دكتر پرویز داوودی برنامه جبهه پايداري براي دولت يازدهم را تشريح كرد
عدالت مهم‌ترین محور برنامه دولت پایداری است/ در تدوين برنامه از اساتيد اقتصاد، جامعه‌شناسی و سیاست بهره برده ايم

مسئول تدوین برنامه دولت یازدهم جبهه پایداری عدالت و مردمی کردن اقتصاد را از سیاست‌های اصلی این جبهه عنوان کرد و گفت: در برنامه ما گروه‌های مردمی و قشر محروم به عنوان یک معیار برای منتفع شدن مطرح هستند.

 به گزارش رجانيوز، پرویز داوودی  مسئول تدوین برنامه دولت یازدهم جبهه پایداری صبح امروز یکشنبه با حضور در نشست خبری که در خبرگزاری فارس برگزار شد، ضمن اشاره به ماه پرفضیلت رجب و خودسازی و آماده شدن در این ماه برای فضیلت الهی اظهار داشت: با مطالعه مرام‌نامه جبهه پایداری و افرادی که در این جبهه مشغول فعالیت هستند احساس کردم که این جبهه در اهداف انقلاب پیش می‌رود و اعضای آن نیز برای انقلاب تلاش می‌کنند،از این رو برای همکاری با آنها احساس وظیفه کردم.
 
 
داوودی ادامه داد: بنده در مسئولیت‌های قبلی خود یکسری اطلاعات گردآوری کرده بودم که در تنظیم برنامه این جبهه آن را در اختیار دوستان جبهه پایداری قرار دادم و در این برنامه افرادی از دستگاه‌های اجرایی و اساتید حوزه و دانشگاه با ما همکاری کردند.
 
مسئول تدوین برنامه دولت یازدهم جبهه پایداری تاکید کرد: محورهای اصلی برنامه در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاست داخلی و خارجی تنظیم شده و اهداف آن با اهداف انقلاب یعنی عدالت، مردمی کردن و تبعیت از مواضع به حق و روشن مقام معظم رهبری همسو است.
 
خبرنگار صدا و سیما از داوودی در خصوص وجه تمایز برنامه جبهه پایداری با سایر اصولگرایان پرسید که وی پاسخ داد: اصولگرایان طیف وسیعی را در بر می‌گیرند و برادران مختلفی در گروه‌های مختلف هستند؛ بسیاری از آنها برنامه خود را مطرح نکرده‌اند و البته برنامه برخی نیز در سایت‌ها موجود است.
 
داوودی در همین زمینه تصریح کرد: اصولگرایان اهداف مشترکی در زمینه انقلاب اسلامی دارند. از این رو تفاوت چندانی در این زمینه دیده نمی‌شود و فقط در جزئیات و مسائل ریزتر ممکن است تفاوت باشد.
 
مسئول تدوین برنامه دولت یازدهم جبهه پایداری عدالت و مردمی کردن و همگانی کردن فعالیت‌ها را در ابعاد فرهنگی یکی از اولویت‌های جبهه پایداری در برنامه دولت یازدهم عنوان کرد و افزود: ما سعی کرده‌ایم که سایر برنامه‌هایمان نیز در راستای اهداف فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: مبارزه با مفاسد از برنامه‌های اصلی جبهه پایداری است و در واقع دولت یازدهم باید در مقابل مفاسد تحمل‌ناپذیر باشد.
 
داوودی استفاده از ابزار اقتصادی و اجتماعی را برای رفاه مردم از دیگری سیاست‌های جبهه پایداری برشمرد و گفت: در سیاست‌هایی که از سوی دولت اجرا می‌شود ممکن است گروه‌هایی بیشتر و برخی کمتر منتفع شوند در حالیکه ما منتفع شدن گروه‌های محروم را دنبال می‌کنیم.
 
 
داوودی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای در بعد فرهنگی به عنوان مثال گشت ارشاد و تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها دارید گفت: بحث‌های فرهنگی نیز از اولویت‌ برنامه‌های ماست و ما مسائل فرهنگی و سیاست‌های آن را هم باید از متن اسلام، احادیث و آیات قرآن کریم استخراج و عملیاتی کنیم.
 
