها دریافته اند از طریق پیشنهادهایی مانند پیشنهاد بغداد نمی توانند به نتیجه برسند. بنابراین اصل بازنویسی پیشنهاد بغداد و حرکت از یک پیشنهاد جامع و چند گامی به سمت یک پیشنهاد تاکتیکی یک موفقیت برای ایران ارزيابي مي شود.
 
اين كارشناسان بر اين باورند كه اينكه گروه 1+5 در این پیشنهاد در ازای آنچه ارائه می کند چه چیزی خواهد خواست، بسيار اهميت دارد و در اینجاست که موضوع بسیار کلیدی توازن داده و ستانده وهم وزنی آنها مطرح می شود؛ حتی اگر پیشنهاد گروه 1+5 پیشنهاد بررسی هم باشد، در صورتی که ما به ازای درخواست شده در آن نامتناسب و زیاده خواهانه باشد، در این صورت شانسی برای موافقیت نخواهد داشت.
 
مانع جدي موفقيت مذاكرات
 
مذاكرات ايران و گروه 1+5 در آلماتي به شدت تحت تاثير فضاسازي‎هاي رسانه اي در ارتباط با مذاكرات مستقيم تهران- واشنگتن هم  قرار داشت.
 
تحليلگران با كليدي خواندن نقش واشنگتن در مذاكرات، معتقدند رويكرد دوگانه ايالات متحده براي تعامل با ايران هرگز به تعامل نخواهد انجاميد و تنها تقابل را افزايش خواهد داد و به غرب به رهبري آمريكا توصيه كرده اند كه اگر به صورت جدي خواهان تعامل با تهران است بايد تحريم ها را كاهش داده، حق هسته اي ايران براي غني سازي سطح پايين در چارچوب ان پي تي را پذيرفته ومشروعيت حكومت ايران و قدرت منطقه اي آن و علايق امنيتي آنرا به رسميت بشناسد. 
 
"پپ اسكوبار" تحليلگر روزنامه "آسيا تايمز" در مقاله اي تحت عنوان "آيا اوباما واقعا دنبال تعامل با ايران است؟" نوشت: با اينكه منابع اطلاعاتي آمريكا مي دانند تهران دنبال بمب اتمي نيست اما تاكنون ايالات متحده پيشنهاد قابل توجهي براي تشويق تهران به مذاكره ارائه نكرده است و همچنان بر افزايش تحريم ها اصرار دارد.
 
"اسكوبار" ادامه داد: رفتن به سوي مذاكره واقعي با ايران به اين معني است كه بايد آمريكا دنبال تغيير رژيم در ايران نباشد، تهران را به عنوان يك قدرت منطقه اي در جنوب غربي آسيا به رسميت بشناسد، تحريم ها را برداشته و مانع سرمايه گزاري ديگر كشورها در ايران نشده و صلح آميز بودن برنامه هسته اي جمهوري اسلامي را بپذيرد.
 
وي آمريكا را داراي رويكرد تعاملي با تهران ندانست و به نقل از "ولي نصر" رئيس كالج مطالعات بين الملل دانشگاه "جان هاپكينز" و مشاور سابق دولت اوباما نوشت: رويكرد آمريكا در عمل، رويكرد دوگانه تحريم و فشار نيست و بخش تعامل گونه آن تحت تاثير لايه اي زورگويانه از تخريب، فشار اقتصادي و جنگ سايبري عليه ايران قرار دارد.
 
اين در حالي است كه سخنان روز دوشنبه 7 اسفند جان کری معاون رئيس جمهوري ايالات متحده که در لندن به سر می برد هم رويكرد واشنگتن را همچنان رويكرد تقابل با تهران نشان مي دهد.
 
"كري" در کنفرانس خبری مشترک با ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس يك روز پيش از شروع مذاكرات گفت: من و ویلیام امروز در چندین فرصت درباره برنامه هسته ای ایران و گفتگوهای فردا 1+5 با ایران که در قزاقستان برگزار خواهد شد، بحث و تبادل نظر داشتیم. همان طور که ما بارها و بارها به صراحت گفته ایم فرصت برای راهکار دیپلماتیک اصولاً بر اساس تعریف خود نمی تواند تا ابد ادامه داشته باشد، اما این فرصت امروز و الان فراهم شده است. هنوز هم زمان وجود دارد، اما تنها در صورتی که ایران تصمیم بگیرد به پای میز گفتگو بیاید و با حسن نیت مذاکره کند.
 
"کری" ادعا کرد: ما آماده ایم که با حسن نیت و احترام دو جانبه مذاکره کنیم تا از هر گونه پیامد هولناکی که شکست (مذاکرات) ممکن است به همراه داشته باشد، اجتناب کنیم. از این رو واقعا انتخاب با ایرانی ها است و ما امیدواریم که آنها تصمیم درست را بگیرند.
 
ادعای حسن نیت "کری" در حالی است که فقط در فاصله مذاکرات مسکو در خرداد گذشته تا آلماتی امریکا 9 قانون تحریم جدید علیه ایران تصویب کرده است.
 
در حالي كه ایران اعلام كرده، آمریکا حسن نیت ادعایی خود را نه در حرف بلکه در عمل باید نشان دهد، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته است که این کشور قصد دارد در آلماتی نیز پیشننهاد خود درباره مذاکره مستقیم با ایران را تکرار کند.
 
برخی کارشناسان، اصرار امریکا به این کار را در حالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی روز شنبه 28 بهمن خود تکلیف مسئله مذاکره دو جانبه با امریکا را کاملا روشن کرده اند، علامتی از تلاش امریکا برای به راه انداختن بازی های رسانه ای و ایجاد حاشیه در مذاکرات می دانند که خود به نوعی حاکی از عدم جدیت این کشور در مذاکرات است.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : بسته جامع ايران, پيشنهادات 1+5, موفقيت مذاكرات, حمداله عمادي حيدري, ,