سلسله نقاط قوت دولت فعلي كه بايد در دولت بعدي حفظ شود/ 1 گفتمان انقلابي دولت
مهم ترين شاخصه دولت، گفتمان انقلابي آن است كه فضاي ارزشها را بر جامعه حاكم كرد/ به پايبندي تان به مباني انقلاب افتخار كنيد/ مردم به خاطر همين به شما اقبال كردند
 

مهدي مقدسي: فرمايشات مهم رهبر معظم انقلاب در نخستين روز سال 92 در حرم رضوي عليه السلام حاوي نكات مهم متعددي بود كه در مطالب جداگانه اي به آنها پرداخته شده است، اما يكي از مهم ترين بخش از اظهارات ايشان، تاكيد بر حفظ نقاط قوت دولت فعلي و  دوري از نقاط ضعف آن،‌ براي دولت آينده بود.


به گزارش رجانيوز،‌ ايشان در اين باره فرمودند: "این را همه بدانند كه آنچه ما برای رئیس‌جمهور آینده نیاز داریم، عبارت است از امتیازاتی كه امروز وجود دارد، منهای ضعفهائی كه وجود دارد."

دقت در اين بخش از فرمايشات رهبر انقلاب، فارغ از آنكه نشان مي دهد گفتمان عمومي دولت فعلي مورد تاييد ايشان بوده و انتخاب ملت در سالهاي 84 و 88 اقدامي ارزشمند و بجا بوده است، اين مساله را ضروري مي سازد كه با بازخواني موردي و عيني نقاط ضعف و قوت دولت هاي نهم و دهم،‌ اين نكات را بايد به عنوان معيارهاي اصلي انتخاب رييس جمهور بعدي قرار داد.

در همين راستا رجانيوز طي سلسله گزارشهايي با بازخواني نقاط قوت و ضعف دولت دكتر احمدي نژاد در بيانات رهبر معظم انقلاب، انتخاب كانديداي اصلح و تبيين گفتمان هاي ارائه شده از سوي كانديداهاي مختلف را بر عهده مخاطبان و نخبگان سياسي جامعه قرار مي دهد.

در بخش اول از اين سلسله گزارش ها، اولين و مهم ترين نقطه قوت دولت احمدي ن‍ژاد، يعني گفتمان انقلابي آن مورد بازخواني قرار مي گيرد:
 
 
اگر دولت ما اسلامى شد، آن وقت كشورمان اسلامى خواهد شد
 
يكى از شعارهاى خوبى كه آقاى رئيس‌جمهور، هم در دوره‌ى انتخابات، هم بعد از آن تكرار كردند، مسأله‌ى دولت اسلامى است... بعضى‌ها مى‌گويند شما بعد از 27 سال مى‌خواهيد دولت اسلامى تشكيل دهيد؟ نه، تلاش و اقدام براى تشكيل دولت اسلامى از روز اول شروع شد؛ منتها افت و خيز داشته؛ پيشرفت و عقبگرد داشته؛ در جاهايى موفق بوديم، در برهه‌يى موفق نبوديم. بعضى از ماها وسط راه پايمان لغزيد؛ بعضى از ماها در اصل هدف مردد شديم؛ بعضى از ماها نتوانستيم خود را نگه داريم؛ دلبسته‌ى به رفتارهاى طاغوتى شديم... قبل از انقلاب، در جايى دولتى تشكيل شد كه ما شوخى مى‌كرديم و مى‌گفتيم جمهورى اسلامى امريكايىِ فلان جا! آن دولت با نام جمهورى اسلامى هم بود.
 
بنابراين اسم ما دولت اسلامى باشد، كافى نيست؛ بايد عمل و جهتگيرى ما اسلامى باشد... البته دولت اسلامىِ كامل به معناى واقعى كلمه، در زمان انسان كامل تشكيل خواهد شد؛ ان‌شاءاللَّه... اگر دولتى مى‌آيد و مى‌گويد هدفم اين است كه اين دولت اسلامی را تحقق ببخشم، خيلى چيز مبارك و خوبى است... اگر دولت ما اسلامى شد، آن وقت كشورمان اسلامى خواهد شد... معناى شعار دولت اسلامى اين است كه ما مى‌خواهيم اعمال فردى، رفتار با مردم، رفتار بين خودمان، و رفتار با نظامهاى بين‌المللى و نظام سلطه‌ى امروز جهانى را به معيارها و ضوابط اسلامى نزديكتر كنيم. اين شعار، بسيار باارزش است.
 
