بیانیه 4 ارتش مصر و چرخش به سمت مبارک
آیا ارتش مصر در حال سامان دادن یک کودتای آرام است؟

 

بیانیه عجولانه ارتش مصر در رابطه با وضعیت تعهدات خارجی مصر در دوران پس از مبارک، نه تنها اعترضات انقلابیون مصری را به دنبال داشته است، بلکه بیش از پیش از احتمال وقوع یک کودتای آرام نظامی در مصر و مصادره انقلاب مردم مصر توسط نظامیان این کشور حکایت دارد.

به گزارش رجانیوز، ارتش مصر که پس از سفر فرمانده ارشد آن به امریکا، تلاش کرد ژستی بی طرفانه در قبال انقلاب مردم مصر به خود بگیرد، پس از فرار مبارک، با صدور 4 بیانیه تاکنون، عملا زمام  امور را در مصر بر عهده گرفته است. این درحالی است که پیش از سقوط مبارک و درحالی که موج جمعیت برای تظاهرات مردمی در حال افزایش بود عمر سلمیان، مرد سایه دولت سی ساله مبارک که بعد از فرار جانشین او شده است نیز معترضین را به کودتا متهم کرده بود.

با اینحال آخرین بیانیه ارتش مصر موجی از اعتراضات جدید را در میان انقلابیون مصر براه انداخته است و احتمال وقوع یک کودتای بی سر و صدا و هماهنگ با امریکا را در این کشور قوت بخشیده است.

 شورای عالی نیروهای مسلح مصر در حالی عصر روز شنبه با صدور بیانیه چهارم خود تاکید کرد " مصر به همه معاهدات و توافقنامه های منطقه ای و بین المللی ملتزم است"، که موضوع معاهدات خارجی مصر از جمله پایبندی به پیمان صلح کمپ دیوید میان مصر و اسرائیل که بر مبنای آن نظام سیاسی جدید مصر و راهبردهای داخلی و خارجی آن ترسیم شد، اصلی‎ترین  دلیل حمایت همه جانبه امریکا و اسرائیل از مبارک و دولت وی در سی ساله گذشته بوده است.

اما تعجیل نظامیان حاکم بر مصر برای اعلام موضع پیرامون معاهدات خارجی مصر و کشورهای دیگر، استقبال رئیس جمهور اسرائیل و امریکا و موج اعتراضات مردمی و گروه‎های معترض را به دنبال داشته است.

جنبش اسلامی اخوان المسلمین که بزرگترین تشکیلات سیاسی اجتماعی مصر محسوب می‎شود، همچنان که چندی پیش از احتمال کودتای نظامی ابراز نگرانی کرده بود، با انتقاد شدید از بیانیه شماره 4 شورای عالی نیروهای مسلح این کشور، تاکید کرد که دولت کنونی فاقد مشروعیت است و باید کنارگذاشته شود.

"علی فتح الباب" نماینده سابق این جنبش در پارلمان مصر، در گفت و گو با شبکه خبری العالم درباره این بیانیه ، گفت که تصمیم شورای عالی نیروهای مسلح برای ابقای دولت کنونی بیانگر نوعی تعلل در تصمیم گیری در این شورا برای تحقق مطالبات مردم انقلابی مصر است.

وی درعین حال افزود:انتظار می رود شورای عالی نیروهای مسلح بزودی برای تشکیل دولت جدید اقدام کند.

فتح الباب ، گفت: اخوان المسلمین درکنار مردم است و انتظار دارد که همه مطالبات برحق این مردم تحقق یابد و تنها به سرنگونی رژیم دیکتاتوری مبارک اکتفا نشود.

از طرف دیگر، عضو شورای دبیرکلی جمعیت ملی تغییر "شباب الثوره"تاکید کرد جنبش جوانان بیانیه چهارم نیروهای مسلح را به دلیل فراهم کردن زمینه ادامه کار دولت فعلی و مجلس شورا و پارلمان کنونی و همچنین آزاد نکردن زندانیان سیاسی غیرقابل قبول می داند.

حماس: مصر انقلابی محاصره غزه را لغو کند

این در حالی است که "سامی ابوزهری" ساعتی پس از سرنگونی رژیم حسنی مبارک در اظهاراتی رسانه ای تاکید کرد: جنبش حماس، سرنگونی مبارک را اعلام آغاز پیروزی انقلاب مصر می داند و حمایت خود را از این انقلاب و همه مطالبات آن اعلام می کند.

ابوزهری از مسوولان جدید مصر خواست تصمیمی فوری برای لغو محاصره غزه و گشودن همیشگی گذرگاه رفح ، اتخاذ کنند تا فلسطینیان نوار غزه بتوانند بازسازی جنگ 33 روزه و خرابی های حمله رژیم اسراییل به این منطقه را آغاز کرده و برای دستیابی به مایحتاج خود از تنگنا خارج شوند.

ابوزهری افزود: ما این نتیجه را پیروزی خواست و اراده و جان فشانی های ملت مصر می دانیم و از ارتش مصر می خواهیم که مطالبات ملت مصر را تضمین کرده و مانع از دور زدن این انقلاب شود.

در حالیکه کابینه جدید مبارک به ریاست احمد شفیق همچنان خود را قانونی دانسته و قصد دارد تحت لوای ارتش مصر، با هدف عادی سازی امور تشکیل جلسه دهد، معترضین خواستار تشکیل حکومت انتقالی و شورای پنج نفره ریاست جمهوری در این کشور و تشکیل مجلس موسسان برای تدوین قانون اساسی جدید در مصر هستند.

با وجودی که روزهای گذشته مردم و جریانات مصر از ارتش این کشور به دلیل اتخاذ مشی بی‎طرفی و همکاری با انقلابیون و بستن آتش بر مردم، تقدیر کرده بودند، بیانیه چهارم ارتش مصر و خروج از حالت بی طرفی و گرفتن جانب مبارک و همپیمانان امریکایی و اسرائیلی وی در مورد معاهدات خارجی دولت مصر، باعث بروز اعتراضات و نگرانی‎هایی پیرامون احتمال وقوع یک کودتای نظامی در مصر شده است. احتمالی که سبب شد برخی اعتراضات امروز مردم مصر به درگیری با ارتش تا کنون بی طرف منجر شود.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : بیانیه 4 ارتش مصر و چرخش به سمت مبارک, آیا ارتش مصر در حال سامان دادن یک کودتای آرام است؟,