چرا آمریکا وفادارترین پادشاه عربی به خود را کنار زد؟
تغییر آرام قدرت در قطر یا زمینه‎سازی امریکا برای تغییرات مشابه در بحرین و عربستان!؟/ پیش‎بینی چالش عمیق امریکا و عربستان

کمیل نقی پور: جابجایی قدرت در قطر هنوز خبر اول بسیاری از رسانه‌های منطقه و همچنین برخی رسانه‌های فرامنطقه ای است.

به گزارش رجانیوز، پس از کناره‌گیری بی‌سابقه حمد بن خلیفه آل ثانی به نفع ولیعهد روز گذشته نخست وزیر قطر نیز از کار برکنار شد تا فرآیند انتقال قدرت در این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس به صورت کامل به اجرا در ید.  

اما آنچه کارشناسان و تحلیلگران را با سئوال جدی مواجه کرده است، چرایی کناره گیری یک پادشاه کشور عربی به نفع ولیعهد خود است . موضوع بی سابقه ای که ریشه در رابطه قطر با آمریکا دارد.

شاید برای درک این واقعیت باید، قدرت قطر درمنطقه را مورد بررسی قرار داد. به عقیده کارشناسان قدرت کنونی قطر ، قدرتی بادکنکی است که در نتیجه فروش منابع گازی و همچنین پروپاگاندای رسانه وابسته به این کشور به وجود آمده است.

سالهای اخیر علی رغم آنکه جامعه جهانی با بحران اقتصادی مواجه بوده قطر به دلیل فروش گسترده منابع گازی درآمد سرشاری را نصیب خود کرده است، موضوعی که این کشور را جزء کشورهای دارای بیشترین رشد اقتصادی قرار داده و البته این در حالی است که این فروش منابع با سرمایه گذاری  عظیم امریکا در صنایع گاز قطر محقق شده است.

پول های هنگفت و بادآورده،ابزار متناسبی برای پادشاه  قطر بود تا بتواند قدرت قطری را در منطقه خاورمیانه اعمال کند.

تغذیه گروه های تکفیری و رشد و بسط آن در خاورمیانه و وابسته کردن گروه های وهابی ثمره درآمد سرشار این کشور در نتیجه فروش منابع گاز و نفت بوده است.

در کنار ثروت هنگفت سران قطر ، بازوی رسانه ای قوی این کشور، نقش مهمی در تعمیق قدرت قطر در منطقه خاورمیانه داشته است.

الجزیره که پس از روی کار آمدن حمد بن خلیفه آل ثانی و با بکارگیری کادر آموزش دیده بی‌بی‎سی عربی تاسیس شد همواره به سیاست ها و اهداف پادشاه وفادار ماند و با نقش تکنیکی خود توانست به یکی از تاثیرگذارترین رسانه های خبری در منطقه تبدیل شود.

اما غیر از این دو مولفه، قدرت قطر در منطقه مولفه  دیگری دارد و آن وابسته بودن حاکمیت این کشور به آمریکا است. نقش آمریکا در روی کار آمدن حمد بن خلیفه که پس از آن با استقرار مقر فرماندهی هوایی نيروهای مرکزی آمريکا در منطقه و همچنین تابو شکنی این کشور در برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی ادامه یافت، یک موضوع پذیرفته شده است.

وابسته بودن حاکمیت قطر به آمریکا البته در موضوع جابجایی قدرت در این کشور نیز مشهود است.

اما سئوالی که ذهن کارشناسان را درگیر کرده، آن است که آمریکا با چه توجیهی و در پی کدام  امتیاز یکی از وفادارترین پادشاهان منطقه به این کشور را کنار زده است.

بررسی مواضع مقامات آمریکایی نشان می دهد که سران این کشور به دنبال آن هستند از تکرار وقوع انقلاب های شمال آفریقا در  کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خودداری کنند.

تصمیم سازان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که در نتیجه انقلاب های منطقه و سیستم پرمخاطره کشورهای عربی در سرکوب خواسته های مردم به زودی اعتراضات "غیرقابل کنترل" در کشورهای عربی شکل خواهد گرفت و در نیتجه آن هژمونی ایران به صورت طبیعی در منطقه تثبیت می شود.

این در حالی است که منطقه خاورمیانه برای آمریکا یک منطقه فوق العاده استراتژیک به حساب می آید که محقق شدن اقدامات غیرقابل پیش بینی برای این کشور ، هزینه های سنگینی در بر دارد.

بنابر اخبار تایید شده مقامات آمریکایی تصمیم گرفتند به منظور فرار از بحران هایی که در پیش روی کشورهای عربی قرار دارد تغییرات کنترل شده را مهندسی کنند. تغییراتی که قطر نقطه آغازین آن بوده است و در آینده ای نزدیک به بحرین می رسد.

تدوام اعتراضات در بحرین ، و کاهش اعتبار این کشور عربی که میزبان ناوگان پنجم دریایی آمریکا نیز می‌باشد، مقامات آمریکایی را به این نتیجه رسانده که پادشاه و همچنین نخست وزیر این کشور که 41 سال است در این منصب قرار دارد را کنار بزنند.

در واقع آمریکا با طراحی این نقشه، برای بقای قدرت خود در خاورمیانه یک سوپاپ اطمینان تعبیه کرده است تا از وقوع انقلاب های دومینویی در خاورمیانه جلوگیری کند.

البته انتقال قدرت در قطر و پس از آن در بحرین به صورت طبیعی یک مانع جدی در منطقه خواهد داشت. عربستان از یک سوی هرگونه تغییر قدرت در بحرین را دخالت در امور داخلی خود به حساب می‌آورد و از سویی دیگر می داند در ادامه حرکت دمینوی انتقال کنترل شده قدرت در خاورمیانه، این مهره به ریاض و به داخل کاخ پادشاهی آل سعود می‎رسد.  

درواقع عربستان همانند رمه‏ای است که در آخر صف قرار دارد و قرار است مذبوح آمریکایی‌ها باشد. موضوعی که سعودی ها برخلاف قطری ها با آن کنار نخواهند آمد. باید منتظر بود و دید چالش آمریکا و عربستان کی آغاز می شود و به کجا خواهد رسید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : وفادارترین پادشاه عربی آمریکا, وفادارترین پادشاه عربی, کنار زدن وفادارترین پادشاه, کمیل نقی پور, جابجایی قدرت در قطر, حمد خلیفه آل ثانی, چالش امریکا و عربستان, ,