وی ادامه داد: برای اجرای سیاست‌های فرهنگی معیارها و ضوابطی که در اسلام برای اجرا در نظر گرفته شده را مورد توجه قرار خواهیم داد؛ قطعا در جامعه با موضوعاتی مواجهه هستیم که نحوه برخورد، باید طبق توجه به اهداف ظریفانه و هنرمندانه باشد.
 
مسئول تدوین برنامه دولت یازدهم جبهه پایداری با تاکید بر اینکه ما برای اجرای سیاست‌های فرهنگی با انسان و موجوداتی دارای احساس مواجه هستیم تصریح کرد: ما با تعدادی اجسام فیزیکی روبرو نیستیم، بنابراین مجددا تاکید می‌کنم که نحوه اجرا در مسائل فرهنگی باید ظریفانه و هنرمندانه باشد و اگر می‌خواهیم معیارهای اسلامی شناخته و عملیاتی شود و مردم نیز این معیارها را با دل و جان دنبال کنند، باید بیش از این کار کنیم.
 
داوودی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر اصولگرایان روی کاندیدای دیگری اجماع کنند شما برنامه‌های اقتصادی خود را در اختیار آن شخص قرار خواهید داد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: برنامه ما از لحاظ کیفی و فنی به گونه‌ای است که از کسانی که دارای مدارک دکترای اقتصاد، جامعه‌شناسی و سیاسی هستند و همچنین از نظر مدارج علمی سطح قابل قبولی دارند، استفاده شده است و اغلب این افراد افرادی هستند که در اجرا و تدوین برنامه پنجم درگیر بوده‌اند و ما از دستگاه‌های اجرایی و همچنین از کارشناسان به کرات استفاده کرده‌ایم.
 
 
وی با بیان اینکه در برنامه خود  لحاظ کیفی آنچه در وسعمان بود انجام دادیم تاکید کرد: ما از روز اول هم گفتیم که می خواهیم برای نظام کار کنیم، بنابراین این برنامه هم برای نظام است و جبهه پایداری نیز اهداف را روشن کرده اما اگر کاندیدای جبهه پایداری رای نیاورد و عزیز دیگری توانست آرا را به خود اختصاص دهد و رئیس‌جمهور دولت یازدهم شود، این برنامه‌ها را در اختیار وی قرار خواهیم داد.
 
مسئول تدوین برنامه دولت یازدهم جبهه پایداری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه فوری‌ترین برنامه اقتصادی در برنامه شما چیست گفت: ما الان یکی از مسائلی که با آن روبرو هستیم تورم بالاست و این مسئله فشار زیادی را به مردم وارد کرده است.
 
داوودی اضافه کرد: بیکاری و اشتغال در جوانان از جمله مواردی است که ما در کوتاه مدت به دنبال آن هستیم و همچنین در صدد هستیم تا تورم و معیشت مردم را سر و سامان دهیم و زمینه‌های لازم برای رشد و تولید و فعال شدن واحد‌های تولیدی و اشتغال ناشی از آن را دنبال کنیم. برای تحقق این اهداف برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم.
 
وی سیاست‌های ارزی را از اولین و مهمترین اولویت‌ها، برای تحقق رشد، تولید و اشتغال دانست و خاطرنشان کرد: ما باید در سیاست‌های ارزی خود بازنگری دیگری داشته باشیم و در جهت تصویب و جلوگیری از نوسانات پیش خواهیم رفت چرا که باید با توجه به ساختار‌های موجود و تاثیری که ارز بر روی شاخص‌های اقتصادی دارد در اولویت قرار بگیرد.
 
 
معاون اول دولت نهم افزود: امروز در کشور 460 هزار میلیارد نقدینگی وجود دارد که ما رشد 20 درصد در سال 91 را مشاهده کردیم؛ واحد‌های تولیدی به ویژه واحد‌های کوچک سهم بالایی از نظر تعداد و اشتغال‌زایی دارند اما این تناقض وجود دارد که حجم نقدینگی بسیاری مشاهده می‌شود و واحد‌های تولیدی نیز از سوی دیگر مشکل نقدینگی دارند. باید ساختار های توزیع و تخصیص نقدینگی به سمتی هدایت شود که واحد‌های مولد بتوانند به تسهیلات دست یابند.
 
