تبيين برنامه‌ پايداري در حوزه كشاورزي با حضور اساتيد و دانشجويان دانشگاه تهران
اسكندري: اگر اين برنامه پياده شود فارغ التحصيل كشاورزي بي‌كار نخواهيم داشت/ با ديدگاه كارگزاران و اصلاحات بخش كشاورزي را بايد كاملا تعطيل كنيم

نشست "تدبير جمهور" كه با حضور اساتید و دانشجویان پردیس ابوریحان  دانشگاه تهران، به ارائه برنامه‌هاي كشاوري كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري يازدهم با محوريت "خود كفايي كشاورزي" مي‌پردازد، روز گذشته به بحث و بررسي برنامه مدون جبهه پايداري در اين عرصه پرداخت.

به گزارش رجانيوز، در اين نشست كه محمدرضا اسنكندري وزير كشارزي دولت نهم به نمايندگي جبهه پايداري براي تشريح برنامه مدون اين جبهه در حوزه كشاوررزي حضور يافت، يكي از مسئولان برگزاري اين نشست عنوان كرد: ما از اکثر کاندیدا ها دعوت کردیم تا برنامه خود را با حضور نماینده‌ی کشاورزی خود طرح کنند که تنها جبهه پایداری  این خواسنه  ما را اجابت كرد.

وي هم چنين از کاندیداهايي که برنامه ای برای کشاورزی دارند دعوت دعوت كرد تا با حضور در دانشگاه از برنامه‌های کشاورزی خود دفاع كنند.

در ابتدای اين نشست محمدرضا اسکندری با ارائه پاورپوینتی به خلاصه‌ای از برنامه‌هاي کشاورزی دولت یازدهم  اشاره كرد و گفت: هیچ کدام از کاندیداها تیم مشخص و برنامه مدونی برای بحث کشاورزی ندارند.

وی همچنين در پاسخ به  سوالی درباره نظام علمی دانشگاهی در بخش کشاورزی گفت: کشاورزی یک علم علمی مانند پزشکی است، الان دانشکده علوم پزشکی با وزارت بهداشت ادغام شده است.

وزير كشاورزي دولت نهم با بيان اينكه در بخش کشاورزی یک قانون به عنوان بهره‌وری مورد تصویب قرار گرفت که دانشجویان کشاورزی باید شش ماه کارورزی بروند و وقتی این دوره را گذراندند مدرک بگیرند، افزود:  اگر این اقدام صورت بگیرد دیگر کارشناس رشته کشاورزی ترسی از زمین کشاورزی ندارد و این باعث می شود فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی تنها به دنبال جذب در سیستم دولتی نباشند.

اگر به برنامه جبهه پایداری عمل شود، ديگر بيكاري در فارغ‌التحصیلان کشاورزی نخواهیم داشت

اسكندري  در پاسخ به اين سوال كه برای اشتغال دانشجوهای کشاورزی چه برنامه‌اي داريد، گفت: در برنامه‌ای که در دولت نهم ارائه كرده بودیم، من تضمین کرده بودم که اشتغال دانشجوهای کشاورزی حل شود، اگر برنامه مدون جبهه پایداری به عرصه ظهور برسد، ما تا ده سال آینده مشکلی در بخش بیکاری در حوزه  فارغ التحصیلان رشته کشاورزی نخواهیم داشت.

 

وي با بيان اينكه یک کار برای اشتغال فارغ‌التحصیلان، تشکیل شرکت‌های فنی مهندسی بود که به تفسیر در برنامه مدون شده توضیح داده شده است، ادامه داد: بخش ديگر ایجاد شهرک‌های کشاورزی است که باید ایجاد شود و در دولت نهم زیرساخت های این امر ایجاد شد که یک چیزی نزدیک به 138 شهرک گلخانه‌ای و 287 شهرک دامپروری بود که این ها همه زیرساخت‌های‌شان از قبیل برق، گاز، آب انجام شده است و بانک کشاورزی باید این‌ها را حمایت می‌کرد و با اجاره به شرط تملیک در اختیار فارغ التحصیلان رشته‌های کشاورزی قرار می داد.

به گفته اين كارشناس مسائل كشاورزي این كار متاسفانه در دولت دهم قطع شد ولی در دولت یازدهم می‌تواند ادامه پیدا کند.

اسكندري ایجاد کیلینیک‌های گیاه‌پزشکی را يكي از ديگر از موضوعاتي كه در برنامه مدون جبهه پایداری آمده است، عنوان كرد.

وزير كشاورزي دولت نهم در پاسخ به اين سوال كه " با توجه به تاكيد رهبر معظم انقلاب  مبني بر اينكه مسئولین باید به دانشگاه بیایند، شما چقدر به این امر توجه می‌كنيد،" گفت: من در دوره وزارتم در هر استانی که سفرکردم به دانشگاه آنجا رفتم، در تهران هم به کرج و تربیت مدرس رفتم، البته اینجا هم (پاکدشت)دعوتم نکردند، البته قبل از دوره وزارتم به اینجا آمده بودم.

وي ادامه داد: ما اعتقادمان این است، تفکری که در دولت نهم بود که مقام معظم رهبری هم اشاره کردند که گفتمان انقلاب در دولت نهم احیا شد بايد ادامه پيدا كند.

