امت حزب الله برای ادامه راه چه باید بکند؟
پیامد انتخابات اخیر برای برای حامیان گفتمان انقلاب اسلامی؛ تجدید قوا یا مرگ و زوال؟
دوری از فضای اجرایی فرصت بسیار خوبی است برای کارهایی که با وجود بر عهده داشتن مناصب نمی شود بدان پرداخت.
صابرنیوز: انتخابات اخیر همه را غافلگیر کرد. اصول گرایان، اصلاح طلبان، مدعیان اعتدال و بدنه اجتماعی نیروهای انقلاب همه و همه غافلگیر شدند. نه اصلاح طلبان انتظار پیروزی داشتند و نه راست سنتی به نمایندگی روحانی چنین پیش بینی کرده بودند و نه قسمت دیگر راست سنتی و اصول گرایان به نمایندگی ولایتی و نه بدنه متدینین که بین نامزدهای مختلف پخش شده بودند!

این تحیر و غافلگیری از جهاتی می تواند آسیب زا باشد؛ به دلیل نگاه سیاسی صرف و ضعف تحلیل و نگرش توحیدی-تربیتی به فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، حماسه سیاسی امت مسلمان می تواند شوکی باشد که حزب اللهی ها و نیروهای فعال را متحیر و منفعل کند.

در هر موقعیت غافلگیر کننده اولین چیزی که مردم و نیروهای فعال در صحنه نیاز دارند یک تحلیل جامع، قوی و غیر تکراری است تا نیروها از تحیر و شوک درایند. اگر این تحیر و ناراحتی ادامه یابد و نیروها ریشه ها و جهات مثبت این وقایع را متوجه نشوند ممکن است به سرخوردگی و حتی پشیمانی از اندیشه های آرمانی یا فعالیت های سیاسی و فرهنگی منجر شود.

بزرگترین خطر برای نیروهای حزب اللهی و انقلابی آن است که نومیدی، پشیمانی یا انفعال و سرخوردگی آن ها را فرا بگیرد و عدم دسترسی به تحلیل های مناسب و دقیق می تواند این امر را تشدید کند.

بنابراین اولین اقدام آن است که متوجه نکات مهم زیر باشیم تا دوباره به تحلیل های غلط و راه کارهای نادرست نیفتیم:
خطرات زیر ما را تهدید می کند که باید از وقوع آن جلوگیری کنیم:
 
-سرخوردگی از آرمان گرایی، مقاومت و اندیشه ورزی و عمل بر اساس اصول و مبانی
-بی اعتمادی به مردم و تحلیل غلط رفتار های مردم
-پشیمانی و زده گی از سیاست و فعالیت
-تحیر ناشی از عدم تحلیل
-دچار شدن به عمل گرایی
-انفعال و سرد شدن همتها و انگیزه ها
در مقابل برخی از چیزهایی که هم اکنون بدان نیاز داریم به شرح زیر است:

-دیدن و توجه به عوامل توحیدی تربیتی

-تلاش برای فهم رفتارهای انقلابی ولی متفاوت مردم و اعتماد به آن. ضمن آنکه باید برای ارتقای آن تلاش های مدبرانه ای صورت گیرد

-استمرار حرارت نیروهای حزب الله و همان حامیان گفتمان انقلاب اسلامی

-امید به آینده

-خوشبینی به مردم و آرمان گرایی
 
در این شرایط بیش از هر چیز به پمپاژ تحلیل های روحیه دهنده و واقع بینانه به بدنه نیروهای انقلابی و حزب اللهی نیاز داریم. این کار باید سریعتر انجام بگیرد و فضای رسانه ای ما از امید به آینده و توجه به تربیت توحیدی نهفته در این حوادث پر شود و الا تحلیل های بدبینانه و یا محتوی توهین به مردم در قالب خبر، ایمیل، پیامک و ... اذهان ما را از واقعیت دور خواهد کرد. مثلاً بلافاصله با مشخص شدن تقریبی نتیجه انتخابات پیامک شدیدا مشکوکی در سطح وسیع پخش شد تا بدبینی به مردم و ناامیدی از متدینین و سرخوردگی از ارتقای فرهنگ دینی و انقلابی را القا کند.