داوودی در خصوص واحد‌های تولیدی بزرگ نیز گفت: واحد‌های بزرگ تا سال قبل 80 درصد ظرفیت‌های خود را فعال کرده‌ بودند اما متاسفانه چند وقتی است که با مشکلات بالایی دست و پنجه نرم  می‌کنند و این ظرفیت‌ها تا 50 درصد کاهش داشته اما ما معتقدیم برای اشتغال‌زایی باید واحد‌های کوچک را مدنظر قرار دهیم بنابراین در صددیم تا مشکلات ساختاری از نظام بانکی تا توزیع اعتبار را حل کنیم.
 
داوودی با اشاره به هزینه‌های مالی بالای واحدهای تولیدی و 35 درصد ارزش افزوده آن ادامه داد: هزینه‌‌های مالی نباید تا این حد باشد و می‌توان با اصلاح اعتبار، آن را درست کرد. چرا که واحدهای تولیدی باید در اختیار عموم قرار گیرد و اگر این حوزه سامان یابد می‌توان امید داشت که تورم و اشتغال نیز سامان پذیرد.
 
مسئول تدوین برنامه دولت یازدهم جبهه پایداری تصریح کرد: زیربناهای کشور کاملا مناسب است و با چند اصلاح ساختاری می‌توان آن را فعال کرد.
 
خبرنگار مهر از داوودی در خصوص سیاست جبهه پایداری در صورت دو قطبی شدن فضای انتخابات به نفع هاشمی و مشایی سوال کرد که وی پاسخ داد: بنده عضو جبهه پایداری نیستم که از سیاست احتمالی جبهه پایداری در این زمینه با خبر باشم و چون اهداف جبهه پایداری را منطبق با انقلاب دیده‌ام با آنها همکاری می‌کنم.
 
در ادامه وی در خصوص برنامه‌های جبهه پایداری برای حوزه اقتصاد مقاومتی به خبرنگار فارس گفت: ما در برنامه اقتصادی خود یکسری اهدافی اتخاذ کرده‌ایم که اینها هم برای پاسخگویی کوتاه مدت به مشکلات فعلی است و هم برای مبناهای بلندمدت موثر است و اهداف اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کند.
 
 
داوودی رفع نابرابری‌های اقتصادی و فقر مطلق را از برنامه‌‌های جبهه پایداری عنوان کرد و افزود: باید با ایده 70 میلیونی وارد صحنه شد چرا که نظام ما مردمی است و آنها زمانی حمایت می‌کنند که خودشان در مسائل مشارکت داشته باشند.
 
معاون اول دولت نهم رسیدگی به مناطق محروم و روستاها را از دیگر اولویت‌های جبهه پایداری عنوان کرد و متذکر شد: کرمان جنوبی که 5 شهرستان دارد یکی از مناطق بسیار محروم است و برای آنجا جاده‌ای تعبیه شده که می‌تواند خلیج فارس را به کرمان جنوبی متصل کند و اگر این جاده آماده شود می‌تواند 900 هزار فرد را به رفاه برساند و برای 200 هزار نفر شغل ایجاد کند؛ شاید چنین طرح‌هایی کوچک به نظر برسند اما قطعا اثرات بالایی خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه ما این طرح‌ها را در برنامه پنجم توسعه شناسایی کرده‌ بودیم، خاطرنشان کرد: برخی از این اقدامات در دولت نهم عملیاتی شد که کار تمام نشده است و بنده در جریان اقدامات دولت دهم نیز نیستم.
 
داوودی با اشاره به 23 میلیون روستایی در مناطق محروم، تاکید کرد: ما باید آنها را وارد فعالیت‌های اقتصادی کنیم. چرا که آنها نباید هیچ تفاوتی با یک شهرنشین داشته باشند.
 
مسئول تدوین برنامه دولت یازدهم جبهه پایداری به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و مقاومت چنین اقتصادی در برابر فشارهای خارجی اشاره کرد و گفت: این موضوع صرفا با اتکا به شهرهای بزرگ محقق نمی‌شود و همه مردم باید درگیر آن باشند.
 
