تغییر در موازنه مخالفین منطقه‌ای بشار اسد
رمزگشایی از انتقال قدرت در قطر/ تقابل استراتژیک دوحه و واشنگتن درباره بحران سوریه، تاجِ «شیخ حمد» را بر باد داد
 

 

مهدی جهان‌تیغی: در حالی که پیش از این، برخی گمانه زنی‌ها از عامل "تحولات سوریه" و تلاش برای ترمیم وجهه قطر به خاطر شکست‌ها و ناکامی‌های در تحولات خاورمیانه، در کناره گیری حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر از قدرت حکایت می‌کرد، طی روزهای اخیر این موضوع شواهد متفاوتی پیدا کرده است.

به گزارش رجانیوز، منابع اسرائیلی خبر می‌دهند که شیخ حمد بن خلیفه، از "کنار رفتن از قدرت" ناراحت بوده و این کناره‌گیری به میل وی نبوده است. همچنین مقامات تل آویو اعلام کرده‌اند که بر این انتقال قدرت کاملا اشراف داشته و حتی ولیعهد جدید، پیش از بدست گرفتن قدرت با آن‌ها دیدار داشته است. 

از سوی دیگر، با توجه به نفوذ اطلاعاتی و سیاسی آمریکا در قطر و بر خاندان آل ثانی، کنار رفتن حمد بدون رضایت و اراده این کشور عملا غیرممکن بوده است. 

این در حالی است که برخی منابع غربی اخباری را منتشر می‌کنند که نشان می‌دهد عملکرد پادشاه قطر در پرونده سوریه مورد قبول باراک اوباما و مجموعه کاخ سفید نبوده و وی به دنبال کمرنگ کردن نقش قطر در تحولات سوریه است.

 از مدت‌ها قبل نیز آمریکایی‌ها، "در اختیار دادن تسلیحات پیشرفته به گروهای سلفی و القاعده" را که امکان دارد بعد از رسیدن به قدرت، علیه منافع آمریکا و اسرائیل استفاده کنند، به عنوان یک خط قرمز اعلام کرده بودند اما طی ماه‌های اخیر، محموله‌های متعددی با پشتیبانی قطر که تلاش می‌کند با نفوذ در میان سلفیان، جایگاه خود را در دولت آینده سوریه تقویت کند، در اختیار گروه‌های تروریستی قرار گرفته است. 

این اتفاق برای آمریکایی‌ها بسیار ناگوار بوده و حتی روزنامه‌ای مانند "نیویورک تایمز" که وابسته به دموکرات‌ها هست نیز قسمتی از این نارضایتی را نمایان کرده است. این روزنامه در گزارش خود نوشته است؛ دولت اوباما از متحدین عرب خود خواسته بود که «موشک‌های دوش‌پرتاب حرارات‌یاب» در اختیار شورشیان سوریه قرار ندهند؛ چرا که می‌تواند بعد‌ها در اختیار گروه‌های تروریستی مرتبط با القاعده قرار بگیرد ولی قطر این موضوع را رعایت نکرده است. 

این روزنامه همچنین تاکید کرده است که در آوریل گذشته و در دیدار با شیخ حمد در واشنگتن، رئیس‌جمهور آمریکا به وی هشدار داده بود که چنین تسلیحاتی را در اختیار گروه‌های سلفی قرار ندهد. 

از سوی دیگر اخبار منتشر شده در رسانه‌های خبیر غربی نشان می‌دهد که اوباما به دنبال کمرنگ‌تر کردن نقش قطر در تحولات سوریه است و کاخ سفید به دنبال این است که از قطر تنها برای امنیت ستاد فرماندهیش در این کشور و پرونده‌های همچون مذاکرات صلح میان طالبان و آمریکا استفاده کند. 

بنابراین با کنار گذاشته شدن حمد از قدرت، عملا قطر نیز از پرونده سوریه کنار گذاشته می‌شود و همانظور که منابع سوری نیز عنوان کرده‌اند، از این به بعد نقش عربستان در تحولات سوریه پررنگ‌تر و اردن حتی بیشتر از ترکیه نقش مکانی تمام عیار برای لجستیک مخالفان بشار بر عهده خواهد گرفت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : انتقال قدرت در قطر, موازنه مخالفین بشار اسد, مهدی جهان ‌تیغی, تحولات سوریه, ,