باید از القای یأس و تبادل پیامک ها و ایمیل های نومید کننده یا محتوی سرزنش مردم و اتهام عقب نشستن آن ها از آرمان ها و مقاومت و ... به شدت جلوگیری شود. دغدغه های اقتصادی مردم و برجستگی این مؤلفه در توجه به نامزدها امری طبیعی است، البته نامزدها هم نباید تمام هم و غم خود را اقتصاد معرفی کنند و از ابعاد فرهنگی و دینی غفلت کنند.

دست خدا را در هر حادثه و موقعیت تازه ای باید ببینیم! راضی به تقدیر الهی باشیم و فراموش نکنیم هر چه رخ می دهد تحت تدبیر حق تعالی است هر چند گناهان، اختلافات یا برخی قصورات ما مسبب آن باشد. فقط باید به فکر جبران مافات و تقصیرات باشیم تا بتوانیم در مسیر کلی تقدیر و قضای الهی قرار بگیریم و با هماهنگی با آن، سیر تکاملی خود را ولو با سختی بیشتر ادامه دهیم.
 
یقین داشته باشیم که این مردم، همان مردم مسلمان و انقلابی هستند که دوم خرداد 76 ، 3 تیر 84 و 22 خرداد 88 را آفریدند. آیا غیر از این است؟ به شدت مواظب باشیم بار دیگر روشنفکران و دگر اندیشان این حماسه را به نام خود ثبت نکنند و رأی مردم را به نام مخالفت با اهداف انقلاب و استکبار ستیزی تحریف ننمایند. برخی پیامک های مشکوک (به مالک بگویید برگردد! امان نامه عباس و ...) در این راستا در سطح کشور پخش شده است.

بدانیم که بازگشت دوم خرداد روشنفکران و سکولارها ممکن نیست. موج سواری های سکولارها و اصلاح طلبان افراطی پس از دوم خرداد تکرار نخواهد شد.

نباید بترسیم. این تصور که باز هم دقیقاً همان مشکلات و سختی های 8 ساله اصلاحات قرار است تکرار شود نومید کننده است و نباید در دام آن بیفتیم. علت انحراف حماسه دوم خرداد آن بود که ما، گفتمان، نیرو های قوی و متفکر و راهبردی یا اجرایی در عرصه های مختلف اقتصادی و فرهنگی و علمی و حوزوی، تحلیل قوی، رسانه پیشرو، انسجام و شناخت، نگاه تمدنی، فرهنگ سازی هایی مثل تولید علم، مراکز راهبردی و نیرو ساز و ... نداشتیم، حتی بسیاری از اسناد بالا دستی و راهبردی نظام تولید نشده بود. بنا بر این روشنفکران و عده ای از سیاسیون توانستند فضای تشنه را از محصولات و ترجمه های خود پر کنند و در فضای آماده و خالی، گفتمان پراکنی کنند و اختلاف بیافرینند و نفس ها را به شماره اندازند. از همه مهمتر مردم در این سالها تجربه های فراوان اندوخته و امتحانات متعددی از سر گذرانده اند و جهت گیری، تحلیل و سطح فهمی یافته اند که دیگر نمی توان چنان موج سواری ای به راه انداخت.
دستاوردهای اصول گرایی و نیروهای حزب اللهی با آمدن این دولت یا آن دولت بر باد نمی رود. کما اینکه رشد و پیشرفت امت حزب الله و نظام هم متوقف نمی شود.

