آیا غرب به دنبال اتمام پرونده هسته ای ایران است؟
رهبر معظم انقلاب به کدام بخش از مناظره‌های تلویزیونی اشاره کردند!؟

رهبر معظم انقلاب همانگونه که در سخنرانی خود در حرم مطهر حضرت امام (ره) وعده داده بودند، در دیدار اخیر خود با مسئولین قوه قضائیه درباره برخی مسائل مطرح شده در مناظرات تلویزونی نکاتی را مورد تاکید قرار دادند.

گزارش رجانیوز، عملکرد دولت فعلی و همچنین برنامه هسته ای ایران از جمله موضوعاتی بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان و كاركنان قوه‌ى قضائيه‌ ، درباره مسائل مطرح شده توسط کاندیداها در مناظرات تلویزیونی تذکراتی را ارائه دادند.

این در حالی بود که یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در تبلیغات خود مسائلی را درباره برنامه هسته ای ایران مطرح کرد که هر چند در همان ایام تبلیغات توسط سعید جلیلی پاسخ داده شد با این حال رسانه های خبری بیگانه با محور قردادن همین اظهارات به دنبال رسیدن نتایج مورد دلخواه خود بودند.

یکی از اظهاراتی که با استقبال رسانه های بیگانه روبرو شد، سخنان علی اکبر ولایتی درباره آشتی با دنیا بود.

ولایتی که دبیر مجمع جهانی بیداری اسلامی نیز به حساب می آید، در مناظره اول تلویزیونی در اظهاراتی عجیب خواستار آن شده بود که ایران برای حل مشکلات اقتصادی باید با کشورهای دنیا آشتی کند.

وی در این باره گفته بود: شاید حرف‌هایی که می‌زنم به حوزه سیاسی مربوط باشد، اما ارتباط آن با مسائل اقتصادی قطعی است. یکی از بحث‌های من آشتی با دنیا است، یعنی اگر با دنیا آشتی نکنیم و روابط خود را بویژه با همسایگان توسعه ندهیم، در آن صورت نمی‌توانیم از ظرفیت‌های اقتصادی در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کنیم.

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر بار دیگر مورد تاکید قرار دادند که "مخالف ما كه عمدتاً منحصر در چند كشور معدودِ زورگو و زيادهخواه است و اسم خودشان را بغلط و بدروغ ميگذارند جامعهى جهانى، و در رأس آنها آمريكا است، محرك اصلى هم صهيونيستهايند، مسئلهى اينها اين است كه نميخواهند موضوع هستهاى ايران حل شود. "

از دیگر موضوعاتی که خوراک تبلیغاتی رسانه های بیگانه را علیه برنامه هسته ای ایران فراهم کرد ، اظهارات ولایتی و محسن رضایی درباره مذاکرات هسته ای بود.

در مناظره سوم که با موضوع سیاست خارجی برگزار شد محسن رضایی با ضعیف خواندن دیپلماسی جلیلی به مذاکرات سولانا با لاریجانی و توافق بر سر 2700 سانتریفیوژ اشاره کرد و مدعی عدم تثبیت این توافق از سوی تیم بعدی شد، موضوعی که  جلیلی با بی اطلاع خواندن رضایی آنرا اینگونه پاسخ داد: «این قرارداد بصورت یک طرفه از سوی سولانا باطل شد» که در این میان ولایتی وارد ماجرا شد و گفت:«حرف رضایی را تایید می کنم» اما علی لاریجانی خود در این رابطه موضع جلیلی را تایید می کند.

جلیلی در نقد به رضایی گفت: بین حق و باطل راه رفتن معنی اش دوری از افراط و تفریط نیست. اینکه این کار را کنیم، نشاندهنده دوری از افراط و تفریط نیست. اطلاعاتی هم که آقای رضایی فرمودند مبنایش درست نیست. زمان لاریجانی معاونش با سولانا به توافق رسیدند اما سولانا زد زیرش و قبول نکرد. 

اما در این میان ولایتی گفت: «تایید میکنم صحبت آقای رضایی را. لاریجانی در مذاکرات با سولانا به جای خوبی رسیدند. همین تعداد سانتریفیوژ را توافق کردند. اما درست همزمان با اینکه لاریجانی با سولانا مذاکره می کرد یکی از مقامات بلندپایه اجرایی ما در نمازجمعه گفت ما مذاکره نمیکنیم. آقای سولانا آن تلکس را نشانداد و کارشکنی در کار آقای لاریجانی صورت گرفت. دشمن زمانی که تناقض در بین مسئولان  ما می بیند، اینگونه می شود. آنها به توافق رسیدند و میشد هسته ای را حل کرد ولی یک فردی حرف دیگری زد و آن خراب شد. مشابه آن برای خودم هم اتفاق افتاده است.

