جوانان کشورهای عربی هم «انتخابات آزاد مانند ایران» می‌خواهند/ همایش سلطنتی بریتانیا برای کنترل تاثیرپذیری جوانان عرب از الگوی ایران

اثیرپذیری جهان اسلام و به ویژه جوانان کشورهای عربی از وضعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور نمونه اسلامی، همیشه مورد هراس و توجه جدی کشورهای غربی بوده است؛ از سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی گرفته تا فعالیت اجتماعی دختران محجبه ایرانی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و این روزها نیز دموکراسی و انتخابات آزاد.

به گزارش رجانیوز، یک اندیشکده سلطنتی انگلیس در نظر دارد نشستی تخصصی با موضوع ایران و جهان عرب برگزار کند و در آن به بررسی تاثیرات انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران بر این کشورها و پیدایش روحیه مردم سالاری خواهانه در میان افکار عمومی این کشورها بپردازد.
 
در این نشست که قرار است 2 ژوئیه 2013 در لندن برگزار شود، دکتر «یوجین روگان» ، مدیر مرکز خاورمیانه دانشگاه آکسفورد و مدرس تاریخ مدرن جهان عرب و از همکاران کالج سنت آنتونی آکسفورد به تجزیه و تحلیل و گفتگو در مورد اشتراکات ایران و جهان عرب خواهد پرداخت و به ویژه بر موضوع "معنای انتخابات ریاست جمهوری ایران برای جهان عرب" تحقیقاتی ارائه می‌کند.
 
اهمیت انتخابات ایران از آنجایی است که اکثر قریب به اتفاق کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دارای دموکراسی نیستند و تحت حکومت‌های استبدادی و پادشاهی قرار دارند. مشاهده حضور گسترده مردم در انتخابات و تعیین رئیس‌جمهور به صورت کاملا آزاد توسط شهروندان، سبب شده تا جوانان در کشورهای عربی خواستار ارائه الگوی ایران در کشور خود شوند؛ موضوعی که چندی پیش از سوی دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز بیان شد.
 
سید حسن نصرالله در سخنرانی خود به مناسبت روز جانباز، به موضوع انتخابات ریاست جمهوری در ایران اشاره کرده و آن را یک جشن استثنائی و بی‌نظیر دموکراسی در جهان خواند و آن را به امام خامنه‌ای و ملت ایران تبریک گفت. وی تاکید کرد: "این آرائی که برای ابراز اعتماد به جمهوری اسلامی داده شد، مورد دشمنی برخی ها واقع می‌شود؛ این در حالی است که آنها قدس و پروژه آمریکا را فراموش کرده‌اند. ایران نمونه‌ای از حضور مردمی و پیروزی ملی را در این مراسم به اجرا گذاشت و در این عرصه رأی ولی فقیه در ایران با رأی یک کشاورز و هر ایرانی مسلمان یا مسیحی ، سنی و ترکمن یا بلوچی و فارس برابر است."
 
دبیر کل حزب الله لبنان همچنین ابراز امیدواری کرد که این مراسم جشن دموکراسی در تمامی کشورهای جهان عرب و اسلام فراگیر شود.
 
البته این هراس از الگو شدن ایران در میان کشورهای عربی، منحصر به مسائل سیاسی نیست. روزی که مقامات عربستان سعودی اعلام کردند دیگر حاضر به پذیرش و اعطای ویزای زیارتی به دختران مجرد ایرانی تحت عنوان حج دانشجویی نیستند، رسانه‌های این کشور تلاش کردند تا مسائل دینی و احکام شرعی را به عنوان دلایل خود برای این ممنوعیت عنوان کنند اما در‌‌ همان زمان، بسیاری از جامعه‌شناسان عرب صراحتا اعلام کردند که حضور دختران شیعه ایرانی در عربستان به منزله یک تهاجم فرهنگی سنگین و زلزله در سبک زندگی خانواده‌های عربی است.
 
حضور دختران محجبه ایرانی که آزادانه به فعالیت اجتماعی می‌پردازند و گفتگوی آنان با دختران عرب که در خانواده‌های بسته و تحت تفکرات متحجرانه و البته با نام اسلامی معرفی می‌شود، زمینه‌ساز تغییر نگرش جوانان این کشور و باعث ایجاد جنبش‌های اعتراضی اجتماعی در میان خانواده‌های سعودی شده بود که دختران ایرانی را به عنوان الگوی خود در ارائه یک سبک زندگی دینی امروزی می‌دیدند.
 
 
مطالب مرتبط:
 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : جوانان کشورهای عربی, انتخابات آزاد مانند ایران, همایش سلطنتی بریتانیا, کنترل تاثیرپذیری جوانان عرب, ,