ضرغامي: ما بي‌طرفيم/ رئيس سيما: اصلی‎ترین کاندیدا‎های اصول‎گرا در ائتلاف 1+2 هستند

امير ابيلي: طبعا خواسته و آرزوي هر نيروي معتقد به انقلابي- بدون درنظر گرفتن جناح و دسته‌ي سياسي- اين است كه صداوسيماي جمهوري اسلامي در دوران تبليغات رياست جمهوري كاملا بي‌طرف باشد. اين مسئله‌ايست بديهي؛ اينكه اگر صداوسيماي جمهوري اسلامي به هر دليلي خداي ناكرده به سمت حمايتِ حتي كمرنگ از هر كانديدايي برود اين به مثابه حمايت نظام از آن كانديدا درنظر گرفته خواهد شد و شبهات جبران‌ناپذيري را در افكار عمومي ايجاد خواهد كرد. 

طبعا همه‌ي مردم رسانه‌ي ملي را به عنوان تريبون رسمي نظام اسلامي مي‌شناسند و- درست يا غلط- مواضع آن را موضع رسمي نظام درنظر مي‌گيرند و در اين شرايط از حمايت خودسرانه‌ي مديران ارشد آن از يك شخص يا جبهه خاص تلقي حمايت مقامات ارشد نظام از آن شخص يا گروه را خواهند داشت، و قاعدتا اين مسئله ممكن است حتي شبهاتي را درباره‌ي اصل بي‌طرفي نظام در خود انتخابات نيز به وجود بياورد.

 
عزت‌الله ضرغامي نيز روز جمعه در نشست پرسش و پاسخ خود با خبرنگاران در پاسخ به اینکه در دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری، صدا و سیما به طرفداری از یک کاندیدای خاص محکوم شد، گفته است كه: «روال ما مثل دور گذشته خواهد بود، همانطور که آن زمان کاملا بی‌طرف بودیم این دوره را نیز با همین روال ادامه می‌دهیم. بی‌طرفی رسانه ملی نه فقط نگاه مدیریتی سازمان است بلکه دستور رهبر معظم انقلاب است و ایشان با دقت روی این مسئله نظارت دارند.»
 
اما با اين‌همه و حتي با وجود اينكه رسانه‌ي ملي در تعيين زمان پخش برنامه‌هاي رسمي انتخاباتي‌ كانديداها بي‌طرفي كامل را رعايت كرده است، بازهم نمايش برخي برنامه‌ها و همچنين برخي موضع‌گيري‌هاي مديران ارشد صداوسيما- برنامه‌هايي خارج از قالب برنامه‌هاي رسمي انتخاباتي- باعث بوجود آمدن شبهاتي درمورد عدم بي‌طرفي مديران رسانه‌ي ملي در برخورد با كانديداها شده است.
 
قاعدتا هر خواننده‌ي منصفي حق خواهد داد كه بازپخش يك مستند كاملا تبليغاتي با محوريت تونل هنوز افتتاح نشده‌ي «نيايش» آن هم با اعمال تغيرات جديد در مستند و تاكيد بر روي «مديريت جهادي»  شائبه‌ي بي‌طرف نبودن مديران رسانه‌ي ملي را تقويت خواهد كرد. بازپخش يك مستند درباره‌ي ساخت يك تونل آن‌هم در ساعت پرمخاطب شبكه «آي‌فليم»، كه اصلا براي مخاطبان كشورهاي عرب‌زبان افتتاح شده، با چه منطقي توجيه‌پذير است؟
 
