به بهانه سخنان اخیر باهنر علیه دکتر جلیلی
بازسازی اتحاد راست چپ کارگزار علیه خدمتگزار/ نشانه هایی از ناامیدی نسبت به سهم خواهی از دکتر جلیلی
 

می‌گویند تاریخ دوبار تکرار می‌شود؛ یکبار به صورت تراژیک و بار دوم به صورت کمدی. بر همین اساس انگار قرار است تقابل طیف "چپ، راست، کارگزار" با دولت نهم و فتنه 88 در برابر گفتمان انقلاب اسلامی و "خدمتگزار" شکل گرفت، دوباره در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تکرار شود؛ البته این بار با تهاجم و تخریب دکتر سعید جلیلی.

به گزارش رجانیوز، محمدرضا باهنر که یکی از کاندیداهای انتخابات بود و پس از حضور در ائتلاف با برخی چهره‌های دیگر نزدیک به طیف راست سنتی، از حضور در رقابت‌های انتخاباتی انصراف داد، روز گذشته به طور کامل به سخنرانی علیه دکتر جلیلی پرداخت و در مسیری که در روزهای اخیر توسط علی مطهری و احمد توکلی و برخی رسانه‌های ضدانقلاب هموار شده، تایید صلاحیت این دیپلمات انقلابی و باسابقه از سوی شورای نگهبان را زیر سوال برد.
 
باهنر در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که عصر دیروز برگزار شد، گفت: " اگر چه از سوی مجلس شورای اسلامی نامه ایی برای شورای نگهبان فرستادیم و از عملکرد این شورا در بررسی صلاحیتها قدردانی نمودیم اما تایید صلاحیت آقای جلیلی در کنار عدم احراز صلاحیت آقای سعیدی کیا که 4 دوره وزیر بوده و جزء نیروهای ارزشی، مومن و انقلابی هم هست خیلی سئوال برانگیز بود."
 
باهنر حتی پای منافع ملی و استقلال ایران را هم وسط کشید و ضمن انتقاد از پوشش رسانه‌ای مذاکرات هسته‌ای میان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور و مسئول کمیته سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: "متاسفانه صدا و سیما مذاکره کوتاه آقای جلیلی و خانم اشتون را در ترکیه به صورت سنگین پوشش داد که این هم یکی از موضوعاتی بود که سوءتفاهماتی به وجود آورد."
 
این اظهارات عجیب و البته قابل انتظار از سوی محمدرضا باهنر نشان داد که کاندیداتوری او در انتخابات یک اقدام واقعی و بر اساس تکلیف محوری نبوده است؛ بلکه او از این طریق به دنبال بالا بردن وزن سیاسی خود در میان برخی گروه‌ها و جناح‌ها داشته است تا بتواند با استفاده از این فضا، به تریبون‌های مختلفی برای بیان نظرات خود دست پیدا کند.
 
از سوی دیگر، اینگونه حمله به دکتر جلیلی و تخریب سابقه انقلابی وی نشان می‌دهد که امید طیف موسوم به راست سنتی از سهم‌خواهی در کابینه احتمالی دولت یازدهم به ریاست دکتر جلیلی ناامید و مایوس شده و به همین دلیل، توپخانه تخریب خود را به سمت این مرد انقلابی گرفته است تا بلکه از این طریق بتواند حضور فعال خود در عرصه انتخابات را به رخ بکشد.
 
همچنین اذعان به شکست برنامه‌ها و رویکردهای این طیف در انتخابات یازدهم، یکی دیگر از موضوعاتی است که سخنان اخیر محمدرضا باهنر آن را اثبات می‌کند. راست سنتی به دنبال وارد کردن نامزدی از احزابی مانند موتلفه و جامعه اسلامی مهندسین در انتخابات و تلاش برای اجماع بر روی آن بود که این سناریو پس از انصراف محمدحسن ابوترابی از کاندیداتوری انتخابات، از میان رفت. 
 
عدم وجود یک بدنه اجتماعی برای این طیف هم یکی دیگر از مسائلی است که سبب شده تا باهنر به عنوان یکی از چهره‌های تاثیرگذار راست سنتی، تلاش کند تا به نوعی بدنه اجتماعی جوان و انقلابی مذهبی که حامی دکتر جلیلی هستند را مورد هجمه قرار دهد.
 
با این حال به نظر می‌رسد همانطور که بسیاری از کارشناسان سیاسی در داخل کشور ارزیابی کرده‌اند، اینگونه اقدامات نه تنها تاثیری بر میزان محبوبیت و اقبال عمومی نسبت به دکتر جلیلی ندارد؛ بلکه یادآور همان شعار معروف "چپ، راست، کارگزار... علیه خدمتگزار" است که نهایتا هم با پاسخ تاریخی مردم به طراحان آن روبرو شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : سخنان باهنر علیه جلیلی, تهاجم و تخریب جلیلی, ,