علامه مصباح: علت معرفي اصلح از سوي جبهه پايداري/ مهمترين ويژگي كانديداي اصلح داشتن دغدغه ديني است/ قرار دادن مشكلات اقتصادي به عنوان مهمترين هدف نامزدها، نشان از ضعف تفكر ديني و فاصله گرفتن از آرمان هاي امام(ره) دارد/علت تعويق معرفي آقاي جليلي به عنوان نامزد اصلح

 

تاريخ  :  1392/03/06
 پايداري: علامه مصباح يزدي گفت: هرچند واقعا مشكلات اقتصادي وجود دارد و بر مردم فشار مي آورد و دولت وظيفه دارد در اين زمينه كار كند، اما عنوان كردن آن به عنوان مهمترين هدف و نقطه اساسي، نشان از ضعف تفكر ديني و فاصله گرفتن از آرمان هاي امام(ره) دارد

 

به گزارش پايگاه اطلاع رساني جبهه پايداري انقلاب اسلامي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در جمع اعضاي كانون طلوع با اشاره به اين كه حضرت امام خميني(ره) نيمي از احكام اسلامي فراموش شده را در اين عصر احيا كرد، اظهار داشت: امام راحل(ره) به ما فهمانيد اهتمام به امور مسلمين كه در روايات به آن اشاره شده است، تنها ناظر به حل مشكلات مادي و شخصي افراد نيست، بلكه مهمترين مصداق آن، اهتمام به مسائل سياسي و اجتماعي جامعه اسلامي است، لذا آن را از نماز نيز واجب تر مي دانست و با مجاهدت هاي خود تحول بزرگي را در فرهنگ شيعه و به خصوص در جامعه ما پديد آورد.

 

 


آيت الله مصباح يزدي با اشاره به تفاوت مسائل اجتماعي با احكام شرعي فردي، اظهار داشت: موضوع و حكم در احكام فردي تقريبا به راحتي قابل كشف است و انطباق حكم بر موضوع نيز پيچيدگي چنداني ندارد و مردم از فقها و مراجع تقليد براي كسب تكليف خود در آن احكام متابعت مي كنند، اما در احكام اجتماعي و سياسي غير از برخي عناوين كلي كه در بعضي كتب فقهي ذكر شده، منابع ديگري در دسترس نيست، لذا شناخت احكام سياسي دشوار تر است، و حتي به فرض شناخت كامل حكم اجتماعي، شناخت موضوع و فهميدن اين نكته كه شرايط حاضر مصداق كدام حكم شرعي اجتماعي است، بسيار پيچيده و دشوار است. وقتي شناخت مسائل كلي اجتماعي چنين دشوار باشد، احكام اجتماعي در مسائل ريزتر، قطعا دشوارتر خواهد بود.

وي با اشاره به مشي كاملا متفاوت علما در مشروطيت به عنوان يك مثال، ادامه داد: در اصل احكام اجتماعي به قدري دشواري وجود دارد كه علماي تراز اول، ممكن است به شناختي كاملا متفاوت از يكديگر برسند، و در سطح نازلتر و درميان عوام، اين اختلافات بيشتر شده، گاه به درگيري مي انجامد، تا جايي كه در جريان مشروطه كساني از فرصت سوء استفاده كردند و شيخ فضل الله نوري را به داركشيدند.

آيت الله مصباح يزدي با اشاره به مسئله انتخابات ابراز داشت: اوايل انقلاب، شركت در انتخابات براي برخي بزرگان زشت و ننگ بود و البته به همت امام(ره)، اين مسأله رايج شد و جاافتاد.

وي با اشاره به اين كه شناخت شرايط كانديداي اصلح نيز يكي از مسائل اجتماعي و سياسي جامعه اسلامي است، اظهار داشت: كار در زمينه شناخت اصلح و معرفي آن به ديگران، حتي اگر بالاصاله موضوعيت نداشته باشد، از باب مقدمه الواجب نوعي عبادت محسوب مي شود، لذا اگر شخص سعي و تلاش خود را براي شناخت كانديداي اصلح انجام دهد، عندالله مأجور است، حتي اگر ناخواسته اشتباه كند.

عضو خبرگان رهبري با اشاره به مشكلات اقتصادي موجود اظهار داشت: به طور طبيعي، اكثريت مردم جامعه، به فردي اقبال دارند كه بهتر بتواند مشكلات اقتصادي را حل كند، و اين بدان معناست كه جامعه ما از تفكر صحيح اسلامي فاصله گرفته است و متأسفانه در طول بيش از 30 سال گذشته، نظام ارزشي ما افت كرده است.