وی در خصوص بحث جوانان یکی از اولویت‌های کاری دولت یازدهم را سرمایه‌گذاری وسیع برای ازدواج جوانان عنوان کرد و یادآور شد: هرم فعلی سنی در کشورمان به 25 تا 30 سال افزایش یافته و در عین حال بالا رفتن سن ازدواج نیازهایی را در مسکن و اشتغال به وجود آورده است که دولت باید آنها را تامین کند.
 
داوودی در ادامه با بیان اینکه ما رشد 10 درصد را تجربه کرده‌ایم و اکنون با رشد 4.5 درصد مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: ظرفیت واحدهای بزرگ که 80 درصد بود در حال حاضر کاهش یافته و واحدهای کوچک ما آسیب دیده است. از این رو باید جهش‌های بالایی در این زمینه صورت بگیرد.
 
معاون اول دولت نهم رسیدن به رشد 10 تا 12 درصد را به دلیل وجود زیربناها امکان‌پذیر توصیف کرد و گفت: سرمایه‌گذاری باید در این زمینه فعال شود.
 
وی در حوزه کشاورزی به تولیدات بیش از 105 میلیون تن محصولات کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: این مقدار از این را نیز می‌توان به اقلام خاص ارتقاء بخشید.
 
داوودی در زمینه واردات و صادرات توضیح داد: صادرات ما باید در جهت افزایش بهره‌وری عمل کند و از این رو قطعا خام‌فروشی چیز خوبی نیست؛ ما باید قادر باشیم که از تکنولوژی بالایی نیز برای واحدهای تولیدی استفاده کرده و آن را برای این واحدها ارزان کنیم که بر همین اساس نمی‌توان اجازه داد نرخ ارز بالا برود. چرا که عدم کنترل ارز رقابت‌پذیری ما را کاهش می‌دهد.
 
مسئول تدوین برنامه دولت یازدهم جبهه پایداری واردات رسمی را در حدود 60 میلیارد دلار ارزیابی کرد و گفت: کشور پهناور ایران قطعا درصدی هم واردات غیررسمی دارد که باید اصلاح شود. چرا که تولید داخلی را به رکود می‌کشاند.
 
وی با تاکید بر اینکه ما در برنامه دولت یازدهم جبهه پایداری ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی را احصا کرده‌ایم یادآور شد: برخی اقتصاد کره را به عنوان یک الگو مثال می‌زنند در حالیکه سیاست‌های ما مانند آنها نیست و این اقتصاد مقاومتی محسوب نمی‌شود.
 
 
داوودی حرکت در جهت «بهره‌وری داخلی و تولید ملی» را در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و یادآور شد: سیستم بانک، ارز، واردات و صادرات باید در این جهت قرار گیرد.
 
 
 
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره نوسانات ارزی خاطر نشان کرد: برای کنترل ارز باید اقدامات مناسب اقتصادی صورت بگیرد؛ نوسانات ارزی در اقتصادی کشور تاثیر منفی می گذارد چرا که بخشی از اقتصاد ما وابسته به مباحث ارزی است.
 
داوودی با اشاره به اهمیت توجه به اشتغال جوانان در دولت یازدهم، افزود: ما به اشتغال از دریچه تولید نگاه می‌کنیم و معتقدیم که اشتغال آفرینی از طریق بروکراسی و سیستم اداری، رفتار درستی نیست.
 
وی با بیان اینکه برای بهبود وضعیت اقتصادی باید از نخبگان حوزوی و دانشگاهی استفاده کرد، گفت: عدم استفاده از مشورت‌ها و برنامه‌های نخبگان حوزوی و دانشگاهی در دولت یازدهم کفران نعمت محسوب می‌شود، البته در حوزه اقتصاد این امر منوط به در نظر گرفتن حوزه اجرا است، یعنی افرادی که نظرات اقتصادی می‌دهند بهتر است در حوزه اجرا نیز ورود کرده باشند.
 
مسئول تدوین برنامه‌های جبهه پایداری در پاسخ به سوالی درباره تضمین اجرای برنامه‌های جبهه پایداری توسط نامزد این جبهه گفت: ما برای تضمین خود پیشروهایی داریم که به آن فکر کردیم، مثلا حرکت در مسیر امام و رهبری و توجه به ارزش‌ها از پیشروهایی است که ضمانت اجرای برنامه ما راتضمین می‌کند، این سوال را می‌توان از دیگر کاندیداها نیز پرسید که آیا چه تضمینی وجود دارد آنها برنامه ارائه شده خود را اجرایی کنند.
 