( دیدار با هیئت دولت؛ 8 شهریور 84)
 
 
شعارها و اهداف دولت با مباني انقلاب منطبق است/ اين تفكر به يك گفتمان مسلط در جامعه درآمده و تقويت شده است
 
فرصت اين روز و روزگارى كه شما بر سر كار هستيد، بسيار فرصت استثنايى و مغتنمى است؛ حقيقتاً از دوره‌هايى است كه ما نظير آن را در گذشته‌ى دوران انقلاب تا امروز كم داشته‌ايم. اولاً، شعارهاى دولت و مسئولان و اهداف تعيين‌شده‌ى آنان كاملاً با مبانى انقلاب و با مبانى اعلام‌شده‌ى امام عزيز ما منطبق است. ثانياً، اين گفتمان در بين مردم به طور محسوسى زنده است و وجود دارد؛ كه وجود اين گفتمان ميان مردم هم، عامل عمده و اصلىِ گرايش آنها به اين دولت و اين رئيس‌جمهور محترم بود... خود اين نعمت بزرگى است كه اين تفكر به صورت يك گفتمان مسلط در جامعه درآمد و همچنان ادامه دارد و بعد از روى كار آمدن اين دولت، بحمداللَّه تقويت هم شده است.
 
(بیانات در دیدار با هیئت دولت؛6 شهریور85)
 
 
شعارهاي شما فضاي ارزشهاي انقلابي را بر جامعه حاكم كرده است/ اين مهمترين شاخه دولت شماست
 
پايبندى به اصول و ارزشهاست كه خيلى شاخص مهمى است. دولت، هم در قول و شعار - كه مهم است - و هم در عمل، نشان مى‌دهد كه به اصول انقلاب و ارزشهاى انقلاب پايبند است... اين براى انقلاب ما يك پديده‌ى معجزآسا و بى‌نظير است كه ما امروز همان شعارهايى را مى‌دهيم و همان اصول و مبانى‌اى را براى خودمان برنامه‌ى عمل قرار داده‌ايم كه در اول انقلاب همانها اعلام شده بود؛ يعنى در برنامه‌ريزيهاى ما و در خواست ما، هيچ تخطى‌اى از اين اصول صورت نگرفته است. اين خيلى مهم است. روشها تغيير پيدا مى‌كنند، لكن مبانى و اصول باقى مى‌مانند...
 
امروز انسان مى‌بيند كه اين اصول از هميشه شفافتر، زنده‌تر و برجسته‌تر مطرح است؛ در زبان شما و در شعارهاى شما و در برنامه‌هايى كه اعلام مى‌كنيد، اينها مطرح مى‌شود و شماها چون مسئول هستيد، آنچه كه مى‌گوييد، در مقام حرف باقى نمى‌ماند و يك خط و شيار و عمقى را در جامعه به‌وجود مى‌آورد؛ اين طبيعت مسئوليت است....شعارهاى شما، فضاى اصولگرايى و فضاى ارزشهاى انقلابى و فضاى وفادارى به مبانى امام و انقلاب را بر جامعه حاكم كرده است؛ اين خيلى چيز باارزشى است. اولين و مهمترين شاخصه‌ى دولت شما اين است.
 
 ( بیانات در دیدار با هیئت دولت؛4 شهریور86)
 
 
علت تهاجم ها به دولت پايبندي آن به گفتمان انقلاب است
 
شعار و گفتمان كلى اين دولت كه منطبق بر شعار و گفتمان امام و منطبق بر شعارها و گفتمانهاى انقلاب است؛ اين خيلى چيز باارزشى است. اين را هيچكس نمى‌تواند نديده بگيرد. هر دلبسته‌ى به انقلاب، اين را قدر مى‌داند؛ هر كسى كه پيشرفت كشور را با هدايت انقلاب و با كارگردانى انقلاب تصور مى‌كند، بايد اين را قدر بداند...
 