نکته مهم این است که به هیچ وجه فرصت را به تهدید تبدیل نکنیم؛ دوم خردادی ها نگذاشتند ما حماسه دوم خرداد را بشناسیم و با تحلیل درست آن، بهره برداری حداکثری کنیم. نباید از لولوهای خود ساخته یا ساخته دیگران بترسیم! مسیر کلی انقلاب محفوظ است و مردم ضد انقلاب نشده اند و ضد انقلاب ها هم رأی نیاورده اند. شادی چند پسر و دختر و یا رفتار و تحلیل خلاف عرف و قاعده عده ای نباید ما را گمراه کند.
 
باید بدانیم اگر این اتفاق نمی افتاد عجب و اختلاف و کفران نعمت اصول گرایان، ما را از درون می پوسانند و تهدیدی جدی بود.

حاشیه سازی ها و بی منطقی های دولت، لج بازی ها و باند بازی های مجلس و احزاب اصول گرا، انتقادهای بی منطق و افراطی از خدمتگزاری های دولت و شخص احمدی نژاد و ... از جمله کفران نعمت هایی بود که مرتکب شدیم. در این میان عده ای از مردم هم البته نصیبی از ناشکری دارند اما نه در حد مسئولین و برخی بزرگان اصول گرا.

روحانی هر چه باشد عضوی از این نظام و یکی از سربازان امام امت است؛ هر چه باشد او عضو جامعه روحانیت مبارز (به قول برخی راست سنتی) است. شاید فرق چندانی نباشد اگر روحانی سر کار می آمد یا ولایتی.

آیا اگر ولایتی انتخاب می شد این قدر می ترسیدیم و نومید می شدیم؟ بنابر این نباید اجازه دهیم که حس نومید کننده و خطرناک ناشی از حکومت خاتمی یا چپ های سکولار ما را فرا بگیرد.

دوری از فضای اجرایی فرصت بسیار خوبی است برای کارهایی که با وجود بر عهده داشتن مناصب نمی شود بدان پرداخت.
 
رسانه ها و سیاسیون عمیقا به این توصیه مقام معظم رهبری پایبند باشند که پس از انتخابات باید به دنبال همدلی و همکاری بود. امید است که پس از این شوک و تنبیه، گارد منفی قبل از انتخابات باعث نشود رییس جمهور جدید را به دگر اندیشان واگذار کنیم و اطرافش را خالی کنیم.

جریان فرهنگی اصولگرا آن گونه که باید ارتقای نگرشی و فرهنگی در مردم ایجاد نکرد. بلکه حتی به راه هایی قدم گذاشت که تفاوت چندانی با اندیشه های اصلاح طلبان، ملی گرایان یا غربزدگان نداشت. به عنوان مثال اگر به تبلیغات، سرودها، تحلیلها و تاکیدهای صدا و سیما برای دعوت به انتخابات توجه کنیم، صحبتی از عزت اسلام و امت اسلامی، ادای تکلیف و واجب شرعی در میان نیست و تنها بحث آب و خاک و عزت وطن است. ما نه تنها اندیشه مسلم و ثابت امام خمینی که ما برای آب و خاک یا خرمشهر نمی جنگیم بلکه برای اسلام است را ترویج نکردیم و جا نینداختیم بلکه اندیشه امام (ره) و پیام خون شهدا را به نام ملیت و وطن تحریف هم کردیم.
 
در همین راستا اگر بحث اقتصاد برای مردم هم اولویت دارید و هم محوریت، به خاطر کم کاری خود ماست که نگفتیم و نخواستیم توضیح دهیم که اقتصاد هر چند اولویت دارد اما محوریت از آن دین و فرهنگ دینی است. بنا بر این در این قسمت بیش از آن که از فضای فرهنگی جامعه دلخور باشیم باید از بزرگان فکر و فرهنگ و رسانه و سران و مسئولین ناراحت باشیم و آنان را توبیخ کنیم. مطالبه و برنامه ریزی برای ارتقاء فکری و فرهنگی امری است که باید در دوران استراحت اصول گرایان به شدت پی گیری شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : ادامه راه حزب الله, ,