بیانیه ارتش مصر کار دست رئیس‌جمهور داد

استعفا پشت استعفا؛ آیا گره مصر و مُرسی با همه‌پرسی باز می‌شود؟
 

محمد مرسی حال فشار پنجه های معترضان را بر گلوی خود بیش از هر زمان دیگری حس می‌کند.

بیانیه دو روز گذشته ارتش مصر مبنی بر فرصت 48 ساعته به مرسی برای سازش با معترضان ، بنزینی بود بر آتش خواسته های مخالفان، این بیانیه مخالفان را مصمم کرد که تا محقق نشدن خواسته هاشان دست از اعتراض بر ندارند.
دیروز وزیر خارجه مصر نیز از پستش استعفا کرد تا چندمین وزیری باشد که در بحبوحه بحران سیاسی این کشور بزرگ عربی از منصبش استعفا کرده است. این مساله وقتی به یک معادله چند مجهولی تبدیل می‌شود که آخرین اخبار از کناره‌گیری هشام قندیل، نخست وزیر این کشور حکایت می‌کنند.
معترضان که در سالگرد ریاست جمهوری مرسی به میدان التحریر برگشتند دل پری از رئیس جمهور دارند.
آنها معتقدند که مرسی در مدت زمان ریاست جمهور خود نتوانسته بار سنگین انقلاب را به دوش بکشد و کشور را در ناامنی فرو برده است.
مخالفان میگویند رئیس جمهور مصر به صرف ماندن در قدرت به جریان های تندرو و افراطی روی خوش نشان می دهد، اظهارات آتشین فرقه ای علیه اقلیت ها سر می دهد، کش مکش سیاسی را بر تعاملات سیاسی ترجیح می دهد و فکری به حال اقتصاد رو به وخامت کشور نمی کند و هچ طرح و برنامه ای نیز برای حل معضلات بزرگ کشور مثل بیکاری، تورم و فقر ندارد.
در این بین تنها حزب استخوان داری که از رئیس جمهور حمایت می کند اخوان المسلیمین است که مرسی از دل همین جریان بیرون آمده است.
اخوانی ها معتقدند که محمد مرسی، رئیس جمهوری منتخب مردم مصر است و در گیر و دار مشکلات به جا مانده از دوران حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر باید به او فرصت داده شود تا بتواند به وعده هایی که داده، عمل کند و برنامه هایش را به اجرا در آورد؛ اما مخالفان گوششان از این حرف ها پر است.
جنبش "تمرد" از ابتدای ماه می مشغول جمع آوری امضا برای سلب اعتماد از رئیس جمهور و برگزاری انتخابات زودهنگام است که همین اقدام موجی بزرگ برای رویارویی با محمد مرسی ایجاد کرده که در حقیقت زمینه ساز تظاهرات میلیونی روز 30 ژوئن علیه مرسی نیز محسوب می شود. محمود بدر، سخنگوی این جنبش می گوید که تا کنون 16 میلیون امضا جمع شده است.
آن چه بر خشم عمومی علیه مرسی افزوده بحران های شدید اقتصادی است که این روزها اقتصاد مصر را به حالت شبه فلج کشانده است. افزایش قیمت سوخت و حامل های انرژی سبب درگیری در شهرهای المنصوره و الزقازیق در دلتای نیل شد که جان دست کم سه نفر را گرفت.
در همین حال گفته می شود ریاست جمهوری مصر در حال بررسی گزینه برگزاری همه پرسی برای انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام به عنوان راه حل بحران کنونی است اما ممکن است این گزینه مورد قبول مردم قرار نگیرد و به تظاهراتی که برای برکناری مرسی برگزار می شود پایان ندهد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : بیانیه ارتش مصر, محمد مرسی, استعفا وزیر خارجه مصر, ,