 گفتمان عمومى دولت اينهاست؛ به طور خلاصه: زنده‌كردن و بازسازى برخى خصوصيات جوهرى انقلاب و منطق امام؛ و مقابله‌ى با كسانى كه ميخواستند اين ارزشها و اين مفاهيم اساسى را منسوخ كنند، يا از بين ببرند، يا ادعا ميكردند كه منسوخ شده و از بين رفته؛ اين چيز باارزشى است ... شماها هم چون حرف نظام را ميزنيد، طبعاً آماج اين تهاجمها قرار ميگيريد؛ اين خطى است كه الان در بيرون وجود دارد. همه جورش را هم ما مى‌بينيم. حالا بعضى از انواع اين تهاجمات را عامه‌ى مردم مى‌بينند، بعضيها را خيلى از خواص هم نمى‌بينند؛ اما ما مى‌بينيم. ما از خبرهايى كه به ما ميرسد و از نوع تحرك و تعاملى كه وجود دارد و از حرفهايى كه زده ميشود، ميفهميم كه چطور مجموعه‌ى دولت آماج حملات است. علتش هم همين است كه گفتمان اين دولت، گفتمان انقلاب است و در جهت انقلاب حركت ميكند. اين خط خارجى است.
 
( بیانات در دیدار با هیئت دولت؛2 شهریور87)
 
 
به پايبندي تان به مباني انقلاب افتخار كنيد/ مردم به خاطر همين به شما اقبال كردند
 
اين را شما افتخار بدانيد كه الحمدللَّه به مبانى انقلاب پايبنديد و به اينكه شعارهاى انقلاب را قبول داريد و ميخواهيد اجراء كنيد، افتخار ميكنيد؛ اين توفيق بزرگى است. يكى از مهمترين خصوصيات اين دولت اين است كه شعارهاى خودش را شعارهاى انقلاب قرار داده و به اين، احساس سربلندى و افتخار ميكند. مردم هم به خاطر همين به شما اقبال كردند؛ اين هم معلوم باشد.
 
 ( بیانات در دیدار با هیئت دولت؛8شهریور89)
 
 
در دولت نهم و دهم گفتمان و ارزشهاي انقلاب برجسته شد/ يكي از علل گرايش مردم به دولت انقلابي بودن آن است
 
يك بخش ديگر از اين نقاط قوّتى كه به نظر من روى آن بايد تكيه كرد، مسئله‌‌ى برجسته شدن ارزشهاى انقلاب است. در اين سالهائى كه دولت نهم و دولت دهم بر سر كار بودند تا امروز، گفتمان انقلاب و ارزشهاى‌‌انقلاب و چيزهائى كه امام به آن توصيه ميكردند و ما آنها را از انقلاب آموختيم، خوشبختانه كاملاً برجسته شده: مسئله‌‌ى ساده‌‌زيستى مسئولان، استكبارستيزى، افتخار به انقلابيگرى. يك دوره‌‌اى بر ما گذشت كه اسم انقلاب و انقلابيگرى و اينها به انزوا افتاده بود؛ سعى ميكردند به عنوان يك ارزش منفى يا ضد ارزش، از اين چيزها ياد كنند؛ مقاله مينوشتند، حرف ميزدند، گفته ميشد. امروز خوشبختانه اينجور نيست، درست بعكس است؛ گرايش عمومى مردم و مسئولان كشور به حركت انقلابى، جهتگيرى انقلابى، ارزشهاى انقلابى و مبانى انقلاب است. اين را توجه داشته باشيد كه يكى از عوامل گرايش مردم به دولت، همينهاست؛ يعنى مردم به اين ارزشها اهميت ميدهند. مسئله‌‌ى دعوت به عدالت، مسئله‌‌ى ساده‌‌زيستى، دور بودن مسئولان از تجمل؛ اينها خيلى چيزهاى مهمى است.
 
 ( بیانات در دیدار با هیئت دولت؛2شهریور91)


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : نقاط قوت دولت فعلي, ,