جز اين اظهارنظرها و تحليل‌هاي گاه و بي‌گاه مديران ارشد سازمان صداوسيما از اوضاع سياسي كشور هم مسئله‌ايست كه فرضيه عدم بي‌طرفي را به شدت تقويت مي‌كند. چندي پيش جناب دارابي، مدير تلويزيون جمهوري اسلامي در تحليلي كه در شماره‌ي ويژه‌ي نوروز يك از هفته‌نامه‌هاي نزديك به سازمان صداوسيما منتشر كرده‌اند درباره‌ي فضاي انتخاباتي كشور نوشته‌اند كه: «چالش‎‎های مهمی پیش روی این جریان‌‌]اصولگرايي[قرار دارد:...شکل‎گیری جبهه پایداری پس از قهر و خانه‎نشینی 11روزه احمدی‎نژاد و صف‎بندی در برابر رئیس مجلس و نیز انشعاب آن به دو شاخه قم و تهران و از همه مهم‎تر عدم تعیین تکلیف قطعی خود که در کجا ایستاده است. در جبهه منتسب به دولت یا اصول‎گرایان یا هیچ‎کدام؟»  ايشان ادامه مي‌دهند كه: «اصلی‎ترین کاندیدا‎های اصول‎گرا در ائتلاف 1+2 هستند. دکتر غلامعلی حداد عادل، دکتر علی‎اکبر ولایتی و دکتر محمدباقر قالیباف.»
 
جناب دارابي در بخش ديگري از مطلب‌شان در تحليل راهبردهاي انتخاباتي دولت آورده است كه: «حذف جریان اصیل درون نظام و حاکمیت‎بخشیدن به جریان موسوم به «گفتمان حماسه سوم تیر» که مدعی است تنها جریان اصیل، انقلابی، مردمی و ارزشی کشور است.»
 
 
خب اين حمايت صريح رئيس تلويزيون جمهوري اسلامي از يك ائتلاف خاص شبهه‌ي حمايت رسانه‌‌ي ملي از يك كانديدا يا جبهه‌ي خاص را ايجاد نخواهد كرد؟ مهندس دارابي حتي با داشتن يك جايگاه حقوقي مهم در رسانه‌ي ملي بازهم با انتشار يادداشت‌هايي «جبهه‌ پايداري» را مهم‌ترين چالش پيش روي اصولگرايان دانسته‌اند، افرادي مثل «سعيد جليلي» را از ليست كانديداهاي اصلي اصولگرا حذف كرده‌اند، و «جريان سوم تير» را همان جريان امروز دولت معرفي كرده‌اند و از آنان تصوير يك گروه تماميت‌خواه را به تصوير كشيده‌اند. آيا از اين واضح‌تر و صريح‌تر مي‌توان از يك جريان خاص حمايت كرد؟ بهتر نبود جناب دارابي حداقل به دليل جايگاه حقوقي‌‌شان و به خاطر ايجاد نشدن شائبه‌ي حمايت مديران رسانه‌ي رسمي نظام از يك كانديداي خاص دست به چنين موضعگيري‌هايي نمي‌زدند؟
 
مهندس ضرغامي در جلسه‌ي جمعه‌ي خود گفته‌اند كه: «بزرگترین ناظر خود مردم هستند که اگر کوچک‌ترین حرکتی از صدا و سیما در طرفداری از یک نامزد خاص ببینند، اعتماد آنها که بزرگترین سرمایه ما است از دست می‌رود. این اعتماد چیزی نیست که بتوان با این چیزها معامله‌اش کرد و این اتفاق حتما اثر منفی دارد. اگر کسی خیال می‌کند در یک رسانه می‌تواند از نامزد خاصی حمایت کند، بداند اشتباه می‌کند چون تاثیر معکوس خواهد داشت.»
 
اين درست‌ترين جمله‌ايست كه چند سال اخير از مهندس ضرغامي شنيده‌ايم. بله، بزرگترين ناظر خود مردم هستند و به همين دليل هم در سال‌هاي اخير رسانه‌ي ملي با بيشترين افت مخاطب مواجه شده‌است، اما كاش جناب ضرغامي و همكارانشان حداقل به اين مسئله توجه كنند كه به دليل شان حقوقي مديران صداوسيما و تكيه زدنشان بر صندلي مديريت رسانه‌ي رسمي نظام حمايت‌هاي ايشان از يك شخص و ائتلاف خاص مردم را دچار شبهات بزرگي در اصل انتخابات و بي‌طرفي نظام خواهد كرد، پس در خارج از برنامه‌هاي تعيين‌شده‌ي انتخاباتي نيز بايد بي‌طرفي را راعايت كنند و دست از تبليغ سراسري دستاوردهاي عمراني يك كانديداي خاص در يك شهر خاص بردارند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : بي‌طرفي ضرغامي, رئيس سيما, اصلی‎ترین کاندیدا‎های اصول‎گرا, ائتلاف 1+2 , ,