نگاهی تحلیلی به ادبیات نامزدهای انتخابات در اولين مناظره تلويزيوني
عينك كانديداها براي ديدن مسائل كشور «سياه» است يا «سفيد»!؟
 

اولين مناظره تلويزيوني، فارغ از انتقاداتی که از سوی نخبگان و مردم نسبت به آن صورت گرفت و همچنین عدم وجود یک ساختار منطقی مناسب برای ارائه برنامه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، زمینه را برای بروز برخی از رویکردها و گفتمان‌های مطرح شده از سوی نامزدها فراهم کرد.

به گزارش رجانیوز، استفاده از عبارت "دولت من"، رویکردی بود که اکثر کاندیداها در سخنان خود در پیش گرفتند؛ در حالی که کاندیداهای منتسب به گفتمان انقلاب اسلامی همواره از عبارت "دولت آینده" استفاده کردند تا نشان دهند که اساسا نه تنها حب قدرت ندارند و برای کسب ریاست به میدان نیامده‌اند، بلکه حتی در صورت پیروزی هم دولت را دولت خود نمی‌دانند و دولت را برخواسته از رای و نظر مردم ارزیابی می‌کنند.
 
اما شايد بخش نمایش تصاویر با همه چالشي كه به دنبال داشت، از رويكرد هر كانديدا نسبت به پديده هاي مختلف پرده برداشت. اين كه به يك پديده رو به جلو و مثبت نگاه شود يا اينكه از درون زيباترين پديده ها نيز سياهي و زشتي  استنباط شود. نكته مهمي كه رهبر معظم انقلاب نيز در سخنراني اخير خود به آن اشاره داشتند. 
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چند روز پیش در دانشگاه امام حسين عليه‌السلام، ضمن انتقاد از سیاه‌نمایی شرایط کشور توسط برخی افراد، تاکید کردند: "در تبليغات انتخاباتى، در شعارهاى انتخاباتى، آنچه كه اهميت دارد، اين است كه مواضع عزت‌آفرين و صحيح و عاقلانه و حكيمانه‌ى انقلاب و نظام تثبيت شود. مبادا در شعارهايمان، ما به زيد و عمرو در خارج از اين مرزها يا آدمهائى در داخل مرزها، چراغ سبز نشان دهيم. خب، دشمن كار خودش را دارد ميكند؛ عليه كسى، عليه كسانى، و بيشتر از همه عليه خود انقلاب و نظام و انتخابات لجن‌پراكنى ميكند. البته حنجره‌هاى بى‌تقوائى هم در داخل وجود دارد. در داخل، متأسفانه زبانهاى بى‌تقوا، قلمهاى بى‌تقوا و حنجره‌هاى بى‌تقوائى هستند كه همان حرفهاى دشمن را كه به قصد نوميد كردن و افسرده كردن مردم گفته ميشود، تكرار ميكنند؛ آحاد مردم به اينها نبايد اعتنائى كنند."
 
البته، دکتر جلیلی از جمله افرادی بود که نه تنها این رویکرد را در دستورکار خود قرار نداد، بلکه هر تصویر را بهانه‌ای برای افزایش امید در میان مردم و ارائه یک تصویر واقعی و امیدوارانه از کشور و ایران عزیز قرار داد.
 
 
اما یکی از جالب‌ترین موارد مطرح شده در مناظره دیروز، اذعان و اعتراف همه کاندیداها به کارآمدی موضوعاتی مانند مسکن مهر و هدفمندی یارانه‌ها بود و همه قول دادند که این سیاست‌ها را ادامه دهند. نگاهی به سخنان تبلیغاتی و اعلام مواضع ماه‌های اخیر این کاندیداها نشان می‌دهد که برخی از آنان بارها و بارها به این سیاست‌ها حمله کردند تا ضمن فریب مردم و افکار عمومی، از این مساله به عنوان تبلیغ خود استفاده کنند اما نهایتا وقتی در عرصه عمل وارد شدند، ناچار به پذیرش و اذعان به ادامه آن شده اند و نشان دادند عملا غير از اين سياست ها سياست ديگري براي پيگري ندارند.
 
این عدم صداقت در تبلیغات و تلاش برای فریب مردم، می‌تواند عامل مهمی در شناخت این افراد و میزان شفافیت آنان در اعلام برنامه‌های خود و عمل به شعارهایی باشد که درباره دولت آینده می‌دهند.
 
به طور کلی، نگاهی اجمالی به فضای حاکم بر لحن و گفتمان مورد استفاده از سوی کاندیداها در مناظره روز گذشته نشان می‌دهد که می‌توان به رقابت سیاسی سالم در عرصه انتخابات پرداخت ولی نیازی به سیاه‌نمایی و توهین و زیر سوال بردن خدمات سایر نهادهای کشور نیست. تحلیل روانشناختی و جامعه شناختی سخنان روز گذشته کاندیداها مشخص می‌کند که چه نامزدهایی به دنبال تصحیح ساختارهای اقتصادی کشور به منظور ایجاد آرامش هستند و چه نامزدهایی تنها از روی برنامه‌هایی که مشاورانشان برای آنها نوشته‌اند، می‌خوانند و رویکرد انقلابی را تنها در شعار پیگیری می‌کنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : ادبیات نامزدهای انتخابات, تحلیل اولين مناظره تلويزيوني, ,