ارتش مصر با معترضان درگير شد

 

ارتش مصر با معترضاني که در تاکيد بر خواسته‎هاي دموکراتيک خود ميدان آزادي قاهره را ترک نکرده‎اند، درگير شده است.


مصري‎هاي معترض که بعد از برکناري حسني مبارک، حکومت کشورشان را در اختيار نزديکان نظامي مبارک و يا مقامات حکومت ديکتاتوري وي ديدند، هشدار دادند به اعتراض و تحصن در ميدان آزادي قاهره تا دستيابي به خواسته­هاي دموکراتيک خود ادامه خواهند داد.

عمر سليمان نايب رييس جمهور مصر ساعت 18:00 روز جمعه (22 بهمن) به وقت محلي، با قرائت بيانيه­ کوتاه تلويزيوني از استعفاي محمد حسني مبارک خبر داد.

حسني مبارک بعد از کناره­گيري از رياست جمهوري مصر، اداره امور کشور را به شوراي عالي نيروهاي مسلح واگذار کرده است.

به گزارش خبرنگار پرس تي­وي، ارتش مصر درحالي با معترضان در ميدان آزادي قاهره درگير شده است که در آغازين روزهاي خيزش مردمي اين کشور، خواست مردم را مشروع مي­داند و از تيراندازي به سمت آنان پرهيز مي­کند.

هزاران معترض مصري يک­شنبه (24 بهمن) درحالي با اقدام سرکوب­گرانه نظاميان مصر مواجه شدند که ناظران و تحليل­گران در ارزيابي تحولات چند روز اخير مصر، ارتش را مجبور به انتخاب يکي از دو گزينه حکومت نظامي موقت و يا تشکيل يک دولت موقت تکنوکرات براي اداره کشور ديده­اند.

به گزارش خبرنگار پرس تي­وي، هزاران مصري در ادامه اعتراضات خود در ميدان آزادي و خيابان­هاي اطراف آن، در تاکيد بر خواست خود شعار سر مي­دادند و با نظامياني که براي جلوگيري از آنان به زور متوسل شده بودند، مقابل مي­کردند.

معترضان مصري شنبه شب (23 بهمن) هشدار داده بودند درصورت ناکامي ارتش در عمل به وعده خود مبني بر انتقال صلح­آميز قدرت به ساختار غيرنظامي دموکراتيک، تظاهرات­هاي گسترده برپا خواهند کرد.

ارتش مصر شنبه ، يک روز بعد از کناره­گيري مبارک وعده داده بود به منظور استقرار "حکومتي آزاد و دموکراتيک" براي "انتقال صلح­آميز قدرت" به يک دولت منتخب غيرنظامي اقدام مي­کند.

اين درحالي است که رهبري نظامي جديد مصر براي عمل به اين وعده، جدول زماني مشخصي تعيين نکرد.

فعالان انقلابي مصر همچنين آزادي زندانيان سياسي، لغو وضعيت 30 ساله فوق­العاده بر مصري­ها و انحلال دادگاه­هاي نظامي را خواستار شده­ و تصريح کرده­اند تا موافقت ارتش با اين اصلاحات، به تظاهرات ادامه خواهند داد.

طبق گزارش­هاي سازمان ملل متحد، انقلاب مصر بيش از 300 کشته و هزاران زخمي برجا گذاشته است.

درهمين حال، گزارش­هايي منتشرشده است که از اقدامات پنهاني ارتش مصر در بازداشت صدها و يا شايد هزاران معترض دموکراسي­خواه بعد از آغاز خيزش مردمي در 25 ژانويه تاکنون، حکايت دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : ارتش مصر با معترضان درگير شد, ارتش مصر با معترضاني که در تاکيد بر خواسته‎هاي دموکراتيک خود ميدان آزادي قاهره را ترک نکرده‎اند, درگير شده است, ,