جمله اي از دكتر ولايتي كه در ميان مناظره 4 ساعته گم شد
دكتر ولايتي از آشتي با كدام دنيا مي‏گويد!؟/ 120كشوري كه تابستان به تهران آمدند و ايران رياستشان را پذيرفت،جزء دنيا محسوب نمي‌شوند!؟

مناظره های کم شور انتخاباتی هر چند نتوانست انتظار مخاطبان را برآورده کند با این حال کاندیداها به صورت جزیی تر درباره برخی مسائل اظهار نظر کردند که می تواند مبنای تصمیم گیری قرارگیرد.

یکی از اظهارنظرات قابل تامل در مناظره تلویزیونی کاندیداها، اظهارنظر علی اکبر ولایتی درباره ریشه بخشی از مشکلات اقتصادی است.

ولایتی که خود زمانی رئیس دستگاه دیپلماسی کشور بود در جمع بندی اظهاراتش در قسمت اول مناظره شب گذشته خواستار آن شد که ایران برای حل مشکلات اقتصادی باید با کشورهای دنیا آشتی کند.

وی در این باره گفت: شاید حرف‌هایی که می‌زنم به حوزه سیاسی مربوط باشد، اما ارتباط آن با مسائل اقتصادی قطعی است. یکی از بحث‌های من آشتی با دنیا است، یعنی اگر با دنیا آشتی نکنیم و روابط خود را بویژه با همسایگان توسعه ندهیم، در آن صورت نمی‌توانیم از ظرفیت‌های اقتصادی در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کنیم.

اين در حالي است كه ولایتی مشخص نكرد با وجود برگزاري اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تابستان گذشته با سران بيش از 50 كشور دنيا كه به عنوان يك واقعه مهم جهاني ثبت شد، منظور وي از آشتي با دنيا، كدام دنيا است و اساسا اگر ايران اسلامي با دنيا قهر بود، آيا امكان برگزاري موفق چنين اجلاسي وجود داشت؟

بر اساس بيان دكتر ولايتي دنيا تنها چند كشور اروپايي و امريكا تلقي شده است، چرا كه ايشان هیچ اشاره ای به روابط گسترده ایران با 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد همچنین روابط ویژه و استراتژیک با کشورهای آمریکای لاتین و روسیه و چین ندارد.

در واقع بر خلاف اظهارات ولایتی ایران تنها با چند کشور غربی که درصدد نادیده گرفتن حقوق هسته ای ایران هستند سر ناسازگاری داردموضوعی که حتی حسن روحانی نیز به آن اعتقاد دارد

روحانی در برنامه گفتگو با مخاطبان شبکه جام جم  گفته است: سفیر روسیه در اجلاس شورای حکام نوامبر دو هزار و سه در آذر هشتاد و دو موقعی که سه کشور اروپایی با آمریکا در مشاجره بودند در شورای حکام ،گفته بود که من در دهه های اخیر یک همچنین منظره ای را مشاهده نکرده بودم که در یک اجلاس بین المللی، سه کشور مهم اروپایی یک طرف باشند و آمریکا طرف مقابل آنها باشد، بنابراین این وابسته به هنر دیپلماسی و هنر دولتمردان و همه مسئولین هست که نگذارد اجماع علیه کشور شکل بگیرد حالا اسمش گفته می شود اجماع جهانی البته مقصود از اجماع جهانی یعنی اجماع قدرت های بزرگ و الا اجماع به آن معنای کشورها که بسیاری از کشورها مخصوصا در غیرمتعهدها حامی ما هستند کنار ما هستند.

رهبر معظم انقلاب نيز اسفندماه سال 90 در ديدار با دانشمندان هسته اي با اشاره به ادعاي چند كشور غربي كه خود را جامعه جهاني معرفي مي كنند، فرمودند: « مستكبران عالم و كسانى كه حكمرانى دنيا را حق خودشان ميدانند - كه همين كشورهاى مستكبرند - اسم خودشان را ميگذارند جامعه‌ى جهانى؛ در حالى كه جامعه‌ى جهانى اينها نيستند؛ جامعه‌ى جهانى ملتهايند و دولتهاى آنها. چند تا كشور اسم خودشان را ميگذارند جامعه‌ى جهانى، و به نام جامعه‌ى جهانى حكم صادر ميكنند، حرف ميزنند، رد ميكنند، اظهار توقع ميكنند! اين چند كشور تسلطشان بر دنيا را به واسطه‌ى انحصار علم و انحصار فناورى تعريف كردند. بخشى از اين هياهوئى كه اينها ميكنند، به خاطر اين است كه اين انحصار شكسته نشود. اگر چنانچه ملتها بتوانند در قضيه‌ى هسته‌اى، در قضيه‌ى فضا، در مسائل الكترونيك، در مسائل گوناگون صنعتى، فناورى و علمى پيش بروند، راهى براى سيادت زورگويانه و قلدرانه‌ى اينها بر دنيا باقى نخواهد ماند.»

رهبر معظم انقلاب همچنين بارها تاکید کردند که دشمنی ها علیه ایران به خاطر دینی بودن جامعه ماست و به همین دلیل این دشمنی ها آشتی ناپذیراست.

ایشان سال 84 در سخنانی در سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در این باره فرمودند: راهى كه ملت ايران در پيش دارد، راه آباد كردن دنياست..... امام اين را به ما آموخت؛ و همين عاملِ دشمنىِ آشتى‌ناپذير و خصومت كورِ ابرقدرت‌ها با نظام جمهورى اسلامى بود، و امروز هم هست. امروز هم يكى از آماج‌هاى تهاجم دشمنان ما در سطح تبليغات جهانى، همين يگانگى دين و دنياست؛ مى‌گويند چرا دين را پيشوا و مهندس دنيا مى‌دانيد. آنها احساس خطر مى‌كنند؛ چون دنيايى كه آنها مى‌خواهند، دنياى ظلم و تجاوز و دنياى تهى از معنويت و اخلاق است.

اين در حالي است كه كشورهاي عدم تعهد در سال هاي اخير حمايت هاي جدي و ويژه اي از برنامه هسته اي ايران به عمل آورده و در موارد مختلف از كشور ما حمايت كرده اند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : جمله ولايتي, مناظره ولايتي, آشتي با دنيا, مناظره های کم شور انتخاباتی, ,