داوودی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تصریح فرمودند که دولت آتی باید نقاط ضعف دولت‌های قبل را نداشته باشد و درعین حال نقاط قوتش را داشته باشد گفت: ما در تدوین برنامه به نقاط قوت و ضعف تمام دولت‌ها توجه کردیم، البته باید تاکید کنم که نمی‌توان از نقاط قوت و نقاط ضعف تفسیر به رای کرد. برای ما مهم این است که نقاط قوت و نقاط ضعف دولت‌ها در بیان رهبری کدام بوده است.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره مسکن افزود: تورمی که ما شاهد آن هستیم حدود ۵۷ درصد آن مربوط به مسکن و خوراک مردم است، لذا ما توجه داریم که در برنامه‌های خود تورم را از مسکن و خوراک مردم حذف کنیم تا انشاالله ثبات اقتصادی داشته باشیم.
 
وی افزود: ما حتی اگر انسانهای ارزشی و عدالتخواه نباشیم نمی‌توانیم به عنوان انسان پوزیتیو به تجربه‌های دیگران بی تفاوت باشیم لذا با توجه به اینکه ما ارزشی و عدالتخواه هستیم باید بیش ازدیگران به تجربه‌های گذشته توجه و از آن درس بگیریم.
 
مسئول تدوین برنامه جبهه پایداری برای دولت یازدهم در پاسخ به سوالی درباره پایه‌های مالیاتی که در برخی از کشورها موجب درآمد دولتی شده است این بود تاکید کرد در کشورهایی که پایه‌های مالیاتی موجب درآمد است شبکه های جامع اطلاعاتی وجود دارد، مثلا در برخی از کشورها اطلاعاتی تشکیل شده و این در حالی است که ما چنین شبکه ای نداریم.
 
داوودی استفاده از پایه‌های مالیاتی را مستلزم تشکیل شبکه‌های جامع اطلاعاتی دانست وگفت که برای استفاده از این مکانیزم باید شبکه‌های جامع اطلاعاتی در کشور تشکیل شود.
 
مسئول تدوین برنامه جبهه پایداری برای دولت یازدهم با بیان اینکه ۲۳ میلیون نفر در ایران در مناطق محروم و روستایی زندگی می‌کنند گفت: برای پویا کردن اقتصاد لازم است این ۲۳ میلیون نفر را به عنوان فعال اقتصادی وارد اقتصاد کنیم، چرا که در پیشگاه خدا بین کسی که در مناطق محروم زندگی می‌کند با فردی که در بالای شهر سکونت دارد هیچ تفاوتی نیست.
 
 
وی توجه به مستضعفان و محرومان را مهمترین اولویت اساسی جبهه پایداری برای دولت یازدهم  خواند وگفت که برای اجرای عدالت باید به محرومان توجه داشته باشیم.
 
خبرنگاری از داوودی درباره قانون هدفمند کردن یارانه ها ونظر جبهه پایداری درباره آن پرسید که وی در پاسخ گفت: فکر می‌کنم هدفمندی یارانه‌ها باید در یک ظرف اقتصادی معنا پیدا کند، نمی‌توان هدفمندی را انجام داد اما نرخ ارز را کنترل نکرد.
 
وی افزود: اگر هدفمندی طوری اجرا شود که قیمت ارز دوبرابر شود به طور طبیعی وقتی قیمت دلار مثلا ۱۰۰۰ تومانی ۲هزار تومان شود قیمت‌ حامل‌های انرژی نیز دو برابر خواهد شد و در این صورت نمی‌توان گفت که از هدفمندی نتیجه مثبتی گرفتیم.
 
داوودی درباره استمرار پرداخت یارانه ها به مردم نیز گفت: حالا که قیمت حامل‌های انرژی افزایش یافته برخلاف عدالت است که محرومان ومستضعفان رها شوند، لذا پرداخت یارانه‌ها استمرار خواهد داشت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : دكتر پرویز داوودی, برنامه جبهه پايداري, برنامه دولت يازدهم, تشريح برنامه دولت يازده, برنامه دولت لنکرانی, ,