نگرانی کاخ سفید، «ساکنِ پاستور» نیست؛ مردم ایران است/ اجرای تحریم‌های جدید؛ خط و نشان آمریکا برای رئیس‌جمهور منتخب

«مشکل ما با رئیس‌جمهور ایران است؛ نه مردم ایران.» این عبارت، سرخط همه اظهارنظرهای مقامات غربی در سال‌های اخیر بوده است تا به نوعی، ضمن ادامه فشارهای غیرقانونی و غیرانسانی خود به ملت ایران، دولت وقت را مسبب و عامل مشکلات به وجود آمده در زمینه تحریم‌های گسترده اقتصادی و دارویی معرفی کنند؛ موضوعی که اجرایی شدن دور جدید تحریم‌ها قبل از آنکه رئیس‌جمهور منتخب بتواند سکان قوه مجریه کشور را در دست بگیرد، توخالی و دروغین بودن آن را افشا کرد. 

به گزارش رجانیوز، دولت آمریکا حدود شش ماه پیش در چارچوب قانون بودجه دفاع ملی تحریم‌هایی را علیه ایران تصویب کرد که زمان اجرای آن از اول ژوئیه ۲۰۱۳ (دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲) تعیین شده بود. پس از آنکه حسن روحانی به عنوان رییس جمهور انتخاب شد برخی منابع غربی گفتند که احتمال دارد که دولت امریکا تصمیم بگیرد که این تحریم‌ها را فعلا اجرا نکند تا فرصتی برای دولت جدید ایران وجود داشته باشد و فضای مثبتی برای آغاز دو جدید مذاکرات بین دو طرف شکل بگیرد اما روزنامه وال استریت ژورنال روز شنبه ۸ تیر گزارش داده که تحریم‌های تصویب شده علیه ایران بدون تاخیر و از روز دوشنبه اجرا خواهد شد. 
 
مطابق این تحریم‌ها تجارت طلا و فلزات گران‌بها با ایران ممنوع می‌شود. مراجعه به اطلاعات وزارت خزانه داری امریکا نشان می‌دهد که بر اساس تحریم‌های جدید، مبادله طلا و فلزات گران‌ب‌ها علاوه بر نهادهای دولتی با نهادهای خصوصی دولت ایران هم ممنوع می‌شود. 
 
کار‌شناسان امور سیاسی معتقدند که اجرایی شدن دور جدید تحریم‌ها، حامل این پیام از کاخ سفید برای حجت‌الاسلام حسن روحانی است که در صورت پافشاری بر حقوق مسلم ایران و تلاش برای پیگیری حقوقی برنامه هسته‌ای کشورمان، روند غیرقانونی تحریم‌ها و اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داشت؛ مساله‌ای که بار دیگر ثابت می‌کند اساسا مشکل واشنگتن بر سر رئیس‌جمهور ایران نیست؛ بلکه پیشرفت ایران در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری و همچنین تبدیل شدن ایران به یکی از قطب‌های تاثیرگذار بر مناسبات سیاسی خاورمیانه و جهان، ایالات متحده را به هراس انداخته و بر همین اساس به دنبال پیگیری سناریوی تحریم برای جلوگیری از روند رو به رشد کشورمان است. 
 
این مساله از آنجایی قابل اعتناست که یک اندیشکده آمریکایی صراحتا از کاخ سفید خواسته تا چند ماه برای بررسی رویکرد دولت جدید ایران صبر کند و بعد از آن اگر تغییر رویکردی در سیاست خارجی و پیگیری حقوق هسته‌ای ایران صورت نگرفت، ادامه سیاست تحریم و فشار اقتصادی را پیگیری کند. 
 
 «مایکل اوهنلون»، یکی از اعضای «اندیشکده بروکینگز» و یکی از حامیان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳، و همین طور «ماروین کالب»، خبرنگار پیشنهاد داده‌اند که پس از تصدی دولت در ماه اوت توسط دولت «روحانی» به او یک یا دو ماه فرصت داده شود تا مذاکرات را به جلو ببرد. اگر این کار انجام نشد آن‌گاه آنان، پس از بازگشایی کنگره در ماه سپتامبر، از آنان خواهند خواست تا قطعنامه‌ای به تصویب برساند که به موجب آن «به رئیس جمهور قدرت داده می‌شود تحت شرایط خاص از قدرت نظامی علیه ایران استفاده کند.» 
 
به نظر می‌رسد، انتخابات ریاست جمهوری یازدهم فارغ از تایید چندین باره مشروعیت نظام و نمایش درایت تاریخی رهبر انقلاب، دستاورد دیگری هم داشت؛ دستاوردی که نمایان شدن خصومت ایالات متحده با مردم ایران و نه دولت ایران، بخش مهمی از آن است. انتخابات نشان داد که برای سران کاخ سفید مهم نیست چه کسی در پاستور است و واشنگتن برای جلوگیری از پیشرفت ایران با همه ابزارهای خود در مقابل رای و انتخاب مردم خواهد ایستاد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : خط و نشان آمریکا, خط و نشان برای رئیس‌جمهور, نگرانی کاخ سفید, ساکنِ پاستور, اجرای تحریم‌های جدید امریکا, ,