چند نكته پيرامون آنچه كه دكتر ولايتي در گفتگوي ويژه خبري بيان كرد
جناب ولايتي! ديپلماسي تنها به معني خنديدن و دست دادن با وزراي خارجه نيست/ كاش مي‎گفتيد NPT را چه کسی از جانب ايران برای ابد امضا کرد

دكتر ولایتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری به عنوان اولين برنامه زنده تبليغاتي خود، از سوابق و برنامه هایش برای ریاست جمهوری صحبت کرد. از نظر وی بخش عمده‎ برنامه وی معطوف به حوزه سیاست خارجی و آنچه وی به عنوان تجدید روابط خارجی معرفی کرد می‎شود.

به گزارش رجانيوز، نکته اینجاست که دكتر ولایتی برای اینکه نشان دهد وی در سیاست خارجی می تواند به گونه ای عمل کند که مشکلات کشور را حل کند به دیدارهای مکرر خود با برخی مقامات خارجی اشاره کرد و اینکه چگونه وزرای خارجه پشت در اتاق وی صف می‎کشیدند تا به دیدار با وی نائل شوند. در اين رابطه و دستاوردهاي اين رويكرد در دوران تصدي وزارت خارجه توسط ايشان چند نكته قابل اشاره است:
 
 
1. اين بسيار واضح است كه ملاقات های مکرر با همتایان خود در مقام وزیر خارجه اصلا کار سختی نیست بلکه شاید دم‎دست‎ترین کاری باشد که می تواند انجام شود چه اینکه آقای متکی وزیر خارجه دولت نهم و دهم هم انصافا اگر بیشتر از ایشان ملاقات و سفر خارجی نداشته بود شاید به نسبت، چندان کمتر هم نبود البته با این ملاحظه که متکی فقط 6 سال وزیر بود و ولایتی 16 سال. والبته در دوران متکی ایران شاهد تحریم مقامات هم بود ولی در دوره ولایتی چنین نبود. اما نكته آنجاست كه آيا اصولا ديپلماسي به معناي ديدار با مقامات كشورها و گپ و گفت و لبخند زدن با ‌آنها تعبير مي‎شود و يا اينكه اين تعبيري غلط از مفهوم ديپلماسي است كه اتفاقا جناب ولايتي در دوران طولاني 16 ساله تصدي خود بر وزارت امور خارجه جا انداخته‎اند و حال آنكه ديپلمات و ديپلماسي مفهومي فراتر از ديدارها متعدد بلكه شامل طراحي مجموعه‎اي از اقدامات و البته در كنار آن رايزني و گفتگوهاي سياسي است؟
 
اين در حالي است كه رهبر معظم انقلاب نيز در سال 89 و در ديدار با اعضاي هيات دولت با اشاره به موضوع سفرهاي و ملاقات هاي خارجي فرمودند: «من يك جمله هم اينجا يادداشت كردم به مناسبت بيانات آقاى رئيس جمهور كه گفتند ما آقاى وزير خارجه را نمى‌بينيم، چون اغلب در سفرند. خوب، اين تحرك فراوان خارجى و رفت و آمدها و اينها انصافاً خيلى جاى تشكر هم دارد؛ منتها يك نكته‌اى در اينجا وجود دارد و آن اين است كه ديپلماسى فقط تحرك و رفتن و نشستن و ملاقات كردن نيست؛ اينها كالبد ديپلماسى است، اينها آن جسم ديپلماسى است - كه البته خيلى هم مهم است - جسم، يك روحى دارد؛ اين را بايستى در دستگاه ديپلماسى تقويت كرد.»
 
2. اما فارغ از همه این بحث‎ها مساله مهم اینجاست که آقای ولایتی که خود را مرد تجدید روابط خارجی معرفی می‎کند به عملکرد و دستاوردهای خود در دوره مسئولیتش در آن 16 سال اشاره كرده است با اينحال اشاره اي به نقاط منفي 16 سال فعاليت خود نمي كند كه در عین احترام به شخصیت ایشان لازم است به برخی از این دستاوردها اشاره شود.
يكي از مهمترين اين دستاوردها، امضای پیمان NPT برای ابد در زمان وزارت خارجه آقای ولایتی بود. در اين زمينه لازم به ذكر است كه تاريخ انقضاي امضاي ايران  پاي پيمان NPT  25 ساله بود كه در نیمه اول دهه 1370 و زمان تصدي ايشان بر وزارت خارجه به پایان مي رسید ، البته هر كشور بعد از انقضاي اين زمان 25 ساله تنها كشورهايي كه علاقند بودند، مي توانستند اين پيمان را براي ابد امضاء كنند و كشورهايي نيز كه آنرا امضا نمي كردند به صورت خودبخود از پذيرش تبعات حقوقي آن معاف بودند.
 
جالب اینجاست که در آن دوره به شدت نسبت به تمدید «ابد مدت» اين پيمان در داخل ایران بحث شد تا جایی که بحث به مجلس کشیده شد و حتی محیط دانشگاهی هم نسبت به آن موضع منفی شدید گرفت. شاید این همه واکنش منفی داخلی به یک پیمان بین المللی را ما، غیر از مورد NPT، تا به حال در تاریخ اخیر ایران نداشته باشیم. اما این نقش بی بدیل اقای ولایتی به عنوان وزیر خارجه دولت اقای هاشمی رفسنجانی بود که امضای ایران را پای این پیمان گذاشت و مقدمه طلبكاري يكطرفه غرب از ايران به اين واسطه فراهم كرد. بعيد به نظر مي‎رسد كه مشاورین راهبردی ایشان در آن دوره كه پس از آن نيز در تيم مذاكراتي جناب روحاني هم حضور داشتند، اين واقعه را فراموش كرده باشند.
 
3. جناب ولایتی از راه‎كارهاي خود درباره حل مسئله هسته‎اي نيز سخن گفتند. اما اين سوال را بي پاسخ گذاشته‎اند كه با توجه به جايگاه و دسترسي ايشان در سال‎هاي گذشته آيا امكان ارائه اين راهكار وجود نداشته است؟ آيا اين وظیفه انقلابي ايشان نبوده است که راه حل ها را مطرح کند؟ يا اينكه ایشان هم مانند جناب احمدی‎نژاد تصور مي‎كنند که در مقام ریاست جمهوری کارهایی می‎توان انجام داد که با سياست كلان كشور فاصله دارد؟ 
 
4. هدف از این نوشتار به هیچ وجه تخریب شخصیت و توانمندی های آقای ولایتی نبود اما کسی که وارد این عرصه می‎شود و هنوز در تصمیم‎گیری های کلان کشور و جلسات عالی آن شرکت دارد نمی‎تواند با پرده‎پوشی بر برخی سوابق خود، نورافکن را روی موارد صوري و تبليغاتي (مثل تعداد دیدارهای خارجی) بیاندازد. مردم ایران شایسته این هستند که عقل و شعور و حافظه آنها مورد احترام کاندیداهای محترم قرار بگیرد. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : بیانات ولایتی, دیپلماسی ولایتی, ,