استقبال چهره هاي گفتماني و متخصص دولت نهم از كانديداتوري لنكراني
اسكندري: لنكراني براي دولت نهمي‎ها الگو بود/ برخورداري از نگاه ويژه فرهنگي علاوه بر توانمندي اجرايي و تخصصي/در سفرهاي استاني تا آخرين لحظه در مناطق محروم حضور داشت
انتخاب دكتر كامران باقري لنكراني به عنوان گزينه اصلح از سوي جبهه پايداري انقلاب اسلامي كه در مراسمي با حضور علامه مصباح يزدي اعلام شد، با استقبال بخش قابل توجهي از همكاران او در ميان دولت‌مردان نهم همراه شده است.

به گزارش رجانيوز، دولتمرداني كه قريب به چهار سال گرد ميز بزرگ هيات دولت كنار هم نشستند تا يكي از بهترين و خدوم ترين دولت‌هاي دوران معاصر ايران را شكل بدهند. شايد اين مردان بهتر از ديگران ويژگي‌هاي همكار خود را مي‌شناسند و علي رغم ملاحظات نانوشته‌اي كه ميان آنها برقرار است حالا نه با كنايه و تلويح كه با روشني و تصريح به دفاع از عملكرد وزير بهداشت كابينه نهم مي‌پردازند.

افرادي شاخصي چون پرويز داودي معاون اول رييس جمهور، مسعود میرکاظمی وزير نفت، محمد سلیمانی وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات، صادق محصولي وزير كشور، محمد حسين صفار هرندي وزير ارشاد، پرويز فتاح وزير نيرو و حجت الاسلام و المسلمين مرتضي آقاتهراني استاد اخلاق، از جمله افراد كابينه دولت نهم بودند كه به تمجيد از ويژگي هاي اخلاقي و مديريتي كامران باقري لنكراني پرداختند.

با اين حال استقبال چهره‌هاي گفتماني و متخصص دولت نهم از كانديداتوري باقري لنكراني هنوز ادامه دارد.

دولتي كه بارها از سوي رهبر انقلاب مورد تمجيد و تعريف قرار گرفته بود و مردم با راي 24 ميليوني به رييس آن دولت در سال 88 مهر تاييدي بر عملكرد آن زدند.

محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم از جمله وزراي نام آشنا و مردمي كابينه بود كه در گفت‌وگو با رجانيوز ضمن بيان ويژگي‌هاي شاخص باقري لنكراني به توانايي‌هاي مديريتي او اشاره كرده است. متن كامل اين گفت‌وگو در ادامه آمده است.

لنكراني براي اعضاي دولت نهم يك الگو بود

شما به عنوان كسي كه چهار سال با دكتر لنكراني در دولت نهم همكاري داشتيد، چه تعريفي از وزير بهداشت اين دولت داريد؟

به عنوان کسی که در دولت نهم همکار آقای کامران باقری لنکرانی بودم، می‌گویم. ایشان در دولتی وزیر بود که از طرف مقام معظم رهبری لقب دولت احیاکننده گفتمان انقلاب اسلامی را گرفت. قطعاً آن لقب در نتیجه عملکرد اعضای دولت، به‌ویژه بعضی از آنها بود. یکی از کسانی که می‌شود گفت مصداق این جمله بود، جناب آقای کامران باقری لنکرانی بود. ایشان فردی پرکار، پرتلاش و خستگی‌نشناس است. سفرهای استانی دولت که به عنوان کار جدیدی در دولت نهم انجام می‌شد، بعضاً چند روزه بودند. اغلب وزرا در مناطق مختلف و بین مردم حضور می‌یافتند و پیگیر کارها بودند. یکی از وزرایی که بیشترین حضور را در مناطق داشت، ایشان بود. آقاي لنكراني وزیر بهداشت و درمان دولت بودند و قاعدتاً خدمات پزشکی بیشتر در شهرها ارائه می‌شد، ولی ایشان برای این‌که شناخت داشته باشد و به مشکلات روستاییان و شهرهای محروم رسیدگی کند، غالب اوقات در آن نقاط حضور می‌یافت. معمولاً در سفرهای استانی روز آخر سفر و بعد از نماز مغرب و عشا جلسه دولت تشکیل می‌شد. یکی از کسانی که تا آخرین لحظه در مناطق محروم حضور داشت، جناب آقای لنکرانی بود. بارها شاهد بودم جلسه دولت برگزار می‌شد و ایشان با سر و صورت خاکی وارد جلسه دولت می‌شد؛ یعنی حتی فرصت این‌که گرد و غبار سر و صورتش را هم بتکاند نداشت و با همان حالت وارد جلسه دولت می‌شد. این نشان‌دهنده پیگیری‌هایی بود که در نتیجه پشتکاری و تلاشش انجام می‌داد.

ویژگی دیگرشان این بود که علی‌رغم پرکاری یادم هست در برخوردهای بین اعضای دولت که ممکن بود مسئله‌ای پیش بیاید و باعث رنجش شود، ایشان همواره بانشاط بود و با صبر و حوصله به مسائل نگاه می‌کرد و خونسردی خاصی در برخورد با مسائل داشت و هیچ‌گاه در شرایط فشار خونسردی‌اش را از دست نمی‌داد. به‌خصوص این‌که فردی که در سطح دولت مسائل را پیگیری و راجع به آنها تصمیم‌گیری می‌کند، باید همیشه بتواند فشار را تحمل کند که این ویژگی در آقای باقری لنکرانی وجود داشت و می‌توان گفت ایشان برای اعضای دولت یک الگو بود.

