پشت پرده سفرهای پیاپی جان کری به فلسطین اشغالی
چرا آمریکا به «مذاکرات سازش» امیدوار شده است؟
 

مهدی جهان‌تیغی: طی روزهای اخیر، سفرهای متعدد جان کری به فلسطین اشغالی و دیدارهای متعدد وی با نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین نشانه عزم خاص و شتاب زده تیم سیاست خارجه آمریکا برای به نتیجه رساندن مذاکرات سازش دارد. 

به گزارش رجانیوز، گرچه طی سالهای اخیر یکی از سیاست‌های اصولی دولت اوباما به سرانجام رساندن مذاکرات سازش بوده واین موضوع بخش اعظمی از سیاست گذاری‌های سیاست خارجه اوباما در خاورمیانه را پوشش داده ولی سفرهای شتاب زده وزیر امور خارجه آمریکا به فلسطین اشغالی نشانه این است که آمریکایی‌ها در این مقطع زمانی امیداواری‌های را برای نتیجه رسیدن تلاش‌های دیپلماتیک خود یافته‌اند. 

در همین حال روزنامه «العرب الیوم» به نقل از یک منبع فلسطینی نوشت که اسرائیل با سه شرط فلسطینیان برای ازسرگیری مذاکرات موافقت کرده است اما این شروط باید بر اساس جدول زمانی باشد و این شروط نیز عبارت از توقف شهرک‌سازی، آزادسازی اسرا و بازداشت‌شدگان فلسطینی و تعیین مرزهاست. 

این در حالیست که نشست‌های اخیر با محوریت آمریکا و اردن و مشارکت تشکیلات خودگران و نخست وزیر رژیم صهیونیستی بوده است. 

برخی ناظرین سیاسی مسائل خاورمیانه معتقدند که آمریکایی‌ها به نتیجه رساندن روند سازش را در اوضاع فعلی منطقه مناسب‌ترین زمان ممکن می‌دانند و به همین دلیل جان کری وزیر با تجربه امور خارجه آمریکا تعداد رایزنی‌های خود را با طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی افزایش داده است. 

این ناظرین سیاسی بر این نکته تاکید دارند که آمریکایی‌ها معتقدند محور مقاومت با ورود حزب الله به سوریه بیشترین تمرکز خود را در تحولات این کشور انجام داده و عملکرد حماس نیز به خاطر برخی فاصله گرفتن‌ها از محور مقاومت قدرت سیاسی‌اش را کاهش داده و محیط داخلی فلسطین برای پپذیرش گفتگو‌ها و سازش از مقاومت کمتری برخوردار است. 

در همین حال آشوب‌های داخلی در ترکیه و مصر عملا در حال حاضر آن‌ها را از تاثیر گذاری موثر در مسائل فلسطین واداشته و از سوی دیگر کشور قطر که نیز پیش از این خود را به حماس نزدیک‌تر کرده بود دوران انتقال قدرت را در حال سپری کردن هست. 

 

این ناظرین سیاسی معتقدند توجه ویژه افکار عمومی به تحولات مصر و ترکیه در جهان اسلام سبب ایجاد خلا رسانه‌ای درباه فلسطین شده که این مسئله به خودی خود یک فرصت مغتنم نیز برای آمریکایی‌ها بشمار می‌رود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : مذاکرات سازش آمریکا, مهدی جهان‌تیغی, ,