جلیلی در آخر گفت صحبت ولایتی درست نیست و این صحبت را علی لاریجانی تایید کرد تا هم رضایی و هم ولایتی بفهمند که از مذاکرات و شرایط آن نه تحلیل درستی دارند و اطلاعات دقیق!.

ولایتی می گوید: «درست همزمان با اینکه لاریجانی با سولانا مذاکره می کرد یکی از مقامات بلندپایه اجرایی ما در نمازجمعه گفت ما مذاکره نمیکنیم. آقای سولانا آن تلکس را نشانداد و کارشکنی در کار آقای لاریجانی صورت گرفت» اما علی لاریجانی خود در این مورد در جمع خبرنگاران عامل بیرونی را دلیل بر قطع مذاکرات دانست و گفته است:«ما با آقاي سولانا داشتيم مذاکره مي‌کرديم که حادثه حمله اسرائيل به لبنان رخ داد. آنجا کسينجر مقاله‌اي نوشت که در همين شلوغي يک قطعنامه عليه ايران بدهيم. آنها مذاکرات را قطع کردند و ظرف 48 ساعت قطعنامه صادر کردند. آقاي سولانا به من زنگ زد و گفت، «متأسفم که خرابکاران کار خودشان را کردند.» بنابراين مسأله هسته‌اي نبود، عامل بيروني بود.»

سخنان ولایتی در این مناظره چه در رفتار و چه در نقل قول ها و اطلاعات تاریخی چنان بی بی سی فارسی را به وجد آورد که این رسانه وابسته به انگلیس اعلام کند برنده مناظره بداند چراکه «ولایتی نشان داد کارشکنی های داخلی مذاکرات را بی نتیجه کرده و غربی ها  مقصر نیستند!»

البته رهبر معظم انقلاب در دیدار روز چهارشنبه فرمودند: مسئلهى اينها (دشمنان) اين است كه نميخواهند موضوع هستهاى ايران حل شود. اگر لجبازى آنها نبود، موضوع هستهاى براحتى حل ميشد. بارها تا لحظهى حل پيش رفتيم، امضاء كردند، آژانس هستهاى امضاء كرد؛ قبول كرد كه اين اشكالاتى كه وجود داشته، برطرف شده - اينها موجود است، اينها سند است؛ اينها كه قابل انكار نيست - خب بايد قضيه تمام ميشد، پروندهى هستهاى كشور بايد پايان پيدا ميكرد. آمريكائىها بلافاصله يك چيز جديد را مطرح كردند، آوردند وسط. نميخواهند قضيه تمام شود. نمونههاى متعددى را ما در اين زمينه داريم. حل مسئلهى هستهاى جمهورى اسلامى، به حسب طبيعت خود، از جملهى كارهاى سهل و آسان و روان است؛ اما وقتى طرف مقابل مايل نيست اين قضيه حل شود، خب بله همين جور ميشود که ملاحظه ميكنيد.

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در ادامه تاکید کردند: 
 بنابراين اين را بايد توجه داشته باشند؛ جمهورى اسلامى در قضيهى هستهاى، هم قانونى عمل كرده است، هم شفاف عمل كرده است، هم از لحاظ استدلالى، منطقى عمل كرده است؛ منتها اين يك نقطهاى است كه براى فشار بر جمهورى اسلامى اين را مناسب دانستهاند. اگر اين هم نباشد، يك قضيهى ديگرى را براى فشار مطرح ميكنند. هدف، تهديد است؛ هدف، فشار است؛ هدف، خسته كردن است. خودشان گفتند: هدف، تغيير دادن نظام سياسى و سازوكار سياسى است. البته در حرفهاى خصوصى كه ميزنند، يا گاهى نامه كه مينويسند، ميگويند نه، ما نميخواهيم نظام را تغيير دهيم؛ ليكن در گوشه و كنار حرفهايشان، در اظهاراتشان، در عملكردشان، اين مسئله كاملاً روشن است. ملتى كه زير فرمان آنها نباشد، بر طبق ميل آنها عمل نكند، بر طبق سليقهى آنها در ممشاى خود عمل نكند، مغضوب آنها است.

 

حكومتها و دولتها هم اگر در مقابل آنها مطيع و سربهراه بودند، برايشان مقبولند؛ نه دموكراسى براى آنها اهميت دارد، نه   حقوق بشر اهمیت دارد، نه هستهاى اهميت دارد. مسئله اين است كه جمهورى اسلامى روى پاى خود ايستاده است، با اتكاء به قدرت خودايستاده است، با اعتماد به خداى متعالايستاده است، و در جهات مختلف دارد پيشرفت ميكند؛ اين را اينها نمیپسندند، و نپسندند. البته تجربهى جمهورى اسلامى و  تجربه ملت ایران نشان داد كه در اين راه، آن كه پيروز است، ملت ايران است و او است كه به دشمنان خود سيلى خواهد زد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : اتمام پرونده هسته ای, اشاره رهبر به مناظره‌ها, ,