آقاي لنكراني حائز ويژگي‌هاي مدنظر رهبر انقلاب است

سئوالی که مطرح هست این است که آیا ایشان می‌تواند مدیریت کلان کشور را به عهده بگیرد؟

کسی که وزیر و در کارهای اجرایی باشد و مسائل اجرایی را پیگیری و خوب عمل کند و در رده‌هایی از مسئولیت‌های اجرایی حضور داشته باشد، می‌تواند مسئولیت بالاتری را بپذیرد. قطعاً فردی که در نقطه‌ای کار کرده است، با توجه به عملکردش به سطح بالاتر می‌رود. در طول انقلاب اسلامی دولت نهم از لحاظ خدمات‌دهی دولت ویژه‌ای بوده است، قاعدتاً اجزای دولت بوده‌اند که در زمینه ارائه خدمات فعالیت می‌کردند. یکی از اجزای دولت وزارت بهداشت بوده است که فکر می‌کنم بهترین عملکرد را در دوره آقای لنکرانی داشته است. وقتی ایشان در وزارت بهداشت خوب عمل کرده است توانایی این را دارد که مسئولیت کلیت دولت را هم به عهده بگیرد و با انتخاب همکارانی که مثل خودشان باشند بتواند به مسائل دولت و مشکلات مردم رسیدگی و آنها را حل و فصل کند.

اگر ویژگی‌هایی را برای دولت در نظر بگیریم که در بسیاری از گفته‌های مقام معظم رهبری هم هست و از دولت می‌خواهند، عدالت‌محور، فسادستیز و ساده‌زیست باشد، به محرومین و مناطق محروم و مشکلات مردم توجه کند، آقای لنکرانی این ویژگی‌ها را دارد. در مسئولیتش در وزارت بهداشت این موارد را به عینه دیدیم که پیگیری و سعی می‌کرد بدان‌ها عمل کند. این رویکرد در آقای لنکرانی غالب است و ایشان به‌راحتی می‌تواند مسائل دولت را جمع کند. ممکن است بعضی‌ها بگویند آقای لنکرانی جوان است، جوان بودن دلیل بر این نیست که نتواند کار را انجام بدهد، اتفاقاً با انرژی بیشتری می‌تواند کار را پیگیری کند و به سرانجام برساند. ضمن این‌که از لحاظ سنی ایشان در سنی است که بهترین موقعیت را دارد که بتواند همه انرژی‌اش را به کار برد تا مسائل اجرایی کشور را حل کند.

ایشان ویژگی خاصی دارد که شاید در کمتر کسی باشد. معمولاً در دولت‌ها صرفاً به مسائل اجرایی توجه می‌شود. در دولت نهم که بودیم، مقام معظم رهبری در ملاقات‌هایی که اعضای دولت خدمت ایشان بودند، بر این نکته هم تأکید می‌کردند که به مسائل فرهنگی هم بپردازید. آقای لنکرانی علاوه بر این‌که آدم اجرایی و از لحاظ تخصصی در بالاترین درجه رشته خودش و از نظر درجه علمی استاد کامل و پروفسور است، بعد فرهنگی قوی‌ای هم دارد. معمولاً بعد فرهنگی در یک آدم اجرایی ضعیف‌تر است، اما در مورد آقای لنکرانی بعد فرهنگی هم قوی است که ویژگی منحصر به فرد ایشان است که در دولت ایشان علاوه بر مسائل اجرایی و اقتصادی کشور به مسائل فرهنگی ـ‌که دغدغه‌ مقام معظم رهبری هم هست‌ـ بهتر توجه می‌شود.

شما و آقای لنکرانی از وزرای شهرستانی دولت نهم بودید. رویکرد توجه به استان‌ها و مناطق محروم به‌جای تمرکزگرایی را چگونه می‌بینید؟

اگر دولت بخواهد به مسائل مناطق توجه کند، باید حضور پررنگی در مناطق مختلف کشور داشته باشد. اگر نیروهایی باشند که سطوح مدیریتی را از رده‌های پایین شروع کرده باشند قطعاً بهتر می‌توانند به مسائل کشور بپردازند. در دولت نهم غالب نیروها از سطوح شهرستان و استان به سطح کلان کشور آمده بودند و شاید دلیل موفقیت اکثر اعضای دولت این بود که به مسائل مناطق آشنایی داشتند. اگر در دولت آینده هم به نیروهای استانی توجه شود... ضمن این‌که گستره مدیریتی کشور را بسط دادیم و منحصر به افراد خاصی نمی‌شود، چون خیلی‌ها در دوره‌های مختلف آنچه را که توانسته‌اند انجام داده‌اند. به کارگیری نیروهای جدید کمک می‌کند ظرفیت مدیریتی کشور بالا برود، به همین دلیل اعتقادمان این است که اگر جناب آقای لنکرانی بخواهد سکان مدیریت اجرایی کشور را به دست بگیرد و به مدیریت‌های استانی توجه کند و نیروهای استانی که در مناطق مختلف شناسایی شده‌اند به کار گرفته ‌شوند، قطعاً به حل هرچه سریع‌تر مشکلات کشور کمک می‌کند.

لنكراني نيرويي ولايي است كه توانايي احياي گفتمان انقلاب را دارد

اگر مطلبی مانده است بفرمایید.

فقط این را می‌گویم که اگر قرار باشد، تأکیدی که مقام معظم رهبری در باره احیای گفتمان انقلاب اسلامی داشتند، عملی شود، یکی از کسانی که می‌تواند این گفتمان را احیا کند و استمرار بدهد، آقای لنکرانی به عنوان یک نیروی ولایی و متدین است که هم با بدنه اجرایی و هم فکری کشور که روحانیت و علما هستند، ارتباط نزدیک دارد.

خیلی ممنون!

خواهش می‌کنم.      


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : استقبال چهره هاي گفتماني, استقبال از كانديداتوري لنكراني, اسكندري, ,