وي خاطر نشان كرد: نه تنها اكثريت مردم، بلكه خواص و حتي كانديداهايي كه چنين انتظاري از آنها نمي رود، مهمترين برنامه ها و اهداف خود را رفاه اقتصادي، و نه ارزشهاي انقلاب، عنوان مي كنند كه البته در خوشبينانه ترين حالت مي توان گفت برخي از آنها ضمن اولويت دادن به ارزشهاي اسلام و انقلاب، سعي دارند با چنين سخناني آراي مردم را براي خدمت به آرمانهاي نظام اسلامي جذب كنند.

وي افزود: هرچند واقعا مشكلات اقتصادي وجود دارد و بر مردم فشار مي آورد و دولت وظيفه دارد در اين زمينه كار كند، اما عنوان كردن آن به عنوان مهمترين هدف و نقطه اساسي، نشان از ضعف تفكر ديني و فاصله گرفتن از آرمان هاي امام(ره) دارد، تا جايي كه برخي رسما از مذاكره با آمريكا براي رفع تحريم ها سخن مي گويند، درحالي كه امام(ره) در سخنانش هميشه اسلام و خداوند را محور قرار مي داد.

آيت الله مصباح يزدي با اشاره به اين كه فرد اصلح، علاوه بر شرايط عمومي مديريت كلان ازقبيل مشورت پذيري، عدم استبداد به رأي و مانند آنها، بايد به طور خاص دغدغه دين، فرهنگ و ارزشهاي اسلامي را داشته باشد و در برابر مستكبران كوتاه نيايد، اظهار داشت: مقام معظم رهبري كه به دليل نبوغ ذاتي و بيش از سي سال  حضور در مديريت كلان نظام اسلامي، بسياري از مسائل نظام را بهتر از ديگران درك مي كنند بر چند مسأله از جمله استكبار ستيزي و حفظ عزت اسلامي تأكيد كرده اند.

وي با اشاره به اين كه بسياري از دولت هاي گذشته با اختلاف مراتب، نوعي خودباختگي و وادادگي در برابر غرب داشته اند، اظهار داشت: اگر نبود رهبري قاطعانه مقام معظم رهبري، بارها زمينه تسليم كشور در برابر غرب پيش آمده بودو اين به معناي بازگشت به قبل از انقلاب اسلامي آن هم با فضاحت و بدبختي بيشتر بود كه امام(ره) بارها نسبت به آن هشدار داده بود. اما خدا چنان شجاعت و مقاومتي به اين مرد بزرگ داد كه در بسياري از موارد كه هيچ يك از سياستمداران و حتي مشاوران با نظر ايشان موافق نبودند، با مقاومت ايشان، مواضع نظام حفظ شد و امروز به مرحله اي رسيده است كه علاوه بر پيشرفت هاي مختلف در زمينه هاي علمي و فناوري، در سياست خارجي نيز از چنان عزتي برخورداريم كه قابل تصور نبود.

استاد اخلاق حوزه علميه با اشاره به مشكلات اقتصادي موجود ، ادامه داد: انقلاب اسلامي به خاطر دين بود و پيشرفت هاي مادي در سايه دين براي مردم ارزش داشت، لذا در طول 8 سال دفاع مقدس مردم با فقر و گرفتاري زندگي مي كردند، اما دست از دين خود برنداشتند، و اين بدان معناست كه اگر مسئولين منحرف نشوند، مردم داراي صلابت ذاتي هستند.

وي با بيان اين كه متأسفانه بعد از جنگ، مسئولين به تدريج از آرمان ها و ارزشهاي انقلاب دور شدند، ادامه داد: دلخوشي ما در دولت نهم و دهم، به خصوص در دولت نهم، اين بود كه حداقل شعار اسلام داده مي شود.

عضو شوراي فقهاي جبهه پايداري اظهار داشت: برخي مسئولين در دوره هايي تصريح مي كردند كه ابتدا بايد مردم به رفاه نسبي دست يابند تا بتوان مباحث ارزشي و تفكر ديني را در جامعه مطرح كرد، در حالي كه تاريخ اسلام خلاف اين مطلب را اثبات مي كند و كساني مانند اصحاب صفه كه در نهايت فقر زندگي مي كردند اسلام را تقويت كردند و به پيش بردند.

وي با اشاره به سخنان حضرت امام(ره) كه مي فرمود: همين پابرهنه ها بودند كه انقلاب را به پيروزي رساندند و نه مرفهين بي درد، اظهار داشت: امام(ره) با استفاده از فرهنگ غني شيعي، مردم را چنين تربيت كرده بود، اما برخي مسئولين برعكس رفتار كرده و مردم را به ماديات سوق دادند و حتي به آن افتخار هم كردند، لذا شايسته است كه ما نيز آرمان امام را زنده كرده، بر دين تكيه كنيم و به دنبال كسي باشيم كه واقعا دغدغه دين داشته باشد.

آيت الله مصباح خاطر نشان كرد: به نظر ما، مهم ترين شاخص براي كانديداي اصلح، آن است كه دغدغه دين داشته باشد چرا كه كليد سعادت دنيا و آخرت همين دين است، و نامزدي اصلح است كه دغدغه اصلاح نهادهاي مختلف از آموزش و پرورش گرفته تا صدا و سيما را در جهت اهداف و ارزش هاي اسلامي داشته باشد.