50 درصد وقتم را در رفت و آمد مجلس بودم

اسكندري در پاسخ به یکی از دانشجویان که پرسید که چرا در دولت دهم نبودید با بيان اينكه یکی از دلایلی که دیگرحاضر نبودم در دولت دهم وزیر باشم، مجلس بود، اظهار داشت: وقتی می‌خواستی رو به روی بعضی از خواسته‌های به ناحق بایستی، می‌بردند و می‌آوردند!

وي ادامه داد: مي‌دیدم كه 50 درصد وقتم را باید بروم و بیایم، گفتم که این چه کاری است، خوب می‌روم یک جایی کار می‌کنم که مجبورنشوم بروم و بیایم.

هيچ كدام از موضوعاتي كه بايد در دولت نهم دنبال مي‌شد در دولت دهم پيگيري نشد

اسکندری در عين حال تصريح كرد: ولی الان خدا را شکر می‌کنم که در دولت دهم نبودم  و باید روزی دو رکعت نماز شکر بخوانم که در دولت دهم نبودم به دلیل اینکه هیچ کدام از بحث‌هایی که باید در دولت نهم دنبال می‌شد، در دولت دهم پیگیری نشد.

وي تاكيد كرد: اگر در بحث کشاورزی با همان روند دولت نهم که در سال 86 به خودکفایی گندم رسیدیم دنبال می شد، الان باید در خیلی از محصولات کشاورزی صادرکننده بوديم نه آنکه برخی از محصولات استراتژیك را دوباره وارد کنیم.

به گفته اسكندري اگر قرار باشد به محض اینکه کالایی مانند مرغ دچار یک کمبودی شد، برویم بگوییم آقا! باید وارد کنیم، این به اقتصاد کلان کشاورزی ما و تولیدکنندگان به شدت ضربه وارد می کند.

وي با بيان اينكه ابتدای پیروزی انقلاب حضرت امام تاکید بر تولید داخلی و خود کفایی در بخش کشاورزی داشتند و همه این حرف ها مستند است، گفت: من به عنوان یک حزب اللهی باید در این چهارچوب کاربکنم، اگر می‌گوییم جبهه پایداری را قبول داریم، چون این چهارچوب را قبول دارند، اگر الان ما در دولت دهم بودیم، با این تفکر در دولت نمی‌ماندیم، الان چون جبهه پایداری این تفکر را قبول دارد، ما آمدیم و به عنوان تیم کارشناسی کشاورزی به آن کمک کردیم.

از ديدگاه كارگزاران و اصلاحات بخش كشاورزي كاملا تعطيل است

اسكندري در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: یک دیدگاهی که متعلق به کارگزاران و اصلاحات است و قبلا در بخش کشاورزی حاکم بود و الان هم کاندیدا دارد و می‌خواهد حاکم شود اصلا اعتقادی به تولید داخل ندارد.

وي ادامه داد: شعار آن‌ها این بود که ما کشور خشک هستیم، اگر برویم محصول کشاورزی وارد کنیم انگار آب وارد کرده‌ایم، این به نفع کشور است؛ ما که پول نفت داریم برویم محصول وارد کشورکنیم.

اسكندري تصريح كرد: در این دیدگاه که بخش کشاورزی کاملا تعطیل است.

 

اگر گفتمان انقلاب اسلامي راي بياورد قطعا برنامه جبهه پايداري اجرا مي‌شود

اسکندری در پاسخ به این سوال که در صورت روی کارآمدن جبهه پایداری چقدر احتمال پیاده شدن برنامه های آن را می‌دهید، گفت: ما اعتقادمان این است که اگر گفتمان انقلاب اسلامی رای بیاورد قطعا این برنامه اجرا می‌شود، البته نه به وسیله من بلکه توسط گروه کارشناسی از مدیران که تک تک کار نکردند و کارتیمی انجام دادند مانند دکترشریفی که دکترای آبخیزداری دارند یا دکتر خلخانی که دکترای گیاه‌پزشکی دارند یا دکتر جهانسوز که سرپرست سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی هستند که در تدوین نسخه کشاورزی برنامه دولت یازدهم بسیار به ما کمک کردند و این برنامه حاصل یک کار تیمی است.

وزير كشاورزي دولت هاشمي مي‌گفت كه خودكفايي در گندم يك حرف متهجرانه است

وي در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره کشاورزی در دولت آقای رفسنجانی که وزارت آن را  آقای عیسی کلانتری عهده دار بودند چیست، گفت: حاضر به مناظره با آقای کلانتری هستم چرا كه او ايشان یکی از کسانی هستند که اعتقاد به تولید داخل ندارند و  می‌گویند ما یک محصولاتی را صادر می‌کنیم و باید یک محصولاتی را که نیاز داریم وارد کنیم، ایشان در سال 83 مصاحبه‌ای کردند و گفتند كه خودکفایی در گندم یک حرف متهجرانه است! ایشان می گفتند ما پنج یا شش میلیون تن گندم وارد کردیم مثل این است که آب وارد کردیم و این به نفع کشور است.

در پايان جلسه نیز اسکندری به صورت رودرو به سوالات دانشجویان پاسخ داد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : تبيين برنامه‌ پايداري, حوزه كشاورزي, ,