وي با اشاره به اين كه رئيس جمهوري كه بر سر كار مي آيد دست كم چهار سال كليد بسياري از مسائل كشور را در دست مي گيرد، ادامه داد: اصلح را تنها با چند سخنراني نمي توان شناخت بلكه اگر بتوان افرادي را از مدت ها پيش زير نظر گرفت و تقوا و آشنايي آنها با مسائل كلي جامعه، تخصص و دغدغه آنها در زمينه دين را سنجيد، مي توان در انتخابات بهتر تصميم گرفت.

وي با اشاره به تلاش هاي جبهه پايداري براي شناخت فرد اصلح ابراز داشت: از طرفي رهبري تصريح كردند كه اگر اصلح را شناختيد، معرفي كنيد و از طرف ديگر ممكن بود افراد غير اصلحي در عرصه انتخابات حضور يابند كه بتوانند با استفاده از امكانات تحت اختيار خود، كارهايي را انجام دهند كه احتمال رأي آوري آنها را زيادتر مي كرد، لذا ايجاب مي كرد كه اگر كسي اصلح را مي شناسد زودتر معرفي كند.

علامه مصباح يزدي ادامه داد: دوستان جبهه پايداري با تحقيقات و بررسي هاي خود، جوان ترين و موفق ترين وزير دولت نهم را اصلح دانستند. او وزيري بود كه در طول مدت وزارتش، حتي يك مورد خلاف شرع و خلاف قانون از او مشاهده نشده بود چون قسم خورده بود كه خلاف قانون عمل نكند. آيا اگر چنين كسي را شناختيم و او را معرفي نمي كرديم، نزد خدا حجتي داشتيم؟

وي با اشاره به تأكيد حضرت امام (ره) بر كار جمعي به دليل تأثير بيشتر آن نسبت به كار فردي، اظهار داشت: اعضاي جبهه پايداري براي انجام كار جمعي و تأثيرگذاري بيشتر اين جبهه را تشكيل دادند و براي اين كه اطمينان پيدا كنند مصوباتشان مخالف شرع و اسلام نيست، تصميم به تشكيل شوراي فقها گرفته، از بنده نيز براي حضور در اين شورا دعوت كردند. از آنجا كه اهتمام به امور مسلمين واجب است و از مصاديق بارز اهتمام به امور مسلمين، امور اجتماعي است بنده نيز پذيرفتم.

علامه مصباح يزدي ادامه داد: آنها پس از بررسي هاي زياد به اجماع تصميم گرفتند و تصريح به اصلح بودن آقاي باقري لنكراني داشتند. از طرفي هم بنده بيني و بين الله از قريب به هفت سال پيش به اين نكته رسيده بودم و به كسي اعلام نكرده بودم و حتي اظهار تمايل به آن هم نكردم. از آنجا كه تصميم آنها مغاير با شرع نبود، تصميم آنها را تأييد كردم، و رأي آوردن يا نياوردن ايشان و يا گله مند شدن ديگران را دليلي بر ترك وظيفه شرعي خود نديدم.

آيت الله مصباح ابراز داشت: شرايط به گونه اي شد كه آقاي باقري لنكراني عليرغم اصلح بودن، با توجه به شرايطي كه پيش آمد كنار رفت و با توجه به اين كه آقاي جليلي به صورت جدي به ميدان آمدند، ايشان تكليف را از دوش خود، برداشته شده ديدند.

 رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) درباره وظيفه امروز ما ادامه داد: بنده و دوستان جبهه پايداري شناختي كه نسبت به آقاي لنكراني داشتيم نسبت به آقاي جليلي نداشتيم، لذا اظهار نظر را تا بررسي هاي بيشتر به تعويق انداختيم.

وي در ادامه افزود: با توجه به تحقيق ها، بررسي ها و مشورت ها، به نظر مي رسد كه ايشان در اصول و مباني ضعف ندارد و در مواردي مانند پايبندي به دين، عشق به ولايت، جديت در اجراي احكام و اهتمام به ارزشهاي اسلامي، بيش از حد نصاب را دارد، هرچند ممكن است هركسي در مسائل فرعي داراي ضعف هايي باشد. از اين رو مقرر شد براي بحث در مسائل فرعي نيز برخي از دوستان با ايشان ديدار كنند تا جبهه پايداري ضمن بررسي بيشتر، نظر خود را در خصوص شخص ايشان ابراز كند.

گفتني است اين ديدار 5 خردادماه جاري در محل سالن تشريفات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد.

منبع: پايگاه اطلاع رساني آيت الله مصباح يزدي

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : علامه مصباح, علت معرفي اصلح, معرفي اصلح, جبهه پايداري, ويژگي كانديداي اصلح, ,